Ik altijd geschat met energie, nu hele hoge rekening van nle
Ik heb vanaf 2014 nooit meterstanden doorgegeven en ben dus altijd geschat. Elk jaar heel klein bedrag terugbetalen en twee jaar terug kreeg ik 428 euro terug. Op geen enekele jaar nota stond dat mijn verbruik en maandbedrag niet klopte. Kreeg geld terug en ook weleens een aanzienlijk bedrag terug. Aan de hand daarvan zelf destijds mn maandbedrag verlaagd. Nu vorige week toch een keer meterstanden doorgegeven. ik leid een behoorlijk druk bestaan en probeer alle ballen hoog te houden dus nu de bal gevallen. ik keeg te horen dat omdt het jaren is geschat ik nu 2700 terug moet betalen in een jaar. Stonden niet open voor lagere betaalregeling. Moet 224 euro per maand terugbetalen en verder gaven zij aan dat ik ook geen bezwaar kon maken maar wel een mail kan sturen.....Daarnaast wilden ze mn maandbedrag verhogen naar 408 euro per maand!!Ik woon in een flatje met twee kinderen.....Ik heb gezegd dat ik dat niet kan betalen en nu kon het teruggezet worden nar 100 euro per maand. Ik heb nooit bij jaarnotas gezien dat ik bij moet betalen.....Het enieg wat ik te horen krijg is dat ik maar beter op moest letten en zij wanneer ze schatten dit altijd laag doen.....
Geen idee wat ik nu moet....
Duidelijk is wel dat u deze jaren te weinig hebt betaald omdat uw verbruik onderschat is en dat moet vereffend worden.
Gelukkig dat er een regeling kan worden getroffen en dat u €100 per maand mag afbetalen.
Over ruim 2 jaar bent u daar dan klaar mee.
Er is dus al een deel verjaard en mag niet geïncasseerd worden.
Aha, er zou dus nog een meevallertje in kunnen zitten voor TS.
Maar dat gaat hooguit over de afrekening over het jaar 2014.
Heb zelf altijd de meterstanden doorgegeven maar er kwam wel tussendoor een meteropnemer langs.
Even een gekke vraag, waarom hebt u geen meterstanden doorgegeven?
Normaal gesproken staat er bij de geschatte standen een sterretje. Dus u had het kunnen zien.
Het meer verbruik van 2014 is wellicht verjaard, maar van later zeker niet.
Maar lees ook eens hier.
https://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/eindafrekening/tot-wanneer-mag-energiebedrijf-naheffing-sturen
Dus misschien hebt u mazzel en komt u onder een stukje uit. Kunt u verder gaan ballen.
Toch raar. Klein bedrag terugbetalen en ook €428,00 terug. Zoals @getty al schrijft: doe een beroep op de 2 jaars verjaring. Vanaf nu nog maar meer ballen in de lucht houden.
Neem contact op met Consuwijzer:
Zijn uw meterstanden een aantal jaar achter elkaar geschat?
En hebt u al die jaren te weinig betaald voor uw energieverbruik? En zijn de meterstanden meer dan twee jaar geschat? Neem dan contact met ons op.https://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/eindafrekening/tot-wanneer-mag-energiebedrijf-naheffing-sturen
Link staat er al.
Ik zie het. Te laat om te verwijderen,
Beetje vreemd allemaal. Ts geeft geen meterstanden door. Op basis van het geschatte bedrag gaat ts het maandbedrag verlagen.
Tja, en nou jammeren.
U moet elk jaar u meterstanden doorgeven. Doet u dat niet wordt u geschat uiteindelijk komen toch ooit de echte meterstanden door en zult u uw verbruik moeten betalen.
U heeft eerder nagelaten meterstanden door te geven, daardoor te weinig betaald
Het is ook veel te veel werk om jaarlijks die meterstand te noteren en door te geven. Daarom komen er ook slimme meters. Dan bent u daar van verlost.
