GH
door GHahn Jul 2, 2020 om 16:39
Huishouden & energie

Ik ben het niet eens met de AEG garantie beoordeling

Mijn AEG combi-oven heeft een deur met een plastic deurhaakje dat nu (na 1,5 jaar gebruik) is afgebroken. Daardoor doet de magnetronfunctie het niet meer. De klantenservice zegt dat een reparartie 200 euro kost maar uit coulance willen ze er wel 120 euro van maken. Alleen de arbeidskosten en de voorrijdkosten worden dan berekend.

Ik moet dus 120 euro betalen voor een complete deur waarvan het plastic lipje van een paar cent kapot is.

In mijn optiek is het een ontwerpfout waar ik voor moet opdraaien. Dat plastic lipje kan volgende week weer stuk gaan als ik er per ongeluk tegenaan bots.

Op de website van AEG staat nota bene als eerste mogelijke oplossing dat het lipje wel eens afgebroken kan zijn als je magnetronfunctie het niet meer doet. Daarnaast wordt mij een "gratis" deur aangeboden die (naar ik mag hopen) gewoon gerepareerd wordt bij terugkomst in de werkplaats en opnieuw ingezet kan worden.

Na herhaaldelijk duidelijk proberen te maken dat ik niet akkoord kan gaan met de geboden oplossing, kom ik niet veel verder.

Wat moet ik doen? Praat ik onzin en moet ik het maar accepteren of heb ik een punt?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Groet Gijs

8322 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2020 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u met uw klacht bij de winkel geweest? Daar moet u zijn voor zoiets, die moet het voor u oplossen. Dus daar eerst heen. Wordt het niet correct opgelost dan kunt u mogelijk gebruik maken van een klachtenprocedure als die er is.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:36
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is ook een goede optie. De keukenboer vragen of die er iets mee kan. Dank!

aurora1
door aurora1 Jul 6, 2020 om 12:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Succes. Anders, wat hier geopperd wordt, een los lipje kopen (Handyman?) of lijmen? Misschien heeft de verkoper wel losse lipjes liggen als deze klacht vaker voorkomt.

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is zo'n lipje wel los verkrijgbaar.

Tr
door Trostomaat Jul 2, 2020 om 18:29
239 Antwoorden / Vragen

Het lipje is al los. Dat is het probleem. ;)

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2020 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even lezen, het is afgebroken.

Tr
door Trostomaat Jul 2, 2020 om 18:39
239 Antwoorden / Vragen

;)
Is waarschijnlijk normaal gesproken onlosmakelijk verbonden met dat deurtje.

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2020 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die deur is niet van kunststof, dus dat haakje is er aangezet.

audb
door audb Jul 3, 2020 om 13:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het deurtje is gewoon los te schroeven net als het haakje en als u gewoon even op Google zoekt op AEG + type van uw magnetron dan vind u deze wel.
En afbreken kan zoals u zelf ook aangeeft door het aanstoten en juist dat gebruiken ze om het niet onder de garantie te laten vallen.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:36
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank allen voor uw bijdrage! Ik ga het zelf proberen te fixen. Al dan niet plakken/lijmen, anders op een andere manoer omzeilen of gewoon een losse magnetron van 60 euro ernaast. De magnetron functie op deze combi-oven verwarmd heel onreglematig.

ro
door ron503 - Jul 2, 2020 om 17:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de combi-oven nog binnen de garantietermijn valt zou reparatie gratis moeten zijn maar terzijde. Ik ga niet direct uit van een ontwerpfout want de deurhaken bedienen microschakelaars die geen kracht behoeven en zijn niet zoals u denkt van plastic gemaakt. Het hangt van het model combi-oven af of zo'n haak los te vervangen is maar als die haak één geheel met de deur is zal toch de deur vervangen moeten worden.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:37
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie!

rj
door rjw - Jul 2, 2020 om 18:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als het een ontwerpfout is zullen er veel meer van deze problemen zijn. Heb je dat al onderzocht? Als je claimt dat het een ontwerpfout is zul je dat moeten kunnen aantonen, alleen al omdat het product 1,5 jaar oude is.

En repareren is vaak veel duurder dan een nieuw onderdeel, omdat het hele reparatieproces voor Westerse salarissen gedaan moet worden.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:39
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Ja, het komt vaker voor.

