roefroef
door roefroef Jan 9, 2014 om 22:24
Huishouden & energie

Is een warmtepompdroger echt zuinig?

oude droger stuk, en nu is er tegenwoordig de keus tussen gewone condensdrogers en warmtepompdrogers.
In de winkel zeggen ze dat warmtepompdrogers een stuk zuiniger zijn, weet iemand hier, zoals met veel dingen, het addertje onder gras zit zoals is hij nog wel zo zuinig als hij 5 jaar oud is.
Wie weet er misschien iets meer van?
Hoe reken je uit welke zuiniger is, hoeveel kost 1 watt bv.

55847 33 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 9, 2014 om 22:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal zich moeten waar maken via het gebruik van stroom, hoeveel wat hij gebruikt en hoelang hij bezig is dan is het precies de manier om er achter te komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar zijn ze gestent in de Consumentengids in december.

Klik hier

Maar op Google is er veel over te vinden.

Persoonlijk vind ik een droger die gewoon de lucht naar buiten blaast wel het prettigst en stukken voordeliger. Maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gestent = getest

ph
door philip36 - Jan 10, 2014 om 00:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik gelezen heb is het wel belangrijk om de filters en condensor regelmatig te reinigen anders loopt het energieverbruik behoorlijk op.
Er zijn er ook met zelfreinigende condensors wat dat ook mag betekenen.
Of de meerprijs het waard is hangt natuurlijk af hoe dikwijls u de droger gaat gebruiken.
De warmtepompdroger gebruikt ongeveer de helft minder energie, vergeleken met een condensdroger.
Het vermogen is ~1200W en voor een condensdroger ~ 2700W.
Als de warmtepompdroger 1 uur werkt verbruikt hij 1200x1= 1200WH = 1,2 KWH.
Bij een KWH prijs van € 0,25 geeft dat € 0,30.
Als u de droger sporadisch gebruikt duurt het wel lang voordat u de meerprijs heeft terug verdiend.

sl
door slobberbone - Jan 10, 2014 om 08:29
508 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien eerst tijdje proberen zonder droger ?

Hoor wel vaak dat levensduur van die warmtepomp drogers ook maar minimaal is ook bij de A-merken.

Wat is budget ?

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2014 om 10:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo roefroef,

.....In de winkel zeggen ze dat warmtepompdrogers een stuk zuiniger zijn....
Dat klopt, maar.... in aanschaf een stuk duurder!!
Wil je er dus voordeel aan hebben, dan zul je dus goed moeten kijken wat de aanschafprijs is en hoe vaak je de droger gebruikt!
Het duurt wel een aantal jaren voordat je er voordeel van gaat hebben.

Met vr.gr.

sitan
door sitan - Jan 10, 2014 om 13:06
28 Antwoorden / 4 Vragen

De goedkoopste wasdrogers zijn nog altijd in de winter de verwarming in huis en in de zomer de zon en wind..........;-)

tr
door trofaiac - Jan 10, 2014 om 13:26
57 Antwoorden / 4 Vragen

Zie daar wat Sitan zegt..... geheel mijn idee!!!

Geen duur apparaat en stroomkosten.

hans515
door hans515 - Jan 10, 2014 om 13:31
250 Antwoorden / 117 Vragen

Waar hierboven niet op gewezen wordt is: hoe nat of droog gaat de was de droger in?? Dus hoe goed gecentrifugeerd komt de was uit de wasmachine! Want dat scheelt enorm veel! Hoe droger hoe minder lang een droger hoeft te draaien ! En een droger, welke model dan ook kost gewoon veel stroom! Wat dat betreft is de zon en de wind het meest voordelig!
Een droger met luchtafvoer naar buiten is wel voordeliger dan een condensdroger! Succes er mee!

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 10, 2014 om 14:03
31 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is drogen aan de waslijn ( in de zomer) goedkoop, m a a r drogen (in de winter en bij regenweer ) BINNEN IN HUIS is niet zo handig.
Het vocht gaat uit het wasgoed in de lucht van de woning. Als er geen ventilator systeem in huis is, gaat het vocht van de lucht IN DE MUREN , houtdelen en andere materialen van / in de woning.
DUS de was is wel droog, maar je huis wordt opgevreten door het vocht.
.
Als er WEL een ventilator in huis is, zet die dan op stand 3 of de hoogste stand tijdens de was drogen.
De ramen open zetten kan ook, maar dan gaat alle warmte uit je huis en kost het erg veel aardgas of stadswarmte om het huis op te warmen.
.
Een wasdroger die de warme natte lucht naar buiten blaast, kost ongeveer € 2,80 tot € 4,60 per week aan stroomkosten, bij 2 a 3 x gebruik per week.
.
Een condensdroger is wat goedkoper per week, maar het GROTE voordeel van een condensdroger is, dat ALLE warmte die gebruikt wordt om de was te drogen IN JE HUIS blijft ( in de winter) en hoef je de keuken, bijkeuken, of badkamer NIET met aardgas of stadswarmte te verwarmen.
Voor 1 x stroom kopen heb je EN de was droog EN je (bad) kamer verwarmd..
.
Nu de warmtepomp droger. Deze gebruikt inderdaad 1/3 van de stroom van een gewone ( condens- of lucht-droger) EN houdt OOK de wamrte in huis.
Zoals eerder gemeld, moet je wel de filters goed schoon houden, erg belangrijk.
De wat hogere aanschafprijs heb je in 4 a 5 jaar terugverdiend, bij een gebruik van 2 a 4 x per week.

Als je het geld er voor hebt en er voor over hebt, adviseer ik n warmtepomp droger en dan 1 van miele, die is echt goed. Miele is als laatste fabrikant op de markt gekomen met een warmtepomp droger; heeft alle andere modellen onderzocht en geleerd van de fouten, die er veel zijn.
Zoals lawaai, slecht drogen, filters direct vol met stof, duurt lang voordat was droog is, enz.

ik
door ikkeismijn - Jan 10, 2014 om 14:08
10 Antwoorden / 0 Vragen

na enkele drogers gehad te hebben van duur tot goedkoop en allemaal met een energielabel ben ik gestopt, zeker in de zomer maar ook vaak in de winter gebruik ik gewoon de waslijn buiten het ruikt lekkerder veel minder strijkwerk en met onze energierekening ging het ook een stuk beter want al met al je gebruikt in een jaar toch veel stroom zker als je net als ons 6 a 7 wassen per week draait.

sl
door slobberbone - Jan 10, 2014 om 14:25
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jpcantineau schreef op vrijdag 10 jan 2014, 14:03]Natuurlijk is drogen aan de waslijn ( in de zomer) goedkoop, m a a r drogen (in de winter en bij regenweer ) BINNEN IN HUIS is niet zo handig.
Het vocht gaat uit het wasgoed in de lucht van de woning. Als er geen ventilator systeem in huis is, gaat het vocht van de lucht IN DE MUREN , houtdelen en andere materialen van / in de woning.
DUS de was is wel droog, maar je huis wordt opgevreten door het vocht.
.
Als er WEL een ventilator in huis is, zet die dan op stand 3 of de hoogste stand tijdens de was drogen.
De ramen open zetten kan ook, maar dan gaat alle warmte uit je huis en kost het erg veel aardgas of stadswarmte om het huis op te warmen.
.
Een wasdroger die de warme natte lucht naar buiten blaast, kost ongeveer € 2,80 tot € 4,60 per week aan stroomkosten, bij 2 a 3 x gebruik per week.
.
Een condensdroger is wat goedkoper per week, maar het GROTE voordeel van een condensdroger is, dat ALLE warmte die gebruikt wordt om de was te drogen IN JE HUIS blijft ( in de winter) en hoef je de keuken, bijkeuken, of badkamer NIET met aardgas of stadswarmte te verwarmen.
Voor 1 x stroom kopen heb je EN de was droog EN je (bad) kamer verwarmd..
.
Nu de warmtepomp droger. Deze gebruikt inderdaad 1/3 van de stroom van een gewone ( condens- of lucht-droger) EN houdt OOK de wamrte in huis.
Zoals eerder gemeld, moet je wel de filters goed schoon houden, erg belangrijk.
De wat hogere aanschafprijs heb je in 4 a 5 jaar terugverdiend, bij een gebruik van 2 a 4 x per week.

Als je het geld er voor hebt en er voor over hebt, adviseer ik n warmtepomp droger en dan 1 van miele, die is echt goed. Miele is als laatste fabrikant op de markt gekomen met een warmtepomp droger; heeft alle andere modellen onderzocht en geleerd van de fouten, die er veel zijn.
Zoals lawaai, slecht drogen, filters direct vol met stof, duurt lang voordat was droog is, enz.

Voordeel alle warmte in huis met die drogers dus ook het vocht wat in de warme lucht zit :(

sl
door slobberbone - Jan 10, 2014 om 14:27
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ikkeismijn schreef op vrijdag 10 jan 2014, 14:08]na enkele drogers gehad te hebben van duur tot goedkoop en allemaal met een energielabel ben ik gestopt, zeker in de zomer maar ook vaak in de winter gebruik ik gewoon de waslijn buiten het ruikt lekkerder veel minder strijkwerk en met onze energierekening ging het ook een stuk beter want al met al je gebruikt in een jaar toch veel stroom zker als je net als ons 6 a 7 wassen per week draait.

Vergeet je het belangrijkste kledingslijtage.

Heb hier T-shirt die dagelijks gedragen worden van meer dan 20 jaar oud alle kleding gaat wel minimaal 10 jaar mee als je geen droger gebruikt.

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 10, 2014 om 14:50
31 Antwoorden / 0 Vragen

@ Slobberbone , ik vermoed dat je t niet begrijpt. Bij een condensdroger wordt het water van de natte was uit het wasgoed gehaald en OF verzameld in een waterbak , die je leeg kunt gooien OF via een slangetje in de afvoer gepompd. Niks vochtige lucht.
.
Ook van slijtage is [normaal gesproken ] geen sprake bij een wasdroger, zeker niet bij een van A-fabrikaat.
.
Maar ieder doet het op haar / zijn manier; een mening is nooit verkeerd.
.
Mijn antwoord op vraag van @roefroef is bedoeld als advies, gebaseerd op kennis & ervaring (38jr).
.
Er zijn meerdere adviezen gegeven en ieder kan eruit halen wat voor haar/hem van toepassing is.

ke
door kerstdag - Jan 10, 2014 om 14:54
68 Antwoorden / 9 Vragen

Hoeveel stroom een droger met warmtepomp gebruikt is sterk afhankelijk van de was. Hoe droog komt deze uit de WA. Kast droog of? Wel weet ik zeker dat het voordeliger is maar ook weer een flinke aankoop prijs. Je moet er dan wel regelmatig gebruik van maken als het terug wil verdienen. Zelf had ik een WA eb droger. Deze konden niet tegelijkertijd draaien op één stopcontact want dan springen de zekeringen om je oren. Nu een WA en warmtepomp (condens) welke beiden gelijk aan kunnen. Overigens zijn dit Miele apparaten in de duurste klasse. Dat beiden op één stopcontact kunnen werkrn geeft volgens mij aan dat het energieverbruik lager is.

ik
door ikkeismijn - Jan 10, 2014 om 14:58
10 Antwoorden / 0 Vragen

Als je was vrij nat uit de wasmachine komt, koop dat een centrifuge die draait 2100 toeren en daar komt dan meestal nog veel vocht uit wat ook weer scheelt met de droogtijd en die zijn rond de 100 euro

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2014 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die droger met een warmte pomp heeft inderdaad een lager wattage, maar vergeet niet dat hij er twee keer langer over doet.

De was slijt zeker niet sneller bij gebruik van een droger. Het stof wat je in het filter ziet, zit anders gewoon aan de was. En wapperen in de wind geeft ook slijtage.

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 10, 2014 om 16:52
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jan 2014, 16:37]Die droger met een warmte pomp heeft inderdaad een lager wattage, maar vergeet niet dat hij er twee keer langer over doet.

