Li
door Liesmal9 Jun 5, 2023 om 23:06
Huishouden & energie

Informatie over een elektrische doorstroomboiler.

Wie heeft er wat informatie over het kopen en plaatsen van een elektrische doorstroomboiler om te gebruiken in de douche voor een persoon.
Er is veel tegenstrijdige informatie, wel of geen krachtstroom, te weinig druk, waar kopen of bestellen.
Ook het plaatsen hiervan, er zijn ( nog) niet veel monteurs die dit kunnen.
Wie o wie kan mij informeren, vast bedankt en groet.

1059 6 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Jun 5, 2023 om 23:54
732 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is waarvoor ga je het precies gebruiken, alleen de douche en is dat een spaardouchekop, gewone douche of regen douche?
En wat is de temperatuur van het leidingwater, vooral in de winter?
Dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden bij een doorstroomboiler.
Gebruik je 'm bijv. alleen voor warm kraan water, dan kan je al een 3,5kW gebruiken, die op een aparte 16A groep moet.
Voor een gewone douche met leidingwater van <18° heb je al snel een 11kW nodig, deze dien je vaak met een krachtstroom aansluiting te gebruiken.
380/400V.
Als je ieder dag doucht en ook langer dan 5 minuten zonder spaardouchekop en ook nog gewoon warm kraanwater wilt, dan is een gewone boiler meestal goedkoper in gebruik.
Heb je ook nog zonnepanelen, dan kun je ook de gewone boiler laten opwarmen met stroom van de zonnepalen.

Li
door Liesmal9 - Jun 6, 2023 om 00:36
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Tom,
Gebruik om te douchen, regen plus gewone douche.
Dus krachtstroom aanvragen.
Wil geen grote elektrische boiler, geen plaats voor.

hereistom
door hereistom Jun 6, 2023 om 11:22
732 Antwoorden / 1 Vragen

Met een regendouche heb je een 30kW doorstroomboiler nodig en voor zo'n zwaar model heb je een aparte krachtstroom aansluiting 3x400V+N - 40A nodig en moet er genoeg druk in de waterleiding zijn.
Ook verbruikt een gewone douche, maar helemaal een regendouche heel veel stroom met een doorstroomboiler.
Doorstroomboilers zijn eigenlijk alleen geschikt voor als u weinig warm water gebruikt.

1paul
door 1paul - Jun 6, 2023 om 07:41
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als je enkel een doorstroomboiler gaat gebruiken en verder niets raad ik dit af, deze gaat meer energie gebruiken dan een geiser of combi ketel om je water te verwarmen.

marita5
door marita5 - Jun 6, 2023 om 09:02
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Liesmal9 ,

Deze vraag heeft u al eerder gesteld , lees hier nog eens de gegeven antwoorden ,

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/elektrische-doorloop-boiler?id=604921

Iv
door Ivo W - Jun 6, 2023 om 22:52
729 Antwoorden / Vragen

Een standaard krachtstroom groep in een huis is 3x16A. Ofwel 11kW. Dat is net genoeg voor een spaardouchekop waar ca 6 liter per minuut uit komt.
Een regendouche gebruik twee tot 3 keer zo veel. Om daarvoor voldoende warmwater te produceren zal de doorstromer dus minimaal 22kW moeten zijn. Dat is 3*32A. Om zo'n doorstromer veilig en volgens de regels op de meterkast aan te sluiten, is een 3x50A hoofdaansluiting nodig.

Wat de eenmalige kosten voor zo'n aansluiting zijn weet ik niet. Maar het maandelijkse vastrecht voor zo'n bedrijfsaansluiting is ongeveer 100 euro per maand duurder dan voor een 3x25A woonhuis aansluiting.
Kort samengevat: een regendouche op een doorstromer, dat wil in praktijk dus niemand omdat het ofwel niet goed werkt door te weinig vermogen, ofwel omdat het met voldoende vermogen een héél erg dure hobby wordt.