Ba
door Base123 Feb 16, 2023 om 14:24
Huishouden & energie

Ik huur een woning en in de berging staan spullen van de eigenaar. Mag dit?

In mijn berging staan spullen van de eigenaar deze staan niet vermeld op de inventarislijst. Graag wil ik dat deze spullen weg gaan zodat ik de berging optimaal kan gebruiken. Mag de eigenaar zomaar deze spullen laten staan?

9034 10 Rapporteer

M2
door M2022 - Feb 16, 2023 om 14:31
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi. Dat ligt er denk ik aan wat er in je huurcontract staat. Huur je de woning inclusief berging, en alles ongemeubileerd, dan mag je ervan uitgaan dat je alle ruimtes volledig tot je eigen beschikking hebt. De berging zou dan leeg moeten zijn m.i.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2023 om 14:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Naar mijn weten moet een woning gewoon leeg worden opgeleverd, tenzij u zelf iets heeft overgenomen van de vorige bewoner en betaald hebt. Is het een privé eigenaar of van een Woning Bouw Vereniging huis/flat/appartement? Is het een privé huurbaas, spreek hem er op aan en zeg dat u de berging leeg wilt hebben. Uw recht overigens.

1paul
door 1paul - Feb 16, 2023 om 15:45
3134 Antwoorden / 0 Vragen

huur je de berging erbij dan mag dit niet huur je een deel van de berging en het deel welk je huurt is vrij dan mag dit in principe wel.

kijk dus je huurkontrakt na en als hierin staat inclusief berging dan moet de eigenaar deze spullen verwijderen!

Ja
door JannyBoe - Feb 16, 2023 om 15:53
511 Antwoorden / Vragen

Hallo, vraag de verhuurder eens langs de neus weg eens of die al weet wanneer de spullen opgehaald worden.

Iv
door Ivo W - Feb 16, 2023 om 17:12
729 Antwoorden / Vragen

Zoals al gezegd, is dat afhankelijk van de afspraken in het huurcontract.

Huurt u de woning inclusief privé bering, dan mag u er vanuit gaan dat u de volledige berging kan gebruiken zoals u dat wilt.

Huurt u de woning met de omschrijving 'gedeelde berging', dan weet u dat er ook spullen van een andere gebruiker in de berging gestald kunnen, in dit geval van de eigenaar.

Wordt de berging in het huurcontract helemaal niet beschreven, dan is het gebruik van de berging door u misschien niet eens een recht, maar een gunst.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2023 om 17:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er 2 gebruikers met sleutels van 1 berging zijn, dan heeft de ene ook toegang tot de spullen van de ander. Stel je even voor dat er spullen ontvreemd/vermist worden, wie is er dan aansprakelijk?

Advies: laat de  verhuurder zijn/haar spullen uit de berging verwijderen, ter voorkoming problemen.

rj
door rjw - Feb 17, 2023 om 07:45
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Is de berging exclusief voor jouw woning? Je ziet wel vaker gedeelde opslagruimtes.

wi
door wim koelewijn - Feb 17, 2023 om 11:34
68 Antwoorden / Vragen

Ik lees nergens dat de vraagsteller erover met de verhuurder heeft gesproken.  Zoniet is dat wellicht wel ff nodig..

mo
door mof - Feb 17, 2023 om 11:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de berging in uw huurcontract is opgenomen en er geentoevoegingen zijn mbt spullen van de verhuurder staat de berging in het geheel aan u ter gebruik. U kunt de verhuurder kosten in rekening brengen voor het stallen van zijn goederen bijv. Door een minder huur te betalen, immers ukrijjgt minder ruimte dan is afgesproken. Wel alles schriftelijk en aangetekend regelen. STuur hem een verzoek, daarna een aanmaning, daarna kunt u de rekening sturen. Verder hoeft u niet toe te staan dat de verhuurdereen sleutel van de berging heeft. U mag het slot vervangen danwel de sleutel opeisen.