bu
door bubbleblower Jan 7, 2020 om 14:41
Huishouden & energie

Is een stijging van 21% van de kale gas en elektriciteitstarieven bij een "vast" contract te rechtvaardigen?

In 2017 heb ik, zoals zo velen, via de Consumentenbond een “3 Jaar Vast” contract bij vandebron afgesloten.
In de kleine lettertjes van het contract staat:

In afwijking van het bovenstaande geldt dat Vandebron het recht heeft om ingeval van onvoorziene omstandigheden de leveringstarieven of terugleververgoedingen aan te passen, mits deze omstandigheden van dien aard zijn, dat zij een aanpassing daarvan in redelijkheid rechtvaardigen.

In de 2 jaar daarna zijn de kale tarieven voor zowel gas als electriciteit met liefst 21% onvoorzien gestegen (zoals zij dat noemen).
Zonder dat vandebron mij daarvan op de hoogte heeft gesteld, tot 2 maal toe.

Is een dergelijke stijging van de “vaste” tarieven wel in redelijkheid te rechtvaardigen?
Is dit bij andere energiebedrijven ook gebeurd?

4651 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2020 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Redelijk? Geen idee. Mijns inziens heeft geen andere leverancier een dergelijke voorwaarde in de contracten staan.

Daar is drie jaar een vaste prijs, drie jaar een vaste prijs.

Maar u bent zelf met die voorwaarden akkoord gegaan. Dus er zullen dan wel andere voordeeltjes aan gezeten hebben.

Een meer dan één jarig contract is sowieso onverstandig. Als u elk jaar overstapt, hebt u elk jaar een bonus. Ik houd ook niet van die collectieven. Zijn meestal duurder, dan zelfstandig iets afsluiten.

Maar ik neem aan dat u bij Bron en Consumentenbond uw beklag gedaan hebt? En daar een duidelijk antwoord op zal krijgen?

Grunnen.
door Grunnen. Jan 8, 2020 om 14:47
509 Antwoorden / Vragen

Dat telt niet voor de energiebelastig en transportkosten etc.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grunnen

Ik ben de Ts niet. De Ts heeft het over een verhoging van de "kale tarieven" . En bij een "vaste prijs" voor drie jaar, worden die tarieven bij andere leveranciers niet verhoogd.

tdmduc
door tdmduc - Jan 7, 2020 om 14:57
703 Antwoorden / 2 Vragen

Vandebron contract gaat het laatste jaar in voor mij.(via Vereniging Eigen Huis)

Tegenwoordig van Essent weer(eigenlijk RWE). Beetje XS4All-effect. Eenmaal succesvol; worden ze overgenomen.

De bazen ruiken het grote geld en hop! 200.000 klanten zitten nu ineens bij de grootste kolenboer.

Frapant, 1 week na het nieuws kwamen ze met die flutreclame en die luizenmoeder-actrice op de proppen.

En als je denkt dat je gegevens privé behandeld worden: net voor de kerst stond er al weer iemand van Essent aan de deur omdat "hij ons terug wilde hebben"

So much for free market.

diumenge
door diumenge - Jan 7, 2020 om 15:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gelukkig kan je er dit jaar dan vanaf en gewoon jaarlijkse contracten afsluiten.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2020 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was zou ik die adviezen van de Consumentenbond voortaan maar links laten liggen.

Eerst bevalen ze Energieflex aan, die ging failliet. Veel mensen een hoop geld kwijt. Toen van de Bron en die oprichters hebben flink gecasht, en nou zit u weer gewoon bij Essent.

aurora1
door aurora1 - Jan 7, 2020 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik weet niet of het te rechtvaardigen is, en of het bij andere bedrijven hetzelfde is weet ik evenmin. Overigens geloof ik niet dat u iets met zulke informatie kunt, en dat u maar beter uw contract nog eens kunt lezen.  Wel weet ik dat het niet verstandig is om een contract voor een aantal jaren af te sluiten en dat je het beste via vergelijkingssites kunt bekijken waar je het beste een contact kunt afsluiten en waar je de grootste bonus krijgt.

no
door nokkie Jan 8, 2020 om 16:04
14 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogste bonus is niet altijd de beste keuze! Soms en je beter af als de tarieven en vaste leveringskosten lager zijn.

Dit moet je altijd goed bekijken en vergelijken voor je weer overstapt!

aurora1
door aurora1 Jan 8, 2020 om 17:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, maar mijn reactie was niet voor u bestemd maar voor TS (en dat zonder uitroeptekens). U kunt natuurlijk zelf reageren op TS.

mo
door mof - Jan 8, 2020 om 12:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dan moet u eerst bij Vandebron eens vragen waarom de tarieven zijn verhoogd. Pas kan beoordeeld worden of dit te rechtvaardigen is.

ro
door ron503 - Jan 8, 2020 om 12:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de kale energieprijs voor drie jaar heeft vastgezet en die gaan 'onvoorzien' met 21% omhoog dan bent u flink benadeeld omdat de kale energieprijs niet bijster veel gestegen is. Kan het niet zo zijn dan de kale energieprijs gelijk gebleven is maar de leveringskosten samen met de energiebeslasting gestegen zijn want die zijn wel behoorlijk gestegen en dat kan die 21% verhoging verklaren.

latevogel
door latevogel - Jan 8, 2020 om 13:03
86 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik zit bij "Van de Bron" en zo 'uit mijn blote hoofd' kan ik mij niet herinneren dat er zulke prijsstijgingen hebben plaatsgevonden, bij mijn contract.

Standaard jaarverbruik (SJV) Electriciteit: 874 kWh
Gas: 1035 m³
Berekend termijnbedrag o.b.v. SJV € 90,-
Afgesproken termijnbedrag € 90,

Zoals je ziet gebruik ik niet gekke veel maar ook deel ik jouw ervaring niet. Misschien eens contact opnemen met het energiebedrijf of de consumentenbond?
Je kunt trouwens jouw maandelijks bedrag aanpassen als je dat noodzakelijk vind, dat doe je op jouw account bij "Van de Bron". En maak zelf ook een berekening aan de hand van jouw laatste jaaroverzicht.
In alle gevallen één troost, je hebt tenminste echte groene stroom en betaald dus niet voor papieren certificaten die niets voorstellen.

bu
door bubbleblower Jan 8, 2020 om 20:37
31 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mij bij nader inzien ook niet, ze hadden in 2017 de tarieven ex BTW opgegeven.

Dat ze échte groene stroom hebben is voor mij juist een reden om over te stappen, ik heb vroeger in de Redwoods gewoond bijna 9000 kilometer verderop, die nu in de huisvuilcentrale hier om de hoek worden verstookt.

blubber2
door blubber2 - Jan 8, 2020 om 13:16
34 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb dat zelfde contract en ik heb net gecontroleerd of wat  U beweert waar is.
Het is niet waar wat U beweert.
Mijn kale elektriciteitsprijs en gasprijs (excl. btw en wat meer) is na 2 jaar nog steeds hetzelfde als in januari  2017*; de laatste afrekening heb ik nog niet binnen.

*u heeft net als ik een 3 jaar lang vaste kale energieprijs

bu
door bubbleblower Jan 8, 2020 om 20:14
31 Antwoorden / 10 Vragen

Het is wel waar, in 2017 betaalde ik kaal € 0,04265 voor 1 kWh en € 0,18072 voor een kubieke meter gas.
Als je nakijkt wat jij betaalde in 2017 zul je zien dat dat € 0,05158 respectievelijk € € 0,21867 was.

Om één of andere reden hebben ze in mijn geval in 2017 de tarieven ex. BTW opgegeven, waardoor het misverstand is ontstaan.

gerbera
door gerbera - Jan 8, 2020 om 14:27
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal gesproken staat alleen de prijs van gas en stroom vast bij een vast contract. Alle overige kosten zoals transport, opslag, belasting e.d. kunnen veranderen. Dus de "kale tarieven" zouden dan niet kunnen veranderen tenzij de leverancier er weer eigen voorwaarden op na houdt. Volgende keer zelf maar op zoek gaan naar een leverancier, want al die mooie praatjes van honderden euro's besparen is gel.l in de ruimte, en komt u bij de jaarafrekening bedrogen uit. Alles wat u aan maandbedrag minder betaald mag u dan bijpassen en dat kan flink oplopen.

blubber2
door blubber2 - Jan 9, 2020 om 11:33
34 Antwoorden / 7 Vragen

ik betaalde tot op heden elk jaar € 0,0426  kale prijs per kwh voor stroom en € 0,1807 kale prijs voor gas per m3

ma
door malhy2 - Jan 11, 2020 om 04:57