PerCeptie
door PerCeptie Apr 8, 2019 om 16:25
Huishouden & energie

Is bronwater beter dan kraanwater?

Ik heb weleens een verhaal gehoord dat kraanwater nóg beter gezuiverd wordt dan bronwater. Klopt dit? Je betaalt namelijk veel meer voor een flesje uit de supermarkt dan voor het water dat uit de kraan komt.

7648 23 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2019 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Slechts als voorbeeld. In Utrecht is het water wat uit de kraan komt, van dezelfde bron afkomstig als het bronwater wat daar gebotteld wordt.

En het kraanwater is soms zelfs beter dan bronwater.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2019 om 16:32
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Met het goede water wat wij in Nederland over het algemeen hebben ga ik in ieder geval geen flesjes bronwater kopen. Of het beter gezuiverd wordt denk ik niet, wel even goed.

Topantwoord

ro
door ron503 - Apr 8, 2019 om 16:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Marketing truc meer is het niet.

me
door mein33 - Apr 8, 2019 om 16:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In perceptie zit het verschil in wat er voor moet worden betaald en niet in de kwaliteit.
Ik bottel bijna dagelijks water uit de kraan, aangezien de kwaliteit daarvan uitstekend is en in de verste verte niet onderdoet voor het, veel te duur betaalde, water dat elders gebotteld is.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 8, 2019 om 16:56
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als u water voor onderweg (urenlange boswandeling) wilt gebruiken dan kunt u met gekookt water uw dorst lessen.

th
door thieu Apr 10, 2019 om 21:46
146 Antwoorden / 0 Vragen

Gekookt water? Niet nodig. Het water bij ons uit de kraan is hardstikke zuiver en schoon.

Het enige waar je op moet letten is een hergebruikte fles of bidon.
Die regelmatig goed schoonmaken is veel belangrijker.
Da's overigens hetzelfde als bij álles wat je in combinatie met eten en drinken gebruikt, gewoon goed afwassen.

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2019 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet meer naar zulke verhaaltjes luisteren en nog minder ze geloven.

va
door vanlotjegetikt - Apr 8, 2019 om 17:15
809 Antwoorden / Vragen

Bij mij op stal hangt een bordje bij de waterkraan Geen drinkwater. (maar het is wel bronwater).

gerbera
door gerbera - Apr 8, 2019 om 21:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste bronnen waar "bronwater" uitkomt is de waterleiding van het bedrijf.

jo
door jorisw - Apr 8, 2019 om 22:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me vrij logisch waarom water in een flesje in de supermarkt duurder is dan uit de kraan: flesje moet worden gemaakt, vervoerd naar de bottelaar, die moet het water in het flesje doen, verpakken, vervoeren naar een distributiecentrum, vervoeren naar een distributiecentrum van de supermarkt, distribueren naar de winkels, opslaan, in het schap zetten, afrekenen, voorraad bijhouden. En dan vergeet ik ongetwijfeld nog veel handelingen. Dat lijkt me allemaal wat meer werk dan water direct uit de kraan halen.

Iv
door Ivo W - Apr 8, 2019 om 23:09
728 Antwoorden / Vragen

Kraanwater in Nederland wordt in elk geval zéér goed gezuiverd. De eisen die aan kraanwater gesteld worden, liggen hoger dan de eisen die aan flessenwater gesteld worden. Vreemd maar waar...

Als gevolg van de strengere eisen kan het dus zeker zo zijn dat kraanwater schoner is dan flessenwater. Al zullen er ook merken flessenwater zijn die voldoen aan de strengere eisen voor kraanwater.

Hoe dan ook: er is in Nederland werkelijk geen enkele reden om gebotteld water boven kraanwater te verkiezen. In tegendeel: vanuit milieu oogpunt kun je beter kraanwater drinken. En ook voor je eigen portemonnee is dat simpelweg een héél goed plan.

gompy2
door gompy2 - Apr 8, 2019 om 23:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@ Perceptie,

De marketingafdelingen van bronwaters en mineraalwaters doen er alles aan om consumenten te laten geloven dat bronwater en mineraalwater uit flessen ‘lekkerder’, ‘zuiverder’ en ‘gezonder’ is dan kraanwater.
Deze vooronderstelling is echter pertinente onzin.
Bronwater is namelijk hetzelfde als kraanwater, maar dan veel minder gezuiverd…
Lees hier verder:
Klik hier->  Verschil bronwater & kraanwater… Wat is gezonder?

pe
door peentjes - Apr 9, 2019 om 01:02
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ja. Er wordt anderhalf miljard euro per jaar besteed door mensen die denken dat bronwater beter is. Inclusief plasric vervuiling. Best jammer...

