poenx
door poenx Feb 27, 2021 om 14:12
Huishouden & energie

Is bewindvoerder aansprakelijk voor niet aanmelden energiecontract?

ik ben er pas achter dat ik al 3 jaar geen energie contract heb..
ik sta al ruim 4 jaar onder bewind.. en wist niet dat er geen contract was.

ik huur nu 3 jaar een antikraakwoning waarvan ik dacht dat de huur inclusief gas en elektra was.

nu viel er vorrige week een brief van de netbeheerder op de mat dat er geen energie contract is.

ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 3000 euro aan energie heb verbruikt.

ik heb bewind omdat ik  ditsoort zaken niet zelf kan regelen.

is de bewindvoerder aansprakelijk?

1998 7 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 27, 2021 om 14:21
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Neem in elk geval contact op met uw bewindvoerder dan komt u meer te weten.

poenx
door poenx Feb 27, 2021 om 15:00
Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de brief van de netbeheerder direct doorgestuurd naar de bewindvoerder en heb nu ook een energiecontract.

de bewindvoerder stelde voor de meterstanden van toen ik daar kwam wonen op te geven en het maandbedrag te verdubbelen, echter dit houd in dat ik de komende 3 jaar zo'n 200 euro per maand zal moeten betalen.  plus dit gaat niet werken want er zullen binnenkort slimme meters geplaatst gaan worden en dan krijg ik dus alsnog een dikke rekening die ik never in 1x betalen kan.
bovendien heeft deze bewindvoerder al zoveel steken laten vallen dat ik het wel fijn zou vinden dat als hij verantwoordelijk is ook verantwoordelijk word gehouden want dit betekent dat ik weer niet in aanmerking kom voor schuldsanering

marita5
door marita5 - Feb 27, 2021 om 15:06
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Poenx ,

Is een bewindvoerder aansprakelijk voor fouten die hij maakt?

Een bewindvoerder wordt op persoonlijke titel benoemd. Wanneer de bewindvoerder fouten maakt waardoor betrokkenen benadeeld worden, is hij hiervoor aansprakelijk.

Iedere bewindvoerder heeft voor dergelijke gevallen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
Als een bewindvoerder aansprakelijk blijkt dan kan de bewindvoerder een beroep doen op deze verzekering .
Kan een conflict niet tijdens het traject van de Wsnp opgelost worden, dan kan de benadeelde een aparte civiele procedure opstarten tegen de bewindvoerder Wsnp.

Bron : bureauwsnp.nl

Neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Een klacht indienen tegen een bewindvoerder

Als een bewindvoerder in iemands ogen in zijn of haar taak tekort schiet, kan die persoon een klacht indienen. Dat moet als volgt gebeuren:

  • degene die de klacht indient moet 18 jaar of ouder zijn;
  • de klacht moet schriftelijk ingediend worden;
  • de klacht moet ingediend worden bij de kantonrechter van de rechtbank in het rechtsgebied (arrondissement) waar de persoon woont voor wie de maatregel is getroffen;
  • de kritiek op de taakuitoefening van de bewindvoerder moet duidelijk beschreven worden en onderbouwd worden met beschrijving van situaties waarin de huidige bewindvoerder niet (voldoende) of niet op correcte wijze de belangen van de cliënt behartigt;
  • er moet gevraagd worden of de rechter wil nagaan of er een gewichtige reden aanwezig is om de bewindvoerder te berispen of te vervangen.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2021 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zelf voor gas en licht moet betalen, wordt het wel een gewone huurovereenkomst en geen anti-kraak meer.

justmeagain
door justmeagain - Feb 28, 2021 om 01:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

Hoe heeft u de berekening kunnen maken, om tot 3000 euro te komen, klinkt niet al te blonredelijk maar wist u  of noteerde u de meterstanden?

Waarschijnlijk ging de bewindvoerder net als
u er vanuit da deze kosten inclusief waren.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 28, 2021 om 08:20
7155 Antwoorden / 3 Vragen

    Kijk de huurovereenkomst er nog eens op na.

                              Uit de link:

Goed voor de portemonnee
Woningen duur? Welnee! Bij een anti-kraak woning betaal je slechts bruikleenkosten. Daarnaast zitten de kosten van gas/water/licht bij antikraakkamers hier vaak bij inbegrepen (let op, dit is per woonruimte verschillende). De eigenaar is blij dat jij het pand beschermt door bewoning, jij blij met lage vaste lasten. Goede deal, toch?
https://www.interveste.nl/blog/5-voordelen-wanneer-je-anti-kraak-woont/

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2021 om 09:59
16772 Antwoorden / 202 Vragen

De kraker moet dat dan wel zo hebben geregeld op basis van 'antikraak-beveiliging..

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2021 om 10:05
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een 'boeuiemde kwestie: Een bewindvoerder behoort zich aan de wet te houden en kan m.i. niet verantwoordelijk worden gehouden indien de bewindvoerder niet zorgt voor een energieovereenkomst. De bewindvoerder kan m.i. wel aansprakelijk worden gesteld indien die op de hoogte is van het kraken en dan de vraagstelkler niet heeft geïnformeerd over het strafbaar zijn sedert 2010. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/is-het-kraken-van-een-woning-strafbaar  en zie ook https://woningadviseurs.nl/kraken-is-strafbaar/ en zo er toch twijfelaars zijn, zie dan deze (laatste regels) Het gewoon aansluiten van water en elektriciteit zonder dat je er de
rekening voor betaalt, is diefstal. Water en elektriciteit worden wel als
roerende goederen beschouwd. Aangezien water en elektriciteit goederen zijn
die continue gebruikt worden, is hier wel degelijk betrapping op heterdaad
mogelijk en dus ook een onmiddellijke ontruiming om het misdrijf stop te
zetten (op deze manier werd ooit een kraakpand in de Gasmeterlaan in Gent
ontruimd).
Tracht dus ervoor te zorgen dat de eigenaar geen rekeningen voor
water en elektriciteit krijgt maar dat je die zelf betaalt.
Voor andere (strafbare) zaken zoals vandalisme, overlast of nachtlawaai
krijg je tegenwoordig een administratieve boete. Deze zijn sinds kort uit het
strafrecht gehaald, je moet dus niet meer voor de strafrechter verschijnen,
maar je krijgt gewoon meteen een boete (vgl. met een verkeersboete). Bron: https://krakengent.squat.net/?page_id=55

sjjoppy
door sjjoppy Feb 28, 2021 om 10:58
7155 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
er is hier geen kraker aan te pas gekomen.

@poenx,
De twee bovenstaande reacties zijn voor u niet toepasselijk.

gerbera
door gerbera - Feb 28, 2021 om 10:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft,

U heeft het over het kraken van een pand wat hier niets mee van doen heeft. Er is hier sprake van antikraak bewoning hetgeen met toestemming van de eigenaar wordt gedaan. Dit is een legale zaak juist om te voorkomen dat het pand ongewild gekraakt wordt zolang het leeg staat, hier is dus niets strafbaars aan en is het vaak zo dat de eigenaar de energierekening betaald waarvan een deel in de "huur" verwerkt is maar kan in dit geval anders geregeld zijn.

ik huur nu 3 jaar een antikraakwoning

gerbera
door gerbera - Feb 28, 2021 om 16:17
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het vreemde in het verhaal is dat u pas na 3 jaar een brief van de netbeheerder krijgt. Neem contact op met de verhuurder, mogelijk heeft deze het contract stopgezet of komt de netbeheerder er nu pas achter dat u (op uw naam) de woning huurd en meent dat u een contract moet afsluiten maar gaat voorbij aan het contract wat mogelijk met de verhuurder is afgesloten.