lg
door lgf May 20, 2011 om 14:06
Huishouden & energie

Infrarood verwarming: ervaringen en info van experts

Beste lezers,

Wij gaan een huis bouwen en zijn opzoek naar een goede vloerverwarming die zuinig en flexibel is. Na dagen surfen op het web kan ik niet veel vinden over infrarood vloer- of plafondverwarming.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met infraroodverwarming en wat zijn de positieve en negative punten?
2. Wat zijn de kosten voor installarie en of gebruik?

met vriendelijke groet, LGF

97698 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Als u even infrarood vloer verwarming Google dan komt u uit bij tros radar en daar staan wat reacties in deze.

Succes er mee

ve
door verwijderd - May 21, 2011 om 05:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zo graag iemand wilt helpen met informatie, dan doe je dat zonder reclame voor je eigen toko, wat overigens ook verboden is op deze site.

ve
door verwijderd - May 22, 2011 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt over infrarood verwarming op diverse websites de grootste onzin geschreven.
In wezen is "gewone" conventionele verwarming (radiatoren of vloerverwarming) aangesloten op uw cv of stadsverwarming ook een vorm van infraroodverwarming.
Verdiep u eerst eens in "infrarood" verwarmen: alles wat warmte uitstraalt (dus ook een radiator of vloerverwarming) is een vorm van infrarode warmtestraling
Om uw huis bijvoorbeeld geheel met infrarood panelen te verwarmen is afhankelijk van de oppervlakte/inhoud van uw huis.
Bedenk wel dat het meestal een vorm van elektrische verwarming is die onder deze noemer wordt aangeboden. Dat is nog steeds niet goedkoop in gebruik.

Is er een gasaansluiting beschikbaar dan verdient conventionele (vloer)verwarming aangesloten op de CV of stadsverwarming (of warmtepomp!!) nog steeds de voorkeur boven elektrisch verwarmen met infrarood verwarmingspanelen. Er zijn echter situaties te bedenken waarin infrarood verwarming de voorkeur heeft, maar de te verwarmen oppervlakte is wel erg belangrijk. (met dat soort panelen extra verwarmingspunten creeeren is vaak wel zinvol)
Wekt u zelf elektriciteit op, dan is het natuurlijk erg zinvol om wel elektrisch te verwarmen en de opgewekte elektriciteit niet nog eens om te zetten in warm water. Dan komt (elektrische) infra roodverwarming wel in aanmerking, maar ook in die situatie is goed rondkijken het advies. (en juist googlen, want er staat genoeg info op diverse sites)
Zet de aanschafkosten en het energieverbruik af tegen conventionele verwarming (vloerverwarming heeft dan de voorkeur boven radiatoren: energiezuiniger), dan komt u er zelf wel achter, of raadpleeg een leverancier die diverse systemen levert en u een goed advies kan geven.
Raadpleeg niet alleen een leverancier die alleen maar infrarood verwarming aanbiedt, zoals de reactie hierboven, die duidelijk voor eigen parochie preekt en met allerlei drogredenen (en woorden die nergens op slaan en niemand begrijpt, zoals: "biogenetische infraroodverwarming"..........) zijn product aan de man probeert te brengen.........

ve
door verwijderd - May 22, 2011 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is over infrarood verwarming veel onzin geschreven. In wezen is "gewone" conventionele verwarming aangesloten op uw cv of stadsverwarming ook een vorm van infraroodverwarming. Verdiep u eerst eens in "infrarood" verwarmen: alles wat warmte uitstraalt (dus ook een radiator of vloerverwarming) is een vorm van infrarode warmtestraling
Om uw huis bijvoorbeeld geheel met infrarood panelen te verwarmen is afhankelijk van de oppervlakte/inhoud van uw huis.
Bedenk wel dat het meestal een vorm van elektrische verwarming is die onder deze noemer wordt aangeboden. Dat is nog steeds niet goedkoop in gebruik.

