Donuts
door Donuts Sep 23, 2021 om 16:48
Huishouden & energie

Is er een huisschilder in de zaal?

Ik wil op 1 van mijn (woonkamer) gesauste muren, een gedeelte in een andere kleur sauzen. Ik heb al heel wat muren gesaust, maar zelfs als ik de z.g. professionele afplaktape gebruikte, kwam er bij het verwijderen van die tape, nooit een zeer strakke lijn. Altijd een beetje 'korrelig'.

Aangezien het nu om een gedeelte van een muur gaat, is een mooie, strakke lijn wel belangrijk.

Wie o wie, heeft hier - veel - ervaring mee en kan me vertellen hoe ik of waarmee ik dat voor elkaar krijg.

4446 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2021 om 16:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Probeer eens een ietwat langere lineaal die u dan tussen het te sauzen deel houdt en het niet te sauzen deel. Uiterarad dan met de meest dunne kant.

De oorzaak van het korzelig zijn kan als reden hebben dat d muur niet echt vlak is en de tape dan niet alles, letterlijk alles afdekt of, iets anders, dat u de tape toch te snel verwijdert (al zal dat denk ik niet het geval zijn.)

ma
door malty - Sep 23, 2021 om 17:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Stel uw vraag eens op het forum van klusidee.
https://www.klusidee.nl/Forum/

marita5
door marita5 - Sep 23, 2021 om 17:04
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sprietje ,

Bekijk eens dit filmpje , ( scroll naar beneden )

https://www.verfwebwinkel.nl/blogs/verf/zo-schilder-je-een-strakke-lijn-op-de-muur/

sira
door sira - Sep 23, 2021 om 17:23
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Gebruikt u wel de goede tape? Er zijn namelijk zoveel soorten tape voor diverse (schilder)werkzaamheden, maar ook voor diverse ondergronden.

Klik hier

of

Klik hier

Thecla58
door Thecla58 - Sep 23, 2021 om 18:27
854 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk even naar frogtape... dat is ideaal spul. Daar loopt, als je het goed aanbrengt niets achter.

Donuts
door Donuts - Sep 23, 2021 om 20:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties / adviezen. Ik ga er morgen, als ik weer fris en fruitig ben;-)) op mijn gemak even verder naar kijken. Ik laat jullie weten wat ik ga proberen en t.z.t. horen jullie of het resultaat een total disaster is geworden of goed gelukt.

gerbera
door gerbera - Sep 23, 2021 om 21:57
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruik brede (gewoon papieren) schilderstape en trek die bij het aanbrengen wat strak en druk deze goed aan. Is de muur niet helemaal glad ga er dan met een borstel of kwast op de rand al kloppend overheen. Verwijder de tape direct na het sausen door deze van het schilderwerk niet recht maar ietwat schuin,  van het geverfde deel af, weg te trekken dan moet het een strakke lijn worden. Veel suc6

tenormin
door tenormin Sep 23, 2021 om 22:47
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nu de vijfde poging wagen @gerbera: als ik mijn reactie wil plaatsen zegt het: pagina niet gevonden. Maar de link van Marita5 geeft de goede info. Ik was zelf, vroeger, haat vroeger ,maar ja: mijn echtenoot was de koker, de wasser enz. en ik de klusser. Heb altijd alles zelf heel goed kunnen schilderen, plamuren, beitsen, lakken etc. Alle huizen altijd zelf van binnen kunnen schilderen, tot de sta-caravan aantoe. Maar sprietje lijkt me pedis, dus het zal haar best lukken, toch?

gerbera
door gerbera Sep 24, 2021 om 09:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De link van @marita5 laat zien hoe je de wand schilderd zonder de omlijsting te raken. Hier gaat het over muurscheiding en dat is wat moeilijker als een wand niet geheel vlak, dus korrelvrij is. En ik heb er alle vertrouwen in dat het @sprietje gaat lukken. Heb onlangs op een school op mijn wijze een wit scherm voor de beamer op een wand aangebracht.

Iv
door Ivan007 - Sep 27, 2021 om 12:28
47 Antwoorden / 3 Vragen

Plak de tape. Verf over de naad eerst de oude kleur. Als het droog is de nieuwe kleur over het hele vlak. Dus ook weer over de naad.  Als je de tape verwijderd zul je een superstrakke lijn zien!  Succes.

il
door iljaha Sep 27, 2021 om 19:11
179 Antwoorden / 3 Vragen

wat een goede tip is dit! Ben meelezer, maar hier heb ik nooit aan gedacht. Dankjewel.

be
door beter weten - Sep 27, 2021 om 15:54
8 Antwoorden / 0 Vragen

Als gepensioneerd schilder geef ik je de volgende tip:

Plak de hoek af met tape.
Haal een dun laagje acrylkit door de naad,en haal daarna  een natte vinger door de naad.
Schilder je vak en DIRECT de tape verwijderen en je hebt een strakke lijn!!
Veel succes

Donuts
door Donuts - Feb 9, 2022 om 12:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hèhè, eindelijk het antwoord, o.a. veroorzaakt door latere levering van mijn nieuwe dressoir.

Ik heb het voor alle zekerheid eerst geprobeerd in de logeerkamer en dat was maar goed ook, want een 100% strakke belijning heb ik toch niet gekregen. 100% glad en strak is de ondergrond van de muur niet, denk dat het mede daardoor niet echt mooi te krijgen is. Ik heb zowel frogtape als gewone tape gebruikt en volgens tip ook schuin verwijderd, maakte bij mij geen verschil.

Aangezien het nieuwe dressoir toch niet zo mooi uitkwam bij de kleur van de gesausde muur (en daar ging het allemaal om) heb ik dus maar het dressoir in 3 verschillende tinten geverfd.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips.