co
door cor kappenberg Jun 17, 2021 om 21:54
Huishouden & energie

Ik mag geen airco hebben

hallo mensen
mijn  naam is cor te kruisland
wij wonen in een laagbouw woning met een zwart plat dak
met deze dagen loopt de temperatuur hoog op in huis.
op dit moment 30,5 graden binnen
nu heb ik de woningbouw gevraagt of ik een gat in de muur mocht laten maken door een erkend bedrijf
de man indeze rene de haan van stadlander bergen op zoom
heeft het de hele tijd over een airco met buiten unit
heb de man gemailt en gezegt het gaat hier om een mobiele airco
en ik wil graag een gat in de muur hebben
kreeg net weer een mail binnen
u krijgt geen toestemming om een gat in de muur te maken,het is maar een paar dagen per jaar warm in nederland.wij hebben huisdieren en die kunnen dan naar buiten ontsnappen,als we het raam open zetten en een slang naar buiten.maar dat help niet binnen pomp ik het weg en door het openstaande raam komt het gewoon weer naar binnen...kunt u en wil u ons helpen hoe we dit kunnen oplossen.met de man zelf schijnt niet gepraat te kunnen worden.
groeten van cor

15910 37 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 17, 2021 om 22:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Cor,

Koop een Dyson AM07 ventilator.

Ik geniet nu van de koele lucht, die eruit komt.

Hij staat pas op standje 2 en kan tot 10.....

En hij is een stuk energiezuiniger dan een airco.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2021 om 22:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, woon jij echt zo? Alleen de Dyson AM07 ventilator is mooi. ;-))

Ho
door Hommer Jun 17, 2021 om 22:58
30 Antwoorden / Vragen

@GA, een ventilator warmt de ruimte licht op terwijl een airco de ruimte koelt. Dat is een fundamenteel verschil.

Ook al voelt de luchtstroom voor u prettig aan.

Be
door Bewaklu Jun 17, 2021 om 23:20
131 Antwoorden / 1 Vragen

Reteduur. Maar perfect!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 17, 2021 om 23:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Hommer,

Een Dyson is geen gewone ventilator.

Het voelt veel kouder aan dan een conventionele ventilator met een propeller.

justmeagain
door justmeagain Jun 17, 2021 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ga
Kunt u een foto van de bovenkant plaatsen?

Hoe hoog is de windsnelheid van de Dyson?

In welk land wordt deze geproduceerd?

tijger1
door tijger1 Jun 18, 2021 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@just me again

+10

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 18, 2021 om 00:04
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Ik ben niet zo rijk als Justmeagain, Mein33 of Sprietje...... ;<)).

Als ik teveel offtopic ga, gaat Pino weer mopperen...... ;<)).

Dat houten tafeltje is een erfstuk van mijn oma uit de jaren 60 : het is geen Ikea "kwaliteit", die na een paar jaren uit elkaar valt....... ;<)).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 18, 2021 om 00:05
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Het antwoord op uw vragen :

1 : dat kan

2 : snel

3 : China (Dyson is wel een Engels merk).

me
door mein33 Jun 18, 2021 om 07:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GEBOREN AMSTERDAMMER  Ik ben niet zo rijk als Justmeagain, Mein33 of Sprietje...... ;<)).

Laat mij hier buiten a.u.b. !!   :- (((

Ho
door Hommer Jun 18, 2021 om 07:32
30 Antwoorden / Vragen

@GA,
fijne ventilator of niet, de Dyson tart de natuurwetten natuurlijk niet. Als puntje bij paaltje komt koelt een ventilator de ruimte niet af en een airco wel.

Hajon
door Hajon Jun 18, 2021 om 12:33
9 Antwoorden / Vragen

@GeborenAmsterdammer.

Waarom meteen zo'n dure ventilator? Elke andere ventilator doet hetzelfde. Let wel op het geluidsniveau.

@Hommer.

U heeft gelijk dat een ventilator de ruimte een beetje opwarmt, maar dat is geen bezwaar omdat het koeleffect van de luchtstroom op je huid (verdampen van transpiratie) vele malen groter is. Je koelt dus je lichaam, maar niet de ruimte.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 18, 2021 om 12:46
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hajon,

Ik zocht een mobiele airco, maar zag veel negatieve ervaringen.

De Dyson AM07 is duur, maar ook luxe.

Ik vergelijk hem met mijn Apple laptop, die was ook 1100 euro, maar ik heb hem al 10 jaren.

jo
door joskaa Jun 18, 2021 om 13:34
80 Antwoorden / 44 Vragen

De Honeywell vloer ventilator kwam er met zijn 80 euro een stukje beter van af in een test van de krant gisteren of eergisteren -  AD of Telegraaf

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 18, 2021 om 20:27
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Joskaa,

Qua prijs zou het kunnen.

Maar een Rolls Royce is ook niet echt te vergelijken met een Volkswagen.

Donuts
door Donuts Jun 20, 2021 om 12:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom staat je Rolls Royce in de berging?

getty
door getty - Jun 17, 2021 om 22:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De verhuurder kan en mag dit verbieden, niets aan te doen helaas

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2021 om 22:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Om te beginnen haal uw persoonlijke gegevens en andere namen weg, u bent op een openbaar forum waar de hele wereld op kan kijken.
Ik begrijp dat het om een mobile airco gaat, hiervoor hoeft echt geen gat in de muur gemaakt te worden. Er zijn speciale panelen die u in de deur/raamopening kunt plaatsen waarop u de slang kunt aansluiten. Kijk bv. eens hier eventueel ook zelf te maken als u een beetje handig bent. Strook MDF met een gat voor de slang, klem zetten tussen deur of raam en werkt prima.

sira
door sira Jun 18, 2021 om 14:35
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dan nog hangt het grootste gedeelte van de slang binnen en dat is nu juist het probleem. Die slang geeft een enorme hitte af.

gerbera
door gerbera Jun 18, 2021 om 14:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tis maar net waar je hem neer zet en 1½ mtr (wat de aanbevolen max lengte is) valt nog al mee. En gek hé, die afsluitdingen zijn speciaal voor dat doel gewoon in de handel verkrijgbaar, dus waar heeft u het over.

sira
door sira Jun 18, 2021 om 23:19
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Niet goedgekeurde uitlaten en extra donkere raamfolie voor de auto zijn ook gewoon in de handel verkrijgbaar.

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2021 om 22:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Een WBV geeft zelden (tot nooit) toestemming om een gat in een huurhuis te maken. En is ook niet nodig. Er zijn ook verrijdbare airco's, die geen muur afvoer behoeven. Ik heb de redactie gevraagd al uw persoonlijke gegevens, plus die van het erkende bedrijf te verwijderen.

justmeagain
door justmeagain Jun 17, 2021 om 23:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts heeft het al over een mobiele airco. Maar wil graag de afvoerslang naar buiten afvoeren. Dan is een gat de mooiste optie.

tenormin
door tenormin Jun 18, 2021 om 00:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@justmeagain, ja, dat las ik. Maar het is in mijn ogen vragen om de hoofdprijs in de loterij. Geen WBV geeft toestemming om een gat in een muur te maken. Mischien heeft ie nog een bovenluikje om lucht af te voeren, maar ja, ook dat hebben, wij, in ieder geval niet meer. Vanwege diefstal etc. Zal de TS toch een andere oplossing moeten zoeken voor hoogstens een maand per jaar "hitte". Los van dit alles: ik vind airco helemaal niet fijn. Niet dat iemand me erom vraagt: maar in California heeft bijna iedereen een airco, buiten het huis geplaatst: lekker voor binnen maar als je een stap buiten zette: kon gelijk flauw vallen. Net als in de auto: vind het twee keer niets. Maar goed, dit alles is off topic, ik weet het.

ne
door neodutchio Jun 18, 2021 om 09:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@Justmeagain, een gat klinkt mooi, maar daarmee krijg je een koudebrug in de winter. Ook krijg je een open verbinding tussen binnen, buiten en de spouw. Daarmee zal je het probleem alleen maar gaan verergeren.

ne
door neodutchio - Jun 17, 2021 om 22:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een gat in de muur maken wil ook zeggen weg isolatie. Vervolgens zit u of een volgende bewoner te klagen dat het koud is bij het gat.
Oplossen kan in deze dus niet. U wilt iets en de woningeigenaar wil daar niet aan meewerken. Dan houdt het simpelweg op. Dus de gegeven tip maar ten harte nemen. De deur of raam op een kier en een strook ervoor met een doorvoer voor de airo. En volgens streetview hebt u een prachtige oprit die in de schaduw ligt, daar kan je de warme lucht mooi kwijt.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2021 om 23:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, vond ik ook een mooie omgeving waar de TS woont.

rj
door rjw - Jun 17, 2021 om 23:27
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me niet zo heel vreemd dat de eigenaar van een pand mag bepalen wat wel en niet mag met een pand.

sw
door swat1500 - Jun 17, 2021 om 23:35
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U mag best een airco hebben. U mag alleen geen door en door gaten in de muren van uw huurwoning maken van de eigenaar. Aan dat laatste kunt u niets veranderen en Kassa ook niet. U heeft al een aantal goede suggesties gekregen. U leest dat echter niet anders had u uw adres gegevens al weggehaald.

diumenge
door diumenge - Jun 17, 2021 om 23:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je mag hier geen namen van medewerkes noemen, ook niet als je wel met je eigen gegevens strooit...

Het lijkt mij verder niet meer dan logisch dat huurders geen gaten in de muren mogen maken.

tenormin
door tenormin Jun 18, 2021 om 00:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dat de redactie morgen aanwezig is, heb het doorgegeven.

mahadma
door mahadma - Jun 17, 2021 om 23:49
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb vanwege beneden in de flat wonen en een bewegingsdetectie lampje wilde voor de achterdeur kreeg ik dat ook pas na veel praten, er moest wel een 230 v kabel door de muur. Zo'n slang kan je vergeten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 18, 2021 om 00:08
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Op verzoek van Justmeagain : een foto van de bovenkant van de Dyson AM07.

diumenge
door diumenge Jun 19, 2021 om 11:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan je ook een foto van de achterkant plaatsen?

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2021 om 01:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin uw kreet dat u geen airco mag hebben. Een gat in de muur maken mag terecht niet en is ook niet nodig. Gewoon de slang uit een raam hangen en klaar bent u. Desnoods maakt u nog van triplex oid iets met een gat voor de slang erin dat u bij het raam plaatst.

panter22
door panter22 - Jun 18, 2021 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je denkt misschien dat je met een zo'n mobiele airco van €250 de kamer lekker koel krijgt? Vergeet het maar.
Met die mobiele airco wordt de kamer op zo'n hoge temperatuur hooguit 2 graden koeler en dan moet je wel een kleine kamer hebben en permanent doorkoelen.
Je kunt wat kussens of dekens of wat dan ook  in het openslaande raam proppen zodat de warme lucht niet zo snel weer binnenkomt,
En wikkel een laken om de slang. Want van die slang komt ook een hoop warmte af.
Koop er nog een ventilator bij en ga daar voor zitten.
Mooie tuin met die buxus.

me
door mein33 - Jun 18, 2021 om 08:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Neem het kleinste raam dat open kan en meet de binnenmaten van het kozijn.
Maak een plaat(je) triplex op de gemeten maat.
Maak een gat ter grote van het hulpstuk of de slang in het triplex.
Zet het plaatje triplex in het kozijn, vast zetten met bijv. een magneetsluitingkje ( of anders) en sluit de slang aan en klaar voor gebruik.

rj
door rjw Jun 18, 2021 om 16:20
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk, hier hebben we wat aan. Goede oplossing!

mo
door mof - Jun 18, 2021 om 11:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, de woningbouwvereniging heeft het recht u te verbieden doorgangen door de muren te latan maken. Wat u ws wel mag doen is, is een doorvoer door het raam naar buiten. Gaat alleen wat lastiger bij dubbele beglazing.

Waar dient de slang voor? om water af te laten? dat kunt u ook bij de afvoer van de wasmachine (bijvoorbeeld) monteren. Of vang het water op en geef het aan de plantjes!

me
door mein33 Jun 18, 2021 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waar dient de slang voor? om water af te laten?

Om de warme lucht, met een hoge luchtvochtigheid, af te voeren naar buiten. ;-))

panter22
door panter22 Jun 18, 2021 om 13:49
6599 Antwoorden / Vragen

Het is precies zo'n slang als je hebt bij een afvoerdroger. De slang moet  naar buiten door een raam.

kr
door kraanjan - Jun 18, 2021 om 11:46
16 Antwoorden / Vragen

Hallo meneer Cor,

U moet wat voorzichtiger zijn met namen rond strooien! Iedereen kan de ander zo ongewenst vinden

johanna66
door johanna66 - Jun 18, 2021 om 11:47
48 Antwoorden / 6 Vragen

Ik raad u een plafond ventilator aan. Kost veel minder in aankoop en elektriciteit. Een goede plafondventilator kost plm. 200 - 400 euro. Prijs is afhankelijk van de oppervlakte die gekoeld moet worden.
Ik heb er een in de woonkamer en een in de slaapkamer. Ik ben er dik tevreden over.  Mijn huis heeft echter geen plat dak, misschien ligt de situatie dan anders.

h.
door h.terpstra - Jun 18, 2021 om 12:08
202 Antwoorden / 1 Vragen

Ga zeker geen gat in de muur "laten"" maken. Een kostbare zaak,.En die airco gooit u binnen de korste keren de der uit vanwege herrie.en verhoging temperatuur.. Lijkt raar, maar een airco vraagt energie en zet dat deels om in warmte..Zet een plug in de afvoeren en laat water over het dak vloeien.. Als dat water ook te warm wordt, laat u dat water in de tuin lopen.. 1 stop er uit en een speciale bijpass plaatsen in de reguliere afvoer buis.. Opnieuw bevloeien.dak.
Continu bevloeien kan ook, maar dat is drinkwater verspilling, hoewel de kosten relatief laag zijn..Het platte dak wit schilderen helpt ook.
Persoonlijk zou ik ligt gekleurde platen isolatie op het dak.van b.v. 3 cm op het dak leggen. Die geen vocht opnemen. borgen met tegels. .Heeft u in de winter ook lagere stook kosten. Combinatie van deze voorbeelden is mogelijk, maar kost tijd.. Je wilt geen werk creëren.

Vraag eens aan de woningbouwvereniging of u een gat mag maken voor een Warmtepomp.. Advies, NOOIT aanschaffen. Die vreten stroom, en maken herrie.
Van de elektrische energie die dat vraagt kun je negen maanden je huis verwarmen. Succes, Henk.

rj
door rjw Jun 18, 2021 om 16:21
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En het dak kan die hoeveelheid water hebben?

panter22
door panter22 Jun 18, 2021 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een huurhuis. Je mag geen gat in de muur maken maar wel een plug in de afvoer van het dak  stoppen om het dak vol te laten lopen met water? En daarna klagen dat het dak lekt?
En dan ook nog eens isolatieplaten op het dak leggen?
Van de buitenkant van een huurhuis moet je afblijven.

