rembrantd
door rembrantd Nov 15, 2018 om 15:55
Huishouden & energie

Ik heb golfplaten en het lijkt op asbest.

Kan ik dat zelf controleren?

4395 9 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 15, 2018 om 15:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Afblijven en laten controleren.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2018 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar liggen die golfplaten en wat wilt u ermee gaan doen?

ju
door juliomariner - Nov 15, 2018 om 15:58
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is met het blote oog moeilijk te zien. Hoe oud zijn de platen? Asbest golfplaten zijn volgens mij al 25 jaar verboden (om te verkopen)
Als het dak dus jonger is dan 25 jaar lijkt het me sterk dat het asbest is. Is het dak ouder dan is het bijna zeker asbest

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2018 om 16:32
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Verwijzend naar de al gegeven reactie van @MARITA5 (en andere): als de schuur met dakbedekking 20 jaar of ouder is, er sprake is van gegolfd grij(zig) materiaal, cementachtig dan kan er sprake zijn van Eternit platen en dus van grijze asbest.

In dat geval: niet breken etc. Indien u toch zelf demonteert, (ernstig af te raden) zorgen dat er niets stuk gaat, mondkap op, natmaken opdat er niets kan stuiven. Het afvoeren zal echter een probleem zijn dus aan te raden is om het volgens de regels dan door een gespecialisseerd en gecertificeerd bedrijf te laten verwijden en afvoeren.

Ieder, in ieder geval wat oudere bouwvakker zal kunnen vaststellen of het inderdaad Eternit platen zijn.

ju
door juliomariner Nov 15, 2018 om 16:43
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Beter gezegd, bij twijfel niet doen en een expert inschakelen

sira
door sira Nov 15, 2018 om 20:26
2332 Antwoorden / 24 Vragen

Eternit is geen asbest, maar een merknaam, net als Trespa en Keralit.

Ooit was de fa. Eternit weliswaar de grootste asbestproducent, maar tegenwoordig verkopen zij gewoon asbestvrije producten. Dus als er Eternit op staat, wil dat dus helemaal niet zeggen dat het materiaal asbest bevat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 16, 2018 om 04:53
16840 Antwoorden / 202 Vragen

@sira, hier is sprake van oude(re) platen die net als bijv. Google en Maggi als Eternit platen bekend staan.
Ik heb heel veel asbestplaten gezien - en ook zien verwerken - die door Eternit waren gefabriceerd voordat asbest werd verboden en heb daar nooit een naam op gezien.

sira
door sira Nov 16, 2018 om 13:49
2332 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn wel degelijk producten van Eternit, waar Eternit op staat. Maar heel veel mensen gaan er van uit dat Eternit een andere benaming voor asbest is. Ik schrijf daarom ook dat Eternit een merknaam is en dat zij vóór het asbestverbod de grootste asbestproducent waren. Eternit produceert nog steeds, maar dan zonder asbest.

Ik ben overigens van mening dat men teveel angst wordt aangepraat over asbest. Een ander voorbeeld, er zijn in je omgeving vast mensen te vinden die sieraden hebben met geslepen Tijgeroog (geelbruin), Valkenoog (blauw) of Kattenoog (rood). De reflectie van deze stenen wordt veroorzaakt door (blauwe) asbestvezels of wel crocidoliet. Daar hoor je de "experts" niet over, want daar wordt toch niets aan verdiend en zal dus ook niet verboden worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 16, 2018 om 15:07
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn vader is er zo'n 30 jaar geleden aan overleden! Leversclerose door werken met asbest (o.a. verzagen met cirkelzaag).

Grijze asbest is het probleem. 'Edelstenen' (bewust tussen haakjes) worden geslepen met veiligheidsvoorzieningen zoals modkap en afzuigsysteem.

Over merknamen: Spa is er ook zo één.

Lsk520
door Lsk520 - Nov 15, 2018 om 20:24
827 Antwoorden / 2 Vragen

Tuurlijk kan dat...maar of het verstandig is....

mo
door mof - Nov 16, 2018 om 14:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zou ik niet doen. Zolang alles nog aan elkaar zit trouwens geen risico. Ga niet zagen, boren etc zolang u geen vakman heeftlaten controleren

Pi
door Pietvan - Nov 16, 2018 om 14:13
3 Antwoorden / Vragen

asbestvrije golfplaten bestaan zo 'n 30 jaar ,in de opgaande golf of neergaande golf staat NT oftewel Nieuwe Toepassing.
verder is het voor een leek niet te zien. je kan ze ook nergens naar toebrengen, bij de stort weet ook niemand wat ze ermee aanmoeten.
En de bouwmaterialenhandel houd zich ook van de domme die weten ook niks?dus een bedrijf die ze verwerkt met de zogenaamde maanpakken laten komen?

ha
door hayke50 - Nov 16, 2018 om 20:10
10 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard kun je zelf controleren, maar of je daar wat aan hebt is de vraag.