En het is inderdaad stom van de leverancer dat ze bij de geschatte meterstanden niet hebben vermeld dat de afrekening en het maandbedrag niet klopte. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een een legertje helderzienden in dienst. Dus ik snap het ook niet.
Ben benieuwd wat het waterbedrijf gaat doen. Of zijn ze die zelf ieder jaar komen opnemen?
Lol
top
Het zal wat moois zijn om het op verjaring te gooien. U geeft nooit de meterstanden door, hoe kan NLE dan aangeven dat u te weinig betaald? En hoe weten zij dat uw standen niet kloppen? Geef ik vanaf nu ook geen standen meer door, scheelt behoorlijk zo te zien.
Als u netjes elk jaar de standen doorgegeven had, had u nu niet zo'n bedrag hoeven op te hoesten.
Wat u moet doen is gewoon betalen. U hebt de energie afgenomen. Wijze les voor de komende jaren, gewoon uw verbruik bijhouden en netjes doorgeven als daar om gevraagd wordt. U krijgt een kaartje in de bus of per mail. Hoeveel tijd kost het om dat even te doen.
Maar u bent ook geen jongleur die zoveel ballen in de lucht moet houden.
Het is toch ook wel een verschrikkelijk karwei elk jaar die meterstanden.
Ik laat het mijn vrouw altijd doen, maar ik wist echt niet dat het zo veel werk was.
Het is verjaard deels, plicht van nle om meteropnemer eerder langs te sturen!
Ik word soms echt moedeloos van dat eeuwige gehak hier op sommige vraagstellers, bah
@Getty: Helemaal mee eens.
U kunt het gehak vnden, maar wiens schuld is het dat de standen niet zijn doorgegeven? Elk jaar komt er netjes een herinnering. Dan vind ik het schandalig om het op verjaring te gooien. Je neemt een product af en daarvoor moe gewoon betaald worden.
@neodutchio
+10
Neidutchii : omdat een leverancier ook een aandeel in deze heeft.
Er wordt elk jaar netjes gevraagd om de standen. Bij het uitblijven daarvan komt een herinnering en vaak nog een tweede met een waarschuwing dat er geschat kan worden. Moeten leveranciers dan echt de consumenten, die het hardst roepen om zelfstandig te willen zijn, aan het handje meenemen?
TS besluit zelf om geen standen door te geven, dan moet ze ook op de blaren zitten. En of de leverancier dit jaar of vorig jaar kwam, de uitkomst is hetzelfde, er moet flink bijbetaald worden.
Getty ,het is geen gehak, het is gewoon triest dat ts nu een zielig verhaal ophangt en in al die jaren niet 5 minuten moeite heeft genomen om even de meterstanden op te nemen en door te geven. Kop in het zand steken en denken dat het vanzelf wel overgaat. Maar wel incasseren.
Beste mensen, het is ook een plicht van nle om de werkelijke standen op te nemen en Eens per zoveel tijd een meteropnemer langs te sturen!! (Even van een gewone meter uitgaande)
Dit ligt zeker niet alleen aan ts!
Een keer per 3 jaar komt de meteropnemer langs om verjaring te voorkomen.
En die meteropnemer komt net zo vaak langs totdat hij een meterstand heeft.
Als de deur gesloten blijft, dan volgt er wel een actie van de NLE.
Maar Liselot1604 heeft nu wel de meterstanden doorgegeven.
Dan volgt een herberekening over de jaren die geschat zijn.
De naheffing van het meerverbruik van 2015 en 2016 moet zij nu betalen. Van 2017 het meerverbruik betalen.
Liselot1604 heeft haar maandbedrag een aantal jaar geleden zelf verlaagd.
Die €2700 te weinig betaald zal daar mee te maken hebben.
Eigenschuld je wist dat de dag des oordeels zou komen en het balletje kon twee kanten op vallen in u voordeel maar zo als nu bekend is het in u nadeel. Kijk dat komt er van als je achteover gaat leunen en denk ik zie wel waar het schip strand, nou dat schip heeft inmiddels aangelegd in de haver en heeft zijn
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer