Wies1967!
door Wies1967! Sep 9, 2019 om 12:51
Huishouden & energie

Ik krijg woensdag een slimme gasmeter. Hoe weet ik of deze veilig is?

Kassa heeft veelvuldig dit onderwerp aan het licht gebracht. En ik twijfel enorm of ik de meter moet laten plaatsen. Wie kan mij advies geven?

7823 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2019 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meters zijn veilg. Neem een foto van de standen van de oude meter met een krant met de datum erbij. Kijk ook of de nieuwe meter op nul staat. Vraag een getekende verklaring van de monteur inzake de standen.

koekeloer
door koekeloer Sep 11, 2019 om 12:00
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft dat met de veiligheid van de meter te maken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2019 om 17:03
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Gewoon latren plaatsen. M.i. heeft u er alleen maar voordeel van en ook waren de problemen bij één type meter en bij één netbeheerder.

me
door mein33 - Sep 9, 2019 om 18:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gewoon laten plaatsen ! Minstens zo veilig als uw huidige oude meters !
Vergeet vooral niet om zelf even foto's van de meterstanden van gas en electra te nemen, net voor de monteur het e.e.a. gaat vervangen en controleer goed of de monteur ook de juiste standen opneemt. Controleer ook de aanvangsstanden van de nieuwe meters.
Dit om mogelijke afwijkingen bij de jaarafrekening te voorkomen, want een foutje is snel gemaakt.

jo
door jorisw - Sep 9, 2019 om 19:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De veiligheid (of gebrek aan veiligheid) wordt natuurlijk niet bepaald door het feit dat het een slimme meter is. Bij een ouderwetse meter kunnen net zo goed fouten worden gemaakt.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 9, 2019 om 19:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

Die (in mijn visie) vermalijde (door een kabinet opgedrongen) meter komt er bij ons niet in, als het moet (uiteindelijk) wordt dit wel een "domme" meter die niks doorgeeft.
Voor zover ik weet moet u voor de data doorgifte nadrukkelijk teken voor accoord, dat zou ik zeker niet  doen.
Vrijwel iedereen heeft een pc en excel, daar kan je prachtig zelf je meterstanden in noteren en berekenenen en grafiekjes maken, helemaal privé, je betalingen erin verwerken, zie je ook hoe je ervoor staat. Dus voor ons géén slimme meter.

jo
door jorisw Sep 10, 2019 om 19:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wees dan consequent en gebruik dan ook geen internet. Door het bezoeken van alleen al deze site wordt al ontzettend veel informatie over je verzameld.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2019 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja, Kassagebruiker, wat wij al allemaal niet van u weten.:-))

Ka
door Kassagebruiker Sep 10, 2019 om 21:33
683 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk hoor, ik kom niet bij van het lachen ........ maar ik wil geen slimme meter, amen.

Th
door Thijs124 Sep 10, 2019 om 21:55
289 Antwoorden / Vragen

Zolang je geen zonnepanelen hebt hoeft het ook niet. Maar vanaf 2023 wel met panelen anders krijg je geen geld voor je stroom.

Ka
door Kassagebruiker Sep 10, 2019 om 23:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

@THIJS124, als je in een huur flat woont, ergens in het midden, waar moet ik dan zonnepanelen "op het dak" leggen?
Niet iedereen kan zonnepanelen A: bekostigen en B: plaatsen. En als extra: we krijgen dit jaar nog een nieuwe gas gestookte cv kethel ........

Th
door Thijs124 Sep 10, 2019 om 23:42
289 Antwoorden / Vragen

Ik heb panelen, die brengen straks niet meer veel op zonder salderen. Blijf maar mooi met gas stoken, de rest is onbetaalbaar. Hier van het gas af, vijf kilometer verderop in Duitsland krijgen ze Europese subsidies om van oliestook over te stappen naar aardgas.

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2019 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@kassagebruiker, een troost "slimme"meters bestaan niet. Ik heb de nieuwe meter nu 2 jaar en nog geen enkele "slimmigheid" opgemerkt behoudens dat die doet wat ook de oude meter deed nml de stand laten zien. En dat doet die nog niet eens zelf dat laat die de electrameter doen;-))

ne
door neodutchio - Sep 11, 2019 om 08:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik hoef ook geen slimme meter, ook uit angst. Niet zozeer dat de slimme meter niet goed zou zijn, maar dat de oude domme niet goed meer is. Ik verbruik zo weinig gas dat ik denk dat het aan de meter ligt. Bij de slimme meter zou het verbruik wel eens hoger zijn.

no
door nomennescio - Sep 11, 2019 om 11:43
8 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een keurige mail van Stedin ontvangen met de laatste meterstanden van electrisch en gas. Kwamen overeen met de door mij genoteerde standen. De slimme meters stonden op nul. Dus ik verwacht geen enkel probleem bij de volgende nota.

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 11, 2019 om 12:23
509 Antwoorden / Vragen

Dat is een kwestie van even googelen met je vraag.De meter weigeren is in ieder geval niet verstandig.Welkom in het digitale tijdperk.

jhogaarts
door jhogaarts Sep 11, 2019 om 14:46
101 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet weigeren. Dat ding komt er bij mij gewoon niet in. Zolang ik nog niet blind ben en zelf mijn meterstanden elke week kan noteren vind ik het prima. Ik doe dit al vanaf 1990 dus heb een aardig archief aan verbruiksstanden. Het enige nadeel is dat als je over een paar jaar toch besluit de slimme ? meter te nemen je ervoor moet betalen € 76.00

frisiantje
door frisiantje Sep 11, 2019 om 14:48
13 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet verstandig? Je kunt de meter gewoon weigeren, tenzij de oude aan vervanging toe is (technische levensduur). Dan heb je geen recht op weigering.
De meters die nu worden vervangen (het liefst allemaal) worden vervangen omdat dit regeringsbeleid is, en heeft niets met slijtage of afschrijving te maken.

he
door henkie.penkie - Sep 11, 2019 om 15:35
148 Antwoorden / 0 Vragen

de gasmeter wordt gekoppeld aan de slimme meter, meestal worden deze gelijktijdig omgewisseld en of geplaatst.

Salderen na 2023

Minister Wiebes heeft in april 2019 bekend gemaakt dat de salderingsregeling voor zonnepanelen tot 2023 in stand gehouden wordt. Dit is een verlenging van 3 jaar ten opzichte van het oorspronkelijke plan waarbij de regeling in 2020 al af zou lopen. Na 2023 blijft de salderingsregeling behouden maar wordt deze in de loop van de jaren langzaam afgebouwd. Dit betekent dat je als woningeigenaar over een deel van de teruggeleverde elektriciteit wel belasting moet betalen. De afbouw loopt vervolgens tot 2031 waarna de salderingregeling echt afgeschaft wordt. Hoe deze afbouw er exact uit gaat zien is nog niet bekend. Daar komt de minister eind 2019 nog op terug.

Meter met dubbel telsysteem

Om van de salderingsregeling af te kunnen stappen is het belangrijk dat de levering en de teruglevering van stroom afzonderlijk gemeten kan worden. Hiervoor is een meter met een dubbel telsysteem nodig. Een meter met een dubbel telsysteem houdt afzonderlijk bij hoeveel elektriciteit van het net wordt afgenomen, en hoeveel er teruggeleverd wordt door de zonnepanelen. Dit is niet hetzelfde als een slimme meter. Die communiceert ook via het internet en kan vanaf een afstand worden uitgelezen.

Om de salderingsregeling geleidelijk af te kunnen bouwen moet iedereen een meter met dubbel telsysteem hebben. Vanaf 1 januari 2021 wordt deze meter verplicht. Woningen zonder geschikte meter zullen er tot 2023 één aangeboden krijgen door de netbeheerder.

Dubbel telsysteem of Slimme meter

De minister wil dus iedereen verplichten om een meter met dubbel telsysteem aan te schaffen. Dit is niet hetzelfde als een slimme meter. Door de slimme meter krijg je extra inzicht in je energieverbruik en worden de meterstanden automatisch doorgestuurd naar de netbeheerder. Er wordt vaak negatief over de slimme meter gedacht. Het zou weinig privacy geven, omdat met deze meter het verbruik op afstand kan worden uitgelezen.

Om deze reden heeft minister Wiebes alleen de meter met dubbel telsysteem verplicht gesteld.

Zoals ooit de salderingregeling in het leven is geroepen en behouden is gebleven is het uitgangspunt van de minister en de overheid om zonnepanelen financieel aantrekkelijk te laten blijven. De terugverdientijd van zonnepanelen blijft, met de verlenging en de geleidelijke afbouw van de salderingsregeling tot 2031, ook nu nog ongeveer 7 jaar.

mo
door mof - Sep 11, 2019 om 16:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je oude t nog goed doet, waarom een nieuwe plaatsen? Niet alleen de veiligheid is bediscussieerd, ook zaken als instabiliteit met hoge rekeningen

Th
door Thijs124 Sep 11, 2019 om 16:10
289 Antwoorden / Vragen

Of lagere rekeningen. Sinds ik die heb in 2013. De oude gaf meer aan of mijn verbruik werd vanaf die dag minder. De oude is vernietigd dus niets meer te bewijzen.

1paul
door 1paul - Sep 12, 2019 om 09:27
3101 Antwoorden / 0 Vragen

zolang het nog niet verplicht is bij wet niet doen...

je mag hem weigeren en als het op een gegeven moment wel verplicht is het vroeg genoeg...

me
door mein33 Sep 12, 2019 om 11:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

zolang het nog niet verplicht is bij wet niet doen...

Wat is het verschil tussen 'wettelijk verplicht' en 'vrijwillig' laten plaatsen ?
Zijn de meters, als het "wettelijk moet" betrouwbaarder dan nu ?
Maar die wettelijke verplichting komt er niet, wel worden alle oudere meters op termijn allemaal uitgerangeerd en dan heb je alleen nog de keuze uit wel of niet uitleesbaar op afstand.

1paul
door 1paul Sep 14, 2019 om 09:01
3101 Antwoorden / 0 Vragen

verschil hiertussen is dat je wel of niet een keuze hebt!!!

me
door mein33 - Sep 12, 2019 om 10:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JHOGAARTS 11 SEP. 2019  Ik doe dit al vanaf 1990 dus heb een aardig archief aan verbruiksstanden.

Ooooh, u bent nog maar net begonnen met het archieveren van uw meterstanden !   ;-))
Maar ik vraag mij wel af of die oude meters, waar u zo aan gehecht bent, wel goed, veilig en betrouwbaar zijn, want daar is in de afgelopen decennia nog nimmer naar omgekeken.
En nu maar hopen dat de nieuwe meters toch nog een heel stuk betrouwbaarder gaan worden dan ze dat nu zijn, want liinksom of rechtsom, u zult er een keer aan moeten geloven en dat duurt echt geen decennium meer !!

ne
door nelbijl - Sep 12, 2019 om 10:57
1 Antwoorden / Vragen

Meter

me
door mein33 Sep 12, 2019 om 12:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Doe mij ook maar een meter !  ;-))