marijke77
door marijke77 Dec 31, 2011 om 15:54
Huishouden & energie

Inductie kookplaat schoonmaken

Wie weet hoe ik iets dat vast/ingebrand zit op een inductie kookplaat, het is waarschijnlijk ingebrand vet of van iets dat onder een pan heeft gezeten.

102645 42 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2011 om 16:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

marijke77, in principe zou een inductie kookplaat niet kunnen inbranden, althans, dat wordt veelal gezegd. Het enige waarvan ik weet dat men inductieplaten mee schoonmaakt is Vitroclen. Bij supermarkten en sommige drogisten te koop. Succes en ik hoop dat het niet "echt" ingebrand is.

stacey
door stacey - Dec 31, 2011 om 17:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 31 dec 2011, 16:10]Het enige waarvan ik weet dat men inductieplaten mee schoonmaakt is Vitroclen. .

-- Vitroclen keramische kookplaat reiniger --

---Een inductiekookplaat wordt niet echt heet als een keramische kookplaat, dus een inductie kookplaat schoonmaken en beschermen met keramische kookplaat schoonmaken reiniger werkt niet, dit middel laat een toplaagje na welke door hitte moet verdampen, dit gebeurt dus juist niet op een inductiekookplaat.--Bron

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2011 om 18:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Stacey, wil je me een plezier doen en wat ik bij Google als antwoord kreeg na : inductie kookplaat schoonmaken / ook lezen:

wel veilig Vitroclen
heb vandaag al 4 uur geoefend om link te leren maken maar lukt me (nog) steeds niet. Kun je dat dan voor me doen? Wat ik dan lees, lees jij dan ook.
Dank je wel.

stacey
door stacey - Dec 31, 2011 om 18:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 31 dec 2011, 18:20]Stacey, wil je me een plezier doen en wat ik bij Google als antwoord kreeg na : inductie kookplaat schoonmaken / ook lezen:

wel veilig Vitroclen
heb vandaag al 4 uur geoefend om link te leren maken maar lukt me (nog) steeds niet. Kun je dat dan voor me doen? Wat ik dan lees, lees jij dan ook.
Dank je wel.

Ik lees zoveel op Google, Niet gezegd dat dat allemaal waar is................

Als ik lees dat iemand die zich in de materie heeft verdiept zegt dat dat product niet een aanrader en ook de reden geeft Waarom Niet is lijkt me dat geloofwaardig....................
Hoe zit dat met die bron van jou ?

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2011 om 18:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Had het doorgelezen en bij onveilig en veilig zag ik dus Vitroclen, iets wat ik zelf gebruik voor keramische kookplaat. Mijn kookplaat moet ook koud zijn alvorens Citroclen te gebruiken. (Gebruiksaanwijzing bij mijn fornuis).
Dus ik mag concluderen dat je niet gelezen heb wat ik je vroeg? Jammer. Desondanks, een goed 2012 toegewenst.

stacey
door stacey - Dec 31, 2011 om 19:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 31 dec 2011, 18:51]Had het doorgelezen en bij onveilig en veilig zag ik dus Vitroclen, iets wat ik zelf gebruik voor keramische kookplaat. Mijn kookplaat moet ook koud zijn alvorens Citroclen te gebruiken. (Gebruiksaanwijzing bij mijn fornuis).
Dus ik mag concluderen dat je niet gelezen heb wat ik je vroeg? Jammer. Desondanks, een goed 2012 toegewenst.

Jij hebt een Keramische kookplaat.................
Zoals aangegeven wordt een inductie NIET warm genoeg voor dat product om te doen wat het moet doen NA het opbrengen bij een Inductieplaat..........Je leest het dus zelf niet..........
zinlose en zonde geld actie dus zo`n duur niet (juist) werkend product te kopen voor vraagsteller.............

Pluk niet het eerste de beste wat je op Google tegenkomt en verdiep je er wat meer in voor je wat plak.............
En vermeld Bron ! Dan kan TS het ook zelf nog even nalezen en er zelf zijn gedachten nog eens over laten gaan.................
Kopieren kan je, dus adresbalk kopieren moet op lukken.

En hou nu maar weer op met het gezever voor we weer 3 pagina `s verder zijn......

tenormin
door tenormin - Dec 31, 2011 om 19:39
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marijke77 schreef op zaterdag 31 dec 2011, 15:54]Wie weet hoe ik iets dat vast/ingebrand zit op een inductie kookplaat, het is waarschijnlijk ingebrand vet of van iets dat onder een pan heeft gezeten.

Aangezien ik het niet duidelijk schijn te maken, en ik ben niet zo handig op computer, zou je misschien zelf willen kijken op www.inductiekoken.nl
en onderaan die pagina staat kookplaat schoonmaken. Daar kun je zelf lezen dat "men" vitroclen noemt als veilig. Ik verzin het niet, lees het alleen maar. vr.gr.

stacey
door stacey - Dec 31, 2011 om 19:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 31 dec 2011, 19:39][Aangezien ik het niet duidelijk schijn te maken, en ik ben niet zo handig op computer, zou je misschien zelf willen kijken op www.inductiekoken.nl
en onderaan die pagina staat kookplaat schoonmaken. Daar kun je zelf lezen dat "men" vitroclen noemt als veilig. Ik verzin het niet, lees het alleen maar. vr.gr.

Ik word hier zo moe van.................

Had je pagina al lang gezien hoor........
Ik zeg Niet dat het Niet Veilig Zou Zijn..................Maar dat vraagsteller zijn probleem daar Niet mee op zal lossen omdat het bij Inductieplaat niet (juist) werkt !
Lees toch eens goed !

En wat je computer-link probleem betreft, had je overigens ook gewoon even kunnen `Googlen` ............
Ga maar ff oefenen..........
maar niet bij andermans vraag graag, doe maar bij discussie ofzo dan...........
LES

brainless
door brainless - Jan 1, 2012 om 01:56
324 Antwoorden / 0 Vragen

@TS
In onze gebruiksaanwijzing staat dat suiker (of suikerhoudende voedingsmiddelen) wel onder de pan in kan branden op de (glazen) plaat.
Deze zijn (na het "inbranden") helaas niet meer (volledig) te verwijderen.

do
door dolphin01 - Jan 1, 2012 om 08:42
32 Antwoorden / 8 Vragen

hallo marijke 77,
ik heb ook inductie; wat ik gebruik is een eenvoudig scheermesje; dit zijn de mesjes die je in een gamma oid kunt vinden bij de schilderafdeling en zijn meestal geel/rood van kleur en kosten vrijwel niks. Er zit soms idd een laagje op de glasplaat en hiermee krijg je dit er wel af, maar blijf het voorzichtig doen; ook met een goede ontvetter regelmatig spuiten en intrekken voor het dagelijkse onderhoud .Ik doe het meer dan 10 jaar zo.

marijke77
door marijke77 - Jan 1, 2012 om 14:04
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga het morgen even uitproberen alvast bedankt voor de reactie`s zover.

je
door jeankatie - Jan 1, 2012 om 16:13
26 Antwoorden / 1 Vragen

Wat dolphin bedoeld heet een glaskrabber, scheermesje in een houder wat vnl gebruikt wordt om verf van ramen af te krabben.Dit glaskrabbertje wordt idd veelal ook gebruikt om inductie, gas op glas etc schoon te krijgen. Helpt prima maar krassen zijn niet altijd te voorkomen.
Alternatief: de plaat in smeren met groene (niet die met citroen!) dreft (puur) , tijdje laten intrekken, evt de plaat heel licht lauw laten worden (NIET HEET) , afnemen en heel goed naspoelen.
Succes

ti
door tinorossi - Jan 2, 2012 om 12:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik al jaren een beetje jiff en een schoonmaakdoekje of indien nodig een wit schuursponsje, werkt prima!! geen krassen.

anduril
door anduril - Jan 2, 2012 om 12:55
167 Antwoorden / 1 Vragen

Uit eigen jarenlange ervaring: Vitroclen aanbrengen en met een schuursponsje schuren. Als het flink aangekoekt is ben je wel een tijdje bezig. Het is geen inbranden, maar opbranden en zal niet zo dik zijn dat je een glaskrabber nodig hebt. Een scheermesje zou ik niet gebruiken; grote kans op krassen.

ja
door jadetje - Jan 2, 2012 om 13:02
66 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=marijke77 schreef op zaterdag 31 dec 2011, 15:54]Wie weet hoe ik iets dat vast/ingebrand zit op een inductie kookplaat, het is waarschijnlijk ingebrand vet of van iets dat onder een pan heeft gezeten.

