pi
door pieterkonijn Jun 7, 2016 om 10:27
Huishouden & energie

Ik wil overstappen van energieleverancier, waarmee moet ik rekening houden?

Ik begreep dat het gemakkelijk moet zijn om over te stappen van energieleverancier. Een rondje langs de websites van de aanbieders levert mij mooie verhalen op. Waarmee moet ik rekening houden tijdens dit overstappen?

6139 26 Rapporteer

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - Jun 7, 2016 om 10:29
8 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet allereerst even controleren of je weg mag gaan. Hou er rekening mee dat je te maken krijgt met een eindafrekening.

pi
door pieterkonijn - Jun 7, 2016 om 10:31
4 Antwoorden / 1 Vragen

@WieWatWaar01. Wat bedoel je met of ik wel weg mag gaan?

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - Jun 7, 2016 om 10:33
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het contract heeft een bepaalde looptijd. Vaak kun je niet tussentijds dit contract beëindigen. Controleer dit in de voorwaarden.

edrick3
door edrick3 - Jun 7, 2016 om 10:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Eerst kijken of je huidige contract is op te zeggen.
Dan een voordelige leverancier uitzoeken.
Let op: kijk niet alleen naar de prijs per kWh en m3 maar ook naar de vaste leveringskosten!
Je nieuwe leverancier regelt alle administratie: stuurt je een nieuw contract toe en dan heb je nog 'bedenktijd'.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Jun 7, 2016 om 10:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In aanvulling op bovenstaande:
Als je contract nog niet is afgelopen kun je uiteraard óók opzeggen, maar dan zul je (meestal) een boete moeten betalen.
Een nieuwe leverancier is vaak bereid om deze boete te betalen.
Dat moet je dus wel even bekijken!

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - Jun 7, 2016 om 10:50
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het klopt inderdaad wat Edrick3 schrijft. Controleer even goed je voorwaarden. Wanneer je een slimme meter hebt, dan kun je met hulp van apps enz. precies zien wat je hebt verbruikt. Pas wel op bij welke aanbieder je de gegevens laat uitlezen.

pi
door pieterkonijn - Jun 7, 2016 om 10:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het even uitgezocht en ik ben sinds 2014 klant. Voor een jaar.

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - Jun 7, 2016 om 10:56
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dan ben je er dus op tijd bij ;) Maar ff serieus. Je mag weg. Volg de instructieds die je eerder kon lezen en dan kun je overstappen.

pi
door pieterkonijn - Jun 7, 2016 om 10:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dankje. Ik ben inderdaad niet echt snel geweest. Nu nog even een rondje langs de websites om een vergelijking te maken.

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - Jun 7, 2016 om 11:04
8 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer anders deze eens, wanneer je het te lastig vind.

hutch
door hutch Jun 7, 2016 om 14:25
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Deze zou ik juist NIET doen. Daar dient men een e-mailadres op te geven voor de resultaten. Hoewel zij 'beloven' (......) dat dit voor éénmalig gebruik is, geloof ik hen per definitie niet. Op die wijze krijgt men dus nog meer gegevens over u. Op andere websites krijgt men direct de uitslag, dus waarom op die website een e-mailadres invullen. Zeer ongeloofwaardig. Pas dus op!!

Cookies
door Cookies - Jun 7, 2016 om 11:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens mij kun je beter even wachten tot 1 juli, want dan gaan de prijzen weer omlaag.

pi
door pieterkonijn - Jun 7, 2016 om 11:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks. Ik neem deze optie even mee tijdens mijn rondje!

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2016 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet uw verbruiken als het goed is. Kijk eens op Gaslicht.com, vul daar uw gegevens in en de overige situatie, dan kunt u zo zien waar u goed terecht kunt. Heb daar goede ervaringen mee.

Bekijk ook de specificaties zorgvuldig. En inderdaad, doe dat ná 1 juli, maar u kunt zich natuurlijk nu wel vast oriënteren.

Één advies, sluit niet een meerjarig contract af. Één jaar is over het algemeen verstandiger.

Meestal krijgt u, als u via een prijsvergelijker overstapt, een extra bonus, vergeleken met het aanmelden via de eigen website van de leverancier.

getty
door getty - Jun 7, 2016 om 11:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tip: laat u niet verleiden tot het afsluiten van langlopende (3 jaar bv) contracten met leuke kadootjes!

marita5
door marita5 - Jun 7, 2016 om 14:12
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pieterkonijn ,

Lees hier waar u rekening mee moet houden bij overstappen van energieleverancier , klik op de rode regels

https://www.independer.nl/energie/info/veelgestelde-vragen/overstappen.aspx

http://www.energieleveranciers.nl/overstappen/aandachtspunten

hutch
door hutch - Jun 7, 2016 om 14:18
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als men persoonlijke gegevens dient in te vullen op dergelijke sites, vul dan wel fictieve gegevens in.
Anders krijgen die bedrijven (websites waar men die gevens invult) uw gegevens, zoals adres, huisnummer en verbruik.
Vul dan bijv. alleen een fictieve postcode van uw woonplaats in zonder de letters.

Mocht men met een bepaald bedrijf in zee willen gaan, kunt u altijd nog uw echte gegevens invullen.

hutch
door hutch Jun 7, 2016 om 14:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Pas op met: www.energieleveranciergoedkoopste.nl. Daar dient men ook nog eens het e-mailadres af tegeven voor de uitslag, hoewel zij 'beloven' (....) dat dit voor eenmalig gebruik is. Uiteraard zeer ongeloofwaardig. Op de andere vergelijkingssites krijgt men meteen de uitslag.

me
door mein33 - Jun 7, 2016 om 14:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pieterkonijn,

Kijkt u ook eens op www.vandebron.nl

hutch
door hutch Jun 7, 2016 om 15:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Veel (!) duurder dan andere maatschappijen. Als ik vergelijk met andere maatschappijen is er een verschil van meer dan 300 euro op jaarbasis. En dat met exact dezelfde gegevens.

marita5
door marita5 - Jun 7, 2016 om 15:19
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 8, 2016 om 01:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U heeft een groot deel van uw vraag zelf al beantwoord. U moet heel goed letten op die mooie verhalen.
Concreet schelen ze elkaar maximaal een paar tientjes per jaar  en zeker geen honderden euro's. Let goed op leveringdkosten en algemene voorwaarden.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij - Jun 8, 2016 om 10:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

Last but not least bekijk via internet welke contractvorm U nu heeft. Het afgelopen contract van een jaar is dan weliswaar afgelopen maar heeft men U dan overgezet naar een variabel tarief of bent U mogelijk in 2015 uit eigen beweging danwel door de leverancier stilzwijgend verlengd. Het wachten tot 1 juli is altijd te adviseren daar dan de nieuwe tarieven worden vastgesteld.

rtroost
door rtroost Jun 12, 2016 om 18:44
17 Antwoorden / 0 Vragen

Het stilzwijgend verlengen van energiecontracten is verboden.

Ma
door Mat Matheij Jun 12, 2016 om 20:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad is het stilzwijgend verlengen in de energie en dagbladbranche  niet zonder meer toegestaan echter men probeert via colportage ook wel energiechecks genoemd de klant wederom tot een een of meerderjarige overeenkomst te bewegen. Bijv. met lagere tarieven die er toch al aan staan te komen. Controle is daarom nodig omdat velen in een onbewaakt moment hun contact hebben verlengd met een boeteclausule tot gevolg.
Deze wordt overigens in meerdere gevallen afgekocht in de vorm van een premie door de nieuwe leverancier.

audb
door audb - Jun 8, 2016 om 14:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Waar je rekening mee MOET houden is dat je twee rekeningen moet betalen binnen de zelfde maand.

Je oude provider mag namelijk nog een maand in rekening brengen die je als je teveel hebt betaald wel terug krijgt maar pas als alles is berekend en dan nog heb je kans dat je de laast betaalde rekening ook pas weer daarna krijgt.

Maar ook mag je de nieuwe provider gaan betalen, je betaald namelijk een maand vooruit hou dus rekening er mee dat je even dubbel gaat betalen.

Hou er ook rekening mee dat als je geld terug (*) krijgt van je oude provider dat het tot 3 weken kan duren voor je het op je rekening terug ziet.
En soms krijg je ook je extra betaalde rekening pas terug als alles in orde blijkt te zijn :( kan dus ook tot 3 weken duren.

Maar mocht je iederemaand wat geld overhouden probeer dan de rekening van de energie provider te verhogen.

Rente krijg je niet bij de bank en mochten we een zware winter krijgen dan hoef je bij de jaarnota niet of weinig bij te betalen.

(*)

Let op je kan te maken krijgen met een jaarnota en ook nog eens met een eindnota en deze kan wel eens flink tegen vallen zelf zou ik bijna €1000 terug krijgen volgens de website van NLE maar ik kreeg bijna de helft terug incl de kom er bij premie.

En kijk eens uit naar een collective energie inkoop zoals van de consumentenbond of eigenhuis soms is dat een stuk voordeliger dan waar je een "welkoms" bonus krijgt die je toch weer zelf mag betalen (Oxxio, nle, enz enz.)

Maar je kan ook bij gaslicht.com de prijzen proberen te vergelijken maar net wat er hier wordt gezegt, neem geen 3 jarige contract of het moet een vaste prijs contract zijn maar zelfs dan is het nog goedkoper om iederjaar over te stappen.

Maar nogmaals lees goed wat er staat en vergelijk ook de prijzen bij andere websites, soms doen ze een stunt aanbieding maar neem dan alleen een jaar contract nooit voor 3 jaar.

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 16:14
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Pieterkonijn ,

Lees ook deze informatie eens door ( lees ook de blauwe balk ) klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/overstapcoach-energie

Apetjoek
door Apetjoek - Jun 8, 2016 om 16:51
234 Antwoorden / 16 Vragen

heb even bij essent info op gehaald , kan als bestaande klant ALLEEN 130 euro korting krijgen als ik voor 3 (drie) jaar een contract bij hun afsluit.
dus het gaat essent alweer alleen om nieuwe klanten te winnen en als bestaande klant krijg je 50 euro minder korting (vergoeding) en inplaats van 1 (een) jaar moet je voor drie jaar tekenen.

koekeloer
door koekeloer - Jun 9, 2016 om 13:08
562 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk op gaslicht.com voor een goedkope aanbieder, incl alle kosten

hutch
door hutch Jun 9, 2016 om 15:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Koekeloer, dit is al 2x aangegeven...... ;-)

na
door nammko - Jun 14, 2016 om 16:58
28 Antwoorden / 3 Vragen

Mag ik je een tip geven? Ga naar de site van de Consumentenbond. Neem bij de prijsvergelijking de energieleverancier die op de eerste plaats staat. Neem een contract voor een jaar. Alles wordt geregeld door de nieuwe energieleverancier. Volgend jaar doe je weer precies hetzelfde. Op die manier krijg je ieder jaar een actiekorting of welkomstpremie. Ik krijg al jaren geld terug bij de eindafrekening, heel prettig!.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2016 om 19:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Ik krijg al jaren geld terug bij de eindafrekening, heel prettig!......

Logisch als je teveel voorschot betaald.