door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 15:06
Huishouden & energie

Installatie instructie van Liander?

Van een door Liander ingeschakeld bedrijf dat de slimme meters komt vervangen komt een volgende reactie na bevestiging van een afspraak hierover:  'Dan komen wij de meter bij u vervangen voor nieuwe slimme meters en komen wij de cv ketel ontluchten en de verwarming ontluchten. Dit is de regel van liander waar wij ons strikt aan moeten houden'.

Deze reactie volgt op een melding van mij op een al eerdere soortgelijke melding dat dit onzin is aangezien vervanging van electra en/of gasmeters geen enkele invloed kan en mag hebben op een gesloten
CV watersysteem.  Volgens mij dus volstrekt onzinnig en sterker nog, zo er problemen zouden zijn m.b.t. ontluchting etc. is daar het onderhoudsbedrijf waarmee daarvoor een overeenkomst heeft degene die ik dan kan benaderen. Niet Liander. Ik zie geen e-mail adres om dit ook aan Liander voor te leggen. Graag jullie mening.

(Ik heb deze opmerking/vraag inmiddels ook voorgelegd aan het bedrijf dat het onderhoudscontract heeft van de CV, hun reactie is: onzin. Er zou hooguit lucht in de gasleiding kunnen komen en daar moet de CV tegen kunnen. Bovendien zou de ontluchting dan via de kookgasaansluiting kunnen.

3402 13 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 1, 2022 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

Liander heeft geen email adres waar je een vraag op kunt stellen.
Heb je wel een drukregelaar bij de gasmeter? Misschien pakken ze die even mee.
Gas en licht wordt afgesloten voor max 1 uur.
Bij ons is het al weer een paar jaar geleden dat de meters vervangen werden.
Ik kan mij iets herinneren met de cv ketel.
Lees deze info eens:
https://community.consumentenbond.nl/energie-11/cv-ketel-defect-na-vervanging-voor-slimme-meters-15846
Voor die monteurs is het hun dagelijks werk. Waarom zou je die niet vertrouwen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 15:34
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. er is geen enkele reden om de monteur in mijn woning binnen te laten. De meters zitten in een aparte ruimte buiten mijn woning, samen met die van 3 andere buurbewoners. En als al gezegd, eventuele lucht in de CV installatie heeft niets met gas te maken.De CV heeft een gesloten watersysteem.

panter22
door panter22 Apr 1, 2022 om 15:40
6599 Antwoorden / Vragen

De cv werkt toch op het gas.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 1, 2022 om 15:54
2011 Antwoorden / Vragen

Beetje raar maar wat is het probleem? Baat het niet dan schaadt het toch niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 16:02
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Wat moet dan baten? Ondeskundig handelen kan inderdaad schaden. En dat zal zeker het geval zijn indien er door vervanging van een gasmeter lucht in het CV gelotenwatersysteem zou komen. Er zou dan door ondeskundigheid sprake moeten zijn van lekkage in het gesloten CV watersysteem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 16:07
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, u doelt o.a. op het antwoord van Peter de Wit en dat gaat toch helder over het eventueel ontluchten van de gasleiding. Niet van het CV systeem!

En volgens het onderhoudsbedrijf moet een moderne CV daar tegen kunnen en zo er ontlucht zou moeten worden, even in huis met open deur de gaskraan open. Geen ontluchtingsventielen op de CV. En m.b.t. electra waar ook op wordt gedoeld in de reactie: vorige week donderdag is de elecftra een halve dag afgesloten geweest in mijn straat. Er was daarna geen enkel probleem met wat dan ook en dus ook niet m.b.t. lucht in de CV installatie.

panter22
door panter22 Apr 1, 2022 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Dan hou je de deur toch gewoon dicht als de monteur aanbelt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 1, 2022 om 16:09
2011 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf is door Liander zelf ingeschakeld, dan krijg je toch B. de Haas niet aan de deur? Controleer of dat bedrijf gecertificeerd is en laat ze verder hun gang gaan.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 1, 2022 om 16:03
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Heremietkreeft ,

Ik zie geen e-mail adres om dit ook aan Liander voor te leggen.

