be
door beautiful Oct 31, 2020 om 16:11
Huishouden & energie

Is eneco verantwoordelijk voor vervangen leidingen?

3weken geleden heb ik een nieuwe cv ketel laten plaatsen door Eneco
nu hebben ze de oude leidingen die groen uitgeslagen zijn door vocht niet vervangen
deze leidingen lopen achter de ketel op de muur
deze leidingen staan in verbinding met de cv ketel
mijn vraag is of Eneco deze leidingen ook had moeten vervangen
er is wel een nieuwe afvoer naar het dak geplaatst

6929 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2020 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat koperen leidingen zijn, dan is groen uitslaan helemaal niet erg.

be
door beautiful - Oct 31, 2020 om 16:19
25 Antwoorden / 19 Vragen

Is het ook niet erg als deze leidingen vochtig zijn?
lijkt mij niet goed toch?

koekeloer
door koekeloer Nov 2, 2020 om 11:28
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als ze vochtig zijn door condens is het niet erg, maar als het door lekkage komt moet u het (laten) herstellen. In ieder geval beter ventileren als het door condens komt. Eneco hoeft dit niet te doen als er niets over in de bevestiging staat

ma
door malty - Oct 31, 2020 om 16:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik lees op internet stopt de corosie vanzelf en de buis zal, zoals dat bij ijzer wel gebeurt, niet doorroesten.

audb
door audb Nov 2, 2020 om 12:41
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koper kan ook niet roesten.

ne
door neodutchio - Oct 31, 2020 om 16:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan wat er afgesproken is. Een afvoer hoort bij een nieuwe ketel, waterleidingen niet. Als u niet afgesproken hebt dat ze deze ook moeten gaan vervangen, dan is dat niet geoffeerd, niet gedaan en dus ook niet voor betaald.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2020 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die leidingen zijn alleen maar vochtig omdat er blijkbaar koud water doorheen gaat, en daarom "beslaan" ze, net als een spiegel.

mr
door mrmoto Nov 1, 2020 om 11:08
167 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen beslaan spiegels door warm/heet water  en dat groene is oxidatie kan je eraf poetsen met een schuursponsje met wat tandpasta er op!

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2020 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die spiegels beslaan door de hoge luchtvochtigheid en dat de ongeving warmer is dan de spiegel.

Net als de lucht rond die koude leidingen.

getty
door getty - Oct 31, 2020 om 17:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Leidingen worden principe niet vervangen bij plaatsen nieuwe cv ketel.

pe
door pebk Nov 2, 2020 om 17:17
579 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen kleine delen wanneer de aansluitingen niet op exact dezelfde plek zitten. Maar het antwoord klopt.

gerbera
door gerbera - Oct 31, 2020 om 22:06
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De groene aanslag ontstaat door temperatuurwisseling en kan geen kwaad. De oorzaak hiervan is dat het water in de leiding "warmer" is dan de omgevingstemperatuur waardoor condens aan de buitenzijde ontstaat. Vaak komt dat doordat leidingen strak tegen de muur zitten terwijl ze met "verhoogde"zadels of kunstof klemmen aan de muur moeten zitten. Vreemd is wel dat de leidingen achter de ketel zitten dus moet de ketel iets van de muur afhangen. Daar is dan onvoldoende luchtcirculatie waardoor condens ontstaat en bij werking van de ketel dit opdroogd en een groene aanslag geeft.. Schuursponsje er overheen en het is weg. Dat er een nieuwe dakdoorvoer is geplaatst is normaal en zelfs verplicht bij het plaatsen van een nieuwe ketel.

ma
door malty Oct 31, 2020 om 22:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bent u niet in de war, condens op de leiding omdat het water in de leiding warmer is dan de omgeving?

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2020 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het water in die leidingen is kouder dan de omgeving.

En ook een nieuwe dakdoorvoer is niet verplicht. Het licht er maar aan waar de bestaande dakdoorvoer van gemaakt is. Aluminium of roestvast staal.

gerbera
door gerbera Nov 1, 2020 om 10:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad een foutje van mij leiding moet kouder zijn. Och ben ook maar een mens.

 Na ongeveer 15 jaar moet u de rookgasafvoer laten vervangen. Meestal wordt de afvoer vernieuwt wanneer er een nieuwe cv-ketel geplaatst wordt.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2020 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na ongeveer 15 jaar moet u de rookgasafvoer laten vervangen. Meestal wordt de afvoer vernieuwt wanneer er een nieuwe cv-ketel geplaatst wordt."

In welke wet staat dat?

gerbera
door gerbera Nov 1, 2020 om 12:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Moet dat dan ook weer in een wet staan, maar hier  kunt u er alles over lezen lezen. En elk gerenoveerde installateur zal dit doen.

gerbera
door gerbera Nov 1, 2020 om 12:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En hier  ook nog als het gaat om een gemeenschappelijke rookgasafvoer.

Iv
door Ivo W Nov 2, 2020 om 08:35
727 Antwoorden / Vragen

Het vervangen van de rookgasafvoer is 'slechts' een dringend advies. De installateur moet beoordelen of de oude rookgasafvoer geschikt is voor de nieuwe ketel én garantie afgeven dat deze nog een gemiddelde levensduur van de ketel mee kan gaan (15 jaar). Bij een pijp die al 15 jaar oud is, zal een goede installateur daarom altijd kiezen voor het vervangen.

Maar stel dat de 'oude' ketel en rookgasafvoer pas 3 jaar oud zijn? En de ketel vervangen wordt doordat deze om wat voor reden ook vroegtijdig stuk is gegaan? Dan kan en mag de 'oude' rookgasafvoer best hergebruikt worden.

rj
door rjw Nov 2, 2020 om 11:34
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat er veel meer wetten moeten komen in Nederland. We hebben er te weinig. En je kunt het niet aan professionals overlaten om op basis van hun deskundigheid zaken te vervangen als dat nodig is. Maar het mooi is: er is nu geen wet dus we kunnen de politici lekker pakken door niet de RGA te vervangen, ook al is dat nodig. "Ze" kunnen ons niet bekeuren daarvoor! We gaan misschien wel zelf dood, maar dat moet dan maar.

gerbera
door gerbera Nov 2, 2020 om 12:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW Als het gaat om een gezamelijke rookgasafvoer (flats en huurwoningen) zijn daar wettelijke richtlijnen voor. Verder heeft u blijkbaar weinig vertrouwen in een goede CV monteur cq installatiebedrijf. En wat de politici betreft die zijn er al een tijdje mee bezig.
Om de verplichte certificering van cv-installateurs vanaf medio 2019 in te voeren, is een wijziging van de Woningwet nodig. Op 31 januari heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een voorstel voor deze aanpassing gepubliceerd, waarop belanghebbenden kunnen reageren.

De certificering voor installateurs van verwarming wordt naar verwachting pas in 2021 echt verplicht. In het overgangsjaar 2020 krijgen installateurs de tijd om aan de strengere eisen te voldoen. Vanaf 2021 zijn bedrijven die niet over een certificaat beschikken echt in overtreding.

latevogel
door latevogel Nov 2, 2020 om 17:43
86 Antwoorden / 0 Vragen

"Schuursponsje er overheen en het is weg.
Laat maar mooi zitten. Vroeger gingen sommigen met een schuurpapiertje hun zinken goten schuren, dan leek het weer nieuw. Enige tijd later konden ze weer de ladder op. Goten waren weer dof en als je dat vaak genoeg doet, het schuren, dan houd je geen goot over!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 1, 2020 om 10:33
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Een kort samenvattend antwoord: neen, om reden als al ook gegeven. Uiteraard had u wel zelf ook opdracht kunnen geven ook die leidingen te vervangen hetgeen u dan ook extra geld zou hebben gekost.

ro
door ronny530 - Nov 1, 2020 om 11:13
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Eneco is niet verplicht om de leidingen te vervangen want een nieuwe cv ketel wordt op de bestaande leidingen aangesloten. Groene aanslag op koperen leidingen tast het koper niet aan maar vormt een soort van beschermlaag voor het koper. Het is echter wel zo dat in vochtige ruimtes de aanslag sneller zichtbaar wordt dan in droge ruimtes en dat duidt vooral op een slechte ventilatie van die ruimte.

mo
door mof - Nov 2, 2020 om 11:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de leidingen nog goed genoeg zijn dan niet. Ook niet als de leidingen niet van Eneco zijn. Als het leidingen zijndie van de cv naar se verwarmingen lopen bijvoorbeeld.

1paul
door 1paul - Nov 2, 2020 om 11:38
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als de monteur van mening is dat deze niet vervangen hoeven worden doen ze dit niet, beetje groene leiding is op zich geen probleem trouwens....

audb
door audb - Nov 2, 2020 om 12:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wel afblijven het is corrosie en dat is niet erg gezond maar het kan niet in de waterleiding komen.
Maar koperen daken worden juist met yoghurt in gesmeerd om deze groene kleur te krijgen.
Wilt u het erg hebben dan is het weg te krijgen met een ijzeren pannen spons en water met soda.

th
door thieu - Nov 2, 2020 om 13:24
146 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger zaten er koperen naamplaatjes op de voordeur, en die werden elke week gepoetst met koperpoets.
Resultaat, na jaren van poetsen was de naam nauwelijks meer te lezen.

Koper oxideert, en die oxidelaag (het groen) beschermt het koper tegen verdere aantasting. Wegpoetsen heeft geen enkele zin (Er wordt meteen weer een nieuw groen laagje gevormd) en is ook niet nodig.
In principe is het zelfs zo dat bij elke poetsbeurt de wanddikte van de buis dunner wordt, al zal het zeer, zeer vele jaren duren eer dat bij wekelijks poetsen té dun zal worden. ;-)  Ohja, kopergroen is giftig. Lekker Laten zitten!