lexgensen
door lexgensen Aug 27, 2017 om 17:01
Huishouden & energie

Inschrijven voor sociale huurwoning

Mijn kleinzoon wil zich inschrijven voor een sociale huurwoning. Hij woont momenteel bij zijn moeder in Apeldoorn, maar wil graag verhuizen naar de omgeving Stadskanaal.
Kun je overal inschrijven of is dat regio gebonden?
Weet U bij toeval ook nog een "Woonrumteverdeel" instelling in de omgeving Stadskanaal waar je ingeschreven kunt worden?
Bvd

7744 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Aug 27, 2017 om 17:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is die informatie niet te vinden op de website van die gemeente?

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2017 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet uw kleinzoon maar eens contact opnemen met de gemeente Stadskanaal

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2017 om 17:14
16823 Antwoorden / 108 Vragen
Cookies
door Cookies - Aug 27, 2017 om 17:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn gemeenten die o.a. als voorwaarde voor een sociale huurwoning stellen dat men economisch gebonden is aan de gemeente. Of dat in Stadskanaal het geval is, is mij niet bekend (kan het me niet voorstellen want er is daar nauwelijks werk te vinden).

Edit 17.15 uur: ik heb de inschrijfvoorwaarden gevonden. Zo te zien, kan hij zich dus gewoon inschrijven:

inschrijven

U kunt zich inschrijven via de website.

- U moet 18 jaar ouder of zijn.
- U heeft een e-mailadres nodig.
- De inschrijving kost € 20, - per jaar.
- Na betaling kunt u reageren op de woningen op de website.
- Uw inschrijving is pas geldig na betaling.

Meer informatie over inschrijven/woning huren https://www.lefier.nl/Ik-zoek-een-woning/Spelregels-woningen/

Inschrijven kan ook via deze site (niet bij allebei doen, want dat is dubbelop) https://www.woningnetgroningen.nl/Inschrijven

fr
door frans56 - Aug 27, 2017 om 17:25
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hiervoor moet U kijken op de website van de betreffende verhuurder. Er zijn verhuurders waar iemand perse in de betreffende gemeente moet werken of wonen. Maar er zijn ook verhuurders die hier niet op letten.  Dus uw kleinzoon moet eerst uitvinden wie de verhuurders zijn in de gemeente waar hij wil  wonen, en moet dan kijken op hun website.  Let op. Voor een sociale huurwoning geldt een maximum aan inkomen. Is zijn inkomen daarboven, dan krijgt hij nooit zo een woning. Waar hij ook op moet letten is:  Mogelijk bestaat de kans dat zijn inkomen NU onder de grens zit voor een sociale huurwoning, maar als hij ooit een heel goed betaalde baan vindt, zit zijn inkomen boven deze grens en wordt hij een "Scheefhuurder".
Met alle jaarlijkse verhogingen vandien.  En: Als zijn inkomen wel onder deze grens ligt en hij een goed verdienende partner vindt, kan dit hem ook
zijn huurtoeslag kosten. En wat ook meespeelt is: Boven een bepaald bedrag aan spaargeld is er geen recht op huurtoeslag,
hoe laag iemand zijn inkomen ook is.

panter22
door panter22 - Aug 27, 2017 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je kleinzoon kan zich inschrijven als woningzoekende bij een woningstichting.. En even vragen bij de gemeente Stadskanaal naar woningverhuurders.
Er zullen niet veel verhuurders zijn en hij kan er wel op rekenen dat het een paar jaar gaat duren voor er een goedkope huurwoning beschikbaar komt. Als hij afhankelijk is van een uitkering, is mogelijk zijn inkomen te laag voor een huurwoning. Bedragen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2016/12/22/uitkeringsbedragen-per-1-januari-2017

Maar inschrijven altijd doen. Hoe langer hij ingeschreven staat, deste  eerder er een woning beschiikbaar is.
2 woningstichtingen waar hij mee kan beginnen:

https://www.lefier.nl/

https://www.acantus.nl/ik-zoek-een-woning/

Cookies
door Cookies Aug 27, 2017 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hij hoeft zich helemaal niet bij allerlei wbv's afzonderlijk in te schrijven. Dat is onnodig dubbelop betalen. Inschrijven bij Woningnet Groningen is voldoende.

panter22
door panter22 Aug 27, 2017 om 20:34
6599 Antwoorden / Vragen

Inschrijven bij woningnet geldt alleen voor de stad Groningen, niet voor Stadskanaal
https://www.lefier.nl/Ik-zoek-een-woning/Spelregels-woningen/

gerbera
door gerbera Aug 28, 2017 om 10:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Inschrijven bij woningnet geldt alleen voor de stad Groningen, niet voor Stadskanaal

@panter22, ff verder lezen, via de site van @carola83 kun je ook inschrijven voor Stadskanaal. Daar staat nml Lefier ook vermeld.

panter22
door panter22 Aug 28, 2017 om 11:02
6599 Antwoorden / Vragen

Bij Woningnet zijn verschillende corporaties aangesloten, waaronder ook Lefier.
Als je een woning in de stad Groningen zoekt, dan is het voldoende om je bij Woningnet in te schrijven.
Maar ts zoekt een woning in Stadskanaal, dan moet je je bij elke woningcorporatie apart inschrijven.

lexgensen
door lexgensen - Aug 28, 2017 om 08:10
274 Antwoorden / 88 Vragen

Bedankt voor de antwoorden, sommige had ik zelf ook bedacht. Carola 83 dank voor de tips.