Liander
Telefoon: 088-5426444 (op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur)
Website: www.liander.nl
E-mail: info@liander.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 16:08
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5 dank, ik zend mijn e-mail aan het onderhoudsbedrijf ook door naar het nu verkregen adres.

marita5
door marita5 Apr 1, 2022 om 16:09
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

va
door vanlotjegetikt - Apr 1, 2022 om 16:20
809 Antwoorden / Vragen

En bij mij is de monteur pas weggegaan toen de 4 pitten van mijn gasfornuis  het allevier weer deden, nadat mijn oude analoge was vervangen door een digitale meter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 16:30
16775 Antwoorden / 202 Vragen

En ook dat betreft dus het eventueel ontluchten van de gasleiding en niet van de CV verwarmingsradiatoren! En ontluchten van de gasleiding kan zeer eenvoudig door het zelf even open zetten van de gaskraan. En ter aanvulling: bij het al eerder plaatsen van de slimme meters, nu vervanging nodig i.v.m. andere communicatietechniek is de monteur NIET anders in de hal van mijn woning geweestdan voor het verkrijgen een ondertekening van mij voor de genoteerde meterstanden.

tj
door tjal2 - Apr 1, 2022 om 16:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ze wel gedaan hebben bij mij, afpersen van de gasleiding om te zien of er gaslekkage is, anders mogen ze de nieuwe meter niet aansluiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 16:38
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ook hier: men gaf aan citaat) : 'en komen wij de cv ketel ontluchten en de verwarming ontluchten. Dit is de regel van liander waar wij ons strikt aan moeten houden'. en dat is onzin. Ook u doelt op ontluchten van de gasleiding! Als duidelijk genoemd in mijn vraag.

va
door vanlotjegetikt - Apr 1, 2022 om 18:00
809 Antwoorden / Vragen

En  als je het zelf doet en de boel zegt plof.................Dan komen er problemen mbt verantwoordelijkheden

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 18:14
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, ik heb dat echt ook al wel eens zelf gedaan hoor en dat geheel probleemloos. Ik schreef toch o.a. even de gaskraan open zetten met duren open. Dan komt er echt geen plof. En laat ik nu zelf ook af en toe nog eens les geven waarin het gevaar van gas aan de orde komt. Dat o.a. in de context van blussen van oliebranden waarin ik aan de orde stel dat olie op zich niet kan branden maar het gas dat ontstaan door warmte uiterst gevaarlijk is. En voor eventuele ctitici: een benzinemotor werkt niet op benzine maar op het gas dat ontstaat middels de carburatuer en bij een dieselmotor door de hogere druk of buiten eenn moter ook door gasvorming door verhitting.

Op het schip - een olietanker -  dat in mijn avator staat was in die zin het noodzakelijk om goed op te letten bij laden en lossen en ook vooral direct na lossen en dan het gasvrijmaken van de tanks. Indien onder mijn wacht, geheel mijn verantwoordelijkheid.
En dan nog een keer: mijn vraag gaat niet over ontluchten van de gasleiding maar dat volgens z.g. regels de CV en verwarmingsinstallatie ontlucht zouden moeten worden. Neen dus als inmiddels ook bevestigd door het onderhouds bedrijf. Een CV heeft geen gasontluchtingsknop.

ma
door malty - Apr 1, 2022 om 19:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De cv ketel staat tijdens vervangen gasmeter uit.
Cv water staat stil en de aanwezige luchtbellen gaan naar het hoogste punt
Daardoor kans dat bij aanzetten van de cv ketel de pomp de luchtbel niet kan verplaatsen waardoor het cv water niet kan circuleren en verwarming het niet doet.
Hetzelfde probleem geldt voor de radiatoren.
Dus dat Liander de cv ketel en installatie wil ontluchten is alleen maar in uw voordeel.
Misschien is het niet echt nodig maar beter dat ze het voor de zekerheid wel doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 19:22
16775 Antwoorden / 202 Vragen

En dan nog maar een keer, door tijdelijk uitschakelen gas en electra kan er nooit lucht in water van CV en radiatoren incl. leidingen komen!.
Ook u heeft het over het onbtluchgten van de gasleiding. En dat is dus niet ontluchten van cv waterleidingen en radiatoren. Er is geen enkele koppeling tussen dat watersysteem en de gasleiding. En bij moderne CV installaties mag even lucht in de leiding voor het weer aanzetten resp. tijdens het aanzetten geen probleem zijn.
(Controle daarvan is wel zinvol  als dat vragen zou opleveren. Afgezien daarvan, zo er sprake zou moeten zijn van toch aanwezige luchtbellen, met regelmaat ontluchten en vooral als de CV langduriger uitstaat is zinvol met ook de aantekening dat indien daar spraek van zou zijn de installatie wel tik geluiden zal geven.

En m.b.t. het expansievat: https://deloodgieterbreda.nl/rol-en-werking-van-het-expansievat-in-de-cv-installatie  en het genoemde gas in het aparte deel is stikstof.
Bovendien zeer eenvoudig ook zelf te ontluchten evenals de radiatoren.

ma
door malty Apr 1, 2022 om 20:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@hmk

Waar leest u dat ik het heb over ontluchten van de gasleiding?
Wat bij u niet het geval is kan bij een ander wel het geval zijn zijn, niet iedereen heeft een moderne cv installatie.
Lucht in het cv water circuit is niet ongewoon, de lucht komt er niet in door tijdelijk uitschakelen van gas en electra maar de lucht zit al in het verwarmingscircuit.
Door het circuit op druk te brengen door water bij te vullen maakt dat er ook zuurstof in het circuit komt.
Heeft u nog nooit gelezen dat een luchtbel in een radiator kan zorgen dat deze koud blijft?
Denkt u dat Liander geld uitgeeft aan onnodige zaken zoals u denkt voor het ontluchten van de cv installatie?

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Apr 1, 2022 om 19:44
728 Antwoorden / Vragen

Het E-mailadres van Liander is simpelweg info@liander.nl

Maar ik zie ook niet in waarom ze aan de cv-installatie moeten komen.

Dat Liander het wenselijk vindt dat na installatie van een nieuwe meter de gasleidingen ontlucht worden door de meter-monteur is begrijpelijk. Als ze dat niet doen, zullen veel mensen na het vervangen van de meter boos zijn dat 'de ketel of het gasfornuis niet goed werkt' omwille van een beetje lucht in de gasleiding wat geen kwaad kan.

Maar zoals het in de brief staat, het "ontluchten van cv-ketel of verwarming", daar heeft de gasmeter-monteur niets mee te maken. Dat slaat immers op het ontluchten van het water-circuit van de cv-installatie en dat heeft werkelijk niets te maken met de gasmeter vervangen.

Verder: Liander mag niet verplicht stellen dat de meter monteur uw woning verder betreedt dan tot de plek waar de eigendommen van Liander hangen (de gas- en elektriciteitsmeter). In een doorsnee huis mag u dus weigeren dat de monteur verder komt dan de hal/gang.

rj
door rjw - Apr 1, 2022 om 20:34
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De installateur zegt ook helemaal niet dat er invloed is op de CV systeem door de vervanging van de meters (als die quote tussen aanhalingstekens klopt). Ze zeggen alleen maar dat de meter worden vervangen en dat ze de CV ketel komen ontluchten. Meer niet. Het klinkt eerder als een extra service (een goed onluchtte CV installatie werkt zuiniger, en bij veel mensen is het geen overbodige luxe om dat af en toe te doen, zeker in deze tijd).

Maar je kunt Liander altijd bellen op 088 542 64 44. Dan kan je het vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 21:07
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, kunt u nog steeds niet lezen? En bovendien: voor de nu zoveelste keer afsluiten tijdelijk van gas heeft niets ter maken met ontluchtebn van een CV ketel. Die bevat water en geen aardgas en vanuit de gasleiding kan in het water ervan ook nooit luchgt komen!. Ei in mij reacties gaf ik nota bene ook al zelf aan dat ik met regelmaat, zeker na lang uitstaan van de cv maar ook bij navullen zelf ontlucht!

panter22
door panter22 - Apr 1, 2022 om 20:41
6599 Antwoorden / Vragen

Er komt een monteur, verwisselt de meters en controleert de gasleiding en of de cv weer goed werkt.
Geeft uitleg  over de werking van de meters.
Zo spannend  was het niet.
Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen. De cv installatie is van de woningstichting. Die zal er geen bezwaar tegen hebben als ieen monteur namens Liander de cv controleert.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 21:14
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@ANTHER22, ook u kunt kennelijk niet lezen. Ik beschik al enkele jaren over een slimme meter (en die is van Liander). Mijn verhuurder heeft voor eventuele problemen met de CV een onderhoudsovereenkomst met een installateur! Dat is niet Liander! En ik durf er vergif op te nemen dat indien een monteur namens/in opdracht van Liander iets aan mijn CV zou doen en daarmee problemen zou veroorzaken Liander daar'zeker en vast' op zal worden aangesproken resp. verantwoordelijk zal worden gesteld.
Daarbij geef ik geen toestemming om mijn woning te betreden anders dan voor het zetten van een handtekening om akkoord te gaan met bij de wisseling genoteerde meterstanden. Liander heeft geen enkel recht om dat als regel 'verplicht te stellen' en ik ben ook wel erg benieuwd naar het antwoord dat ik van Liander kan/zal krijgen op basis van de melding van een door hen voor het wisselen ingeschakeld bedrijf. M.a.w. Een monteur van of namens Liander heeft, tenzij ik zal zelf om zou vragen, niets te zoeken in mijn woning.