De was slijt zeker niet sneller bij gebruik van een droger. Het stof wat je in het filter ziet, zit anders gewoon aan de was. En wapperen in de wind geeft ook slijtage.

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 10, 2014 om 16:58
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jan 2014, 16:37]Die droger met een warmte pomp heeft inderdaad een lager wattage, maar vergeet niet dat hij er twee keer langer over doet.

.
Een wasdroger met warmtepomp doet er NIET 2 x langer over; meestal is de droogtijd korter.
Dat hij een lager vermogen heeft, wil nog niet zeggen, dat er minder warmte geproduceerd wordt.
Dat is nu juist het voordeel van een warmtepomp :1000 Watt gebruiken ( betalen als klant) en 3000 tot 4600 watt afgeven, dus voor 1 KWh ( = kilowatt-uur) warmte van een warmtepompdroger betaal je 5,60 eurocent en voor 1 KWh warmte van een 'gewone 'wasdroger betaal je 23,5 eurocent.
.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2014 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de Consumentenbond.

Een warmtepompdroger is langzamer dan een afvoer of condensdroger, omdat de was op lage temperatuur gedroogd wordt. Er is gemiddeld 2 uur en 25 minuten nodig voor een volle was katoen.

haarp
door haarp - Jan 10, 2014 om 17:10
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=sitan schreef op vrijdag 10 jan 2014, 13:06]De goedkoopste wasdrogers zijn nog altijd in de winter de verwarming in huis en in de zomer de zon en wind..........;-)

Ben ik 100% met je eens.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2014 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn wasdroger die de warme lucht naar buiten blaast, doet daar minder dan een uur over. Dus dat wattage zegt niets.

Een kilowatt bij een warmtepomp droger kost net zoveel als een kilowatt bij een andere droger. En als dus het wattage de helft is, maar hij er veel langer over doet, maakt dat voor het gebruik niets uit. Ook zijn ze veel en veel duurder, in aanschaf, ook zitten er meer kwetsbare onderdelen in dan bij een gewone droger die warme lucht er uit blaast.

Dus meer kans op hogere reparatiekosten.

pi
door pieterwolters - Jan 10, 2014 om 17:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 10 jan 2014, 10:29]
Het duurt wel een aantal jaren voordat je er voordeel van gaat hebben.

Het milieu heeft er vanaf de eerste dag voordeel van....

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 10, 2014 om 18:13
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoewel ik liever geen droger heb, de tip is;

2x op hoogste snelheid centrifugeren in wasmachine!

Ook is een nieuwe wasmachine met hoger centrifuge toerental mogelijk, marktplaats oude verkopen en pas na verkoop nieuwe halen...
Als je van 1000 of 1200 toeren naar tenminste 1400 of 1600 gaat,
en liefst geen 5 maar 7 Kg machine haal je meer vocht eruit na 2x centrifuge draaien en dan gaat elke droger eerder stoppen dus bespaar je veel.

Het eruit slingeren is goedkoper dan droog blazen.
Ook als je geen droger hebt, mijn slaapkamer blijft ook droger want als ik wakker word hang ik alles op en voor na bed gaan de kast in....

Met raam open en overdag niet gebruikte slaapkamer heb ik nooit een droger gemist...

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 10, 2014 om 18:16
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jan 2014, 17:06]Volgens de Consumentenbond.

Een warmtepompdroger is langzamer dan een afvoer of condensdroger, omdat de was op lage temperatuur gedroogd wordt. Er is gemiddeld 2 uur en 25 minuten nodig voor een volle was katoen.

Al heeft de consumentenbond 400.000 leden of meer, dat wil nog niet zeggen dat ze 1 seconde gelijk hebben.
.
Strromprijs is in onderstaande berekening € 0,234 per KWh.
Bij een droogtijd van 2 uur 25 min [ = 145 min. ] en aansluitvermogen van 1.080 W
[= 1,08 kilowatt ] zijn de totale stroomkosten per droogbeurt
1,08 x 2 u 25 min x € 0,234 = € 0,61
.
Droogtijd van gewone droger is 1 uur 41 min [= 104 min], vermogen = 3 KW ,
stroomkosten € 1,21 per droogbeurt
.
Dus per droogbeurt bespaar je € 0,602 ; is per jaar, bij 3 x gebruik per week > € 89,-
Na 10 jaar is de gemiddelde aanschafprijs terugverdiend.

Wel zijn de mogelijke reparatiekosten van een warmtepompdroger zeer waarschijnlijk hoger dan bij een gewone droger, maar dat kun je "afkopen "door eenmalig een klein verzekeringsbedrag te betalen ; dan heb je 10 jaar echte garantie. ( o.a. bij miele)

an
door annabelletje - Jan 10, 2014 om 20:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog steeds niemand die antwoord heeft gegeven op de vraag.......
Het juiste antwoord luidt: DE ZUINIGSTE WASDROGER IS EEN GASWASDROGER........

Dit is een droger die op het gas wordt aangesloten (dat kost iets extra (ong. 50 euro).
Maar daarna ga je genieten van lagere energie-kosten, minder CO2 uitstoot, snellere en volledige droogtijden etc.

Zelf gebruik al 16 1/2 jaar dezelfde Miele gasdroger per week draai ik 5 machines van 5 kg was per stuk. De machine doet ongeveer 40 minuten over het drogen van een was van 5 kg..
Deze machine is helaas niet meer te koop.

Nog wel te koop zijn de volgende gaswasdrogers:
1. De "Hamstra" wasdroger, waarover informatie is te vinden op: http://www.gaswasdroger.eu/index.html , prijs 849 euro, voor de was van 5-7 kg

2. http://www.pirouwet.com voor de gelijknamige gaswasdroger voor de was van 7 kg.
Prijs: 699,- euro. Op de websites staan ook nog andere modellen.
.
Mijn dochter heeft een Pirouwet, die haar prima bevalt.

Kijk verder als je neus lang is...

Succes, Annabelletje..

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 10, 2014 om 20:49
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=annabelletje schreef op vrijdag 10 jan 2014, 20:32]Er is nog steeds niemand die antwoord heeft gegeven op de vraag.......
Het juiste antwoord luidt: DE ZUINIGSTE WASDROGER IS EEN GASWASDROGER........

Dit is een droger die op het gas wordt aangesloten (dat kost iets extra (ong. 50 euro).
Maar daarna ga je genieten van lagere energie-kosten, minder CO2 uitstoot, snellere en volledige droogtijden etc.

Zelf gebruik al 16 1/2 jaar dezelfde Miele gasdroger per week draai ik 5 machines van 5 kg was per stuk. De machine doet ongeveer 40 minuten over het drogen van een was van 5 kg..
Deze machine is helaas niet meer te koop.

Nog wel te koop zijn de volgende gaswasdrogers:
1. De "Hamstra" wasdroger, waarover informatie is te vinden op: http://www.gaswasdroger.eu/index.html , prijs 849 euro, voor de was van 5-7 kg

2. http://www.pirouwet.com voor de gelijknamige gaswasdroger voor de was van 7 kg.
Prijs: 699,- euro. Op de websites staan ook nog andere modellen.
.
Mijn dochter heeft een Pirouwet, die haar prima bevalt.

Kijk verder als je neus lang is...

Succes, Annabelletje..

Klopt helemaal, alleen er zijn beperkingen van de ruimtes waar deze geplaatst mogen worden vanwege de veiligheid

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2014 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En niet te vergeten de kosten van aanleg.

roefroef
door roefroef - Jan 10, 2014 om 21:54
19 Antwoorden / 38 Vragen

dank voor de info en berekeningen tot nu toe.
wij gebruiken hem gemiddeld 5 keer per week,
de was die erin gaat komt uit een nieuwe siemens 1600 toeren
dus het is al vrij droog al het erin gaat
we willen nu ook graag een siemens die erop past
ze adviseerden de wt46w272nl of wt47y700nl allebei inhoud van 8 kg
daar moeten we wel rekening mee houden als er 9 kg in de wasmachine past.

an
door annabelletje - Jan 11, 2014 om 15:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Opmerkingen bij de reacties op gaswasdrogers:

1. Deze gaswasdrogers kunnen inderdaad niet overal in huis geplaatst worden:
niet in slaapkamers, douche- gelegenheid of badkamer.
Wel in de keuken, bijkeuken, of ruimte waar de (gas)verwarmingsketel staat.

