Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 12:52
Huishouden & energie
Is dit normaal? Vloer vol met krassen/sporen na schuren & oliën

Goedemiddag, onlangs ben ik verhuisd en heb ik voor de verhuizing ook de vloer laten doen. De opdracht was schuren, in de olie zetten en waxen. Zo geschiedde, echter naarmate de tijd verstrijkt zijn er op veel plekken erg duidelijke krassen en sporen onder de aangebrachte lagen zichtbaar. Dit moet van het schuren zijn en al is het van een afstand (bijv. staand) moeilijker te zien maar van dichtbij is het toch wel erg duidelijk aanwezig.

Hier bij Kassa lijkt de vraag al tweemaal eerder voorbij gekomen, echter zijn de toenmalige foto's helaas niet meer zichtbaar. Ik kan dit dus niet vergelijken, maar ook de toenmalige reacties leken aan te geven dat dit geen goed werk is geweest. Nu maar 1 foto kunnen toevoegen maar dit is een beetje de rode draad over de gehele vloer.

Ik hoop dat hier op Kassa er misschien gebruikers zijn die hier meer verstand van hebben of er een ander oordeel over kunnen geven. Alle hulp is fijn, alvast bedankt!

6324 17 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 24, 2021 om 13:04
1313 Antwoorden / 2 Vragen

Wat zegt degene die de werkzaamheden heeft uitgevoerd. De eerste stap lijkt me dat aan hen te vragen.
Is het troueens wel een houten vloer en geen laminaatvloer? op de foto lijkt het wel een laminaatvloer

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 13:09
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Juliomarinier,

Bedankt voor jouw reactie, dit moment staat inderdaad gepland. Echter om een 'slager keurt z'n eigen vlees momentje' te voorkomen probeer ik informatie in te winnen.

Het is een eiken lamelparket welke voor de eerste keer geschuurd werd. Als het goed is is dat 3 keer mogelijk, dus dat lijkt me niet het probleem te zijn.

sira
door sira - Nov 24, 2021 om 13:09
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Als het van het schuren komt, lijkt het of ze dwars op de nerf geschuurd hebben, maar het kan ook zijn dat de borstel van uw stofzuiger beschadigd is of klapt u de borstel nooit uit tijdens het zuigen? Ook mogelijk dat er een steentje tussen de haren van de borstel zit,

Heeft u de firma die de vloer heeft gedaan al gevraagd te komen kijken.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Sira,

Ook bedankt voor jouw reactie, het zit letterlijk overal door het huis waar de vloer gedaan is. Zo veel en heftig heb ik nog niet gestofzuigd. Het is ook niet voelbaar dus dat betekend dat het onder de beschermlagen zit.

De firma komt vanmiddag langs om de zaak te bekijken en te bespreken.

sira
door sira Nov 24, 2021 om 13:27
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Succes, hoop dat het positief is

Ja
door JannieBoe - Nov 24, 2021 om 14:07
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Walter, ik maak geen reclame hoor maar als ik bijvoorbeeld op de website van deze vakman kijk dan gaat mijn aandacht onmiddellijk naar fase 3: het in de eindfase polijsten van de vloer met een 'steeds fijnere korrel voor een fijn en glad resultaat zonder schuursporen'. Succes, hopelijk komen jullie er uit.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 16:47
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Jannieboe,

Heb even meegekeken en het zou weleens goed kunnen op dat er niet telkens een fijnere schuurkorrel is gebruikt maar slechts een enkele keer een met ruwere korrel is geschuurd. Bedankt voor de tip!

Gr
door Grunn1 - Nov 24, 2021 om 15:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zaten er voor die tijd geen krassen in? Want als eral diepe krassen in zaten dan blijf je die zien.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 16:44
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Grunn1,

Bedankt voor jouw reactie, echter dat zou betekenen dat de vloer door het gehele huis met diepe krassen zat. Dat is niet zo, het lijken afdrukken van een schuurmachine. De
vraag is tot welke hoogte dit gebruikelijk is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2021 om 15:53
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u niet te vreden bent kunt u een andere vloerenlegger om een tweede opinie vragen. Het is wel zaak, om hiervoor al gesteld, eerst degene te benaderen die de vloer voor u heeft geschuurd. Een vraagpunt is echter ook naar mijn mening: waren de krassen  al aanwezig? U zult een reden hebben gehad om de vloer te laten schuren en oliën. Het kan dus ook mogelijk zijn dat niet goed schuren de oorzaak is. Niet goed werk zou dan wel direct moeten zijn opgevallen.

Een belangrijke vraag is ook hoeveel tijd er inmiddels is verstrekenomdat indien dat al een langere tijd is dat in uw nadeel kan worden uitgelegd.

(Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader de verzekeraar dan en eventueel uw inboedelverzekeraar. 'Wie niet vraagt/waagt, wie niet krijgt/wint'

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 16:52
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Heremietkreeft,

Bedankt voor uw reactie. De krassen waren nog niet aanwezig. De reden is voornamelijk geweest om de kleur naar onze wens te krijgen. U moet zich voorstellen dat de vloer nu door het algehele huis met deze krassen zit. Bij bekenden die hetzelfde hebben laten doen is dit niet het geval.

Ik ga ook eens informeren bij de verzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 24, 2021 om 17:08
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Laat a.u.b. en  t.z.t het resultaat weten.

ro
door ronny530 - Nov 24, 2021 om 16:05
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als ik de foto bekijk zijn het wat diepere krassen die al voor het schuren aanwezig waren en niet door de gebruikte schuurmachine veroorzaakt zijn. Het schuren van een parketvloer houdt in de beschemende waslaag tot aan de houtlaag verwijderen en daarna middels een olie o.i.d. op kleur te brengen, daarna wordt wordt de vloer gewaxt en ziet er weer als nieuw uit. Als nieuw wil nog niet zeggen dat alle krassen verwijdert zijn en diepe krassen blijven zichtbaar vooral als je goed gaat kijken.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 16:56
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Ronnie,

Bedankt voor jouw reactie, maar dat klopt volgens mij niet helemaal. Met schuren wordt over het algemeen ook een dunne bovenste laag van de vloer geschuurd waardoor deze weer perfect glad en kras- en imperfectievrij wordt gemaakt.

ro
door ronny530 Nov 24, 2021 om 17:03
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Met schuren wordt ook een hele dunne laag van het hout afgeschuurd maar diepe krassen zijn niet weg te schuren en zullen in mindere mate zichtbaar blijven.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 17:06
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou betekenen dat voor de behandeling overal diepere krassen zaten en dat was niet het geval.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 24, 2021 om 16:08
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Zo te zien is er niet in eenzelfde richting geschuurd maar kriskras, dat zou de oorzaakwel eens kunnen zijn.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 17:08
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Sjoppy,

Bedankt voor jouw reactie, ik zal dit opbrengen om te kijken of het een mogelijkheid is.

ma
door malty - Nov 24, 2021 om 16:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zal wel met een roterende vloer schuurmachine gedaan zijn, is niet de juiste keus geweest.

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 17:07
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Malty,

Interessant, al lijkt dit wel de eerste keus om een vloer te schuren. Is dat uit ervaring om een bepaald gereedschap niet te gebruiken?

panter22
door panter22 - Nov 24, 2021 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom heb je de vloer laten schuren? Was hij al niet mooi meer?
Heb je de vloer van te voren van dichtbij gekeken en gecontroleerd op krassen.
Heb je de vloerenschuurder advies gevraagd en heeft die je de garantie gegeven dat de vloer er weer als nieuw uit zou zien?

Walter701
door Walter701 Nov 24, 2021 om 17:02
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Panter22,

Bedankt voor jouw reactie, in principe was de vloer in ok conditie echter erg vaal gekleurd en op sommige plekken zaten vlekken. Daarom hebben we gekozen om deze te schuren en te kleuren. Dat er nu over de algehele vloer krassen zitten hadden we anders van te voren ook wel gemerkt, en wanneer er juist geschuurd zou zijn laat dat juist een fijne en gladde afwerking achter. Tenminste dat is het idee van een dergelijke klus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2021 om 21:01
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Walter,

Om welk bedrijf gaat het?

Heeft u foto's van de vloer van voor het schuren?

Het bewijzen zal moelijk zijn en zal door een expert moeten worden vastgesteld.

gerbera
door gerbera - Nov 24, 2021 om 22:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dit zijn geen schuursporen maar gebruikerssporen in de toplaag, mogelijk ontstaan door o.a. een stofzuiger zoals eerder vermeld. Hoe lang is het geleden dat de vloer is behandeld, zo dit door het schuren zou zijn had u dit direct moeten zien. Het gebruik van olie en wax afzonderlijk kan het probleem geven dat er een slechte hechting plaats vindt en de wax na verloop van tijd slijt. Normaal wordt hiervoor hardwaxolie gebruikt hetgeen een samenstelling is van olie en wax ineen. Het gebruik hiervan zorgd voor bescherming tegen vocht maar is als zodanig geen "harde" beschermlaag hetgeen lak wel doet. Indien het schuursporen zouden zijn moeten deze in een richting, hetzij rond (bij roterend schuren) of recht (bij vlakschuren) zichtbaar zijn terwijl hier de sporen kriskras over de vloer lopen. U kunt bij het bedrijf informeren welk olie/wax is gebruikt om de vloer te beschermen.

Walter701
door Walter701 Nov 26, 2021 om 08:42
Antwoorden / 1 Vragen

Zoals aangegeven lopen deze krassen door het gehele huis. Letterlijk overal en in elke kamer. Het kan dus niet kloppen dat ik zo heb gestofzuigd er is geen mogelijkheid dat dit in enkele weken zo ontstaat. Plus dat de krassen aan de oppervlakte niet voelbaar zijn, dus onder de olie&wax laag zitten. Bedankt voor de reactie maar wat u concludeert klopt niet :)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 25, 2021 om 12:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na opleveren vloer eerst goed kijken, dan betalen.

Maar een Wax vloer is niet slijtvast  gezien de sporen, wel mooie puur natuur.

Ik weet niet hoeveel ze mogen en kunnen schuren, is de toplaag dik genoeg voor wegschuren deze diepe krassen?

Schuren, ontvetten en harde Polyurethaan lak  waarbij  de vloer er als een laminaat gaat uitzien is krasvastere...

Dat is veel schuur werk dus uurloon en nog lakken, dus  al snel weekje op vakantie gaan.

Vooraf vragen of de krassen weg kunnen lijkt me ook slimmer,  deze vakmensen hebben nieuwe laag aangebracht en U heeft niet voldoende  doorgevraagd of  krasvrij of minder zichtbare krasjes kreeg.

Walter701
door Walter701 Nov 26, 2021 om 08:46
Antwoorden / 1 Vragen

De woning is een week niet betreden door ons ten tijde van de klus. En de rekening is ook zeker niet laag, maar dat is verder prima wanneer de vloer 'als nieuw wordt opgeleverd' wat nu niet lijkt gebeurd.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 26, 2021 om 12:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Enige tijd later lees ik.....

Dus na oplevering  werk  heeft U niet goed gekeken of zijn dit nieuwe krassen?

Je moet bij oplevering uitgevoerde schuurwerk dit gelijk beoordelen en niet vele weken later na verhuizen.

Bij verhuizen loop je met  vuile straat schoenen  steeds in en uit....

Steentjes kunnen krassen en  hoe schoon bleef de vloer tijdens de verhuizing?

Ook wieltjes van mijn steek kar  moet ik regelmatig reinigen, zachte rubber zit vaak vol met gruis dat kan krassen!

Nu begrijpt U ook waarom ik verhuis met klompen en loop binnen op sokken!

Maar enige tijd later, dan  kunnen ze elke Claim helaas afwijzen.

Zelf vermoed ik dat krassen gevuld met Was waren  en  dikke waslaag kan weer slijten en de krassen weer zichtbaar.

Mooie echte houten vloer maar   de Lak gaat  vaak langer mee.... maar vind ik lelijk.

Zelf schuur ik nooit, maar borstel in Nerf richting...  nu voel je wel de Harde en hobbeliger... maar wel mooi.

Krassen eruit, dan zou ik diepe deuken krijgen.

Laminaat of Plavuizen is hardere en slijtvaster.

Ze hebben gedaan wat is gevraagd en helaas reeds betaald.

user123
door user123 - Nov 25, 2021 om 23:30
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Deze krassen komen niet van het schuren, daarvoor is het patroon te grillig.

het lijkt mij eerder dat de vloer te vroeg in gebruik is genomen, voordat de toplaag voldoende is uitgehard/gedroogd.

Walter701
door Walter701 Nov 26, 2021 om 08:44
Antwoorden / 1 Vragen

De krassen zitten niet aan de toplaag, plus dat zou betekenen dat we elk hoekje en eke kamer volledig hebben 'bekrast' zonder de toplaag te raken want die is volledig intact. Bedankt voor uw reactie maar uw conclusie klopt niet.

user123
door user123 Nov 26, 2021 om 20:55
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, die conclusie klopt dan niet inderdaad.

Door het schuren is onwaarschijnlijk. Wellicht zijn er meerdere afwerkingslagen aangebracht (olie en wax) en dat dit met een polisher is gedaan welke niet schoon of nieuw was.

dat is eenvoudig te testen door met een waxremover de wax te verwijderen op een klein stukje vloer. Dan zouden de krassen ook moeten verdwijnen.

dan lijkt mij aangetoond dat de vloer niet goed is behandeld.

mo
door mof - Nov 26, 2021 om 11:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Om te beoordelen of de vloer goed behandeld is zou u foto's van voor de behandeling en van na de behandeling moeten kunnen overleggen. Anders heeft u ws pech.

gerbera
door gerbera - Nov 26, 2021 om 12:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat de krassen niet voelbaar zijn hetgeen betekend dat het geen (schuur)krassen zijn. Blijkbaar bent u niet bekend met de werking van olie en wax, dit trekt in het hout waardoor dit vochtbestendig wordt. Het geeft geen beschermende deklaag zoals lak wat een harde toplaag geeft. Als het dus geen krassen zijn en het door het gehele huis zichtbaar is zou ik eens naar de schoenen kijken die mogelijk streepen achterlaat met het lopen.

pr
door praat mee - Nov 26, 2021 om 17:56
28 Antwoorden / Vragen

Lamminaat is behandeld met een kraswerende laag. Dus alleen olien

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 30, 2021 om 07:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na nogmaals alles gelezen te hebben;

Is het massieve dikke vloer of dunne toplaag?

Een dikke vloer doe ik eerst de slijt plekken bij deuren en onder de tafel, net als knoei plekken keuken en zo.
Na merken alle slijtage die eerst gedaan de geheel vloer vlak schuren.

Of dit kan weet ik niet,  U kocht een gebruikte vloer met sporen en 1x snel schuren of  eerst slijtage weg  halen?

Ook ontbreekt houtsoort  en met olie kun je van goedkope Vuren dure soort laten lijken maar dat is erg zachte!

Geen plakvilt waar alle stof en vuil in bleef hangen onder de stoel en tafelpoten maar de harde plastic plakkers!

Ik zag bij Action 6 voor €0,99 en die schuiven prima, vuil plakt er niet aan en  gaat redelijk lang mee na 5 maanden....

De metalen  glijders  vind ik betere maar die waren  uitverkocht in bouwmarkt helaas...

die met spijkers  sla je erin maar deze Harde plakkers maken geen krassen.

Vaak doen mensen plak vilt maar 1 zand korrel of steentje en  je hebt een vloer als op jou foto na enige tijd!

Zelf weet ik dat schoenen ook  veel ellende  naar binnen brengen, sloffen voor de deur alsof je Moslim bent?

Voor jezelf en visite  sloffen in diverse maten  en  schoenen uit  voorkomt veel  vervuiling en slijtage zoals deze krassen.
Elk kleine steentje of glas  in een schoen en  je maakte leuke tekening die veel diep schuurwerk opleverde!

In plaats van 0,1 naar 1 mm  of meer weghalen?

Dat is ruig schuren en veel stof overal!