Installatie instructie van Liander?
Van een door Liander ingeschakeld bedrijf dat de slimme meters komt vervangen komt een volgende reactie na bevestiging van een afspraak hierover: 'Dan komen wij de meter bij u vervangen voor nieuwe slimme meters en komen wij de cv ketel ontluchten en de verwarming ontluchten. Dit is de regel van liander waar wij ons strikt aan moeten houden'.
Deze reactie volgt op een melding van mij op een al eerdere soortgelijke melding dat dit onzin is aangezien vervanging van electra en/of gasmeters geen enkele invloed kan en mag hebben op een gesloten CV watersysteem. Volgens mij dus volstrekt onzinnig en sterker nog, zo er problemen zouden zijn m.b.t. ontluchting etc. is daar het onderhoudsbedrijf waarmee daarvoor een overeenkomst heeft degene die ik dan kan benaderen. Niet Liander. Ik zie geen e-mail adres om dit ook aan Liander voor te leggen. Graag jullie mening.
(Ik heb deze opmerking/vraag inmiddels ook voorgelegd aan het bedrijf dat het onderhoudscontract heeft van de CV, hun reactie is: onzin. Er zou hooguit lucht in de gasleiding kunnen komen en daar moet de CV tegen kunnen. Bovendien zou de ontluchting dan via de kookgasaansluiting kunnen.
Liander heeft geen email adres waar je een vraag op kunt stellen.
Heb je wel een drukregelaar bij de gasmeter? Misschien pakken ze die even mee.
Gas en licht wordt afgesloten voor max 1 uur.
Bij ons is het al weer een paar jaar geleden dat de meters vervangen werden.
Ik kan mij iets herinneren met de cv ketel.
Lees deze info eens:
https://community.consumentenbond.nl/energie-11/cv-ketel-defect-na-vervanging-voor-slimme-meters-15846
Voor die monteurs is het hun dagelijks werk. Waarom zou je die niet vertrouwen.
Neen. er is geen enkele reden om de monteur in mijn woning binnen te laten. De meters zitten in een aparte ruimte buiten mijn woning, samen met die van 3 andere buurbewoners. En als al gezegd, eventuele lucht in de CV installatie heeft niets met gas te maken.De CV heeft een gesloten watersysteem.
De cv werkt toch op het gas.
Beetje raar maar wat is het probleem? Baat het niet dan schaadt het toch niet.
Wat moet dan baten? Ondeskundig handelen kan inderdaad schaden. En dat zal zeker het geval zijn indien er door vervanging van een gasmeter lucht in het CV gelotenwatersysteem zou komen. Er zou dan door ondeskundigheid sprake moeten zijn van lekkage in het gesloten CV watersysteem.
@PANTHER22, u doelt o.a. op het antwoord van Peter de Wit en dat gaat toch helder over het eventueel ontluchten van de gasleiding. Niet van het CV systeem!
En volgens het onderhoudsbedrijf moet een moderne CV daar tegen kunnen en zo er ontlucht zou moeten worden, even in huis met open deur de gaskraan open. Geen ontluchtingsventielen op de CV. En m.b.t. electra waar ook op wordt gedoeld in de reactie: vorige week donderdag is de elecftra een halve dag afgesloten geweest in mijn straat. Er was daarna geen enkel probleem met wat dan ook en dus ook niet m.b.t. lucht in de CV installatie.
Dan hou je de deur toch gewoon dicht als de monteur aanbelt.
Het bedrijf is door Liander zelf ingeschakeld, dan krijg je toch B. de Haas niet aan de deur? Controleer of dat bedrijf gecertificeerd is en laat ze verder hun gang gaan.
Topantwoord
Hallo Heremietkreeft ,
Ik zie geen e-mail adres om dit ook aan Liander voor te leggen.
Liander
Telefoon: 088-5426444 (op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur)
Website: www.liander.nl
E-mail: info@liander.nl
@MARITA5 dank, ik zend mijn e-mail aan het onderhoudsbedrijf ook door naar het nu verkregen adres.
Graag gedaan , suc6
En bij mij is de monteur pas weggegaan toen de 4 pitten van mijn gasfornuis het allevier weer deden, nadat mijn oude analoge was vervangen door een digitale meter.
En ook dat betreft dus het eventueel ontluchten van de gasleiding en niet van de CV verwarmingsradiatoren! En ontluchten van de gasleiding kan zeer eenvoudig door het zelf even open zetten van de gaskraan. En ter aanvulling: bij het al eerder plaatsen van de slimme meters, nu vervanging nodig i.v.m. andere communicatietechniek is de monteur NIET anders in de hal van mijn woning geweestdan voor het verkrijgen een ondertekening van mij voor de genoteerde meterstanden.
Wat ze wel gedaan hebben bij mij, afpersen van de gasleiding om te zien of er gaslekkage is, anders mogen ze de nieuwe meter niet aansluiten.
Ook hier: men gaf aan citaat) : 'en komen wij de cv ketel ontluchten en de verwarming ontluchten. Dit is de regel van liander waar wij ons strikt aan moeten houden'. en dat is onzin. Ook u doelt op ontluchten van de gasleiding! Als duidelijk genoemd in mijn vraag.
En als je het zelf doet en de boel zegt plof.................Dan komen er problemen mbt verantwoordelijkheden
Oh, ik heb dat echt ook al wel eens zelf gedaan hoor en dat geheel probleemloos. Ik schreef toch o.a. even de gaskraan open zetten met duren open. Dan komt er echt geen plof. En laat ik nu zelf ook af en toe nog eens les geven waarin het gevaar van gas aan de orde komt. Dat o.a. in de context van blussen van oliebranden waarin ik aan de orde stel dat olie op zich niet kan branden maar het gas dat ontstaan door warmte uiterst gevaarlijk is. En voor eventuele ctitici: een benzinemotor werkt niet op benzine maar op het gas dat ontstaat middels de carburatuer en bij een dieselmotor door de hogere druk of buiten eenn moter ook door gasvorming door verhitting.
Op het schip - een olietanker - dat in mijn avator staat was in die zin het noodzakelijk om goed op te letten bij laden en lossen en ook vooral direct na lossen en dan het gasvrijmaken van de tanks. Indien onder mijn wacht, geheel mijn verantwoordelijkheid. En dan nog een keer: mijn vraag gaat niet over ontluchten van de gasleiding maar dat volgens z.g. regels de CV en verwarmingsinstallatie ontlucht zouden moeten worden. Neen dus als inmiddels ook bevestigd door het onderhouds bedrijf. Een CV heeft geen gasontluchtingsknop.
De cv ketel staat tijdens vervangen gasmeter uit.
Cv water staat stil en de aanwezige luchtbellen gaan naar het hoogste punt
Daardoor kans dat bij aanzetten van de cv ketel de pomp de luchtbel niet kan verplaatsen waardoor het cv water niet kan circuleren en verwarming het niet doet.
Hetzelfde probleem geldt voor de radiatoren.
Dus dat Liander de cv ketel en installatie wil ontluchten is alleen maar in uw voordeel.
Misschien is het niet echt nodig maar beter dat ze het voor de zekerheid wel doen.
En dan nog maar een keer, door tijdelijk uitschakelen gas en electra kan er nooit lucht in water van CV en radiatoren incl. leidingen komen!.
Ook u heeft het over het onbtluchgten van de gasleiding. En dat is dus niet ontluchten van cv waterleidingen en radiatoren. Er is geen enkele koppeling tussen dat watersysteem en de gasleiding. En bij moderne CV installaties mag even lucht in de leiding voor het weer aanzetten resp. tijdens het aanzetten geen probleem zijn.
(Controle daarvan is wel zinvol als dat vragen zou opleveren. Afgezien daarvan, zo er sprake zou moeten zijn van toch aanwezige luchtbellen, met regelmaat ontluchten en vooral als de CV langduriger uitstaat is zinvol met ook de aantekening dat indien daar spraek van zou zijn de installatie wel tik geluiden zal geven.
En m.b.t. het expansievat: https://deloodgieterbreda.nl/rol-en-werking-van-het-expansievat-in-de-cv-installatie en het genoemde gas in het aparte deel is stikstof.
Bovendien zeer eenvoudig ook zelf te ontluchten evenals de radiatoren.
@hmk
Waar leest u dat ik het heb over ontluchten van de gasleiding?
Wat bij u niet het geval is kan bij een ander wel het geval zijn zijn, niet iedereen heeft een moderne cv installatie.
Lucht in het cv water circuit is niet ongewoon, de lucht komt er niet in door tijdelijk uitschakelen van gas en electra maar de lucht zit al in het verwarmingscircuit.
Door het circuit op druk te brengen door water bij te vullen maakt dat er ook zuurstof in het circuit komt.
Heeft u nog nooit gelezen dat een luchtbel in een radiator kan zorgen dat deze koud blijft?
Denkt u dat Liander geld uitgeeft aan onnodige zaken zoals u denkt voor het ontluchten van de cv installatie?