Cmieke
door Cmieke Sep 20, 2020 om 12:19
Antwoorden / Vragen

Hier hetzelfde probleem, haakje afgebroken..gebeld met aeg masr inderdaad..het kost me 200 euro omdat het niet onder de garantie, onze combi- magnetron staat er pas 2 mnd..mn dochter er per ongeluk tegenaan gestoten net het eruit halen vd platen...echt bizar..ik baal hier ook verschrikkelijk van.

ma
door malty Sep 20, 2020 om 13:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@Cmieke kijk eens of u het kunt plakken/repareren mer b.v.

montagekit. Het haakje zal met gesloten deur een microschakelaan indrukken om te zorgen dat de magnetron alleen met gesloten deur werkt.

user123
door user123 - Jul 2, 2020 om 18:35
1346 Antwoorden / 3 Vragen

U moet 120 euro betalen om de deur om te laten zetten, de deur is dus gratis.

Wanneer u de deur zelf vervangt is het dus gratis.
Misschien wat verzendkosten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 2, 2020 om 18:54
2010 Antwoorden / Vragen

Zelf magnetron deuren vervangen? Niet voor klussers, straling lekken.

user123
door user123 Jul 3, 2020 om 06:57
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Vaak ben je te bang.

audb
door audb Jul 3, 2020 om 13:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

@ HENKDEZEVENDE

De deur zal heus niet gaan lekken door het vervangen maar wel als iemand de deurschanieren door gaat buigen.

En als je iets uit de magnetron haalt dan heb je ook magnetron straling daarom zou je eigelijk een paar minuten moeten wachten voor je het gaat gebruiken.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:40
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Dit ga ik zeker voorleggen aan de klantenservice. Ik laat weten of zij dit zullen opsturen.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 2, 2020 om 18:56
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gijs,

Ik zou gebruik maken van de coulance.

Een goedkopere oplossing is een aparte magnetron kopen.

Vraag of AEG de deur wilt opsturen.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

Goede oplossing! Dank!

Chandravia
door Chandravia - Jul 2, 2020 om 19:20
1 Antwoorden / Vragen

Een oven van 1,5 jaar oud, valt nog gewoon binnen de garantie.  Dan moet je ermee terug naar de winkel waar je hem hebt gekocht. Zij moeten dan regelen dat ie gerepareerd wordt.

Is de oven al ouder en is er geen garantie meer op, dan kun je altijd nog bij onderdelenshops kijken of het onderdeel verkrijgbaar is. Gewoon even googlen op artikelnummer (vindt je vaak in het boekje of bij gebrek daarvan vaak op de rand van de deur). AEG heeft ook een eigen onderdelenshop.  Ik zag daar voor nog geen 8 euro zo'n kunststof haakje voor in de deur. Die van ons heeft ook zo'n haakje (geen AEG) en lijkt er erg veel op.

Let ook op dat er vaak maar 2 jaar garantie gegeven wordt op producten, maar volgens de wet heb je langer garantie als er van bepaalde producten verwacht mag worden dat ze langer meegaan. Vaak moet je dan na die 2 jaar wel een bepaald percentage zelf dragen van de kosten van reparatie, maar in de beginjaren maar een klein deel. Naarmate het product ouder wordt, moet je meer zelf betalen voor reparatie.

Het belangrijkste is nu gewoon er mee naar de winkel gaan (of even bellen met de winkel) en een reparatie afdwingen binnen de gestelde voorwaarden binnen garantie. Succes!

justmeagain
door justmeagain Jul 3, 2020 om 00:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een oven van 1,5 jaar oud, valt nog gewoon binnen de garantie.  Dan moet je ermee terug naar de winkel waar je hem hebt gekocht. Zij moeten dan regelen dat ie gerepareerd wordt.

Dat moeten ze alleen als ts kan aantonen dat hij het apparaat juist heeft behandeld. Ts moet zijn onschuld bewijzen.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:47
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reacties. Omdat ik 5 apparaten in 1 x heb aangeschaft, zit er op allen 5 jaar garantie. Maar daar heb je klaarblijkelijk nog weinig aan.

Ik zal hoedanook niet de volle mep gaan betalen al is het maar uit principe. Of een aparte magnetron er naast. Of een lipje los kopen en zelf fixen. Of de keukenboer die de keuken heeft geinstalleerd komt het maken.

1paul
door 1paul - Jul 3, 2020 om 07:04
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je vooral moet doen is de verkoper aan spreken en niet AEG, die moet het oplossen....

als jij er zelf oorzaak van bent, er tegen aan gelopen hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor de kosten trouwens en niet de verkoper of fabrikant....