Hajon
door Hajon - Jun 18, 2021 om 12:17
9 Antwoorden / Vragen

Koop een mobiele airco met een binnen- en een buitenunit. De flexibele slang die beiden verbindt gaat door een raam dat op een kier staat. Er gaat inderdaad kou verloren via deze kier, maar je kunt deze kier eenvoudig afdichten door er een strook schuimrubber tussen te duwen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 19, 2021 om 10:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@HAJON:  het is geen kwestie dat er kou verloren gaat maar dat er door een kier / openstaand raam vochtige en warme lucht naar binnen komt.

De afdichttiop is prima.

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen - Jun 18, 2021 om 12:50
14 Antwoorden / Vragen

In mijn vorige huis heb ik het zo opgelost. Op maat gemaakte triplex plaat in het kozijn met in dit geval twee gaten voor de slangen. Sorry voor de gedraaide afbeelding, staat wel rechtop op mijn laptop.

hutch
door hutch Jun 18, 2021 om 19:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hajon
door Hajon Jun 18, 2021 om 21:03
9 Antwoorden / Vragen

Uw airco heeft wel erg dikke buizen nodig. Kennelijk wordt hierdoor lucht van buiten aangezogen en weer teruggestuurd. Er zijn ook airco's met een heel dunne koelleiding, waardoor vloeistof loopt (mobiele split airco met een binnen- en een buitenunit). Deze dunne leiding kan gewoon door een raam dat op een kier van 5 cm staat, er is dus geen ingewikkeld timmerwerk nodig. De kier kan dichtgestopt worden met een strook schuimrubber.

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen Jun 18, 2021 om 21:22
14 Antwoorden / Vragen

Zo'n mobiele split unit heb ik in de woonkamer gehad. Loodzwaar en de slang was tamelijk stijf, bijna niet op een fatsoenlijke manier door een raam naar buiten te krijgen, ook omdat de buitenunit ook naar buiten moest door het raam. Het ding werkte prima, maar maakte net zoveel herrie als een gewone portable.

Ma
door Master Wim - Jun 18, 2021 om 13:00
11 Antwoorden / Vragen

Je kunt ook een gat in t bovenlicht maken met rooster

jo
door joskaa - Jun 18, 2021 om 13:30
80 Antwoorden / 44 Vragen

De Honeywell vloer ventilator kreeg deze week in de krant een veel hogere beoordeling dan deze Dyson en is met zijn 80 euro een heel stuk voordeliger!!!

ninc
door ninc - Jun 18, 2021 om 13:58
47 Antwoorden / 6 Vragen

Triplexplaat met uitsparing voor slang voor een uitslaand raampje plaatsen en geen dieren ontsnappen & geen gaten nodig...

sira
door sira Jun 18, 2021 om 14:47
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hartstikke leuk al die suggesties met triplex, bovenlichtjes, etc., maar de meeste hitte komt van de slang af en die blijft grotendeels in de kamer liggen.
Ik heb 2 warme zomers een mobiele airco uitgeprobeerd, maar ik was blij dat ik hem vorig jaar kon verkopen. Behalve de hitte van de slang, maken ze ook nog herrie.

methanol
door methanol - Jun 18, 2021 om 15:22
12 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een bekent probleem ik zelf ben een koper en aan weerzijde huur van Stadlander ik heb zelf al een groot probleem met een van de huurders maar Stadlander praat niet. Dus wordt ik gedwongen naar de rechter te gaan en dit geld heb ik daar niet voor

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2021 om 15:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog wat eenvoudige en voordelige tips:
Een natte handdoek over een rekje oid hangen en een ventilator daarop richten, en lees eens hier:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/98124-hoe-kun-je-jezelf-verkoelen-afkoelen-bij-warm-weer.html

1paul
door 1paul - Jun 18, 2021 om 15:49
3101 Antwoorden / 0 Vragen

wat u kunt overwegen is een monoblok airco en deze in een plaat hout monteren welke weer in het gat van het openslaande raam gezet kan worden!!!!

Op die manier heeft u toch een airco die ook nog eens een stuk zuiniger is dan een mobiele airco!!!!

Zoek op monoblok airco en u komt er genoeg tegen....

oase55
door oase55 - Jun 18, 2021 om 15:53
1 Antwoorden / Vragen

Beste Cor,
Ik zit met hetzelfde probleem. Aangevraagd bij woningbouw maar mag ook geen afvoer naar buiten maken. Dan kwam mijn zoon met een oplossing. Het kost wel veel geld maar je hebt dan een airco die eventueel te plaatsen is op 2 plankjes met wieltjes (hondjes) en vastgemaakt met spanbanden. Aansluiten bij de cv ketel of andere voorziening en klaar is kees. Je kan ook kiezen om die airco op te hangen, 2 kleine gaatjes in de binnenmuur voor de aan- en afvoer, die je later gemakkelijk weer dichtsmeert. Bij verhuizing neem je deze airco gewoon mee en is deze investering wel rendabel.

Het is nog een nieuw systeem en daardoor beperkte verkooppunten. Kijk maar eens bij Innova 2.0 15HP H2O water/lucht warmtepomp.

Ikzelf ben bij Itec gegaan.
Groetjes Annita

El
door Elgje - Jun 18, 2021 om 16:05
14 Antwoorden / Vragen

Beste meneer te Kruisland,
Zoals meerdere mensen al aangaven: een mobiele airco valt vies tegen. Ze maken veel herrie, gedoe met de slang (en de oplossing met een triplex plaat is niet bij alle soorten ramen mogelijk), torenhoog energieverbruik en minimale koelte-winst.
Lijkt me ook logisch dat de wbv geen toestemming geeft om zo'n groot gat in een buitenmuur te boren.
Hang flesjes bevroren water voor een ventilator (of coldpacks), wel zo simpel en voordelig.
Ook bestaan er tegenwoordig "aircoolers" die gebruik maken van vrieselementen (of gewoon water maar dan verhoog je de luchtvochtigheid gelijk ook weer behoorlijk).
Heb er geen ervaring mee, maar een bekende drogisterijketen had ze een aantal weken geleden voor betrekkelijk weinig geld en ook bij een bekende supermarkt zag ik ze pas staan.

Je
door Jeff59761 Jun 18, 2021 om 17:00
43 Antwoorden / 1 Vragen

Heb hier 2 aircoolers van 6 liter waar ik een woonkamer van ongeveer 26 vierkante meter met gemak 5 a 6 graden koeler krijg water koel ik voor in flessen in de koelkast en om de 3 a 4 uur de vrieselementen vervangen voor verse koste in aanschaf 125 euro bij elkaar met extra vrieselementen.

pe
door peterbee - Jun 18, 2021 om 18:49
58 Antwoorden / 5 Vragen

Airco is duur in aanschaf, maar werkt wel echt

een portable airco zou kunnen, maar heeft een slang naar buiten nodig.

een budget oplossing zou kunnen zijn om een tuinslang naar het dak uit te rollen, en hier zo'n Garden zwenksproeier neer te zetten, deze zal in ieder geval door verdamping het dak koeler houden.  Zelf inschatten hoe erg het warme dak nu de woning opwarmt.

ak
door akwi - Jun 18, 2021 om 18:50
1 Antwoorden / Vragen

al eens aan gedacht om een raampje inclusief scharnieren er uit te halen.
naar de timmerman/aannemer in de buurt gaan
en een zelfde raampje laten maken met een ruit met een gat er in of als het heel klein is een plaatje trespa (weerbestendige kunststof) met gat.
niet inbraak gevoelig zoals een losse plaat multiplex en kan je na de warmte gewoon terug wisselen.
kan woningbouw geen bezwaar tegen maken

agapon1951
door agapon1951 - Jun 18, 2021 om 19:10
166 Antwoorden / Vragen

mogelijke overweging waar de woningbouw wel mee instemt is een b.v Atlasx windturbine (gemaakt in europa) nu in de aanbieding van 700 voor 550

Ook een plafondventilator kan tot mogelijkehden behoren. Deze worden veel in de tropen gebruik en zorgen toch voor een deel van verkoeling. Zijn er ook met een lamp in het midden.

