an
door anoes Oct 9, 2013 om 10:05
Huishouden & energie

Is geinpregneerd schuttinghout giftig als bed?

mijn man is bezig een mooi boomhutbed te maken voor onze kinderen. wij dachten dit relatief goedkoop te kunnen doen van schuttingplanken. deze zijn geinpregneerd. helaas ben ik achteraf eens op internet gaan kijken of dit niet giftig is. ik kom veelal oude berichten tegen of kankerverwekkende stoffen en dergelijke. nu is mijn vraag. is het veilig de kinderen in dit bed te laten slapen? zou ik het ook over kunnen lakken, beitsen etc om eventuele giftige stoffen tegen te houden. en in hoeverre is dit wel of niet giftig? ik hoop echt op serieus antwoord, alvast bedankt

26036 34 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Oct 10, 2013 om 00:13
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Google er maar eens een beetje naar. Hier is wel zo het een en ander over te vinden op het web. Bij FOK! vond ik informatie hieromtrent. Zoek en gij zult vinden.

jpm
door jpm - Oct 10, 2013 om 11:17
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou het niet zonder meer gebruiken. Maar misschien is er een methode om een gifvrije, goed afsluitbare laag overheen te schilderen. Indien dat niet voorhanden is zou ik me er niet aan wagen.

me
door mein33 - Oct 10, 2013 om 17:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen

in het zoekvak : bestrijdingsmiddelen invullen

Aanklikken : milieu, ruimte en water

scrollen : tot "alles over bestrijdingsmiddelen"

kijken bij : onder biociden staat "geïmpregneerd hout

Succes.

avangestel
door avangestel - Oct 11, 2013 om 12:06
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Anoes.
Als het hout is geïmpregneerd met wolmanzouten (gewolmaniseerd hout) dan moet ik het u ernstig afraden, dit hout is Super-gevaarlijk, hier is veel over bekend, deze wolmanzouten zijn niet af te dekken met welk product dan ook. Ik raad u aan onmiddellijk te stoppen met dit levensgevaarlijk goedje, in feite moest het verboden worden. Wanneer u het binnen gebruikt dan geeft het nog jarenlang giftige gassen af.

Andere impregnaties zoals carboleum e.d. zijn ook af te raden daar het uitwasemen van toxische stoffen maar misschien iets minder gevaarlijk dan gewolmaniseerd hout.
Ga eens goochelen naar Peter Vereecke en gïmpregneerd hout.
Ik hoop zeer dat u mijn advies ter harte neemt.
Succes en groeten.
Ad [edit redactie]

haarp
door haarp - Oct 11, 2013 om 12:13
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=jpm schreef op donderdag 10 okt 2013, 11:17]Ik zou het niet zonder meer gebruiken. Maar misschien is er een methode om een gifvrije, goed afsluitbare laag overheen te schilderen. Indien dat niet voorhanden is zou ik me er niet aan wagen.

Geinpregneerd hout kun je de eerste 4 jaar niet overschilderen.

jantom
door jantom - Oct 11, 2013 om 12:19
377 Antwoorden / 0 Vragen

Geimpregneerd hout is (tenzij ik me sterk vergis) altijd bedoeld voor constructies buiten het huis. Carbolineum wordt soms echter ook gebruikt voor de balkenlaag onder de vloer maar onder de vloer is dan wel ventilatie op de buitenlucht.

Ik adviseer om hout dat geimpregneerd is (met schadelijke stoffen) nooit binnen te gebruiken. Dus zeker niet voor een ledikant of zo.

Opmerking:
Er zijn ook producten als laminaat(vloeren) en houtvezelplaten enz die verlijmd zijn of waarbij lijm is gebruikt. Deze producten zijn geschikt voor gebruik binnen in huis maar zijn soms ook niet bepaald gezond voor de mens (deze lijm kan hoofdpijn en dergelijke veroorzaken).

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2013 om 13:06
16828 Antwoorden / 108 Vragen

anous, zou het zeker niet gebruiken: lees hier. Dus echt niet binnen gebruiken, niet oververven o.i.d.

jantom
door jantom - Oct 11, 2013 om 13:31
377 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede link, Tenormin!

