Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 07:23
Huishouden & energie
Inductiekookplaat hoekje eraf

Sinds januari 2020 hebben wij een nieuwe keuken met daarin een inductie kookplaat van AEG waar opeens sinds december een hoekje vanaf is. Wij hebben dit gemeld bij keukenloods en hun zeiden gelijk dat het niet kon en wij daar wel wat hadden laten opvallen. Wat dus niet zo is. En maar onze aansprakelijkheidsverzekering moesten gebruiken.Na enig aandringen werden we doorverwezen naar het servicemagazijn van keukenloods die een melding maakte van onze klacht bij AEG met het verzoek om bij ons langs te komen om te oordelen hoe dit nou kan gebeuren. Na een maand niks gehoord te hebben zijn we weer zelf er achteraan gegaan. Gisteren eindelijk AEG gesproken en die zeggen dat het niet in de garantie valt en dat het wel gerepareerd  kan worden maar dat we dan zelf de kosten moesten betalen van in totaal €500,-? En ook hun adviseren om onze aansprakelijkheidsverzekering te gebruiken. Maar voor ons is het een principe kwestie. Wij hebben er niks op laten vallen . Wij voelen ons in de kou gezet

14935 21 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 7, 2021 om 08:01
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Het zal moeilijk te bewijzen zijn dat na 11 maanden een hoek van de kookplaat valt.
Er kan eerder iets op gevallen zijn waarbij geen schade te zien was maar wel kwetsbaar is geworden.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 7, 2021 om 08:01
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een kookplaat valt natuurlijk niet zomaar uit elkaar, daar is een kracht voor nodig. De keuken is nu 1 jaar oud, dan is het aan u om te bewijzen dat de kookplaat al vanaf het begin niet goed zou zijn. Oftewel, bij oplevering zou er dan al een barst ingezeten moeten hebben. Als u dat niet kan aantonen houdt het gewoonweg op.
Principe of niet, er valt natuurlijk niet vanzelf een stukje af.

Topantwoord

getty
door getty - Jan 7, 2021 om 08:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lastige situatie, maar in uw nadeel. U moet bewijzen dat u het niet zelf heeft veroorzaakt. En dat kunt u niet, ik vind het ook ongeloofwaardig dat dit zomaar gebeurd.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2021 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zou u dan met die aansprakelijkheidsverzekering moeten?

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 09:43
Antwoorden / 1 Vragen

Gebruiken voor iets wat ik of iemand anders heeft gedaan

rj
door rjw Jan 7, 2021 om 09:48
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Die aansprakelijkheidsverzekering is er alleen voor als jij per ongeluk iets hebt laten vallen op de kookplaat van iemand anders. Niet voor schades aan je eigen spullen.

Fa
door Familie Timmer Jan 7, 2021 om 16:20
21 Antwoorden / Vragen

Het antwoord van @gerbera klinkt logisch. Wie heeft de kookplaat ingebouwd? Is er voldoende ventilatie? Is er niet direkt na het koken iets heel kouds opgezet? Als u niet weet hoe het is gebeurd, kunt u i.d.d. niets bewijzen en kunt u dit niet met de juridische weg oplossen. Als meer mensen hetzelfde hebben gezien als u, kunt u dat wat de anderen hebben waargenomen bewijzen. Bij ons is in een losstaande tweepits inductiekooplaat ook ineens een grote barst gekomen direkt na het koken - ook van een degelijk merk. Buiten de garantieperiode dus niets gedaan

1paul
door 1paul - Jan 7, 2021 om 09:39
3135 Antwoorden / 0 Vragen

wie eist bewijst, u mag dus bewijzen dat dit een produktiefout is als u claimt en ik denk dat dat vrij moeilijk gaat worden....

schakel uw inboedelverzekering in en klaar der mee....

pino123
door pino123 - Jan 7, 2021 om 09:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dit gaat niet vanzelf, het lijkt er inderdaad op dat er iets op gevallen is. Claimen bij je inboedelverzekering. Wat u eventueel kunt doen is het stukje er zelf weer aanzetten met bijv. goede lijm. Uiteraard blijft u het wel enigszins zien, alleen minder dan nu .

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 09:48
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2021 om 09:59
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft in deze te maken met de consumentenwetgeving die als volgt ids samengevat voor verkopers: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  en zie ook bijv. deze: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn gebaseerd op hetgeen in het BW boek 7 art 17 t/m 25 is gesteld. Het houd in dat het aan u is om te bewijzen dat een fout in de kookplaat de oorzaak is en dat lijkt (ook) mij uitermate lastig.

M.b.t. de eventuele fabieksgarantie die AEG geeft zal men het zelfde stellen. ER is dan inderdaad een mogelijkheid om uw inboedelverzekeraar daar op aan te spreken (niet m.b.t. de aansprakelijkheidsverzekering omdat het geen schade betreft dat aan eigendom van iemand anders dan u is ontstaan).

Een eventueel alternatief kan nog zijn: benader een witgoedhandelaar die deze om een tweede advies/opinie.
'Je weet maar nooit of die een andere mening heeft waar u dan wel iets mee kunt m.b.t. bewijs'.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 11:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 7, 2021 om 11:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Was het  afgebroken stukje er nog?   Lijm kan maar is het scherp?
Glas kun je met fijn schuurpapier  glad maken voor geen verwoningen te krijgen.

Een kookplaat met  metalen rand  is betere,  schuivende pannen of zo...
Ik zie deze randloze glasplaten gelijk aan telefoons...  heb niet voor niets rubber  hoesje...

Jammer maar de plaat werkte nog en  jammer dan... volgende keer een met metalen of kunststof rand zoeken.

justmeagain
door justmeagain Jan 7, 2021 om 23:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar een kookplaat laat je niet per ongeluk vallen.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 8, 2021 om 06:56
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u antwoord

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2021 om 14:25
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U weet wel zeker dat u er niets op heeft laten vallen of een hete pan opgezet heeft, maar u bent niet alleen, iemand anders kan dat gedaan hebben en zwijgen .......

gerbera
door gerbera - Jan 7, 2021 om 14:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De kookplaat ligt "koud" op het blad en wordt alleen in het midden van de schuine rand gedragen door een stripje van ong 1 cm breed. Er zit dus ruimte tussen blad en glasplaat en dan hoeft er niets op te vallen maar kan regelmatig stoten of iets zwaar op te zetten al voldoende zijn voor het barsten van de plaat. De oorzaak van de beschadiging zal u zelf moeten aantonen om voor eventuele garantie in aanmerking te komen, en bij herstel door AEG zal de glasplaat vervangen worden waaraan het kostenplaatje zit. U kunt het eventueel ook zelf repareren met speciaal (vochtbestendige) glaslijm maar zal altijd een "zwakke" plek blijven.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 17:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u reactie

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2021 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is de vraag nog maar of dat gedekt is onder de inboedel verzekering. Het zou dan in ieder geval een all-risk polis moeten zijn. Maar je kunt ook zeggen dat het aard en nagelvast aan het huis vastzit, dus opstal.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 17:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt

NellyT
door NellyT - Jan 7, 2021 om 16:35
1 Antwoorden / Vragen

Heel frappant, bij mijn michtje is ook bij de inductie kookplaat van AEG precies dezelfde hoek eraf. Ook niet gestoten of iets erop laten vallen. AEG komt bij haar langs om de situatie te bekijken. Helaas heb nog geen uitsluitsel.
Succes met oplossen.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 7, 2021 om 17:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord

ekiem
door ekiem - Jan 7, 2021 om 19:41
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Wat jammer van de inductiekookplaat. I.v.m een nieuwe keuken heb ik nu ook , een nog te plaatsen inductiekookplaat besteld. Naar aanleiding van de hier op het form gegeven advies is deze inductiekookplaat beschermd met een R.V.S stootrand.

Om op uw vraag terug te komen : Ik denk dat u het beste geholpen kunt worden door de zaak waar u de inductiekookplaat hebt gekocht. Persoonlijk heb ik mijn verzekering gesproken i.v.m de te kopen inductie kookplaat.
Zij vertelde dat deze niet vergoed wordt door de inboedel of glasverzekering. Vergoeding vindt alleen plaats bij een All-risks verzekering en daarnaast moet je ook nog een eigen risico betalen.
Succes Ekiem

gerbera
door gerbera Jan 7, 2021 om 22:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een RVS rand kan helpen zolang de plaat maar vlak op het blad ligt en dat is hier helaas niet het geval. Dus mocht u de plaat zelf plaatsen of laten plaatsen let daar dan goed op.-))

ls de TS is bij de zaak (Keukenloods) geweest en die doen er niets aan.

fl
door florisc - Jan 8, 2021 om 11:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had en een glazen potje op laten vallen , via de glasverzekering vergoed.

Floris

gerbera
door gerbera Jan 8, 2021 om 11:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat, het potje of de glasplaat;-))

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 9, 2021 om 19:37
Antwoorden / 1 Vragen

Floris ik denk dat je ook gelijk op je harses bent gevallen

adriaan2
door adriaan2 - Jan 8, 2021 om 12:11
104 Antwoorden / 0 Vragen

Voor di 500 heb je al bijna weer een nieuwe. Maar brengt de inboedelverzekering geen oplossing? Hoe vreemd het ook mag klinken in België valt dat onder je glasverzekering. Kijk de nederlandse polis eens na.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 9, 2021 om 19:36
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt

mo
door mof - Jan 8, 2021 om 15:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) uw aansprakelijkheidsverzekering dektalleen schade waarvoor u aansprakelijk bent en die aan derden is toegebracht. Ditkunt udus vergeten.
een stukje van de glasplaat van uw inductiekookplaat af, tja, dat gebeurt niet zomaar. Hetis niet iets dat standaard wordt gedekt dor garantie en als het niet kapot was bij installatie, dan heeft u ws pech.

koekeloer
door koekeloer - Jan 8, 2021 om 16:35
562 Antwoorden / 18 Vragen

Aansprakelijksverzekering gaat dit natuurlijk niet betalen, als U zegt dat het vanzelf is gegaan. Alleen als iemand die bij u op bezoek is geweest en iets heeft laten vallen op de plaat kan bij de verzekering van deze persoon gedeclareerd worden. Maar zoals U zegt is het vanzelf gegaan dus niet voor U van toepassing.

astra29
door astra29 - Jan 8, 2021 om 17:09
19 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij duidelijk geen geval voor garantie.
Garantie is voor als een product gebreken vertoont binnen de gestelde periode, minstens twee jaar.
Dit is geen gebrek of fabrieksfout, maar hier is duidelijk iets op gevallen
Helaas voor u, maar de leverancier is hiervoor niet aansprakelijk.

astra29
door astra29 - Jan 8, 2021 om 17:12
19 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij duidelijk geen geval voor garantie.
Garantie is voor als een product gebreken vertoont binnen de gestelde periode, minstens twee jaar.
Dit is geen gebrek of fabrieksfout, maar hier is duidelijk iets op gevallen
Helaas voor u, maar de leverancier is hiervoor niet aansprakelijk.

li
door libido - Jan 9, 2021 om 17:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het zelf ook twee keer gehad. Ik denk dat het bij ons kwam door het schoonmaken. Als je te hard duwt, breekt/scheurt de plaat makkelijk. Wij konden een nieuwe glasplaat onder onze inboedelverzekering declareren. De nieuwe plaat hebben wij in de silicone gelegd; daarna geen last meer gehad.

Jeffrey Daam
door Jeffrey Daam Jan 9, 2021 om 19:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u antwoord

E.
door E.Schat Jan 20, 2021 om 10:22
1 Antwoorden / Vragen

In de silicone leggen, dat is denk ik wel beter. Maar dat had in de installatie handleiding moeten staan. Ik heb heel goed gekeken maar het staat er niet bij, alleen als je een houten aanrechtblad hebt, om te voorkomen dat het blad opzwelt door vocht. Maar volgens mij komt het probleeem doordat de facet rand heel iets  "zweeft" boven het aanrechtblad en door druk op gegeven moment bezwijkt. Dit was te voorkomen geweest wanneer AEG aan had gegeven de rand goed op te vangen met kit. Dus het is mijns inziens wel degelijk een fout van AEG.

E.
door E.Schat - Jan 20, 2021 om 10:17
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben precies hetzelfde! Er wordt gelijk gezegd dat je er wat op hebt laten vallen en ook dat je er verzekeringswerk van moet maken. Belachelijk, ze nemen geen verantwoordelijkheid voor hun eigen constructie fouten. Mooi afschuifsysteem. Zullen de verzekeringen blij mee zijn....
Ik heb wel 15 jaar een ander merk inductie kookplaat gehad, nooit geen problemen mee gehad. Helaas wordt ie niet meer gemaakt.

gerbera
door gerbera Jan 20, 2021 om 10:36
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als u goed kijkt zal u merken dat de rand van de plaat niet op het blad rust maar een paar mm ruimte heeft. Hier is dus geen sprake van een constructiefout echter is daar met de plaatsing geen rekening mee gehouden dus blijft het altijd een zwakke plek. Opvullen met zgn glasband, wat ook voor ramen gebruikt wordt, is een oplossing zodat de randen ondersteund worden.