Do
door Doma Sep 21, 2020 om 16:59
Huishouden & energie

Huurverhoging 21-09-2020

Hallo,ik heb de navolgende vraag.

Voor onze huurwoning heeft de verhuurder per 01-07-2020 een huurverhoging vastgesteld van 5.1 %

Nu is het zo dat onze woning en de woning van de buren sinds 30 jaar gelijk is geweest,wat betreft de huurverhogingen.

Bij mijn buren is een huurverhoging vastgesteld van 3 %.

Ik heb begrepen van de verhuurder nu aan geeft dat onze huurwoning,na 30 jaar een 4 kamer woning is,woonkamer en 3 slaapkamers.

De buren hebben volgens de verhuurder een 3 kamer woning,een woonkamer en 2 slaapkamers.

Klinkt logisch,maar na 30 jaar wordt vastgesteld dat het verschil van de slaapkamers voor de verhuurder reden was

voor de huurverhoging voor onze huurwoning nu,in 2020 dus 5.1 %.

Ik heb bij de huurcommissie een bezwaar gemaakt tegen deze huurverhoging van 5.1 %.

Inmiddels heeft de huurcomissie uitspraak gedaan en de verhuurder in het gelijk is gesteld.

Het vreemde is dat de verhuurder in het bezwaar aangaf dat onze huurwoning een oppervlakte heeft van 48 m2,had dus niet

dat de huurhoging gebaseerd was op de hoeveelheid kamers.

Nu is het zo dat ook de woning van de buren ook 48 m2 heeft aan oppervlakte.

Dus de oppervlakte van de buren is goed voor 3 % huurverhoging en de gelijke oppervlakte van onze huurwoning goed voor een huurverhoging van 5.1%!

De omstandigheden van de buren en ons zijn gelijk,qua inkomen(Aow).

In de uitspraak van de huurcommssie staat,dat de inkomenssituatie van de huurder geen enkele invloed heeft gehad bij het voorstel

tot huurverhoging.

De huurcommissie geeft ook aan dat de verhuurder vrij is de huurprijzen met verschillende percentage`s te verhogen.zelfs als het gaat om hetzelfde type woonruimte.

Dat daarbij verschillen ontstaan is toegestaan.

Dus ik had dus eigenlijk geen beroep aan hoeven te tekenen,gezien het bovenstaande,ik sta in feite met 1-0 achter en had bezwaar aantekenen geen zin gehad.

Maar is hier nu geen sprake van rechtsongelijkheid en heeft het nog zin om alsnog beroep aan te tekenen tegen de uitspraak van de huurcommissie?

Met als reden,gelijke monnikken gelijke kappen.

Met vriedelijke groet,

Damo.

4171 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2020 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beroep aantekenen is een zinloze bezigheid. Bij huren is het geen, gelijke monniken, gelijke kappen.

Aantal kamers maakt verschil. Maar slechts 48m2 en dan vier kamers? Dat is 12m2 per kamer, maar heeft u dan geen keuken, badkamer, wc en gang?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2020 om 19:57
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U huurt kennelijk niet bij een corperatie die is aangesloten bij Aedes die 2.6% in rekening heeft gebracht.

Mogelijk kunt u deze info benutten m.b.t. het berekenen van de punten waarop de huurprijs gebaseerd zou moeten zijn mag indien er sprake is van een sociale huurwoning. https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/

justmeagain
door justmeagain Sep 21, 2020 om 23:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik gok dat de huurcommissie hier al naar gekeken heeft.

Do
door Doma Sep 22, 2020 om 16:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja,het ging hier uitsluitend om de oppervlakte van woonkamer en slaapkamers.

sw
door swat1500 - Sep 21, 2020 om 21:08
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat de verhuurder mogelijk bij uw buren een te lage verhoging van de huur heeft toegepast kan niet in uw voordeel werken. De huurcommissie heeft bepaalt dat uw huurbedrag correct is.
U bereikt hier hoogstens mee dat de verhuurder de huur van uw buren nog eens gaat narekenen en dan wellicht bij uw buren een hoger bedrag in rekening gaat brengen.

panter22
door panter22 - Sep 22, 2020 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen
Do
door Doma - Sep 22, 2020 om 16:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

Uw suggesties gelezen te hebben,lijkt het mij verstandig om het zo maar te laten.Dank voor voor Uw antwoorden.
Mvg,
Damo.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2020 om 17:12
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de terugkoppeling.

al
door albertjo1 - Sep 23, 2020 om 16:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste huurder, op grond van de summiere gegevens die u over uw bij de Huurcommissie aangespannen zaak aan ons als lezer vermeldt, is het redelijkerwijs niet mogelijk over deze kwestie te oordelen. Waarom? Omdat ik eerstens niets weet over de staat waarin beide woningen verkeren. Zijn er bijvoorbeeld misschien ook aanwijsbare verschillen in door de verhuurder in die 30 jaar verricht onderhoud? Of is er wellicht een verschil in de omgevings situatie: sinds een aantal jaren speelt dat een rol bij de puntenwaardering. Zonder nadere inhoudelijke gegevens zoals die in deze bekend zullen zijn, is een juist oordeel van een derde dus onmogelijk.

Do
door Doma Sep 25, 2020 om 13:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

ALBERTJO1

Dank voor het meedenken.
De woning van mij en de buren zijn 34 jaar geleden na renovatie in gebruik genomen en is er aan de indeling niets veranderd.
Vanaf toen,we hadden beide de zelfde huurbedrag,en met al de huurverhogingen tot aan 2019 hebben we
de zelfde huurverhogingen gehad.
Zoals ik al zei ging het specifiek om de oppervlakte van de woon en slaapkamers die qua oppervlakte hetzelfde zijn,24m2.
Dat was het verweer van de woningstichting,wij 3 slaapkamers en de buren 2 slaapkamers.
1van de 2 slaap kamers van ons is een wandje ingezet met de renovatie en is nooit een reden geweest om voor een
verschillende huurverhoging tot aan 2019.
In het verweer van de woningstichting bij de huurcommissie ging het niet om de slaapkamers maar over de oppervlakte en die zijn voor beide woningen in zijn totaliteit 48 m2,dus ook gelijk aan elkaar.