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2013 om 13:54
16828 Antwoorden / 108 Vragen

anous, ik ben zo vrij om nog even terug te komen. Heb n.l. de indruk dat jullie de geïmpregneerde schuttingplanken al hebben gekocht. Geen idee of je een tuin hebt maar daar zou ik de planken dan maar snel in plaatsen, geen tuin: misschien aan een ander verkopen: je weet er misschien wel iemand voor en anders is er nog Marktplaats (of misschien terugbrengen naar de zaak waar het aangeschaft is)? Als je het toch zo natuurlijk mogelijk wilt hebben voor de kids, denk dat eens aan pallets, is in ieder geval onbewerkt hout en toch "ruw genoeg". Dat moet dan wel droog hout zijn voor je aan de slag gaat. Sorry, maar maak me ietwat bezorgd met die schuttingsplanken.

beveiliger
door beveiliger - Oct 11, 2013 om 13:57
8 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Anous,

Naast alle reeds gegeven reactie's met betrekking tot giftigheid en daarmee gevaar voor de gezondheid van je kind(eren) en jezelf, zou je zelf in een bedconstructie willen liggen die (waarschijnlijk nog steeds, maar in ieder geval 's zomers) stinkt naar inpregneermiddel?

Als er geen geld is, om van nieuw hout iets te bouwen, dan is er altijd in de buurt wel een bedrijf te vinden dat voor een zacht prijsje wat sloophout voor dit doel beschikbaar stelt.

Succes met de plannen.

opuntia
door opuntia - Oct 11, 2013 om 14:46
16 Antwoorden / 3 Vragen

Als het zo giftig is als hiervoor wordt vermeld zou ik maar in geen bouwmarkt komen!
Ook in de eigen tuin niet meer als jezelf of je buren dit hout hebben gebruikt.

Je moet natuurlijk niet likken aan dit hout, voor heel kleine kinderen zou ik het niet binnen gebruiken.
Maar als de kinderen ouder zijn zou ik het gewoon binnen gebruiken.

Onbehandeld (tropisch) hout kan ook van nature giftige stoffen bevatten, maar ja dat is natuurlijk.

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2013 om 14:58
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=opuntia schreef op vrijdag 11 okt 2013, 14:46]Als het zo giftig is als hiervoor wordt vermeld zou ik maar in geen bouwmarkt komen!
Ook in de eigen tuin niet meer als jezelf of je buren dit hout hebben gebruikt.

Je moet natuurlijk niet likken aan dit hout, voor heel kleine kinderen zou ik het niet binnen gebruiken.
Maar als de kinderen ouder zijn zou ik het gewoon binnen gebruiken.

Onbehandeld (tropisch) hout kan ook van nature giftige stoffen bevatten, maar ja dat is natuurlijk.

Geïmpregneerde schuttingen en palen worden juist wel voor buiten gebruikt. Daar is het voor bedoeld. Alleen niet binnen. Half Nederland (?) heeft dit spul toch als schutting?

jw
door jwkorderijnk - Oct 11, 2013 om 15:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

veel mensen lezen niet goed,een boomhut maak je niet binnen,
kijk eens nawimar steigerhout,is niet geimpregneerd en ook 2e hands verkrijgbaart

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2013 om 15:11
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@jwkorderijnk. Klopt, dat men niet goed leest: men wil een boomhut BED maken in de slaapkamer; geen boomhut.

jantom
door jantom - Oct 11, 2013 om 15:18
377 Antwoorden / 0 Vragen

Lezen is een kunst .. vaak nóg moeilijker dan een boomhutbed maken... ;)

opuntia
door opuntia - Oct 11, 2013 om 15:21
16 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 11 okt 2013, 14:58][quote=opuntia schreef op vrijdag 11 okt 2013, 14:46]Als het zo giftig is als hiervoor wordt vermeld zou ik maar in geen bouwmarkt komen!
Ook in de eigen tuin niet meer als jezelf of je buren dit hout hebben gebruikt.

Je moet natuurlijk niet likken aan dit hout, voor heel kleine kinderen zou ik het niet binnen gebruiken.
Maar als de kinderen ouder zijn zou ik het gewoon binnen gebruiken.

Onbehandeld (tropisch) hout kan ook van nature giftige stoffen bevatten, maar ja dat is natuurlijk.

Geïmpregneerde schuttingen en palen worden juist wel voor buiten gebruikt. Daar is het voor bedoeld. Alleen niet binnen. Half Nederland (?) heeft dit spul toch als schutting?

Buiten is het geïmpregneerde hout door het uitlogen giftig voor het milieu dit geldt niet voor binnen.

jantom
door jantom - Oct 11, 2013 om 15:26
377 Antwoorden / 0 Vragen

@opuntia

Wat je stelt is niet (geheel) juist/volledig .... Buiten is geimpregneerd hout schadelijk voor het milieu (door o.a. uitloging); binnen (in huis) is het geimpregneerde hout ook schadelijk maar uitloging vindt daar niet plaats.

sjj
door sjj - Oct 11, 2013 om 16:13
13 Antwoorden / 1 Vragen

Zou maar geen geïmpregneerd houtgebruiken voor een boomhutbed.
Er is genoeg onbehandeld hout te verkrijgen wat er voor te gebruiken is.
En wat is de reden om geïmpregneerd hout te gebruiken voor het gebruik binnen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn verschillende biociden gebruikt om hout te impregneren. Bijvoorbeeld creosoot en mengsels van arseen, chroom en koper. Deze stoffen werden en worden gebruikt om te voorkomen dat het hout wordt aangetast (bijvoorbeeld door houtrot). Voor de bestrijding van schadelijke organismen in aangetast hout (zoals houtworm) worden andere stoffen gebruikt.

Sommige stoffen zijn gevaarlijk voor mens, dier of milieu. Fabrikanten mogen deze biociden niet meer gebruiken. Dat bepaalt het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). Het Ctgb bekijkt ook hoe u het hout mag gebruiken. Het is verboden om biociden of het hout op een andere manier te gebruiken.

Koper en chroom
Fabrikanten gebruiken koper en chroom (‘koperchroom’) om hout te impregneren. Koper beschermt het hout. Chroom zorgt dat het koper beter in het hout blijft zitten. Hout dat is behandeld met koper heeft een groenige kleur.

Fabrikanten gebruiken chroom VI, als zij hout impregneren met koperchroom. Die stof is kankerverwekkend. Tijdens het proces verandert chroom VI echter in een ongevaarlijke stof: chroom III. Daarom is het hout bij normaal gebruik niet schadelijk voor consumenten. Normaal gebruik is bijvoorbeeld in tuinmeubelen of bij het klussen.

wi
door willem3333 - Oct 11, 2013 om 20:39
30 Antwoorden / 7 Vragen

u kunt het lakken met 2 componenten hars ( epoxy )

ik zou er niet aan beginnen- naar de milieu straat ermee - het is chemisch afval !
werp het zeker niet in de hout kachel

an
door anoes - Oct 11, 2013 om 21:01
6 Antwoorden / 3 Vragen

de reden dat wij voor dit hout hebben gekozen is omdat we al eerder bij die houthandel schuttingplanken hadden gehaald voor de schutting en dit absoluut niet duur was. om die reden dachten wij dat hout te gebruiken voor een nieuw bed voor de kinderen. het bed is al bijna klaar, maar door de geur die het hout heeft begon ik te twijfelen en ben gaan googelen. alleen kwam ik veelal oude berichten tegen, vandaar de vraag hier. in de tussentijd heb ik ook met de houthandelaar gebeld, en deze meneer zei dat het tegenwoordig geen probleem is dit hout binnen te gebruiken. de giftige stoffen van toen zijn verboden. ook zei die meneer dat het hout te beschilderen was... wat een dilemma: of al betaald hout wat al klaar getimmerd is weer uit elkaar halen en weggooien en weer opnieuw hout kopen, of toch zo laten en eventueel overschilderen?

jantom
door jantom - Oct 11, 2013 om 21:33
377 Antwoorden / 0 Vragen

Handelaren blijven handelaren (de goeden niet te na gesproken).
Misschien dat die handelaar het bed wel van u wilt overnemen....

Maar het betreft hier een serieuze zaak dus geen grapje ~ ga niet uit van zijn woorden. Ik vind het zeer bedenkelijk dat die handelaar zo met u omgaat. Dit kan naar mijn gevoel echt niet.

U had zelf beter moeten weten maar centen spelen duidelijk een rol ~ het is zoals het is. Wilt u de gezondheid van kinderen in de waagschaal stellen of wilt u op zeker spelen? Ik zou voor het laatste kiezen omdat ik voor mezelf geen andere keuze zie.

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2013 om 22:30
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dag anoes, je topic gaat over je kinderen en schuttinghout, geïmpregneerd. Wij, als leden van het forum, willen naar eer en geweten je vraag beantwoorden. En doen daar ook moeite voor. (Ik zit b.v. overal te zoeken wat ik hierover kan vinden, zo doen anderen). Dat geeft niet. Wat ik dan teleurstellend vind dat je de houthandelaar het voordeel van de twijfel geeft ~ dat het tegenwoordig geen probleem is ~; ik zal je niet beïnvloeden, je hebt blijkbaar je mening al gevormd en uiteraard ben je daar vrij in. Mag ik hier aan toevoegen dat ik met heel mijn hart hoop dat het geen praatjes voor de vaak waren van de houthandelaar. Good luck met de boomhutbed(den).

jpm
door jpm - Oct 12, 2013 om 09:10
820 Antwoorden / 28 Vragen

@jantom. Nee, een boomhutbed maken lijkt me veel moeilijker dan lezen, maar dat is hartstikke persoonlijk, lijkt me ;-)

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 12, 2013 om 09:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is het wel splintervrij genoeg?
Naast deze stoffen die erin zitten is dat ook vaak erg moeilijk.

Wel zou ik adviseren het los te schroeven en een half jaar buiten in de regen de losse planken te zetten.
Dan zal het meeste aan de oppervlakte uitspoelen en beter in je tuin als in je kind....

Hoewel ze pas na een jaar of 3 `a 4 uitgewerkt is zou ik tenminste deze natte herfst gebruiken en het volgend jaar zomer als het weer droog is pas binnen halen.

Dan is deze natte periode het meeste verdwenen en bij het verven zou ik dan verf op water basis nemen.
Eerst grond verf of beits maar dan 20% verdund voor de eerste 2 lagen.
Dan met 10% verdunde en dan pas pure verf of beits.
Dan krijg je namelijk een laag die wegens teveel verdunnen er meer in trekt dus
beter beschermd en de zouten tegen kan houden.

Zelf heb ik zo blank vuren dat niet geïmpregneerd was behandeld
en dat is nu 30 jaren later nog steeds goed.
Deze blokhut was toen een stinkende terpentine verf maar....
Na zagen stukje afval bleek dat na de verdunde Beits aan te brengen het tot 3 mm diep was doorgetrokken.
Nu na 30 jaren nooit nabehandelen verweerd buiten maar niet rot!

Dus ik zou om reeds gezaagd en je wilt niets weggooien het daarom liever een ruim half jaar buiten in de regen leggen....
Het uitspoelen en met mijn verf advies, verf dekt beter als beits dus het zal een jaartje duren voor je bed eindelijk klaar is helaas....

Maar dit lijkt mij de veiligste oplossing voor deze miskoop.
Succes met het demonteren en buiten leggen maar ik zie ook geen andere mogelijkheid omdat reeds gezaagd hout nog korter word bij hergebruik dus neem eens rustig de tijd....

avangestel
door avangestel - Oct 12, 2013 om 10:03
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Anoes.
Neem het risico niet, de dokter en het ziekenhuis zijn veel duurder dan hout voor een nieuw bed.

an
door anoes - Oct 12, 2013 om 10:59
6 Antwoorden / 3 Vragen

tenormin,
ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. het bed was voor dat ik de vraag hier plaatste al voor meer als de helft klaar. toen ik door de geur begon te twijfelen heb ik gegoogeld en daarna deze vraag geplaatst. in het begin kreeg ik hier geen reactie en ik wilde zo graag zo snel mogelijk antwoord vandaar dat ik de houthandelaar had gebeld. dit was al voor jullie antwoorden. die las ik allemaal, ik reageer erop en het is absoluut niet zo dat ik de mening van de houthandelaar voor trek. ik wil het beste voor de kinderen, maar gezien het feit dast het bed bijna klaar is en er al geld in zit wil k graag zeker weten wat te doen.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2013 om 11:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou het risico niet nemen. Jammer van het geld, maar kinderen zijn ook nog eens veel kwetsbaarder dan volwassenen voor toxische stoffen. Als later blijkt dat het foute boel is, vergeef je jezelf nooit.

opuntia
door opuntia - Oct 13, 2013 om 19:16
16 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=anoes schreef op zaterdag 12 okt 2013, 10:59]tenormin,
ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. het bed was voor dat ik de vraag hier plaatste al voor meer als de helft klaar. toen ik door de geur begon te twijfelen heb ik gegoogeld en daarna deze vraag geplaatst. in het begin kreeg ik hier geen reactie en ik wilde zo graag zo snel mogelijk antwoord vandaar dat ik de houthandelaar had gebeld. dit was al voor jullie antwoorden. die las ik allemaal, ik reageer erop en het is absoluut niet zo dat ik de mening van de houthandelaar voor trek. ik wil het beste voor de kinderen, maar gezien het feit dast het bed bijna klaar is en er al geld in zit wil k graag zeker weten wat te doen.

Hallo Anoes,

Alle nieuwe materialen kunnen geuren.
Zoals al eerder vermeld is kan je zorgen voor een afsluitende verflaag.
Gebruik dan alkyd verf, dit sluit goed af, desnoods buiten aanbrengen als binnen niet goed geventileerd kan worden.
Laat je niet bang maken, het kan echt geen kwaad om dit hout binnen te gebruiken.

jantom
door jantom - Oct 13, 2013 om 21:15
377 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen die reageert praat of schrijft naar zijn of haar verstand....

Ik geloofde even niet wat ik nu weer onder ogen krijg.

Alle nieuwe materialen kunnen geuren maar het gaat erom wat er geurt. Ik kan er met mijn volle verstand niet bij dat dit soort adviezen worden gegeven. En dat "men" zo persisteert.

Niet op reageren Anoes. Is mijn advies.

tenormin
door tenormin - Oct 13, 2013 om 21:22
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@jantom, ik stop maar met afraden, meer dan zijn/haar best kan iemand niet doen om een welgemeend, doordacht advies te geven. Maar ja, het bed is al af, dus....ik heb zelf mijn conclusie gemaakt wat Anoes gaat doen: doorgaan. Tja, is gelukkig niet onze verantwoordelijkheid.

an
door anoes - Oct 13, 2013 om 21:29
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 13 okt 2013, 21:22]@jantom, ik stop maar met afraden, meer dan zijn/haar best kan iemand niet doen om een welgemeend, doordacht advies te geven. Maar ja, het bed is al af, dus....ik heb zelf mijn conclusie gemaakt wat Anoes gaat doen: doorgaan. Tja, is gelukkig niet onze verantwoordelijkheid.

tenormin, ik begin nu wel een beetje te balen. zelf had je ergens neergezet dat goed lezen voor sommige moeilijk is... kijk dan ook eens naar jezelf.
nogmaals en voor de laatste keer, het bed was al bijn a af voor ik de topic plaatste!!! vraag hier door twijfels om advies, en tegelijkertijd bij de houthandel. zowel van die meneer als van jullie vele antwoorden waarvoor mijn hartelijke dank. nergens staat dat ik het bed af ga maken en nergens staat dat ik mijn mening al heb gemaakt!!! die heb ik namelijk niet. en ik baal ervan dat je hier sugereert dat ik die wel heb. nergens staat dat mijn besluit is gemaakt, die heb ik ook niet gemaakt. tot nu toe hebben we nog niks meer aan het bed gedaan om deze reden.

jpm
door jpm - Oct 13, 2013 om 21:44
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dag Anous,
Maak dat bed gewoon af, graaf het voor 3/4 deel in, vul het met goede tuinaarde en plant er 100 viooltjes (geen Stradivarius natuurlijk) in en geniet van die kleurenpracht. Doordat het is geínpregneerd heb je er jaren plezier van ;-) .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2013 om 12:01
16839 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn al heel veel antwoorden die u ernstig afraden om dit hout te gebruiken.

Die zijn allemaal bijzonder terecht!

Goedkoop? Zou kunnen volgens de verkoper? (Die in dat geval ook nog aansprakelijk is voor een wel zeer slecht advies!)

Toch nog een aanvulling: komt u wel eens bij een plaats waar u houtafval kunt wegbrengen? Heeft u dan wel eens gezien dat voor bewerkt tuinhout geldt dat het CHEMISCH AFVAL IS?
M.i. zegt alleen dat al genoeg.

Let wel: het gaat om de gezondheid va uw kinderen en u.

ok
door oke-hout - Nov 30, 2013 om 23:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het RIVM zegt dit: Fabrikanten gebruiken chroom VI, als zij hout impregneren met koperchroom. Die stof is kankerverwekkend. Tijdens het proces verandert chroom VI echter in een ongevaarlijke stof: chroom III. Daarom is het hout bij normaal gebruik niet schadelijk voor consumenten. Normaal gebruik is bijvoorbeeld in tuinmeubelen of bij het klussen.
Ik durf kei hard te beweren dat dit een regelrechte leugen is. Chroom6 verandert echt niet zomaar in Chroom3. Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord. Chroom6 verandert alleen in chroom3 door toevoeging van drie andere chemische stoffen. Chroom is en blijft een mega kankerverwekkende en mutagene en teratrogene stof. Eeuwig durend giftig en onveranderlijk van samenstelling.