ma
door mariomulders Jun 1, 2011 om 16:35
Huishouden & energie

Infrarode paneel verwarming

We hebben net een huis gekocht in Glasgow, Schotland. Aangezien er geen centrale verwarming is en de gasprijzen de pan uit rijzen. Hebben we besloten na veel wikken en wegen om ons huis volledig te voorzien van infrarode verwarmingspanelen. Welk merk ben ik nog niet helemaal uit. Het zal afhangen van leverbaarheid en prijs en kwaliteit. Er zijn een aantal merken hier in de Schotland leverbaar en uiteraard vanuit Duitsland. Aangezien er zoveel tegenstrijdige informatie is over de besparing en of het echt werkt. Zal ik uitgebreidt verslag doen van het hele proces vanaf de aanschaf tot en met het gebruik van de komende winter. Het huis wat wij gekocht hebben is een typisch Tenement style zandsteen woning in het centrum van de stad. Het is gebouwd in 1897 en dus niet een hoogstaand energy besparend huis. Het heeft 2 slaapkamers, keuken, badkamer, woonkamer en gang. Totaal ongeveer 120m^2. Het klimaat hier is natter en kouder dan Nederland. We hebben afgelopen winter in een vergelijkbare woning gewoond met centrale verwarming. We hebben dus een vergelijkbare maatstaf mbt stookgedrag. Zodra ik wat meer details heb zal ik deze posten. Ik zal proberen om verslag te doen op een wetenschappelijke manier zoals het verslag van de TU Kaiserslautern. http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~kosack/menu1/1.shtml
Ik hoop uiteraard dat het kostenbesparend zal zijn, maar indien dit niet het geval is dan hebben we in ieder geval deze kennis voor de toekomst. Indien iemand tips en/of vragen heeft dan hoor ik dit graag.

43083 9 Rapporteer

wl
door wlj - Jun 3, 2011 om 12:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mario,
Het is van groot belang dat je kiest voor een infraroodpaneel waarbij de temperatuurregeling modulair wordt geregeld. Een goede thermostaat regeld niet alleen een comfortabele temp maar ook je energieverbruik. Dit laatste is men name van groot belang.
Mijn ervaring is dat veel panelen uiterlijk op elkaar lijken. Bij thermostaten is dat anders. Bijna altijd wordt er een stekker- "thermostaat" bijgeleverd. Dit betekend niet meer dan drie instelmogelijkheden, t.w. 1000w, 2000w, en 3000w. Al deze standen geven een hoog verbruik. Afgezien daarvan kun je de temp niet echt regelen omdat de temp van dat moment niet gemeten wordt. Vindt je 1000w te koud en 2000w te warm..... zit er geen keuze tussenin. M.a.w. de kunt de temp niet regelen. Het kan -5 maar ook -10 vriezen, welke stand gebruik je dan?

Mijn thermostaat regeld modulair en de warmte van het paneel voel je nog op 3 meter afstand van het paneel. Ook dit is van groot belang voor een laag energieverbruik. Er zijn panelen die een laag verbruik opgeven. Deze stralen de warmte tot maar 1,5 max. 2 mtr.

Laat je niet leiden door de prijs. Je rijdt tenslotte ook geen Mercedes voor de prijs van een Deawoo! Bouw het desnoods gefaseerd op dat voorkomt zeker teleurstellingen.

Hoe dan ook, ik ben zéér tevreden met mijn warmtepanelen. Niet alleen over het comfort maar zeker ook over het lage energieverbruik. Ik mag en wil hier ook geen merken noemen anderzijds ben ik voor vrije marktwerking.

Succes met je test. Ik zal je posts in ieder geval blijven volgen.

ma
door mariomulders - Oct 24, 2012 om 21:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nu ruim een jaar later en ik kan mijn eerste bevindingen doorgeven.
Vorig jaar hebben wij ons huis voorzien van infrarode panelen om het huis te verwarmen. We hebben geen alternatieve verwarming, we wonen in een huis gebouwd in 1896 in Glasgow Schotland, zandsteen gebouw met spouw muur.
Ons huis heeft een opervlak van 109 m^2 en heeft 13 ramen van enkel glas.
Iedere kamer heeft een eigen thermostaat en we hebben aan capaciteit 3900 watt aan panelen.
Ons verbruik voor verwarming over de laatste 14 maanden is 50 uk pound / maand, dit is inclusief onze stroom voor overig gebruik. Ons tarief is 12.09 pence per kwh . Ter vergelijk onze buren hebben over de zelfde periode een rekening voor verwarming van 110 uk pound / maand. Onze buren hebben een huis met een identieke layout en staat van onderhoud en bouwjaar. Zij verwarmen het huis met een centrale verwarming gestookt op gas a 3,52 pence /kwh.

