jo
door joshuamulder Oct 13, 2017 om 01:01
Huishouden & energie

Huurtoeslag wordt minder door nieuwe kabinet

(wellicht ook interessant als Kassa item)

lees de nieuwsbrief van de Woonbond:

REACTIE WOONBOND OP PLANNEN KABINET RUTTE III

Regeerakkoord pakt slecht uit voor huurders en woningzoekenden

Op 10 oktober jl. heeft het kabinet Rutte III haar plannen voor de komende jaren gepresenteerd. De Woonbond is ontevreden over de plannen voor de huursector.

 ‘In plaats van de hoognodige huurverlaging zorgt dit regeerakkoord ervoor dat de koopkracht van veel huurders achteruit gaat’, reageert Woonbonddirecteur Ronald Paping op het regeerakkoord. ‘Door deze maatregelen wordt de betaalbaarheid van het huren slechter en holt de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen verder achteruit. Bovendien wordt veel te weinig gedaan aan verduurzaming en het aanpakken van de woningnood.’

Verhuurderheffing
Zo blijft de heffing die verhuurders betalen over hun sociale woningvoorraad (de verhuurderheffing) in stand. Door het vorige kabinet was de heffing ingevoerd als een tijdelijke crisismaatregel. Paping: ‘Nu al gaat twee maanden huur direct naar de schatkist. Daar gaat het nieuwe kabinet dus mee door.'

Huurtoeslag
Er wordt ook bezuinigd op de huurtoeslag. De basishuur die huurtoeslagontvangers zelf moeten betalen gaat jaarlijks sneller stijgen. Een bezuiniging op de huurtoeslag van 138 miljoen euro, dat scheelt huurtoeslagontvangers bijna 100 euro per jaar. De Woonbond is wel positief over het afschaffen van de harde inkomensgrens voor de huurtoeslag. Huurders die 1 euro boven de inkomensgrens verdienen, hebben in het huidige systeem helemaal geen recht meer op huurtoeslag. Dat zorgt ervoor dat deze huurders bij een stijgend inkomen er financieel op achteruit gaan of opeens ontvangen huurtoeslag moeten terugbetalen.

Beschikbaarheid
De wachttijden voor sociale huurwoningen zijn ellenlang. Helaas ontbreekt het dit kabinet aan ambitie om de woningnood aan te pakken. ‘In het regeerakkoord wordt deze verantwoordelijkheid makkelijk over de schutting gegooid naar gemeenten. Die lossen het maar op.’ Wel wil de coalitie in gesprek met gemeenten meer vrije sector huur bewerkstelligen, ook door verkoop en liberalisatie van sociale huurwoningen. Paping  ‘Het tekort aan betaalbare huurwoningen loopt zo dus alleen maar op.’ Ook doet het kabinet niets aan huurbescherming in de vrije sector, waar de huurprijzen erg hoog zijn.

Verduurzaming
Op het gebied van verduurzaming zijn de voorstellen in het regeerakkoord ook teleurstellend. Er komt een korting op de verhuurderheffing van 100 miljoen euro voor investeringen in energiebesparing. Paping: ‘Dat is een schijntje gezien de enorme opgave die er ligt. Deze korting komt neer op 40 euro per woning.’

4070 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2017 om 01:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ga dat alles niet lezen. Het is Hier een vraag & antwoordrubriek. Wat is uw vraag?
Wat uw mening of die van de Woonbond over e.e.a. is is totaal niet relevant.
Dat mensen zelf moeten gaan betalen voor hun woning en niet de belastingbetaler die maar allerhande toeslagen betaalt vind ik een prima plan.
Dat mensen moeten wachten op een woning vind ik evenmin erg. Dan maar eventjes wat minder geslaagd wonen, is nog nooit iemand aan overleden.

panter22
door panter22 - Oct 13, 2017 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Dit kabinet komt op voor de middengoepen vanaf modaal met een eigen woning en een een flinke pot spaargeld.
Sociale huurders daar niet toe.
Bij de volgende verkiezingen stemmen op partijen die hopelijk wel je belangen vertegenwoordigen.

tenormin
door tenormin - Oct 13, 2017 om 09:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wat moeten we nu met een artikel in de nieuwsbrief van de Woonbond. Daar is deze site al helemaal niet voor bedoeld. Wellicht ook interessant als Kassa item.

Weet zeker van niet maar scroll naar beneden en druk op de contactknop en leg uw nieuwsbrief aan de redactie voor.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2017 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel grappig dat u juist een negatief deel als titel neemt.

U zou ook kunnen juichen dat die harde inkomensgrens wordt afgeschaft.

Maar als iedereen hier artikel gaan publiceren die hij in een of abdere nieuwsbrief gelezen heeft, schiet dat niet echt op.

Cookies
door Cookies Oct 13, 2017 om 09:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.... Wel grappig dat u juist een negatief deel als titel neemt.... Ach, what's new. Moet wel zielig blijven natuurlijk.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2017 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar dat die harde grens wellicht vervalt, vind ik persoonlijk wel heel positief.

Cookies
door Cookies Oct 13, 2017 om 10:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vind ik ook. Werd ook hoog tijd dat daar eens op ingegrepen wordt. Ik ga er vanuit dat die maatregel wel door gaat. Vraag is meer wanneer dat gebeurt, in regeerakkoord wordt gesproken over 'op termijn'.

Redacteur
door Redacteur - Oct 13, 2017 om 10:34
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag & Beantwoord is specifiek voor vragen of problemen? Dit topic voldoet hier niet aan en wordt gesloten.

De redactie