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. " Zelf de oorzaak van bent" is te makkelijk. Tuurlijk ben ik degene die "iets" gedaan heeft. Maar ik mag verwachten dat ik een deugdelijk product koop. En daar twijfel ik aan.

1paul
door 1paul Jul 6, 2020 om 17:26
3103 Antwoorden / 0 Vragen

In dat geval zult u zelf een deskundige in moeten schakelen die dit beoordeelt en daarna naar de rechter moetens tappen om dit voor te leggen....

Cmieke
door Cmieke Sep 20, 2020 om 12:21
Antwoorden / Vragen

Hier ook afgebroken, per ongeluk door mn dochter...met het eruit halen vd platen...kosten 200 euro..die van ons is pas 2mnd oud, echt zuur dit. Haakje kon niet echt vervangen worden  moet echt nieuwe deur in.

pino123
door pino123 - Jul 3, 2020 om 08:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe is het euvel ontstaan? Is dat doordat je er tegenaan bent gebotst? Je geeft aan dat het plastic lipje weer stuk kan gaan als je weer er tegenaan botst.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ontdekte pas dat het lipje stuk was toen de magnetron functie het niet meer deed. Maw, ik heb zelf niet eens door gehad dat ik iets kapot heb gemaakt.

In mijn optiek zit het lipje op een onhandige plek waardoor er tegenaan botsen bijna niet te vermijden is. Daarnaast breek het te makkelijk af als je er uiteindelijk een keer tegenaan gaat botsen.

gerbera
door gerbera - Jul 3, 2020 om 12:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

In mijn optiek is het een ontwerpfout waar ik voor moet opdraaien.
Helemaal mee eens, er had op zijn minst een "vangrail" omheen gezet moeten worden.

Dat plastic lipje kan volgende week weer stuk gaan als ik er per ongeluk tegenaan bots.
Dat lipje is al stuk dus kan niet meer stuk gaan maar als u er tegenaan botst gaat ook bij de nieuwe deur het lipje stuk en heeft totaal niets met een constructiefout maar eerder met onhandigheid te maken.

En als het, zoals u schrijft, al zo'n eenvoudig plastic lipje is kan velpon wonderen doen of misschien ook wel seconden lijm.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 11:58
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Als het lipje of de deur vervangen is, bedoel ik natuurlijk.

Juist als het een ontwerp/contructiefout is, zal het meer dan eens voorkomen. Dat bevestigt mijn gelijk alleen maar.

Ik zal meerdere opties overwegen. Lijmen is de meest eenvoudige. Hopelijk lukt het.

rj
door rjw Sep 20, 2020 om 23:01
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Velpon of secondenlijm gaat niet werken. Dat geeft een veel te zwakke verbinding. Om dit goed te kunnen lijmen moet je 2-componentenlijm gebruiken (bron: zelfde probleem gehad). Ik ga geen merk noemen, maar plastic 2-componentenlijm van het merk dat vernoemt is naar een dier geeft een sterkere verbinding dan het kunststof zelf.

gerbera
door gerbera Sep 21, 2020 om 09:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW, al eens op de datum gelet?

rd
door rds22 Dec 8, 2020 om 09:38
1 Antwoorden / Vragen

Secondenlijm werkt helaas niet. Met een schroevendraaier/haakje kun je de switch omzetten zodat de magenetron toch nog werkt.

audb
door audb - Jul 3, 2020 om 13:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dat haakje kost helaas geen paar cent.

De goedkoopste die ik kan vinden is €11 maar het vervangen daar zit juist de €€€€€ 10 minuten werk betekend 10x zoveel moeten betalen.

Zelf heb ik ooit een afvoerpomp van een wasmachiene laten vervangen en dat koste me €150 gellukig had ik extra garantie er op genomen dus dat kreeg ik terug.

Maar omdat ook later de deur greep vervangen moest worden en ik vroeg wat dat ging kosten toen kreeg ik een halve hart verzakking.

Dat ging namelijk €210 kosten terwijl de greep nog geen €16 koste en echt 15 min later er gewoon inzat.

Arbeids kosten zijn echt de grote opbrenst voor bedrijven.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 12:00
Antwoorden / 1 Vragen

Productiekosten van het haakje zal een paar cent zijn. Consumenternprijs 11,00 euro klinkt alsof er niet alleen op de arbeid verdient moet worden.

mo
door mof - Jul 3, 2020 om 15:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het argument dat wanneer u per ongeluk tegen de deur aanloopt en er iets kapot gaat wordt door geen enkele garantie gedekt. Garantie dekt alleen fabrieks of ontwerpfouten die het apparaat onbruikbaar maken. Als het haakje zd uitsteekt dat u het eraf loopt moet u de oven op een andere manier opstellen zdd uer niet tegen aan kan lopen.
daarvoor bent u zelf verantwoordelijk.

ik vrees dat deze schade niet onder de garantie valt en zou als ik u was de deur van 120€ accepteren en voortaan voorzichtiger doen.