Lijkt het of het is ingebrand? ik heb al 16 jaar inductie, en heb ook regelmatig dat het lijkt of het is ingebrand, maak ik schoon met een microvezeldoekje met de goedkoopste 2 in1 `n soort schuurmiddel van Action.
succes
Jade

ka
door kama - Jan 2, 2012 om 13:07
161 Antwoorden / 19 Vragen

We koken al jaren op inductie. Echt inbranden is bij ons nooit voorgekomen. Weet ook niet of dat kan.
Wel regelmatig hebben we aanslag, soms zelfs bijna korstjes, op de plaat.

We kregen daar bij aankoop duur spul voor van de keukenboer. Toen dat op was hebben we Cerafix van Muscle (van Johnson) gekocht, bij de Blokker dacht ik.

Dat werkt ook goed.

Aangekoekt vuil krijg je vaak niet in één keer weg. Maar als ik een paar dagen achter elkaar even poets dan is de plaat weer prachtig. Maar meestal laat ik het niet zo ver komen.

Poetsen doen we met keukenpapier, conform de gebruiksaanwijzing.

pa
door pamand - Jan 2, 2012 om 13:12
21 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jeankatie schreef op zondag 1 jan 2012, 16:13]Wat dolphin bedoeld heet een glaskrabber, scheermesje in een houder wat vnl gebruikt wordt om verf van ramen af te krabben.Dit glaskrabbertje wordt idd veelal ook gebruikt om inductie, gas op glas etc schoon te krijgen. Helpt prima maar krassen zijn niet altijd te voorkomen.
Alternatief: de plaat in smeren met groene (niet die met citroen!) dreft (puur) , tijdje laten intrekken, evt de plaat heel licht lauw laten worden (NIET HEET) , afnemen en heel goed naspoelen.
Succes
Een inductiekookplaat kun je niet "licht lauw" laten worden, tenminste niet zonder pan op de plaat. Jif is ook niet zo'n goed plan ivm schuren. Ik gebruik zelf bacta steril maar dit is helaas niet alom verkrijgbaar. Overigens kan een inductiekookplaat niet inbranden, kijk even na of je niet toch toevallig een keramische kookplaat hebt die als inductie verkocht is.

an
door anjoger1936 - Jan 2, 2012 om 13:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kook al 12 jaar op Inductie en mijn plaat is nog als nieuw. (ik mors ook vooral met bakken)
Alle ongerechtigdheden verwijder ik met een beetje pure BLUE WONDER van Sorbo op een schuursponsje. Verkrijgbaar bij BLOKKER. Evan in laten trekken om te weken. Daarna voorzichtig met de schuurkant het aangekoekte verwijderen en afsponsen met de zachte kant van het sponsje. Hierna met een doekje en een beetje warm water de hele plaat afnemen.
Plaat droog wrijven met een theedoek en er niets meer te zien van alle vuiltjes.
Bij hardnekkige korsten de behandeling enkele keren herhalen.
Succes
Antoinette

curious
door curious - Jan 2, 2012 om 13:32
45 Antwoorden / 7 Vragen

Het jaar liep af op 31-12-2011, nu maar hopen dat het elkaar in de haren vliegen ook afgelopen is bij de start van 2012. Dit soort bladvulling zit volgens mij niemand op te wachten.

quote-1-
Ik word hier zo moe van.................

Had je pagina al lang gezien hoor........
Ik zeg Niet dat het Niet Veilig Zou Zijn..................Maar dat vraagsteller zijn probleem daar Niet mee op zal lossen omdat het bij Inductieplaat niet (juist) werkt !
Lees toch eens goed !
quote -2-

Dus ik mag concluderen dat je niet gelezen heb wat ik je vroeg? Jammer. Desondanks, een goed 2012 toegewenst.

mi
door midaku - Jan 2, 2012 om 13:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,
Ik gebruik niet anders dan "Hara blue pasta" en kan het iedereen aanraden. Het is duur, maar afdoende voor heel veel dingen, maar vooral voor mijn keramische plaat en al mijn roestvrij staal !! Hieronder zoals het aangeprijsd wordt op de site : www.hara.nl :

Op basis van o.a. zeepsteen een ouderwets product in nieuw jasje. Ha-Ra Blue is een universele reinigingspasta ter ondersteuning van de Ha-Ra vezels, voor toepassing op heel veel oppervlakken, zoals bv. glas, roestvrijstaal, kunststof, enz.
Absoluut de oplossing voor zwarte strepen op caravan, camper of rolluiken!
Zuurvrij, zonder aggressieve chemie en zeer goed biologisch afbreekbaar.
Ha-Ra Blue voldoet in Duitsland aan de PCCP voedingsmiddelencode.

Vergeet dan niet de multidoek mee te bestellen !! Veel succes !!

pi
door picachou - Jan 2, 2012 om 13:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou voorzichtig zijn met schuursponsjes want zij zijn zeer abrasief en kunnen glas onherstelbaar krassen .
ik gebruik voor hartnekkige vlekken een nat propje zeer fijne staalwol met goede resultaten.

ke
door kevinmanon - Jan 2, 2012 om 14:03
18 Antwoorden / 2 Vragen

Goedemiddag

Ik heb een keramische kookplaat en ook dit probleem, nu heb cerafix van Mr. Muscle, te koop in de supermarkt (C1000) het is echt fantastisch, wel steeds herhalen, eventueel de glasplaat nog schoonmaken met glassex.

ma
door mariannewelles - Jan 2, 2012 om 14:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij Megapool.nl een schraper gekocht van het merk electrolux.
Hiermee verwijder je alle aangekoekte resten van de kookplaat.

bv
door bva - Jan 2, 2012 om 14:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik een perfect middel van miele één druppel op een vochtige doek en alles
is er af,doekje uitspoelen nog even er licht overheen met keuken papier drogen en de plaat is als nieuw.

mbloe
door mbloe - Jan 2, 2012 om 14:47
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik voor de inductieplaat Muscle cerafix, met idd zoals eerder genoemd keukenpapier. Als iets er niet mee afgaat, omdat het er "opgebrand" zit, wat maar zéér zelden voorkomt, gebruik ik idd ook een glaskrabbertje, te koop bij de bouwmarkt.

Succes!! :-)

spooky01
door spooky01 - Jan 2, 2012 om 15:01
418 Antwoorden / 56 Vragen

@ marijke77, ik heb zelf "gewoon" een gasfornuis, maar ik ben benieuwd. Is het gelukt met de antwoorden van deze site.

Groeten Ingrid

p.
door p.bakkenes - Jan 2, 2012 om 15:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marijke77 schreef op zaterdag 31 dec 2011, 15:54]Wie weet hoe ik iets dat vast/ingebrand zit op een inductie kookplaat, het is waarschijnlijk ingebrand vet of van iets dat onder een pan heeft gezeten.

Ik heb al bijna 25 jaar een half inductie en keramisch fornuis, en gebruik altijd voor heftige vlekken een schuursponsje, beetje vochtig met een beetje cif of een ander schuurmiddel (niet met chloor erdoor).
succes .

af
door aflierman - Jan 2, 2012 om 15:46
128 Antwoorden / 0 Vragen

marijke77Hoi <
Ik heb zelf een inductie kookplaat en ik gebruik"Muschle Carafix" werd geadviseerd maar heb geen idee waar Het te koop is.Helaas is mijn vrouw overleden die zou het weten ik gebruik de plaat nog maar zelden maar weet wel dat met dat spul de plaat zo schoon is zonder enkel probleem.
Hoop dat ik een beetje heb geholpen.
Vriendelijke groet.
A.Flierman

ri
door riesdd - Jan 2, 2012 om 16:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon met wat ouderwetse koperpoets of zilverpoets is deze weer als nieuw doen wij al zo lang de plaat is al 15 jaar oud nog als nieuw

weetnietveel
door weetnietveel - Jan 2, 2012 om 16:45
69 Antwoorden / 2 Vragen

eens met jadetje

kr
door kritiekje45 - Jan 2, 2012 om 17:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een inductiekookplaat kan niet inbranden,als je de warme pan eraf haald,is de plaat alleen even warm van de pan,het is geen warmte van de plaat,die wordt niet warm,het gaat via een magnetisch veld.

tucker
door tucker - Jan 2, 2012 om 18:23
136 Antwoorden / 10 Vragen

Cerafix gebruik ik al jaren voor mijn inductiekookplaat, en daarvoor gebruikte ik het voor mijn keramische kookplaat. Werkt als een zonnetje!

borg queen
door borg queen - Jan 2, 2012 om 18:52
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik maak mijn inductie kookplaten altijd schoon met een "wonderspons" van het kruidvat. Even natmaken en dan over de platen. Opgedroogd overgekookt voedsel/water is zo weg. Even nadrogen met een keukenpapiertje. Het gaat trouwens ook goed met een (afwas)sopje en een doekje.

marijke77
door marijke77 - Jan 2, 2012 om 19:35
158 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Allemaal bedankt voor de reactie`s, ik heb het eraf gekregen met een glaskrabbertje, het was waarschijnlijk van een stikker dat onder een pan had gezeten en door de hitte van de pan er erg vast op is gaan zitten en nadien niet meteen eraf is gehaald. Namens mijn zoon bedankt voor de hulp.

th
door thons - Jan 2, 2012 om 21:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ook een inductie kookplaat: maak eerst de koude plaat nat en dan een beetje cif op je vingertop en dan voorzichtig met je vinger poetsen. Gevolg een lamme vinger, maar de plaat wordt wel schoon en glad. Daarna goed met schoon en warm water afnemen en nawrijven met schone droge theedoek.
SUCCES!!!!!!

kleinepier
door kleinepier - Jan 3, 2012 om 12:23
42 Antwoorden / 0 Vragen

goeden dag wij hebben al jaren een keramiche kookplaat en voor het schoonmaken is het zelfde als inductie hier kun je metalen schraper voor kopen is verkrijgbaar bij v&d de glas plaat is namelijk kras vast en hier mee kun je de vast gekoekte resten er mee af schrappen wij gebruiken die al jaren en de plaat is nog heel mooi glad zonder krassen

ha
door hanniebreda - Jan 3, 2012 om 16:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de antwoorden inmiddels met stijgende verbazing gelezen, ik gebruik al 12 jaar een inductie koookplaat, en weet dus inmiddels wel hoe je deze schoon en mooi houdt. Inbranden kan dus niet, wel wordt de plaat heet als je kookt, dit komt omdat de pan erop heet wordt, na uitschakeling koelt de plaat weer af en naast de pan is de plaat koud. Kookt er iets over dan verdampt dat en door de hitte "bakt het aan" tenminste zo lijkt het. Schoonmaken doe je alsvolgt: eerst af laten koelen, dan met een zachte spons en een beetje afwasmiddel gewoon schoon boenen, doek erover,en klaar. Nooit, maar dan ook nooit, met een schuurspons, of een schuurmiddel erop dan krijg je krassen en beschadigd de plaat. Pas op met plastic verpakkingen die kunnen smelten en op de plaat gaan kleven, dat gaat er moeilijk af dat kan alleen door een heet sopje met een zacht keukenpapier nadeppen. Veel succes met je inductieplaat en gooi al die dure speciale schoonmaakmiddelen maar gauw weg, zond van het geld.

marijke77
door marijke77 - Jan 4, 2012 om 14:44
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kook zelf al wel 20 jaar op inductie dus het gewoon schoonmaken was ook niet het probleem maar bij mijn zoon zat iets (waarschijnlijk van een stikker onder een pan) zo erg vast dat ik het er nergens mee af kon krijgen maar met het glasschrapertje is het toch nog goed gekomen. Iedereen bedankt voor de tips.

bl
door bliss - Jan 4, 2012 om 20:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een lngebrande plekken op je inductie plaat heb gewoon met een wit wonder sponsje bij de Marskramer van daan een klein puntje van sponsje nat maken en er goed over vrijven en je ziet het resultaat en zonder krassen

re
door reinderf - Jan 5, 2012 om 22:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik stel voor om het volgende te proberen (heeft bij mij alvast prima gewerkt):

- maak een stukje meerlaags toiletpapier een beetje nat;
- neem met het toiletpapier een beetje as op (bijv. uit de open haard);
- wrijf rustig maar met enige druk over de plekken;
- na even heen en weer wrijven met een schoon deel de resten afwrijven;
- daarna de plaat met een beetje (hand) zeep schoonpoetsen en droogwrijven;

Geen schade aan de plaat, geen dure schoonmaakmiddelen.....werkt perfect!

pauls0
door pauls0 - Jan 6, 2012 om 00:09
149 Antwoorden / 2 Vragen

inweken met natuurazijn. Goedkoop en lost vet en ingebrand vet op. Werkt ook goed als ontkalker van kalkaanslag.

fr
door francien55 - Jan 9, 2012 om 19:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kook al jaren op inductie. Mijn advies: Leg op de inductiekookplaat een velletje keukenrol. Je kunt hier gewoon op koken en bakken, en bij per ongeluk iets te hard neer zetten van de pan loop je minder risico dat de plaat beschadigd. Verder heb ik nog nimmer een aankoeking gehad op mijn plaat. Ik zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten realiseren. De plaat wordt immers nooit heet genoeg om te koeken. Misschien moet men wat vaker een doekje bij de hand nemen als je aan het koken bent. Bij het knoeien direct even wegpoetsen of zo.