Ik ben het niet eens met de garantie van een composiet wasbak
Ik heb een nieuwe keuken gekocht en de leverancier heeft mij niet bij de aankoop gewezen op de risicos van een composiet wasbak. De zogenoemde thermochoc die kan plaatsvinden. Een wasbak van 1,5 jaar oud met een haarscheurtje, hierdoor lekt de bak. Er is een nieuwe bak geplaatst en daar moeten we 800 euro voor betalen! Nu beweren ze zelfs dat er een A4 bij heeft gezeten, dat je altijd de koude kraan moet aanzetten voordat je bv aardappels ed afgiet.
1. ik zou nooit een dergelijk artikel kopen! Dus de verkoper heeft mij zeer zeker er niet op gewezen.
2. het heeft er ook nooit bijgezeten, anders had ik terplekke de bak laten omruilen!
Dus ik ben echt behoorlijk ontdaan hierdoor. Ik heb ze ook nog gewezen op het feit dat ik voor Tulp keukens heb gekozen en niet de prijsvechter letterlijk 1 deur verder. Omdat je verwacht iets meer service te krijgen.
Mijn vraag is dan ook, kunt u mij hiermee helpen aub?
Hallo Heieind ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Veelgestelde vragen ,
U heeft 25 jaar garantie op uw nieuwe keuken. Dat is 25 jaar lang compleet zorg- en risicovrij genieten van uw keuken. Dit is met uitzondering van het werkblad en de apparatuur. De garantie op de keuken verloopt volledig via Tulp Keukens.
Tulp Keukens is CBW erkend , u kunt hier een klacht indienen ,
https://www.uitgesprokenzaak.nl/
Heeft u een rechtsbijstandverzekering , neem daar dan contact mee op .
Heeft u geen rechtsbijstandverzekering , neem dan contact op met het Juridisch Loket .
https://www.juridischloket.nl/contact/
Hebben ze eerst de bak vervangen en kreeg u zonder overleg vooraf, een factuur van 800 euro, of was het precies andersom ?
Wie heeft de wasbak gekozen of geadviseerd? Als de verkoper dit geadviseerd heeft zonder alles te vermelden, dan kunt u een kansje hebben op winst. Als u echter zelf hebt aangegeven een composiet bak te willen hebben, dan was het ook uw taak geweest om de voor en nadelen te onderzoeken. Als de klant namelijk een keuze gemaakt heeft is het niet aan de verkoper om dan achteraf uw keuze in twijfel te trekken en alle producteigenschappen op te noemen.
U weet hoe u tot deze aankoop gekomen bent, dat is bepalend of er iets mogelijk is.
U kreeg al enkele verwijzingen wat u kunt doen en één verwijzing en onderstaand meer verwijzingen naar de wettelijke garantieregeling:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Het product met zijn sterktes en zwakheden is bekend, probeer nu maar eens te bewijzen dat de verkoper u in onvoldoende mate heeft gewezen op die zwaktes. Niet onmogelijk maar wel heel lastig. Ik zou één poging doen en als dat niet het gewenste resultaat heeft mijn verlies nemen en de volgende keer mij keuken elders kopen.
En hoe bent u bij een composiet bak terecht gekomen? Als dat duidelijk is kunnen we u echt adviseren. Vond u het mooi en heeft de verkoper zelf niets gezegd? Geeft de verkoper hier naartoe gestuurd onder het mom van alle voordelen.
Ik proef een beetje dat u zelf geen enkel onderzoek heeft gedaan en nu de schuld bij Tulp legt. Dat kan zijn maar we weten te weinig van de omstandigheden tijdens de verkoop.
Dat proeft u niet goed @JUSTMEAGAIN.
Dat staat er:
'1. ik zou nooit een dergelijk artikel kopen! Dus de verkoper heeft mij zeer zeker er niet op gewezen.
2. het heeft er ook nooit bijgezeten, anders had ik terplekke de bak laten omruilen!'
U heeft - neem ik aan - ook een informatieplicht.
Wat heeft U - aantoonbaar - gedaan, om de eigenschappen van een composiet wasbak te weten te komen, m.n. mogelijkheid van haarscheurtjes, en dan dus lekkage ?
De informatieplicht ligt bij de leverancier. Die moet de gebruiksaanwijzingen en de (on-)mogelijkheden vermelden.
U bedoelt waarschijnlijk de 'onderzoeksplicht' zoals die bij de koop van een huis gelden?
Dat gaat niet op. De leverancier leverde geen gebruiksaanwijzing. De klant heeft dus geen kennis kunnen nemen van eventuele beperkingen in het materiaal.
Tegenwoordig heb je mooie keukens met keukenbladen waar je geen pan op kunt zetten.
En nu koop je van datzelfde materiaal ook een gootsteen.
Het is dus niet praktisch, want je moet altijd onderzetters en pannenrekjes gebruiken.
En nu ga je kokend water in die tere gootsteen gieten. Daar denk je dan niet bij na, maar dat blijkt niet te kunnen.
De gootsteen is meer dan 1/2 Jaar oud en jij moet bewijzen dat het jouw schuld niet is dat er lekkage is ontstaan.
Dan kun je wel zeggen dat je geen gebruiksaanwijzing hebt gekregen, maar bewijs dat maar eens.
Bovendien kun je vragen als je het niet weet, of online zoeken.
Maar misschien heb je succes bij het CBW, je weet maar nooit
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer