fa
door fanysher May 1, 2013 om 11:09
Huishouden & energie

Inductieplaat op de vaatwasser

Een hele goede morgen/middag/avond,

Thuis zijn we bezig met het "herorganiseren" van de keuken. We kwamen tot de conclusie om een vaatwasser te kopen. Doordat er helaas geen plek is, wordt het oude gasfornuis/de oven weggegooid, maar we willen natuurlijk nog wel blijven koken in de keuken (vaatwasser komt op de plek van het gasfornuis te staan). Daarom wilde we een "losse"inductieplaat gaan kopen om op de vaatwasser te plaatsen.

Mijn vraag is dus, is het mogelijk, en vooral veilig, om een inductieplaat op een vaatwasser te plaatsen?

Alvast bedankt voor u tijd!

36029 18 Rapporteer

poltol
door poltol - May 1, 2013 om 11:31
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Begin eens met vragen in de witgoed winkel.
Met name de bovenafwerking van de vaatwasser zal bepalend zijn.
Wie weet moet u ook nog speciale voorzieningen treffen voor de aansluitingen, zowel water toevoer en afvoer en natuurlijk de elektra.
Induktie is een behoorlijke gebruiker, kort maar veel.

Vr.gr. poltol.

fa
door fanysher - May 1, 2013 om 12:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 1 mei 2013, 11:31]Hallo,

Begin eens met vragen in de witgoed winkel.
Met name de bovenafwerking van de vaatwasser zal bepalend zijn.
Wie weet moet u ook nog speciale voorzieningen treffen voor de aansluitingen, zowel water toevoer en afvoer en natuurlijk de elektra.
Induktie is een behoorlijke gebruiker, kort maar veel.

Vr.gr. poltol.

Bedankt voor uw antwoord poltol.

De speciale voorzieningen zijn allemaal geregeld.
Dus ik zou moeten kijken, bij het kopen van de vaatwasser, naar de bovenafwerking. Bedankt voor de tip (vragen in de witgoed winkel). Had er zelf helemaal niet aan gedacht.

Nogmaals bedankt.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat niet in uw vraag, maar weet wel dat voor inductie speciale pannen nodig zijn. Een twee-pits inductieplaat kan op een gewoon stopcontact, maar natuurlijk niet op dezelfde groep als de andere stopcontacten in de keuken.

Voor een vierpits, ik weet niet of die als losstaand worden aangeboden, moeten twee nieuwe groepen worden aangelegd.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewone losstaande vaatwassers hebben een boven afwerking als een wasmachine of koelkast, dus metaal of kunststof. Ik denk dat daar een hittewerende plaat op moet.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2013 om 12:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij installatie-instructies voor een inductieplaat staat doorgaans vermeld of en hoe deze op een vaatwasser geplaatst kan worden.

vr.gr.

di
door diabeetje - May 3, 2013 om 11:46
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben zelf een inductie plaat...
Het lijkt mij niet goed om die boven een vaatwasser te plaatsen.
Het wordt namelijk ongelooflijk heet aan de onderkant van de
inductie plaat.
Bij mij hangt hij boven een pannenlade...
En als je die open doet tijdens het koken, voel je die warmte echt hoor.
De warmte moet beslist weg kunnen.

fe
door fera - May 3, 2013 om 12:25
22 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien hangt af van het soort inductiekookplaat. Die van ons wordt wel iets warm aan de onderkant maar dat is prima te doen.In eerste instantie was er geen mogelijkheid voor afvoer van de warmte, later zijn er bij ons voor de zekerheid toch gaten gemaakt in de achterwand van de lade eronder voor de warmte afvoer maar dat lijkt nauwelijks nodig. Als je je keuken hoger maakt dan de nu nog standaard van 90 cm, (die van ons is 98cm en dat bevalt geweldig goed) heb je wellicht nog ruimte voor een kleine lade die dan ook de warmteafvoer voor zijn rekening kan nemen.
Overweeg ook eens om de vaatwasser een heel andere plek te geven en deze ook op hoogte te plaatsen. Nooit meer bukken om deze in of uit te pakken. Succes!!!

bi
door bill12 - May 3, 2013 om 12:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alles kan, maar de damp van de vaatwasser kan de elektronica van de inductiekookplaat aantasten. Hebben net vorige maand ditzelfde probleem gehad en door de fabrikanten van de kookplaten wordt het afgeraden en vervolgens ook geen garantie meer mogelijk.

an
door andrea - May 3, 2013 om 13:30
21 Antwoorden / 5 Vragen

Wij koken ook op inductie wat op zich heel plezierig is. Misschien is het een aanbeveling om de kookplaat niet direct op de vaatwasser te plaatsen maar op een plank met een klein pootje eronder of zoiets. Dan kan de warmte ook meteen weg door er gaten in te boren. Vooraan dan een latje net zoals de rest van de keuken en klaar.

spirou
door spirou - May 3, 2013 om 15:48
16 Antwoorden / 10 Vragen

ik kook al jaren met inductie. Geweldig snel, Gedaan met koken, verbruik stopt.
Maar ze geef aan onderzijde redelijk veel warmte af, gelukkig is er een lade onder.
Misschien hier even rekening mee houden, of dit kan kort op de vaatwasser?
Goed navragen zou ik zeggen

veel kookplezier
Spirou

ke
door keteltje3 - May 3, 2013 om 17:17
33 Antwoorden / 1 Vragen

Losse inductie kookplaten zijn aan de onderkant voldoende afgeschermd, en worden aan de onderzijde niet warm. Kan dus zonder problemen geplaatst worden.

ro
door ron530 - May 3, 2013 om 18:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Warme lucht heeft de neiging om op te stijgen en zuigt de koude lucht van beneden aan. Bij een losstaande inductie kookplaat is daar rekening mee gehouden. In kleine keukens wordt/werd vaak een 4 pits gasstel op de koelkast geplaatst, problemen verwacht ik dus niet. Wat betreft de aansluitwaarde bij een losse kookplaat is die over het algemeen 220 volt met een bepaald wattage zeg 2200 watt bij volledig gebruik, koken en de vaatwasser gelijk gebruiken is geen optie maar in de praktijk komt dat zelden voor.

kloske
door kloske - May 3, 2013 om 18:30
150 Antwoorden / 33 Vragen

[
Voor een vierpits, ik weet niet of die als losstaand worden aangeboden, moeten twee nieuwe groepen worden aangelegd.

Die worden wel losstaand aangeboden, bij de Harense Smid kost ie zo'n 800 euro.

labren
door labren - May 3, 2013 om 21:31
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou de vaatwasser niet aan zetten als je gaat koken , ik heb mijn kookplaat ook boven de vaat wasser staan maar ik heb hem naast het aanrecht staan en heb het aanrechtblad verlengt en daar mijn kookplaat in gemaakt

tijger1
door tijger1 - May 3, 2013 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Ts wil een losstaand stel.

dawson
door dawson - May 4, 2013 om 17:44
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ongeveer 8 maanden geleden heb ik zelf een Ikea keuken geplaatst met de vaatwasser onder de inductiekookplaat, werkt prima.
Omdat de kookplaat dikker is dan het aanrechtblad kon de vaatwasser niet strak tegen de onderzijde van het aanrechtblad geplaatst worden, de vaatwasser is ongeveer 1,5 cm lager geplaatst. de houten deur steekt 1,5 cm boven de vaatwasser deur uit zodat die in lijn staat met de andere kastjes.
Dit betekend dat de instelknoppen iets lager zitten dan de bovenzijde van het houten deurtje.
Succes met deze combinatie.

jo
door jorisw - May 5, 2013 om 09:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Let wel even goed op de inbouwdiepte. Inductiekookplaten hebben meestal meer ruimte nodig dan gas of andere elektr. kookplaten.

tijger1
door tijger1 - May 5, 2013 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Ts gaat niet inbouwen. Hij wil een losstaand kookstel.