Is er een gasaansluiting beschikbaar dan verdient conventionele (vloer)verwarming aangesloten op de CV of stadsverwarming (of warmtepomp!!) nog steeds de voorkeur boven elektrisch verwarmen met infrarood verwarmingspanelen. Er zijn echter situaties te bedenken waarin infrarood verwarming de voorkeur heeft, maar de te verwarmen oppervlakte is wel erg belangrijk. (met dat soort panelen extra verwarmingspunten creeeren is vaak wel zinvol)
Wekt u zelf elektriciteit op, dan is het natuurlijk erg zinvol om wel elektrisch te verwarmen en de opgewekte elektriciteit niet nog eens om te zetten in warm water. Dan komt (elektrische) infra roodverwarming wel in aanmerking, maar ook in die situatie is goed rondkijken het advies. (en juist googlen, want er staat genoeg info op diverse sites)
Zet de aanschafkosten en het energieverbruik af tegen conventionele verwarming (vloerverwarming heeft dan de voorkeur boven radiatoren: energiezuiniger), dan komt u er zelf wel achter, of raadpleeg een leverancier die diverse systemen levert en u een goed advies kan geven.
Raadpleeg niet alleen een leverancier die alleen maar infrarood verwarming aanbiedt, zoals de reactie hierboven, die duidelijk voor eigen parochie preekt en met allerlei drogredenen (en woorden die nergens op slaan en niemand begrijpt, zoals: "biogenetische infraroodverwarming"..........) zijn product aan de man probeert te brengen.........

ve
door verwijderd - May 22, 2011 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie bijdragen. Om een goed antwoord te krijgen, merk ik, is het nodig dat jullie iets meer weten. Dus hier wat meer info.

We krijgen geen gas. We zijn op electra aangewezen (in de toekomst hopelijk zonneenergie). Warmtepomp heeft ook onze interesse, maar hoor daar van consumenten wel het nodige aan negatieve ervaringen over. ie: "Als de installatie niet goed is afgesteld is het voordeel van het verbruik zo teniet gedaan". En wie de installatie zo'n 8-10 jaar heeft, moet hem vaak al weer laten vervangen. Het terugverdien voordeel (duurdere aanschaf tov lagere consumptie) is dan maar gering of niet gerealiseerd... Bovendien 'reageert' deze verwarming (water in leidingen) langzaam.
Overdag willen wij graag 19/20 graden (dan profiteren we ook van de optimale zoninval in huis) en 's avonds willen we graag tot 22/23 graden kunnen verwarmen. Dus zoeken we een alternatief: wellicht infraroodverwarming.....

Onze woonkamer en open keuken wordt ca. 60 m2 en heeft een schuin plafond dat van 2.40 naar 4 meter oploopt (met daarin een vide/mezzanine).

Wat zijn de goeie opties in ons geval?

Hoor graag van jullie. LGF

ve
door verwijderd - May 22, 2011 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat het huis energiebesparend en milieu vriendelijk gaat worden, zonne collectoren zijn een goede optie. Infrarood is volledig van elektriciteit afhankelijk en een warmte pomp heeft zijn betrouwbaarheid nog niet bewezen.

ve
door verwijderd - May 22, 2011 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

lgf schreef op zondag 22 mei 2011, 12:41:
We zijn op electra aangewezen (in de toekomst hopelijk zonneenergie). Warmtepomp heeft ook onze interesse, maar hoor daar van consumenten wel het nodige aan negatieve ervaringen over. ie: "Als de installatie niet goed is afgesteld is het voordeel van het verbruik zo teniet gedaan".

En wie de installatie zo'n 8-10 jaar heeft, moet hem vaak al weer laten vervangen. Het terugverdien voordeel (duurdere aanschaf tov lagere consumptie) is dan maar gering of niet gerealiseerd... Bovendien 'reageert' deze verwarming (water in leidingen) langzaam.

Overdag willen wij graag 19/20 graden (dan profiteren we ook van de optimale zoninval in huis) en 's avonds willen we graag tot 22/23 graden kunnen verwarmen. Dus zoeken we een alternatief: wellicht infraroodverwarming.....

Onze woonkamer en open keuken wordt ca. 60 m2 en heeft een schuin plafond dat van 2.40 naar 4 meter oploopt (met daarin een vide/mezzanine).

Wat een onzin: warmtepomp heeft zich nog niet bewezen.......Waar haal je die onzin nu weer vandaan??
Als je op elektriciteit bent aangewezen is een warmtepomp een heel goede optie (neem dan een luchtwarmtepomp)
Tja, niet goed afstellen is natuurlijk te voorkomen door met een betrouwbare partij in zee te gaan: de meeste CV-installateurs hebben de ballen verstand van een warmtepomp. Dus dat afstellen is geen reden om geen warmtepomp aan te schaffen.