Een verrijdbare heeft ook nadelen nl dat de slang naar buiten moet, met gevolg dat je aan de ene zijde koelt en aan de andere zijde de warme lucht weer binnenhaalt. Gebruiken daaraast nogal wat stroom.

zomaar wat ideetjes

diumenge
door diumenge Jun 18, 2021 om 21:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Haha, een windturbine. Grappenmaker.

aurora1
door aurora1 Jun 18, 2021 om 22:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan moet je jezelf aan de bank of stoel vastsjorren om niet weg te waaien. Tv, telefoon en de bel zijn dan vast ook niet meer te horen....

pk49
door pk49 - Jun 18, 2021 om 22:10
243 Antwoorden / 2 Vragen

kunt u niet in het glas van een deur of venster een gat laten maken ? Daar heb je geen toestemming voor nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2021 om 10:24
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie alle gegeven tips m.b.t. een mobiele airco en het beste voor u is er dan wel een die een interne opvangbak heeft voor het condenswater. Of anders via een slang naar buiten maar dan afdichten opdat er geen warme en vochtige lucht naar binnen kan komen die de werking van de airco teniet doet.

Eeen goede airco zorgt er vooral voor dat de lucht droger wordt en daarmee de gevoelstemperatuur lager, naast ook reele temperatuurverlaging.

Let op dat de instelling nooit te koud is en u een 'natte dweil ' idee krijgt als u in een ruimte komt waar de airco niet actief is.

Bij airco met opvangbak uiteraard steeds tijdig legen.

ro
door ronny530 - Jun 19, 2021 om 11:13
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Een mobiele airco is heel iets ander dan een mobiele lucht koeler want een mobiele airco is voorzien van een koudemiddel systeem en werkt in principe hetzelde als een airco die we vaak in auto's aantreffen. Een mobiele lucht koeler ontvocht en circuleert de lucht waardoor die lucht koeler aanvoelt en dat is gevoelsmatig prettig maar de temperatuur in de ruimte daalt vrijwel niet. Voor luchtafvoer wasdrogers zijn condensbakken te verkrijgen voor als de afvoerslang niet buiten de ruimte geplaatst kan worden en misschien ook wel geschikt voor een mobiele airco want de warme vochtige lucht slaat in die met water gevulde condensbak neer en afgekoeld. Ideaal zal het nooit worden maar de koude lucht blijft wel in de ruimte en zou het proberen waard zijn. Over de weigering van de verhuurder kan ik kort zijn het is niet toegestaan om wijzigingen aan de woning aan te brengen die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden omdat het een gevaar voor de constructie kan zijn. U bent wel zo netjes geweest om toestemming te vragen want veel huurders doen dat niet en maken zelf een een gat in de muur omdat de verhuurder toch niet komt controleren.

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Jun 20, 2021 om 11:25
11 Antwoorden / Vragen

hal

hallo Cor
kijk oons op de website van airco's zonder buiten unit onderanderen :
www.justcooling.nl/airco-s/monoblock
m.v.g

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 20, 2021 om 11:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Cor.

Helaas mag de eigenaar/ verhuurder dit verbieden!

Maar plat zwart dak?
Geen grint zooi of zo?
Er zijn platen  te koop voor isolatie en zakje grind erover.

Als je dak stevig genoeg is gaat dat prima,  Winter minder kachel, en  Zomers minder heet.

Alleen eerst kijken of dakbedekking  nog goed is en daarvoor los liggende toestemming vragen!

De platen en grind is niet gratis maar  €0,00 aan energie kosten  hiervoor.
Je bespaarde de Airco  + stroom misbruik   & lagere energie rekening dus  als je nog 20 jaren daar bleef wonen....
Zeer rendabele oplossing voor platte gehuurde ik mag niets daken!