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2019 om 01:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als ik bij de bekende grutter kijk zit er wel erg veel prijsverschil in de eigen merk flesjes water en de bekende merken. Smaak verschil is amper te merken tenzij je een merk drinker bent. Gekoeld kraanwater smaakt ook hetzelfde.

lo
door lovewinnie - Apr 9, 2019 om 07:06
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind de smaak dus danig anders dat ik enkel uit de fles water drink  Icm ranja wil ik wel kraanwater gebruiken. Wellicht door uren door de leidingen drukken dat de smaak veranderd?.
Platic flessen zijn vaak weer niet gezond ook ivm kanker verwekkende weekmakers die vrij komen in flesjes water. Ook slechter voor milieu
Toch drink ik dat en aangezien ik geen frisdrank of vruchtensappen etc koop gun ik mezelf ook dat flesje water .
Soep kan bijv okk uit de zelfde fabriek komen maar in blik smaakt totaal anders dan uit bijv pak

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 9, 2019 om 08:48
26 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties! Het is dus vooral een marketingtruc lees ik. Voortaan kies ik gewoon voor de kraan ipv van voor het water uit de supermarkt.

ma
door marleenvanh - Apr 10, 2019 om 12:24
451 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Het is alleen ontzettend veel duurder. Je wordt belazerd waar je bij staat. Koop je kleine flesjes dan zit je ook nog met zg. wegwerpplastic. NIET kopen dus. Gewoon glas onder de kraan.

mo
door mof - Apr 10, 2019 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. In het algemeen niet beter en niet slechter. Wel ongeveer 1000 maal duurder.

mo
door mof - Apr 10, 2019 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In NL althans ....

wimmi20
door wimmi20 - Apr 10, 2019 om 14:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het bij Utrecht gemaakte bronwater Bar le Duc heet zo omdat het de oude naam is die de Romeinen aan Utrecht gaven.
Dat water wordt bij Utrecht uit de grond gepompt.
Een paar honderd meter verderop staan de pompen van het Utrechtse waterleiding bedrijf.
Hetzelfde water voor een paar duppies per 1000 liter.

Klop maar eens in : bacterieen in drinkwater, dan weet je gelijk alles.
En ook : drinkwater en pseudomonas (een nare bacterie)

costnix
door costnix Apr 10, 2019 om 14:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Flesje talloze keren hergebruiken en...... nog veel meer (soorten) bacteriën.

ha
door harrybre - Apr 10, 2019 om 17:19
240 Antwoorden / Vragen

Dezelfde bron niet, maar dezelfde waterdragende aardlaag wel. In het dorpje 't Goy eens bij een tuinbouwer geweest. Die haalt ook zijn beregeningswater aanvullend uit 120 mtr diep. Zelfde laag als in Bunnik, die limonade- en bronwater fabriek.
Even op google kijken, en... u bent voorgoed genezen van bronwater.

ma
door manwijf - Apr 10, 2019 om 20:00
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verbaas me gewoon, dat er nog zulke vragen gesteld worden. Ik dacht dat het zo langzamerhand wel bekend was, dat wij hier zo ongeveer het beste kraanwater ter wereld hebben. Afijn, zolang je alles bij elkaar mag liegen om een product aan te prijzen, zal dat wel zo blijven.

fp
door fpo - Apr 10, 2019 om 21:10
87 Antwoorden / 3 Vragen

Kraanwater is sowieso minder gezond aan het worden, vanwege dat er meer en meer medicijnresten (van mens en dier) erin worden waargenomen die niet weggefilterd kunnen worden.
Het is helaas ok waar dat sommige bronwaters hetzelfde lot aan het ondergaan is, omdat bodemwaterstromen met elkaar in verbinding staan. Uiteindelijk zal al het drinkwater een groeiende verslechtering ondergaan.....

Em
door Emmap - Apr 12, 2019 om 14:21
162 Antwoorden / 8 Vragen

Leuke vraag, eigenlijk echt een vraag voor het waterleidingbedrijf! Dus ik ben even gaan zoeken, want ik ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord. Op de site van bv. Vitens
https://www.vitens.nl/service/veelgestelde-vragen/waterkwaliteit
vond ik dit (en daarmee is de vraag helder beantwoord):

Er is verschil tussen kraan- en flessenwater. Hieronder treft u een aantal van de belangrijkste verschillen:

  • Aan mineraal- en bronwater worden minder kwaliteitseisen gesteld dan aan kraanwater. Ook zijn de eisen voor flessenwater minder streng.
  • Sommige fabrikanten van mineraalwaters zeggen dat mineralen goed zijn voor het lichaam. Dat is inderdaad zo, maar teveel mineralen is niet goed. Daarom geeft het Drinkwaterbesluit voor kraanwater aan wat het maximale gehalte aan mineralen mag zijn. Voor flessenwater geldt deze richtlijn niet.
  • Nog een belangrijk verschil is de prijs. Een liter kraanwater is duizend keer goedkoper dan een fles bron- of mineraalwater. Een ander verschil is de winning en zuivering. Kraanwater wordt volledig gezuiverd vóór levering, terwijl bron- en mineraalwater vrijwel rechtstreeks zonder behandeling de fles in gaan. Al dan niet met toevoeging van koolzuurgas.
  • De CO2-uitstoot van flessenwater is 400 keer hoger dan van kraanwater.