Langzaam reageren....ook zo'n drogreden!!!
Als alles eenmaal op temepratuur is, moet je die temperatuur zo goed mogelijk handhaven en niet iedere keer opwarmen en afkoelen: tja, dat kost energie (zeker als de installatie niet goed is afgesteld: maar dat geldt voor iedere installatie!!!)
Mijn advies luidt: orienteer je goed en laat je goed voorlichten (door professionals). Die voorlichting vind je echt niet door alleen maar te focussen op de negatieve kanten van een systeem. Want "velen" weten het allemaal heel mooi en goed te vertellen, maar hebben nog nooit zo'n systeem van dichtbij gezien..........

Inderdaad is infrarood verwarming d.m.v. panelen een goede optie als je alleen op elektriciteit bent aangewezen, maar ga dan goed op onderzoek op internet naar de diverse mogelijkheden. (ik schreef je al eerder: als je elektriciteit hebt is het niet zo zinvol om daar eerst warm water van te maken.......dan is elektrische (vloer)verwarming, d.m.v. kabels, matjes of panelen een goede optie)
Ga ook niet in zee met een leverancier die je een heel laag vermogen voorhoudt. Als je dan in de kou zit, moet je opnieuw investeren (en dan zal je neit de eerste zijn waar dat gebeurt!!!)

Even googlen op elektrische verwarming, heatpanel of irpanelen, dan kom je wel alternatieven tegen.

ve
door verwijderd - May 24, 2011 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste LGF,

Dit is niet aanmatigend bedoeld, maar kunt u uw keuze voor electiciteit voor verwarming niet veranderen in butaangas ?
Misschien heeft u dat allang overwogen en is deze opmerking overbodig.

Er zijn met een butaangastank meer mogelijkheden, zoals heteluchtverwarming
in combinatie met vloerverwarming en zonnepanelen.
Bovendien goedkoper in gebruik.

Mvg, Miela

ve
door verwijderd - May 24, 2011 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

lgf schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:06: Beste lezers,

Wij gaan een huis bouwen en zijn opzoek naar een goede vloerverwarming die zuinig en flexibel is. Na dagen surfen op het web kan ik niet veel vinden over infrarood vloer- of plafondverwarming.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met infraroodverwarming en wat zijn de positieve en negative punten?
2. Wat zijn de kosten voor installarie en of gebruik?

met vriendelijke groet, LGF

ve
door verwijderd - May 24, 2011 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

mielao schreef op dinsdag 24 mei 2011, 14:21:
lgf schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:06:
Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met infraroodverwarming en wat zijn de positieve en negative punten?
2. Wat zijn de kosten voor installarie en of gebruik?
met vriendelijke groet, LGF

Op dit soort vage en eigenlijk ook ongedefinieerde vragen is hier geen 100% antwoord te verwachten.
Het enige wat in de discussie bekend werd is dat de opeprvlakte 60M2 bedraagt en dat het een schuin dajk betreft. Over isolatiewaarden, aantal ramen, deuren etc. etc. is niets bekend.

In het algmeen kan gesteld worden:
- voor hoofdverwarming met IR heb je een vermogen van ca 80-100 Watt/m2 nodig (maar dat is dus sterk afhankelijk van de isolatiewqaarden etc.)
- de panelen worden in diverse wattages aangeboden (vanaf ca 300 Watt)
Ik gaf je eerder al een hint waarop je kunt googlen: irpanelen, heatpanel infrarood verwarmingspanelen etc. etc.
- de kosten zijn ook afhankelijk van d eprijs van je elektriciteit (in het algmeen kan gesteld worden dat dat ca € 0,24/KWh bedraagt, dus heb je 6 KWh (6000 Watt per uur) dan ben je ca € 1.40 - 1,50 per uur kwijt.

Maar dat is weer afhankelijk van de thermostaat die je gebruikt: regelt deze goed dan kan het moinder zijn.
Allemaal dus erg vaag............
Laat je goed voorlichten door een professionele leverancier van dit soort verwarming.

Nu ga ik er in mijn antwoorden vanuit dat het verwarming vanuit het plafond of wand zou moeten zijn, maar je hebt ook infrarood verwarming van de vloer, dus graag wat duidelijker definieren........

ve
door verwijderd - May 24, 2011 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie suggesties. Ik ben druk aan het surfen aan de hand van jullie tips.
Ik begrijp dat het moeilijk is om een advies te geven. Misschien dat iemand mij een idee kan geven wie ik als expert en onafhankelijk advies kan benaderen.
Suggesties zijn welkom.

groeten, LGF

ve
door verwijderd - May 24, 2011 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

lgf schreef op dinsdag 24 mei 2011, 15:18:
Misschien dat iemand mij een idee kan geven wie ik als expert en onafhankelijk advies kan benaderen.

Tja, dat is weer tegen de regels van dit forum: we mogen geen commerciële informatie verstrekken.
Even goed googlen op heatpanel of irpanelen dan komt u er wel achter..........

ve
door verwijderd - May 27, 2011 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je meer weten over warmtepompen? Google eens op De Teuge.

Infrarood verwarming is een zeer goed alternatief als verwarmingsbron mits het energieverbruik modulerend geregeld kan worden. Wordt dit niet modulerend geregeldt kan het energieverbruik inderdaad hoger dan verwacht uitvallen.

[edit red.]

Reklame mag hier niet schrijft hij. Hij laat je Googelen op heatpanel en irpanelen, en laat dat bedrijf nu toevallig in Doetinchem (Achterhoek) zitten. Waarom heatpanel? In Nederland noemen we een dergelijk product "warmtepaneel" beste Achterhoeker. Verwijdt anderen niets en stop dus met deze indirecte commerciele informatie.

Ik heb sinds 2 jaar 4 warmtepanelen in mijn woning, woonkamer, keuken, badkamer en mijn hobbygarage. Heerlijk.... snel verwarmen en een zeer aangename warmte. Mijn energieverbruik? Bijzonder laag omdat via een intelligent thermostaatje de temp wordt geregeld. En nee, sorry. Deze warmtepanelen komen niet uit de Achterhoek.

Advies; ben je geinteresseerd in infraroodverwarming? Neem gewoon contact op met een van de leveranciers. Laat e.e.a. demonstreren/ervaren en laat ze vooral het lage energieverbruik aantonen, koop zelf een energiemeterje van een bouwmarkt (10,00 euro). Simpel toch?

[edit]

@ LGF, succes met je keuze. Wil je warmtepanelen laat het bij je thuis demonstreren. Laat een warmtepaneel verwarmen, koop een energiemetertje en controleer het verbruik. Laat hierbij desnoods iemand bij aanwezig zijn met verstand van electronica die ook vragen kan stellen. Dan speel je op safe.

ve
door verwijderd - May 27, 2011 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit red.]

Wij hebben namelijk wel goede ervaringen met een lokale leverancier, die ons goed advies heeft gegeven en producten die ons goed bevallen heeft geleverd.

Prima dat u goede ervaringen hebt met infrarood panelen, maar er zijn meer wegen die tot een goede oplossing leiden..........

ve
door verwijderd - May 27, 2011 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit red.]

Ik ben de weg van infrarood warmtepanelen ingeslagen en met een verbruik van 23 w/u bij 22 graden op mijn thermostaat ben ik zeer tevreden en dit staat averechts op uw reactie.

Verder respecteer ik alles en iedereen maar vindt dat als een bal kaatst je hem ook terug moet kunnen verwachten. Sta innovatie niet in de weg, en laat je eerst zelf informeren voordat je aan een advies begint.

[edit]

ve
door verwijderd - Jun 1, 2011 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit moment heb je er nog niets aan maar hier word aan gewerkt. zie: mijn test met infrarode verwarming

ve
door verwijderd - Nov 17, 2011 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volledig uit de lucht gegrepen verhaal en antipropaganda voor infrarood verwarming. Mogelijk omdat deze schrijver zelf gasinstallateur is of lid van de conventionele verwarmingsmafia. Lees info van allerlei universitaire studies en testen en je weet dat dit een goede verwarmingssoort is.

ve
door verwijderd - Nov 17, 2011 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Infrarood is een zeer goed alternatied en zeker als er geen gas aansluiting is.
Het stoken kost bijna niks aan electriciteit en uis zeer aangenaam heb ik persoonlijk ervaren. (Verwarmingspanelen)

ve
door verwijderd - Nov 17, 2011 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dat allemaal op een vraag die bijna zes maanden geleden is gesteld.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2012 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een jaar geleden besloten wij om ons huis te voorzien van infrarood panelen als hoofdverwarming.

Het is nu ruim een jaar later en ik kan mijn eerste bevindingen doorgeven.
Vorig jaar hebben wij ons huis voorzien van infrarode panelen om het huis te verwarmen. We hebben geen alternatieve verwarming, we wonen in een huis gebouwd in 1896 in Glasgow Schotland, zandsteen gebouw met spouw muur.
Ons huis heeft een opervlak van 109 m^2 en heeft 13 ramen van enkel glas.
Iedere kamer heeft een eigen thermostaat en we hebben aan capaciteit 3900 watt aan panelen.
Ons verbruik voor verwarming over de laatste 14 maanden is 50 uk pound / maand. Ons tarief is 12.09 pence per kwh . Ter vergelijk onze buren hebben over de zelfde periode een rekening voor verwarming van 110 uk pound / maand. Onze buren hebben een huis met een identieke layout en staat van onderhoud en bouwjaar. Zij verwarmen het huis met een centrale verwarming gestookt op gas a 3,52 pence /kwh.

Conclusie, eigenlijk ongelovelijk. Een besparing van 45%!!
Voor dat we besloten om te kiezen voor infra rode panelen was ik scepties en koos voor de panelen mede voor het installatie gemak.
Ik snap nog steeds niet precies hoe het kan dat het verschil zo groot is. De panelen die wij gekocht hebben zijn gemaakt om te passen in systeem plafonds, maar bij ons hangen zowel aan de muur als aan het plafond. Het paneel in de keuken hebben we beschilderd met schoolbord verf en heeft zo een dubbele functie.

Ik snap eigenlijk niet waarom dit niet veel meer gebruikt wordt.
Ik kan foto's posten als er behoefte aan is

ve
door verwijderd - May 15, 2013 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar foto's en zelfs naar het merk. Ik weet dat er geen reclame gemaakt mag worden, maar ik ben toch benieuwd, want het is voor veel installateurs een sport om de ander zwart te maken en het is lastig de leugens van de waarheid te onderscheiden...
Is er een manier?

Wij denken ook aan deze panelen voor een jeugdherberg.

groetjes

ve
door verwijderd - May 15, 2013 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hieronder een aantal links voor de foto's. Zal er nog een paar bij plaatsen. Zonder namen te noemen komen ze bij een verwarmings bedrijf uit zwaagdijk vandaan, even googlen... Zijn goedkoop en ben nog steeds zeer onder de indruk.
http://db.tt/3iaNJsrf
http://db.tt/rwaFEhib
Groetjes Mario

ve
door verwijderd - May 15, 2013 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een foto van het paneel wat we hebben beschilderd met schoolbordenverf.
http://db.tt/1AmSDj3Q

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk bedacht hoor om een verwarmingspaneel te beschilderen en te laten gebruiken als schoolbord, maar....... realiseer je wel dat deze panelen ca. 85-90 graden warm worden.
Ik zou mijn kinderen zeker niet laten spelen met een schoolbord wat die temperatuur heeft.
De infrarood stralingspanelen bieden het beste resultaat als ze aan het plafond gehangen worden.
Voor nieuwe gebruikers: google op irpanel of heatpanel

Valt me wel op dat dat een erg lang lopend topic is.........de ontwikkeling van dit soort producten heeft sinds het begin van dit topic niet stil gestaan. De huidige panelen bieden al betere rendementen.

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste tijd gebruiken wij een schoolbord als geheugensteun / planner. We gebruiken het niet om continu op te schrijven. Ik zou inderdaad niet de kleine op het bord laten schrijven als deze aan staat, echter zo vaak staat dit paneel niet aan. De temperatuur wordt zo hoog dat je je vlakke hand er 3 a 4 seconden op kan leggen zonder probleem, daarna word het te warm.

De beste plek is inderdaad het plafond, we hebben in ons huis echter maar 1 aan het plafond hangen omdat we het lelijk vinden in de meeste kamere vanwege oude plafond decoraties. We hebben een andere woning die we verhuren en hier hebben we de helft van de panelen aan het plafond en dit is zeker effectiever. De plafondhoogte is 350 cm en dit is geen probleem.

Er zijn ook vast zeker panelen die beter zijn dan die wij hebben, en mooier. Vanwege de prijs hebben we voor deze gekozen. De prijsverschillen zijn ernorm vind ik, en alhoewel leveranciers mooie verhalen en brochures hebben, kan ik tot nog toe geen patent/constructie tekeningen vinden. Ik ben Mechanical Engineer en wil dus graag de werking van iets begrijpen voordat ik er veel geld aan uitgeef. En hoewel de theorie me duidelijk is (het is eigenlijk een soort antenne), een detail tekening heb ik nog niet gevonden.

In de badkamer willen we wel een spiegel paneel, maar de prijs hiervan is 2x zo hoog en de badkamer renovatie moet nog even wachten.

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een spiegelpaneel raad ik af.
Ik heb zelf ook zo'n paneel, maar het beeld vervormt sterk als de spiegel warm wordt: je hebt dan eerder een lachspiegel, dan een spiegel die je ook daadwerkelijk goed kunt gebruiken.

In geval je een spiegel wilt verwarmen, raad ik je de speciale spiegelverwarmingsfolie aan, die je achter een spiegel kunt plakken. Dat biedt een prima resultaat, is in vele maatvoeringen te verkrijgen en is absoluut niet zo duur als een IR-spiegelpaneel.

En nog even terzijde: een IR-paneel werkt echt niet als een antenne.
Een zeer groot misverstand dat je hier met een soort "radiostraling" te maken hebt: totale nonsens!!Zet de (toekomstige) gebruikers a.u.b. niet op een verkeerd been met dit soort veronderstellingen.

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou je uit kunnen leggen hoe het dan precies werkt? Eventueel links. Ik dacht dat het in een bepaalde golflengte straalt in de zelfde principes zoals antennes dat doen. Daardoor werken infrarood quartz stralers toch ook zo efficiënt?

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even googlen op IRpanelen of IR-verwarming dan vind je genoeg informatie over principe van infrarood verwarming. Het is niets geheimzinnigs en dicht er in ieder geval geen zaken aan toe die er niets mee te maken hebben.
Het heeft dus echt helemaal niets met antennes, elektromagnetische- of radio-straling o.i.d. te maken.
Door dit soort reacties en/of veronderstellingen ontstaat een totaal verkeerd beeld van infrarood verwarming.
In een eerdere reactie op dit topic (maar dat is al wat langer geleden) heb ik al vermeld dat er, juist op internet, veel onzinnigs staat over infrarood verwarming en dat er diverse fabrikanten zijn die de meest onzinnige termen gebruiken om hun product lekker duur te kunnen verkopen. (zoals bijvoorbeeld "biogenetische verwarming", wat totaal nergens op slaat!!)

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry maar ik dat heb je fout. Infrarode straling is weldegelijk een elektromagnetische straling.
Waar ik naar op zoek ben is hoe de panelen gemaakt worden en hoe ze precies in deze bandbreedte stralen. patenten en fabricage processen.

What is an Electromagnetic Wave?
All materials are made up of atoms in motion. As heat energy is absorbed by
an object, the vibrational motion of its atoms increases. Temperature, or heat,
is a measurement of the severity of this vibrational motion. Absolute
zero (-460°F) is the temperature at which there is no vibrational motion in an
object’s atom.
Absolute Temperature in °R = °F + 460
Absolute Temperature in K = °C + 273
Atoms contain positive (protons) and negative (electrons) electrically charged
particles. A charged particle creates a field around itself called an electric
field. When a charged particle is moved, it generates a magnetic field. Atoms
of a hot object vibrate violently. The charged particles that make up the atom
are being accelerated back and forth as the “hot” atom oscillates. Each time
the atom moves, the electric and magnetic fields created by the charged
particles are disturbed. This disturbance in the electric and magnetic fields is
called an electromagnetic wave. Hot objects radiate electromagnetic waves.
When an electromagnetic wave reaches a cool object, the changing electric
and magnetic fields of the electromagnetic wave will act on the charged
particles in the atoms of the cool object. The oscillating forces created will tug
at the atoms and cause the atoms of the cool object to begin to vibrate. As
the vibrational energy of its atoms goes up, so does the temperature of the
cool object. In this way, the atoms of the cool object absorb the energy of the
electromagnetic wave; a wave created by atoms in a hot object, some
distance away. Energy is transferred from a hot object to a cool object without
physical contact and without a medium in between.
How do Electromagnetic Waves Move?
Electromagnetic waves are similar to other waves in that they are described
by their velocity, frequency, and wavelength. Unlike waves on water or sound
waves in the air, electromagnetic waves do not need a medium to travel
through. They can travel through the vacuum of space.
The radiant energy from the sun travels through 93 million miles of space
before reaching the earth.
When the electromagnetic waves are absorbed by an object, they excite the
atoms of the object causing them to vibrate, thus raising the temperature.
Though the technical term “electromagnetic wave” may sound strange to us,
the generic names for this type of energy transfer are very familiar.
• Visible light
• Microwave
• Radio waves
• X-rays
• Infrared radiation
The only difference between these different categories of electromagnetic
waves is their wavelength and frequency. They all travel at the same velocity,
commonly called the “speed of light.

http://www.watlow.com/downloads/en/training/STL-RADM-89.pdf
http://science.hq.nasa.gov/kids/imagers/ems/infrared.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://physics.bu.edu/~duffy/py106/EMWaves.html

Het werk dus wel net zo als een antenne, alleen op een bepaalde golflengte.

ve
door verwijderd - May 16, 2013 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt. Het maakt voor dit forum niet echt uit. Het is meer een persoonlijke interesse. Ik weet igg dat het werkt en dat het mij veel geld bespaard.
Als ik er achter kom hoe het precies werkt zal ik het posten. Ik denk dat tot die tijd het beter is om dit forum te besparen van deze info.
Zoals "Achterhoeker" al aangaf ontstaat er door verkeerde informatie een totaal verkeerd beeld hiervan.
Ik wil me graag tot de feiten houden en wat die precies zijn ben ik nog niet achter. Dus tot die tijd zal ik geen, onbedoelde, onzin of verwarring plaatsen.

Als er iemand weet hoe het precies werkt, dan hoor ik dat graag.

ve
door verwijderd - May 17, 2013 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvast bedankt voor deze reacties, ik begrijp wel ongeveer hoe het werkt en wat elektromagnetische golven zijn. Het is inderdaad gek dat je warmte voelt als de zon schijnt zelfs al is het wel nog even koud en dat dit nu net zo werkt.
Het is ook heel moeilijk uit te leggen, men probeert mij heel erg te overtuigen van een warmtepomp. Nu geloof ik natuurlijk wel dat deze nog zuiniger werkt, maar de startinvestering is natuurlijk ook veel groter.

Er wordt me ook steeds gezegd een elektrische verwarming kan van 1 KW elektriciteit, maar 1 kw warmte geven, is dit met deze installatie echt zo. Het is natuurlijk zo dat de lucht (of het water dat de lucht in 2e instantie moet verwarmen) niet eens verwarmd wordt...

ve
door verwijderd - Nov 22, 2013 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Mariomulders, wij hebben net panelen in de huiskamer geïnstalleerd, ook bij dezelfde leverancier als die van jou vandaan. Het zijn plafondpanelen die we aan de muur hebben hangen. Mijn vraag is of er dan op geverfd kan worden en wat voor verf zou je dan aanraden, ik bedoel verf als voor een schilderij, of een doek ervoor hangen of zo, gaat dat niet schroeien? Ze zijn zo wit en dat vinden wij niet zo mooi staan op de natuurstenen muren. Ze pasten niet tussen de balken vandaar aan dat ze aan de muur hangen nu. Zou je ons als ervaringsdeskundige kunnen adviseren?
dank alvast Geradane ;=)

ve
door verwijderd - Nov 22, 2013 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

2 panelen hebben we beschilderd met schoolborden verf en dat zit er nog steeds strak op. 3 andere met alkyd verf en ook geen problemen.  3 andere hebben we foto posters op hangen met magneten.  het enige hier is dat de randen krullen als ze aan staan. Ik wil ze lijmen maar weet nog niet waarmee. We willen ook proberen een te beschilderen met behulp van stencils. We hebben alleen nog geen mooie gevonden. Belangrijk is wel goed schuren en schoonmaken voor een goede hechting van de verf. De eerste keer dat we ze aan zetten stinkt het wel. Maar na een paar keer is dat over. Ik hoop dat je hier iets aan heb. Groetjes mario

ve
door verwijderd - Nov 24, 2013 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Mariomulders, bedankt voor je snelle antwoord. Wij hebben die ruwe panelen niet de gladde, Het lijkt net een soort karton die voor het element zit. Ik ga het uittesten in de slaapkamer! Ik zal je up to date houden ok? Wij wonen in Bretagne en die in de slaapkamer werkt nu en de anderen in de kamer gaan morgen aan het werk! tot nu toe bevalt het best! Dag Geradane

ve
door verwijderd - May 6, 2014 om 01:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over infrarood verwarming bestaan nog altijd de meest bizarre verhalen.
Een paar feiten dan maar om mee te beginnen.
- Verwarming kan op 2 manieren plaatsvinden: op convectie-basis (CV verwarmt de lucht) of door warmtestraling middels 'donker infrarood'.
- Infrarood of infrarode straling, is voor het oog niet waarneembare elektromagnetische straling, met golflengten tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm), dus tussen het (zichtbare) rode licht en de microgolven.
Veelal wordt het golflengtegebied van 780 nm tot 10 micrometer aangeduid met nabij-infrarood, van 10 tot 30 µm met middel-infrarood, van 30 µm tot 300 µm met ver-infrarood en van 300 µm tot 1 mm met sub-millimetergebied. Infrarood betekent 'onder het rood', omdat de frequentie van infraroodstraling iets lager ligt dan die van het rood.
- de warmtestraling van de zon bestaat uit infrarood licht.
- de bekende elektrische straalkacheltjes met halogeenstraler produceren 'kort infrarood licht, dus met dieprode kleur'

De grootste gemaakte fout bij de vergelijking is dat een convectie-verwarming de gehele ruimte qua lucht moet verwarmen tot een aangenaam nivo, daar waar stralingswarmte slechts daar hoeft te worden ingeschakeld waar de 'gebruiker' zich bevind. Voor een aangenaam verblijf bij stralingswarmtebron is het mogelijk dat de werkelijke luchttemperatuur bijvoorbeeld slechts 15 graden C is terwijl de plek op de bank aanvoelt als 22 graden C.

Zoals iedereen weet vanuit de CV-verwarmde ruimte kost het op temperatuur brengen en houden van de gehele woning veel energie. Wanneer de CV omlaag gezet wordt naar 12 graden C neemt de energieopname schrikbarend af.
Door nu middels infraroodverwarming slechts de plek waar je je bevind aangenaam te maken zal het totale energieverbruik enorm afnemen...

ve
door verwijderd - May 6, 2014 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk @Choilleich, dat is dan toch wat we willen? Waar je je ook bevindt in die ruimte ben je lekker warm. het neemt wel even voor de straling de gehele ruimte heeft bereikt vindt ik. Maar ben zeer tevreden. Ik ga de panelen schilderen van de maand. De verf houd heel goed, dat heb ik op een paneel die niet in t zicht hangt uitgeprobeerd en ga nu het andere schilderen als een schilderij!
groet

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mariomulders Ik heb de panelen eindelijk eens geschilderd en het is leuk geworden. Mensen denken dat het een schilderij is! haha

Ik hoop dat het niet verkeerd gaat van de winter! Gaat het nog steeds goed met jouw beschilderde panelen?

Dag Gerada

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Die van ons zijn nog steeds prima in orde, de verf zit er nog steeds op en bladerd niet. Het enige is dat de eerste paar keer aanzetten de panelen een beetje stonken. Waarschijnlijk waren dat de oplosmiddelen die in de verf zaten. We gebruiken er nu ook 2 als magneetbord en met whiteboard markers. Ook dit gaat prima.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mariomulders fijn dat het nog steeds goed gaat met je panelen, dat geeft hoop!
Had je mijn link gezien?