Topantwoord
Het E-mailadres van Liander is simpelweg info@liander.nl
Maar ik zie ook niet in waarom ze aan de cv-installatie moeten komen.
Dat Liander het wenselijk vindt dat na installatie van een nieuwe meter de gasleidingen ontlucht worden door de meter-monteur is begrijpelijk. Als ze dat niet doen, zullen veel mensen na het vervangen van de meter boos zijn dat 'de ketel of het gasfornuis niet goed werkt' omwille van een beetje lucht in de gasleiding wat geen kwaad kan.
Maar zoals het in de brief staat, het "ontluchten van cv-ketel of verwarming", daar heeft de gasmeter-monteur niets mee te maken. Dat slaat immers op het ontluchten van het water-circuit van de cv-installatie en dat heeft werkelijk niets te maken met de gasmeter vervangen.
Verder: Liander mag niet verplicht stellen dat de meter monteur uw woning verder betreedt dan tot de plek waar de eigendommen van Liander hangen (de gas- en elektriciteitsmeter). In een doorsnee huis mag u dus weigeren dat de monteur verder komt dan de hal/gang.
De installateur zegt ook helemaal niet dat er invloed is op de CV systeem door de vervanging van de meters (als die quote tussen aanhalingstekens klopt). Ze zeggen alleen maar dat de meter worden vervangen en dat ze de CV ketel komen ontluchten. Meer niet. Het klinkt eerder als een extra service (een goed onluchtte CV installatie werkt zuiniger, en bij veel mensen is het geen overbodige luxe om dat af en toe te doen, zeker in deze tijd).
Maar je kunt Liander altijd bellen op 088 542 64 44. Dan kan je het vragen.
@RJW, kunt u nog steeds niet lezen? En bovendien: voor de nu zoveelste keer afsluiten tijdelijk van gas heeft niets ter maken met ontluchtebn van een CV ketel. Die bevat water en geen aardgas en vanuit de gasleiding kan in het water ervan ook nooit luchgt komen!. Ei in mij reacties gaf ik nota bene ook al zelf aan dat ik met regelmaat, zeker na lang uitstaan van de cv maar ook bij navullen zelf ontlucht!
Er komt een monteur, verwisselt de meters en controleert de gasleiding en of de cv weer goed werkt.
Geeft uitleg over de werking van de meters.
Zo spannend was het niet.
Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen. De cv installatie is van de woningstichting. Die zal er geen bezwaar tegen hebben als ieen monteur namens Liander de cv controleert.
@ANTHER22, ook u kunt kennelijk niet lezen. Ik beschik al enkele jaren over een slimme meter (en die is van Liander). Mijn verhuurder heeft voor eventuele problemen met de CV een onderhoudsovereenkomst met een installateur! Dat is niet Liander! En ik durf er vergif op te nemen dat indien een monteur namens/in opdracht van Liander iets aan mijn CV zou doen en daarmee problemen zou veroorzaken Liander daar'zeker en vast' op zal worden aangesproken resp. verantwoordelijk zal worden gesteld.
Daarbij geef ik geen toestemming om mijn woning te betreden anders dan voor het zetten van een handtekening om akkoord te gaan met bij de wisseling genoteerde meterstanden. Liander heeft geen enkel recht om dat als regel 'verplicht te stellen' en ik ben ook wel erg benieuwd naar het antwoord dat ik van Liander kan/zal krijgen op basis van de melding van een door hen voor het wisselen ingeschakeld bedrijf. M.a.w. Een monteur van of namens Liander heeft, tenzij ik zal zelf om zou vragen, niets te zoeken in mijn woning.
@hmk Als ik u vraag waar u in mijn reactie leest dat ik het heb over ontluchten van de gasleiding blijft het stil.
@heremietkreeft, dat je al een slimme meter hebt, had ik inderdaad niet uit je verhaal begrepen.
Dat wordt heel gemakkelijk voor de monteur. Oude meter er uit nieuwe meter er in.
Het komt er op neer dat je de monteur niet in je huis wilt hebben.
Maar nu maak je een denkfout. Liander laat een monteur naar jouw cv ketel kijken of alles nog goed werkt.
Nu zeg jij , ik wil het niet, mocht er iets niet kloppen dan bel ik de mannen van Feenstra, want daar heeft mijn verhuurder een contract mee. Dit voorval valt buiten het serice abonnement. Je schrijft dat Feenstra dan Liander aansprakelijk gaat stellen. Vast wel. Maar dan ziet LIander dat jij hebt geweigerd de monteur binnen te laten voor de noodzakelijke controle. Gevolg, jij mag de rekening betalen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer