il
door ilsev Aug 29, 2009 om 14:53
Huishouden & energie

Installatie van CV ketel te duur...?

Onze ketel moet vervangen en nu hebben we als advies gehad de Nefit HRC 24/LW4. Deze ketel zou ons kosten:  2195,- - 100,- (actiekorting) dus 2095,-. Op internet wordt deze ketel echter voor onder de 1000,- verkocht.

Dit betekent dat de installatie me ruim 1000 euro (waarschijnlijk meer aangezien de installatieur een betere prijs krijgt dan ik) gaat kosten. De installatie schijnt max. een halve dag te duren. Als ik even reken dat ze met 2 personen komen kom ik uit op een uurloon van ruim 125,-. Ik heb er geen verstand van maar is dat niet een beetje veel.....??? Of zie ik iets over het hoofd?

33619 14 Rapporteer

poltol
door poltol - Aug 29, 2009 om 15:31
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Natuurlijk staat de ketel voor €1000 op het internet. maar dan zet de bezorger een doos, met hopelijk daarin een ketel, op uw stoep. De rest moet u dan zelf uitzoeken. De prijs is niet uitzonderlijk hoog, maar het kan wel iets goedkoper. Informeer eens bij uw energieboer, die hebben vaak akties lopen. Hou er rekening mee dat het niet alleen het verwisselen van de ketel is en dan weer aankoppelen. De schoorsteen moet aangepast worden, er moet een condens afvoer gemaakt worden, de wateraanvoer moet aangepast worden. Enz. Dus let bij de prijs steeds op of het echt helemaal all-in is.

Succes, poltol [is trouwens een goede ketel die NEFIT]

kiran
door kiran - Aug 29, 2009 om 15:47
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@ilsev

Zomaar een opmerking:

Ook ik heb er niet zoveel verstand van. Woon in een huurhuis, dus als de ketel de geest geeft .... )

Wat ik wel hoorde van de installateur is dat een goede ketel tussen de €1500,- / €1800,- komt te liggen. En ja, arbeidsloon is een dure geschiedenis.

Je zegt dat dezelfde ketel op internet staat voor onder de €1000,- Exact dezelfde? Wat je ook besluit, ga niet voor al te 'goedkoop', beter wat meer uitgeven en dat installeren ook door de vakman wordt gedaan dan naar Beun. Want daar kan je je 's winters als 't vriest een aardige buil aan vallen. Alle waar naar zijn geld zal ik maar zeggen.

Succes gewenst.

getty
door getty - Aug 29, 2009 om 18:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn man werkt bij een installatiebedrijf en geeft aan dat deze prijs te hoog lijkt. De ketel zou ongeveer zonder installatie €1200 kosten.  Dit is dan de ketel in de doos zonder fabrieksgarantie omdat hij niet erkend wordt geplaatst. Als het vervanging van een ketel is en er verder weinig of niets aangepast hoeft te worden dan is een totaalprijs van €2100 te hoog. Is het een plaatsing zonder te veel extra bijkomende klussen dan zou het rond de €1800 moeten kosten. Maar let dus wel op, het kan dus bij u duurder zijn omdat er meer aangepast moet worden. Overigens komen ze in deze siuaties met zijn 2-en omdat ze 4 handen nodig hebben voor het op en af tillen van de ketel. Het meeste werk kan de monteur dus wel allleen af, maar helaas  dus niet alles (misschien komt er een stagiaire mee...??)

getty
door getty - Aug 29, 2009 om 18:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nog een tip, vraag meerdere prijsopgaves op bij verschillende installateurs!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 30, 2009 om 01:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ilse,

Een internetwinkel mag je niet vergelijken met een gevestigd installateur, omdat een internetwinkel vaak gerund wordt door één persoon, die soms ook al een ander inkomen heeft. Verder nagenoeg geen vaste en variable kosten als een installateur. Personeel moet b.v. ook in leeglooptijd doorbetaald worden.

Met die fabrieksgarantie zal het nog wel meevallen. De fabriek kan zich bij productfouten niet achter een ondeskundige installatie verschuilen. Bovendien zijn de beunhazen vaak wel vakmensen die wat bijklussen. Deed ik zelf ook. Had er bijna een compleet bedrijf bij....

Met het advies om meerdere offertes te vragen ben ik het van harte eens, evenals je keuze NEFIT.

Zelf hebben we 20 jaar een 32 kW NEFIT HR ketel met daardoor gevoede boiler van 80 ltr. Zelf geplaatst en nooit een onderhoudscontract gehad!
Slechts 2 probleempjes in die 20 jaren. Één loste NEFIT zelf op en de andere ik.

Hardware ERror MAN. Installateur zonder zaak;-)

il
door ilsev - Aug 30, 2009 om 10:32
7 Antwoorden / 16 Vragen

Ik vergelijk een installatiebedrijf niet met een internetbedrijf maar als ik die ketel als particulier via internet voor bv 950,- kan kopen krijgt de installateur een toch veel betere prijs rechtstreeks bij een groothandel/fabrikant? En dan blijft 150 per uur toch echt te veel.....

il
door ilsev - Aug 30, 2009 om 10:33
7 Antwoorden / 16 Vragen

Met alle respect maar als uw man bij een installatiebedrijf werkt moet hij weten dat deze ketel via internet voor onder de 1000,- te koop is?

il
door ilsev - Aug 30, 2009 om 10:35
7 Antwoorden / 16 Vragen

Natuurlijk krijg iki voor dat geld een ketel in een doos op de stoep. Zo krijgt een installateur 'm toch ook binnen (alleen goedkoper), vandaar mijn rekenvoorbeeld.......

getty
door getty - Aug 30, 2009 om 10:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De kosten onder de€1000 zijn die van een kale ketel ( volgens mijn man iets van € 750, dat heeft ie wel gezien, maar... daar komen nog wat kosten bij van materiaal wat je daarbij nodig bent om de ketel passend te maken. Dan kom je dus wel aan de €1200 want op internet is het ook nog eens ex btw. Maar als u het zo goed weet, waarom stelt u dan eigenlijk de vraag als u zo reageert. Blijkbaar weet u het gewoon beter. Advies koop lekker de ketel via internet en laat een beun hem ophangen, bent u mooi goedkoop uit, maar klaag dan niet als de ketel het begeeft, want garantie kunt u dan vergeten ivm niet deugelijk erkende installatie. Oja en nagenoeg geen erkende installateur zal de door u zelf gekochte ketel komen ophangen.

getty
door getty - Aug 30, 2009 om 10:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mijn man staat in de garantievoorwaarden wel duidelijk gemeld dat de ketel aangesloten moet zijn door een erkend installateur. Dus voor de garantie kan het wel zeker gevolgen hebben. Als het een echte fabrieksfout betreft kan je natuurlijk wel proberen aanspraak maken op garantie, maar dat moet dan eerst nog maar eens worden aangetoond hoe een storing is ontstaan. Het kan dus lastig worden.

ol
door olsamo - Aug 30, 2009 om 14:40
3 Antwoorden / 3 Vragen

In dec. 2008 hebben wij ook een nieuwe CV-ketel laten plaatsen.De kosten voor het installeren waren E. 600,00 ex. BTW. De monteur is er (alleen) 6 uur mee bezig geweest. Er moesten allerlei leidingen e.d. verlegd en aangelegd worden. Ook wij hebben op internet gezien dat de ketels goedkoper waren, maar we hebben uiteindelijk toch gekozen voor een installateur met een goede reputatie. Ook als er in reparaties in de toekomst kunnen komen, kunnen we op deze persoon rekenen. Dan betalen we toch maar liever iets meer.

sa
door sanne1979 - Sep 1, 2009 om 22:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ketels kun je inderdaad los al voor 800 euro kopen. Wij hebben ook aardig lopen zoeken en afwegen vorig jaar, maar toch gekozen voor een compleet pakket.  Je zit toch een poos vast aan een cv-ketel. Als die het dan vroegtijdig begeeft zit je met de gebakken peren. Bovendien is het vaak niet alleen arbeidsloon he. Bij ons moest er gesleuteld worden aan leidingen. Ze moesten er stukjes aanzetten (lassen). Wij hebben onze ketel laten installeren via feenstra.Is een onderdeel van nuon. Hier kun je er meer informatie over vinden:
http://www.nuon.nl/producten-en-diensten/cv-ketel/cv-ketels/beste-cv-ketel.jsp

holpen
door holpen - Sep 1, 2009 om 23:18
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ilse,
Natuurlijk krijgt de installateur de ketel voor inkoopsprijs en die is uiteraard veel lager dan de consumentenprijs. Vervolgens verkoopt de installateur de ketel weer en maakt daarop gewoon winst, zoals elke detaillist winst maakt op zijn verkochte artikelen. De installateur zal jou de ketel echt niet verkopen voor de inkoopsprijs. Het verschil hiertussen is gewoon winst en heeft niets te maken met de arbeidskosten van de installatie. Dat is deel 1 van het verhaal.

Vervolgens zal de ketel geplaatst moeten worden. De door jou genoemde prijs van bijna 2100 euro lijkt me inderdaad ook wat aan de hoge kant. Ik ga er dan wel vanuit dat het een all-in prijs is, dus inclusief de materialen die extra nodig zijn (buizen, pijpen, etc.). Het arbeidsloon is tegenwoordig ook behoorlijk aan de prijs. Tarieven van 60 euro per uur zijn al lang geen uitzondering meer. Dan zit je met twee medewerkers dus op 120 euro per uur. Doe dat keer vier en je bent al een kleine 500 euro kwijt. Dan nog wat kleinmateriaal dat gebruikt wordt en eventuele voorrijkosten... mwoch... rond de 1800 zit je toch al gauw....

Maar als je dit een tamelijk hoge prijs vindt, waarom kijk je dan niet rond of je via een andere installateur hetzelfde kunt krijgen voor een betere prijs? Niemand verplicht je om juist bij deze ene installateur te kopen, toch?

Gewoon een ketel aanschaffen via een internetbedrijf zou ik niet aanbevelen. Je moet daarna namelijk nog een installateur vinden die het ding wil gaan plaatsen. Je zult er heus iemand voor vinden met wat moeite, maar ga er maar vanuit dat je dan helemaal de hoofdprijs gaat betalen aan loonkosten en extra benodigde materialen.

Tip: kijk ook eens naar de mogelijkheden die de energiebedrijven bieden. Niet alleen aankoop, maar ook bijvoorbeeld lease- of huurkoopconstructies inclusief onderhoud. Ik doe dat al jaren. Het ding wordt steeds opnieuw netjes op tijd gekeurd, klein materiaal wordt vervangen, ding wordt schoongemaakt, etc. Als-ie stuk is, geen probleem: 1 belletje en binnen 24 uur komen ze het ding repareren dan wel vervangen. Ik heb er in het geheel geen omkijken meer naar. Misschien is het naar verhouding iets duurder, maar die paar euro per maand heb ik er graag voor over.

edwardus
door edwardus - Sep 1, 2009 om 23:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom de vraag stellen als je zelf het antwoord al weet?
Je bent van mening dat het goedkoper kan, nou doe het dan goedkoper.
Doe het lekker zelf, dan steek je die €1100 in je zak, daarvan kun je dan onderdelen kopen als je die later nodig mocht hebben (geen fabrieksgarantie begrijp ik uit een eerdere reactie). Mooi toch?

Wil je na afloop nog even melden hoeveel je aan onderdelen, benzine e.d. hebt uitgegeven en hoe lang je er over deed in totaal?