Conclusie, eigenlijk ongelovelijk. Een besparing van 45%!!
Voor dat we besloten om te kiezen voor infra rode panelen was ik scepties en koos voor de panelen mede voor het installatie gemak.
Ik snap nog steeds niet precies hoe het kan dat het verschil zo groot is. De panelen die wij gekocht hebben zijn gemaakt om te passen in systeem plafonds, maar bij ons hangen zowel aan de muur als aan het plafond. Het paneel in de keuken hebben we beschilderd met schoolbord verf en heeft zo een dubbele functie.

Ik snap eigenlijk niet waarom dit niet veel meer gebruikt wordt.

ch
door char1983 - May 17, 2013 om 14:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker voor onze samenleving. Met deze gedachte zijn infrarood warmtepanelen tot stand gekomen. Door energie in te winnen uit hernieuwbare energie wordt Nederlands steeds zelfvoorzienender en stijgen onze mogelijkheden wereldwijd. Milieuvriendelijk en gezond voor mens en dier.

In het kader van mijn studie doe ik daarom een klein onderzoek naar de toepassing van warmtepanelen. Het is een online enquête die 3 minuten duurt. Heeft u even tijd?

http://www.thesistools.com/web/?id=349330

ha
door hannie1953 - Jan 10, 2014 om 09:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn huis wordt verwarmd door een HR+ ketel, maar helaas zit er in de keuken geen radiator en er is ook geen ruimte om er een bij te laten plaatsen. Nu zie ik dat er infraroodverwarmingspanelen zijn, die bij voorkeur aan het plafond geplaatst moeten worden. Zou dat in mijn geval een optie kunnen zijn? Waar moet ik bij evt. aanschaf opletten en wie kan mij goede leveranciers/installateurs aanbevelen?

ma
door mariomulders - Jan 10, 2014 om 10:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

@hannie1953,
ik denk zeker dat het eem optie is. wij hebben ook een aantal panelen aan het plafond. als je alleen een plek wil verwarmen is een 300 watt paneel voldoende, maar indien je ook de ruimte wil verwarmen kun je beter een 600watt paneel nemen. Hangt wel af hoe groot de ruimte is. Onze keuken is 4x6 m en daar hangt er 1 van 300 aan het plafond en 1 van 600 aan de muur. dit is ruim voldoende. ons plafond is vrij hoog, 3.5 meter, maar de warmte eronder is erg fijn. verder is een goede thermostaat onmisbaar. onze panelen heb ik allemaal gekocht bij een verwarmings specialist in zwaagdijk oost die niet alleen in infrarood panelen handelen maar verder ook installateur zijn.. als je googled naar infraroodpanelen zwaagdijk oost, vind je het zeker. Ik ben erg tevreden over de service van hen.
mvg mario

sl
door slobberbone - Jan 10, 2014 om 12:06
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hannie1953 schreef op vrijdag 10 jan 2014, 09:11]Mijn huis wordt verwarmd door een HR+ ketel, maar helaas zit er in de keuken geen radiator en er is ook geen ruimte om er een bij te laten plaatsen. Nu zie ik dat er infraroodverwarmingspanelen zijn, die bij voorkeur aan het plafond geplaatst moeten worden. Zou dat in mijn geval een optie kunnen zijn? Waar moet ik bij evt. aanschaf opletten en wie kan mij goede leveranciers/installateurs aanbevelen?

Econo-heater dat is wel wat voor en betaalbaar en ook relatief energiezuinig.

mi
door michk - Feb 11, 2014 om 09:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een econo-heater is geen infraroodverwarming, deze verwarmd de lucht zoals een radiator.

ke
door keesbotman - Nov 17, 2015 om 15:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mario,

Is jouw leverancier de firma Wardenaar?

ma
door mariomulders - Nov 17, 2015 om 15:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kees,

Ja dat klopt