2. De aansluitingskosten zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de enorme besparingen op energie:
afhankelijk van welke electrische droger men nu gebruikt, het toerental van de huidige wasmachine (hoe hoger hoe droger de was uit de machine komt)) en hoe vaak men de droger gebruikt per week etc.
Geschatte besparingen: 100,- tot 350,- euro per jaar (op de Pirouwet).

3. Er zijn bij Hamstra nog een tweetal gasdrogers te koop met een grotere inhoud n.l. 9-11 liter. (prijzen 1149 en 1299 euro.).
Als je de droger op de wasmachine zou willen zetten, zou je bij deze firma's even contact op moeten nemen om te vragen of dat problemen oplevert. Meestal niet omdat er een soort ring beschikbaar is, die beide machines aan elkaar koppelt. (mijn dochter heeft haar Pirouwet ook op een ander merk wasmachine gezet.).

Dus, haal je rekenmachientje erbij en reken uit hoeveel je denkt te gaan besparen!

Groeten, annabelletje.

ma
door manwijf - Jan 11, 2014 om 17:24
574 Antwoorden / 1 Vragen

@jpcantineau
Uw bewegende avatar komt maken het lezen van uw post bepaald niet aangenamer. Om niet te zeggen: heel hinderlijk.

il
door iljaha - Jan 12, 2014 om 18:07
179 Antwoorden / 3 Vragen

Warmtepompdrogers zijn inderdaad HEEL veel zuiniger dan de "gewone" condens- of luchtafvoerdrogers. Dat ze een stuk duurder zijn, is niet altijd waar. Ik heb een Turks apparaat, gekocht bij de grote postorder uit Zwolle, en die is absoluut niet duur. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er gedroogd wordt op een lagere temperatuur dan de reguliere, waardoor de droogtijd langer - soms significant langer - is dan "vroeger". Even 5 wassen achter elkaar wegstampen op zondag zit er niet meer in.

jpcantineau
door jpcantineau - Jan 12, 2014 om 22:04
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=iljaha schreef op zondag 12 jan 2014, 18:07]Warmtepompdrogers zijn inderdaad HEEL veel zuiniger dan de "gewone" condens- of luchtafvoerdrogers. Dat ze een stuk duurder zijn, is niet altijd waar. Ik heb een Turks apparaat, gekocht bij de grote postorder uit Zwolle, en die is absoluut niet duur. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er gedroogd wordt op een lagere temperatuur dan de reguliere, waardoor de droogtijd langer - soms significant langer - is dan "vroeger". Even 5 wassen achter elkaar wegstampen op zondag zit er niet meer in.

Goede tip van die leverancier in Zwolle, dank.

Waarom de was opsparen voor t weekend en dan 5 wassen wegwerken? Omdat het goedkoper is met weekend stroom? JA, in theorie klopt het, maar het verschil is zo minimaal dat je best op andere dagen kunt wassen en drogen.
Wasmachine verbruikt per jaar ong. 250 KWh a € 0.205 weekendtarief is € 51,25 per jaar
Ga je de helft in het weekend doen, dan zijn de kosten 125 x € 0.205 + 125 x € 0,248 = € 56,65
Wasdroger , gewone gebruikt 450 KWh per jaar en warmtepompdroger 250 KWh
450 KW x € 0,205 = € 92,25 per jaar bij gebruik in het weekend.
Ook de helft in het weekend wordt de kostprijs 102,-
.
Dus voor een verschil in kosten van € 15,- per jaar , dat is 30 cent per week heb je een enorme stapel wasgoed de hele week in de bijkeuken, badkamer liggen en ben je de vrijde zondag bezig met kleding opruimen.
.
Mijn tip : gewoon alle dagen wassen en wat in het weekend kan, dan doen.