Pe
door Peter Uges - Jun 21, 2021 om 09:16
2 Antwoorden / Vragen

Oplossing: plaats plank in openstaand raam met juiste doorlaat . Plank aan zijkanten voorzien van pijpisolatie. Warme lucht komt dan niet naar binnen. Vergeet niet deze vast te zetten en te verwijderen ook als je maar even het huis verlaat (inbrekers!!)
.
Een zeer goed werkend alternatief is water sproeien op het dak (in overleg met eigenaar). Het verdampende water koelt dan het dak afhankelijk van de weersomstandigheden aanzienlijk (6 tot >10 gr C).
Het betreft een vorm van z.g. directe adiabatische koeling. Belangrijk daarbij is om voor je met het sproeien begint, eenst de tuinslang volledig door spoelt waarbij het water in een putje of regenpijp terecht komt!! Dit om zo het risico van Legionella besmetting te voorkomen.

Waarschuwing gebruik geen goedkope aircooler gebaseerd op het verdampen van water in huis. Die koelen maar een paar graden (2 tot 3 gr C) De vochtige lucht komt dan in huis en zorgt ervoor dat het er erg vochtig wordt en benauwd. Vooral personen met longproblemen e.d. hebben daar erg veel last van. Men noemt dat de gevoelstemperatuur. Het risico van bacterien is bovendien niet denkbeeldig. Meer informatie kun je vinden op de voorlichtende webside van het opleidingscentrum Go te Ede. Zie daar  www.airco-kenniscentrum.nl.
Ook het verhaal van dit soort units over koelen met behulp van een ijsblok in het water helpt niet, omdat de koelcapaciteit is gebaseerd op het verdampen van water. Het gaat te ver om daar hier verder op in te gaan, maar de watertemperatuur is bij adiabatische koeling nauwelijks van invloed op de mate van koelen. Een ventilator is dan goedkoper en koelt beter.

Pe
door Peter Uges - Jun 21, 2021 om 09:33
2 Antwoorden / Vragen

Oplossing: plaats plank in openstaand raam met juiste doorlaat . Plank aan zijkanten voorzien van pijpisolatie. Warme lucht komt dan niet naar binnen. Vergeet niet deze vast te zetten en te verwijderen ook als je maar even het huis verlaat (inbrekers!!)
.
Een zeer goed werkend alternatief is water sproeien op het dak (in overleg met eigenaar). Het verdampende water koelt dan het dak afhankelijk van de weersomstandigheden aanzienlijk (6 tot >10 gr C).
Het betreft een vorm van z.g. directe adiabatische koeling. Belangrijk daarbij is om voor je met het sproeien begint, eenst de tuinslang volledig door spoelt waarbij het water in een putje of regenpijp terecht komt!! Dit om zo het risico van Legionella besmetting te voorkomen.

Waarschuwing gebruik geen goedkope aircooler gebaseerd op het verdampen van water in huis. Die koelen maar een paar graden (2 tot 3 gr C) De vochtige lucht komt dan in huis en zorgt ervoor dat het er erg vochtig wordt en benauwd. Vooral personen met longproblemen e.d. hebben daar erg veel last van. Men noemt dat de gevoelstemperatuur. Het risico van bacterien is bovendien niet denkbeeldig. Meer informatie kun je vinden op de voorlichtende webside van het opleidingscentrum Go te Ede. Zie daar  www.airco-kenniscentrum.nl.
Ook het verhaal van dit soort units over koelen met behulp van een ijsblok in het water helpt niet, omdat de koelcapaciteit is gebaseerd op het verdampen van water. Het gaat te ver om daar hier verder op in te gaan, maar de watertemperatuur is bij adiabatische koeling nauwelijks van invloed op de mate van koelen. Een ventilator is dan goedkoper en koelt beter.