hedietwee
door hedietwee Feb 7, 2019 om 11:11
Huishouden & energie

Is het aanleggen van cv verplicht

Ik heb in mijn huurwoning nog een gashaard en geiser. Nu word ik gedwongen cv te laten aanleggen. Kan de verhuurder mij verplichten hieraan mee te werken ?

8995 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2019 om 11:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, de verhuurder wil de woning "up to date houden" en gaat een CV plaatsen. Dat is uiteraard voor zijn kosten. Denk wel dat de huur daardoor wat omhoog gaat, maar pin me daar niet op vast. Is immers ook wel veiliger dan een geiser.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2019 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met de Woonbond, kijk op Google.

Eris een uitspraak van de rechter die de huisbaas in het gelijk stelde.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 7, 2019 om 11:21
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Bij ons wordt de CV vervangen ivm groot onderhoud flat, ook verplicht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 7, 2019 om 11:25
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Hedietwee ,

Hier in Amsterdam is het ook verplicht om eraan mee te werken omdat een gashaard en geiser gevaarlijk kunnen zijn door de open afvoer.

Het voordeel is,dat je huis sneller warm wordt en je schoorsteen hoeft niet meer te worden geveegd....

Het nadeel is,dat bij stroomuitval je geen verwarming en warm water meer hebt.....

Ook raad ik je aan om de ruimte waar de cv ketel staat goed te ventileren ( in een kast is eigenlijk onveilig, dus liever plaatsing in de geventileerde keuken).

jo
door jorisw Feb 7, 2019 om 20:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus alle nieuwbouwhuizen zijn onveilig???

ja
door janf43 Feb 7, 2019 om 20:22
733 Antwoorden / 0 Vragen

Moderne HR-ketels hebben een gecombineerd in- en uitlaatkanaal. De lucht wordt dan van buiten gehaald en de afvoergassen komen niet in de woning.

simon55
door simon55 - Feb 7, 2019 om 11:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Nee , de verhuurder kan u niet verplichten om CV aan te laten leggen. Ik heb t onlans bij vrienden van me meegemaakt , dat ook de verhuurder hun wilde verplichten om CV te nemen. Na maanden van gestengel ( er is in dat complex groot onderhoud ) zijn er diverse mensen over de vloer geweest , om bij desbetreffende mensen te kijken , hoe de situatie was en is. Uiteindelijk heeft ook de aannemer , opzichter , en woningbouw gezegd dat het daar niet van toepassing is , daar de voorzieningen op n juiste wijze aangebracht zijn. Het betreft gashaard , geiser , met n afzondelijke afvoer met terugslagklep etc. Ik heb ze geadviseerd om t zwart op wit op papier te zetten , dat de huidige installatie mag blijven zoals t is . Dat is reeds gebeurd , en zei zijn ook de enige in n complex van 107 woningen waar t dus zo blijft zoals t is. Er is een maar , de schoorsteen moet tenminste eens in de twee jaar geveegd worden , maar dat kost bijna noppes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2019 om 17:41
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Na zoeken zie ik verschillende uitspraken waaruit het niet geheel duidelijk is. Een verwijzing naar een soortgelijke vraag als recent behandeld door de Rijdende rechter laat zich (bij mij) niet openen.

Hoe dan ook kunt u als huurder nooit worden gedwongen om een CV installatie te plaatsen.
En uw vraag vervolgend is dat ook niet aan de orde in uw geval: de verhuurder wil medewerking van u om de aanleg toe te staan. De aanleg dient dan te geschieden op zijn/haar kosten en kan, voor zover ik het kan nagaan dat dan ook verrekenen in een huurverhoging. U dient er m.i. wel aan mee te werken en dat nog afgezien van het feit dat het ook nog in uw voordeel kan zijn en er duidelijk sprake is van woonverbetering.

Om zeker te zijn: vraag advies bij de woonbond. (als hiervoor ook al gemeld)

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2019 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2019 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 7, 2019 om 17:54
16830 Antwoorden / 202 Vragen

(@TIJGER1) Dan nog maar iets duidelijker: de uitspraak waarnaar u verwijst geldt een specifieke uitspraak voor 9 bewoners ten gunste van Ymere van é'n kantonrechter. Die uitspraak is duidelijk maar behoeft daarmee nog niet voor iedereen te gelden.

Vandaar mijn advies: vraag advies bij de woonbond.  (Ik ben geen kantonrechter maar weet wel dat kantonrechters verschillende uitspraken kunnen doen en daarom is het jammer dat de verwijzing naar de rijdende rechter zich niet laat openen.

Mogelijk heb ik wel iets niet helemaal goeg gemeld m.b.t. het niet mogen verhogen van de huur: er kan sprake van zijn dat het verminderen van stookkosten wel op beperkte mate kan worden gecompenseerd in een beperkte huurverhoging maar ook dat is onduidelijk.

panter22
door panter22 Feb 7, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

De uitspraak wordt wel toegepast. Bij renovatie van de huurwoning van een kennis werd de geiser verplicht vervangen voor een cv ketel met een radiator in de badkamer, De kennis mocht met de gaskachel blijven verwarmen. De huur werd niet verhoogd.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2019 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

gerrit,

Ook de RR is “maar” een rechter. En ik schrijf toch nergens dat die uitspraak voor iedereen geldt?

U schrijft dat een huurder NOOIT gedwongen kan worden, en dat is dus onjuist.

panter22
door panter22 - Feb 7, 2019 om 18:41
6599 Antwoorden / Vragen

Een gashaard heb je niet veel meer. Mogelijk heb je een zoveelste handse gaskachel, die niet wordt onderhouden. En huurgeiser wordt pas vervangen als hij van ellende uit elkaar valt. Het kan anders zijn, maar meestal is dit het geval in een sociale huurwoning.
Waarom wil je geen cv. Als je huurtoeslag krijgt, dan is het mogelijk dat de huurverhoging die je moet betalen, ongeveer gelijk is aan de huur van de geiser. En let op, als je de geiser wel wilt houden en je krijgt daar toestemming van de verhuurder voor, als je je bedenkt, dan kost dat vaak €250. Door de verhuurder laten vervangen kost  meestal niets. Kijk even in de voorwaarden van de huurgeiser. Staan online.
Je kunt een proefberekening maken:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

mo
door mof - Feb 8, 2019 om 19:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan hij. Het huis is zijn eigendom. Er moet een goede verwarming zijn 1) omdat hij het anders niet kan verhuren, en 2) omdat verwarmen van een huis in de koude cochtige maanden nu eenmaal moet omdat anders de kwaliteit achteruit gaat. U bent als huurder verplicht het huis in goede staat te houden dmv bijvoorbeeld te verwarmen.

verder gaat het gas er overal in nl af, dus komtu hoe dan ook aan de beurt. Het enige waarover u kunt onderhandelen is wanneer e.e.a. gebeurt