GH
door GHahn Jul 6, 2020 om 12:05
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Tegenaan lopen is niet helaal de juiste weergave. De deur klapt open naar beneden. Ik ben er waarschijnlijk met een zware ovenschaal tegenaan gebotst. De oven zit op borst hoogte en als je dan een zware schaal of slede eruit tilt, met je armen onder de schaal, heb ik minder kracht. Dan bestaat het gevaar de je zakt met je armen en tegen het lipje aan botst.

Dus ik moet de oven lager plaatsen, of op krachttraining gaan?

Waar het mij om gaat is de verhouding. Een kapot lipje van 120 euro.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2020 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

AEG is een vrij goedkoop merk, dus alles is niet zo solide als de duurdere merken.
Het tere handvat gaat stuk omdat de oven te hoog in het keukenblok staat en je er dan tegenaan stoot.
Je kunt wel op ooghoogte zien of de cake al bruin wordt, maar om hem gemakkelijk te gebruiken had hij lager moeten zitten. Dan moet je even door de knieen net als bij een fornuis. Nu moet je op een krukje staan als je er niet goed bij kunt,
Een keuken kun je toch zelf indelen? Iets om rekening mee te houden.

rd
door rds22 - Dec 8, 2020 om 09:36
1 Antwoorden / Vragen

Hier hetzelfde probleem met een AEG KMS761000M. Met een ovenplaat tegen de deurhaak getikt en ineens afgebroken. Het steld niets voor want het is van plastic. Je voorkomt het bijna niet als je de ovenplaat helemaal onderin de oven hebt. Oven van nog maar 3 maand oud!
Ruim 200 euro voor een plastic haakje dat is afgeknapt!! Er moet een hele deur vervangen worden. Waanzin ten top en als we dit hadden geweten hadden we nooit voor een AEG oven gekozen.
Met een haakje/schroevendraaier kun je in de oven de schakelaar omzetten zodat je toch de magnetronfunctie nog kunt gebruiken. De deur blijft nog wel dichtzitten met 1 haakje. Erg slecht maar je kunt er niets anders mee dan laten repareren.
Is dit de manier om extra geld te verdienenen van AEG? Een hele koude douche voor AEG!!

pino123
door pino123 Dec 8, 2020 om 15:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Tja, daar zijn die haakjes niet voor gemaakt. Het is helemal geen extra geld verdienen voor AEG, als u zelf had uitgekeken had dit niet gebeurt.

justmeagain
door justmeagain Dec 9, 2020 om 00:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

En bij andere merken is de constructie bijna hetzelfde, dus ook daar hoge kosten.

ma
door malty Dec 9, 2020 om 07:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U moet wel voorzichtig zijn als u het schakelaartje blijvend kunt inschakelen met een haakje/ schroevendraaier.
Ik neem aan dat bij het tweede haakje ook een schakelaartje zit wat door dat haakje in- en uitgeschakekd wordt, dubbele beveiliging door de twee haakjes.
De microgolven zullen nu waarschijnlijk nog uitgeschakeld worden bij het openen van de deur door het schakelaartje bij het tweede haakje maar als dat schakelaartje door een fout ook ingeschakeld blijft worden de microgolven niet automatisch uitgeschakeld bij geopende deur.
Tijdens het opwarmen met de magnetronfunctie de deur openen is dan gevaarlijk voor uw gezondheid.

panter22
door panter22 Dec 9, 2020 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Die haakjes zitten aan de buitenkant van de deur. Je hebt nog een heel stuk waarin je de bakplaat iets schuin kunt houden, zodat je niet tegen die haakjes aan stoot.
Met een oven die naar beneden open gaat, heb je dit probleem niet.
Dat is geen fabrieksfout en het is ook niets speciaal van AEG. Mijn combi magnetron van de Aldi van 15 jaar oud heeft dezelfde haakjes.

Re
door Reumsjen - Jan 9, 2021 om 13:50
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Ghahn,
Ik lees net alle reactie hier omdat ik tegen hetzelfde probleem ben aangelopen.
Ik moet €200 betalen uit coulance..:(
Heb jij het probleem ondertussen op een andere manier opgelost?
Grtjs Romy