ma
door malty Apr 1, 2022 om 22:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@hmk Als ik u vraag waar u in mijn reactie leest dat ik het heb over ontluchten van de gasleiding blijft het stil.

panter22
door panter22 Apr 2, 2022 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, dat je al een slimme meter hebt, had ik inderdaad niet uit je verhaal begrepen.
Dat wordt heel gemakkelijk voor de monteur. Oude meter er uit nieuwe meter er in.
Het komt er op neer dat je de monteur niet in je huis wilt hebben.
Maar nu maak je een denkfout.  Liander laat een monteur naar jouw cv ketel kijken of alles nog goed werkt.
Nu zeg jij , ik wil het niet, mocht er iets niet kloppen dan bel ik de mannen van Feenstra, want daar heeft mijn verhuurder een contract mee. Dit voorval valt buiten het serice abonnement. Je schrijft dat Feenstra dan Liander aansprakelijk gaat stellen. Vast wel. Maar dan ziet LIander dat jij hebt geweigerd de monteur binnen te laten voor de noodzakelijke controle. Gevolg, jij mag de rekening betalen.

ro
door ronny530 - Apr 2, 2022 om 08:58
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik kan niet terugvinden dat Liander deze werkwijze voorschrijft en het ontluchten van de verwarmingsradiatoren staat compleet los van de gasleiding. Voor het onluchten van de gasleiding is wel iets te zeggen want zodra de gasmeter is verwijderd stroomt het gas weg uit de leiding, zodra de gasmeter is gewisseld en er weer gasdruk is kan de gasleiding niet met gas gevuld worden omdat de cv ketel de gastoevoer afgesloten heeft. Bij cv ketels met een waakvlam en een vonkonsteker hoeft de gasleiding niet ontlucht te worden omdat men middels een knop de gastoevoer kan openen en zodra er gas stroomt met de vonkonsteker de waakvlam aan kan steken, afhankelijk van de lengte van de gasleiding kan dat even duren omdat eerst de lucht uit de gasleiding moet. Bij cv ketels zonder waakvlam werkt het anders want zodra er warmte gevraagd wordt wordt het gas elektronisch ontstoken maar dat dient wel binnen een bepaalde tijd te gebeuren en als die tijd overschreden wordt kan de cv ketel in storing gaan of in het meest gunstigste geval de cyclus blijven herhalen totdat het gas ontstoken is. Ontluchten middels de gaskookplaat heeft m.i. geen zin omdat een cv ketel hoger is geplaatst en er lucht in de gasleiding van de cv ketel aanwezig blijft. Het bedrijf dat de meters plaatst kan preventief de gasleiding ontluchten en als ze toch bij de cv ketel zijn de waterdruk van het systeem controleren en eventueel bijvullen omdat mensen dat vaak vergeten. Daarbij is het ook zo dat als een cv ketel na de meterwissel niet meer aanslaat het bedrijf die de meters heeft gewisseld als schuldige wordt aangewezen want voor het wisselen van de meters deed alles het nog en nu ineens niet meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 2, 2022 om 10:17
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@RONNY530, Liander stelt dat niet, de installateur die namens Liander de meters komt vervangen stelt dat!
En ook herhaald: gasleiding ontluchten is iets anders dan ontluchten van het gesloten watersysteem van de CV installatie.
Controleren of de installatie weer werkt is op zich ok en ook begrijpelijk hoewel volgens een deskundige van het gecontracteerde onderhoudsbedrijf niet nodig zou zijn bij een moderne / nieuwe installatie.

Ook herhaald, dat was niet de intentie van mijn vraag: die betrof uitsluitend de z.g. verplichting tot ontluchten van ketel en radiatoren. Door vervangen van gasmeters kan simpelweg nooit waterverlies ontstaan en is het de verantwoordelijkheid van de bewoner zelf om dat bij te houden terwijl dat bovendien ook nog wordt gecontroleerd bij de jaarlijkse/periodieke onderhoudsbeurt.

ro
door ronny530 Apr 2, 2022 om 11:06
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als het uw intentie is of Liander de werkwijze verplicht en u van mening bent dat het niet zo is moet u met uw vraag bij Liander zijn en niet op de vraag en beantwoord site van Kassa zijn. Het email adres is u al gegeven en had u eigenlijk zelf ook kunnen vinden. Een vraag hier stellen lokt reacties uit en de mijne is er één die mijn kijk op het geheel weergeeft.

gerbera
door gerbera - Apr 2, 2022 om 11:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat het wel over het ontluchten van de CV ketel, de meest moderne ketels hebben een automatische ontluchting en daar is niets aan te veranderen. Denk dus dat het puur om het ontluchten van de gasleiding bij de CV aansluiting gaat en dat lijkt mij wel verstandig.

De lucht in de gasleidingen vormt een bel. Wanneer die luchtbel uw toestellen bereikt, kunnen er verschillende reacties optreden:

Gasketel of boiler

Het toestel zet zich automatisch in beveiligingsmodus. U hebt geen verwarming en/of warm water meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 2, 2022 om 17:58
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Opvallend is dat u kennelijk ook niet leest wat de essentie van de vraag is. en dan nu ook nog maar een keer herhaald de melding waar het overgaat ( De letterlijke tekst en twee maal ontvangen na mijn navraag over deze opmerking in het eerste bericht bij het bedrijf dat namens Liander optreedt: U mag dus best iets anders denken maar hetgeen ik aangaf is ook waar ik de vraag over stelde. Bij mijn eerste reactie aan deze installateur ging ik er zelf vanuit dat er sprake was van een vergissing. Dit is de zin, herhaald die de aanleiding gaf voor ook mijn vraag hier:  'Dan komen wij de meter bij u vervangen voor nieuwe slimme meters en komen wij de cv ketel ontluchten en de verwarming ontluchten. Dit is de regel van liander waar wij ons strikt aan moeten houden'.

  Frappant is dat dit ook nog in een telefoongesprek werd herhaald na mijn opmerking dat ontluchting van de gesloten waterkring van de CV niets te maken heeft met tijdelijk afsluiten van gas.

Bij mijn reacties aan deze installateur ging ik er vanuit dat er sprake was van een vergissing. (Eventueel ontluchten van de gasleiding dan wel maar dat kan ik ook zelf doen).

Mijn andere reacties (ook) niet gelezen?

Een monteur die in een ruimte buiten mijn woning meters vervangt heet bovendien niets te zoeken in alle ruimtes in mijn woning waar radiatoren zijn geplaatst.

Donuts
door Donuts Apr 2, 2022 om 20:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dus al dit moeilijke gedoe is omdat er geen werklui in de kamers mogen komen?

Iv
door Ivo W Apr 2, 2022 om 21:28
728 Antwoorden / Vragen

Nee, niet omdat de werklui mogelijk in de kamers komen.

Maar omdat een bedrijf onder valse voorwendselen toegang probeert te verkrijgen tot vrijwel de hele woning, terwijl het bedrijf daar niets te zoeken heeft!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 20, 2022 om 10:17
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Terugkoppeling:

Zojuist heb ik twee telefoongesprekken gevoerd met medewerkers van klantenservice kleinverbruik van Liander naar aanleiding van mijn vraagstelling in deze en ook de reacties van de onderaannemer. Zijdens Liander wordt helder aangegeven dat medewerkers die voor of namens Liander meters komen vervangen niets te zoeken hebben in mijn woning, anders dan toeganng tot de meters en zij van de CV instrallatie moeten afblijven en vooral ook omdat dat geen eigendom van Liander is.
In mijn situatie mag ik zelfs, nu de meter in een gemeenschappelijke ruimte, uitsluitend toegankelijk voor medebewoners, de toegang tot de woning zelf, waar de CV installatie is geplaatst, weigeren. De instructie die de onderaannemer gaf is daarme heel duidelijk niet door Liander gesteld en daarmee niet alleen onbergrijpelijk maar zelfs volstrekt onjuist.
 Bij Liander is dit nu als klacht opgepakt jegens de onderaannemer en ik zal binnen een week nog een terugkoppeling krijgen.

(Frappant was dat ik vrijwel meteen na het eerste telefoongesprek vanochtend met Liander de werkvooirbereidster van de onderaannemer aan de telefoon had die navroeg of ik wel toestemming gaf enb de meters niet gewisseld zouden worden indien ik toegang tot de CV zou blijven weigeren, sterker nog, zij stelde nadat ik stelde dat ik net de telefoon had neergelegd na een gesprek met een medewerker van Liander, ik niet met Liandr gebeld zou hebben maar met hun klantendienst. Ergo, reden om opnieuw een telefoongesprek te hebben met een medewerker van Liander die opnieuw de juistheid van mijn mening onderschreef en de klacht t.o.v. de onderaannemer aanvulde op het aspect van onkunde en hardnekkigheid).

(Uiteraard zal ik de monteur die komt wel koffie aanbieden als dat zo uitkomt).

sjjoppy
door sjjoppy Apr 20, 2022 om 10:36
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hopelijk krijgt u de terugkoppeling van Liander niet telefonisch want dan zou u het niet kunnen bewijzen.