he
door henkbdg Mar 21, 2019 om 13:38
Huishouden & energie

Is het verstandigom een slimme meter te weigeren?

Ik heb nog steeds een gewone analoge elektrische en gasmeter. Ik ben hier eigenlijk best tevreden over. Ik krijg steeds brijven van mijn netbeheerder, dat er een slimme meter geplaatst moet worden. Maar ik ben huiverig om hierop in te gaan?

21869 37 Rapporteer

jo
door jorisw - Mar 21, 2019 om 14:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Niks mis met een slimme meter. Gewoon laten installeren. Hartstikke handig om inzicht te krijgen in het energieverbruik

bi
door bigale50 Mar 22, 2019 om 13:47
25 Antwoorden / 1 Vragen

Wel, bij mijn netbeheerder is het , als je een slimme elektra meter neemt, verplicht om ook een nieuwe gasmeter te nemen en dat vind ik niet zo fijn.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 21:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat dan nog? Weet u zeker dat die oude veilig is? Nee, dat neemt u alleen maar aan.

Ro
door Rob30-06 Mar 23, 2019 om 22:11
1 Antwoorden / Vragen

Maar die nieuwe gasmeters geven meer problemen dan de oude door onveilige bevestigingen vanwege te weinig draad op de leiding , en uw zucht naar uw energie verbruik is ook niet normaal , iedereen weet ongeveer wat hij verbruikt en 1 keer per jaar ene afrekening heeft mij in 40 jaar nog nooit doen schrikken .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2019 om 14:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou u een slimme meter weigeren? Qua meteropname, stand etc. is het veel gemakkelijker en ook zuiverder.
Normaliter ontvang u met een slimme meter ook maandelijks een verbruiksoverzicht met daarbij ook een algemene vergelijking. Dit is wel afhankelijk van de leverancier.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2019 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een week vakantie. Tik dan op Google in “slimme meter” en ga de hele week alle voors en tegens daarover lezen.

En maak daarna een afspraak met de netbeheerder om uw meter te laten wisselen.

co
door consuhi Mar 22, 2019 om 21:39
0 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe grappig.

De netbeheerder ziet meteen dat je een week vakantie hebt genomen. :(

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog niet, pas na de slimme meter.

me
door mein33 - Mar 21, 2019 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gewoon laten plaatsen, niets mis mee !!

Let wel op bij de plaatsing, dat zowel van de oude als van de nieuwe  meters voor gas en electra, de meterstanden juist worden genoteerd.
Doe dit ook zelf en maak eventueel foto's van de meterstanden en dat alleen maar voor het "geval van je kan niet weten", mocht er ergens een administratief foutje worden gemaakt.
Geen enkele reden om u daar zorgen over te maken, maar zekerheid voor alles.

ha
door harrybre Mar 24, 2019 om 17:00
240 Antwoorden / Vragen

Daarom vroeg de monteur mij even een foto van de meterstand te nemen."Scheelt gezeur naderhand", was zijn commentaar.

Overigens neem ik 2-wekelijks de meterstanden op. Leuk om ontwikkelignen te zien. En met een data reeks tot 2004: knappe leverancier, die mij ineens 10% meer laat betalen.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 21, 2019 om 16:04
683 Antwoorden / 5 Vragen

Om te beginnen, die meter is bepaald niet slim, een gewone meter met een verbinding naar de beheerder, zij lezen je gegevens uit. Echter, ik kan dat zelf ook dus bij mij nu niet en nooit zolang ik het kan stoppen komt er geen slimme meter. Verloopt de keuringsdatum zal ik wel moeten, maar wordt het zogenaamde "slimme" deel NIET verbonden. Maar ieder zijn/haar meug. Ik weiger zolang ik kan. En een excel kan veel, aflezen invoeren en je verbuik weet je.

audb
door audb Mar 22, 2019 om 13:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het op afstand uitlezen kan gewoon uitgeschakkeld worden en dan mag u zelf de meter standen door geven.

Maar zorgen maken? ze hebben duizenden van die meters al geplaast en ze kijken echt niet specifiek naar een enkele meter alleen krijgen ze wel een bericht als uw verbruik extreem hoog is  wat op een kwekerij zou kunnen duiden.

Ka
door Kassagebruiker Mar 22, 2019 om 14:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

@AUDB, Ik lees mijn standen wekelijks uit en heb Excel, met prijzen erin die automatiosch berekend worden, gekoppeld aan de voorschotten, vertel mij nu eens wat dat "zogenaamde" slimme voor mij betekend.

la
door lamb Mar 22, 2019 om 19:13
28 Antwoorden / 2 Vragen

Bij weigeren van de 'slimme meter' is het niet noodzakelijk om later een slimme meter aan te schaffen tegen betaling. Mocht de oude meter stuk gaan, dan wordt (indien men geen slimme meter wenst -vaak om begrijpelijke redenen-) gewoon een digitale meter geplaatst. Dus zonder stralingseffecten en zonder koppeling naar de de leverancier.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er komt geen straling af van de meter. Nonsens.

fr
door frankve Mar 23, 2019 om 17:42
36 Antwoorden / 1 Vragen

Genoeg links gegeven zullen we maar zeggen. Ik zou hem niet nemen. Zeker niet als je zonnepanelen wil hebben - de salderingsregeling wordt aangepast en dat is met reden. Wat je teruglevert aan het net gaat omlaag (je inkomsten), elektra op piekuren wordt duurder en elektra op zonnige dagen wordt goedkoop (immers genoeg panelen in de regio aanwezig).
Maw: met een slimme meter kan het wel eens heel duur worden. Daar heb je bij de conventionele/draaischijfmeter geen last van.

Tevens meet de slimme meter de blindstroom die veroorzaakt wordt door de nieuwe (en vooral goedkope) elektronica zoals LED lampen. De oude meter registreert die blindstroom niet. De factuur van het energiebedrijf zal hierdoor omhoog gaan.

De slimme meter is niet slim. Hij geeft alleen de meterstanden door - meer doet hij niet.

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2019 om 16:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het goed is ontvangt u bij het verwisselen de laatste meterstanden op papier. Controleer dat en maak foto's van de meters zodat ze later niet kunnen komen dat deze "beschadigd" waren en daardoor niet goed gefunctioneerd hebben. Verder is er niets mis met de "slimme" meter en kunt u het uitlezen laten uitschakelen. Dus huiverig hoeft u niet te zijn alleen zorgen dat u die dag aanwezig bent.

Ge
door Genee - Mar 21, 2019 om 16:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u nu best tevreden bent waarom zou u dan een slimme meter nemen?

Regelmatig het verbruik opnemen om te weten of uw meter niet op hol geslagen is, is natuurlijk nuttig maar om inzicht in je verbruik te hebben lijkt me overbodig.
Je gaat toch niet de verwarming een graadje lager zetten omdat je een week daarvoor meer verbruikt hebt door een lagere buitentemperatuur.

ma
door maarten heest - Mar 22, 2019 om 08:27
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Henk, u hoeft helemaal niks. En kunt de meter gewoon weigeren. Als u zonnepanelen hebt is dat zelfs een hele goede reden op dit moment om geen slimme meter te nemen.
Verder is er het een en ander te doen over de veiligheid van sommige types slimme meters. Zou ook een reden kunnen zijn om voorlopig nog maar af te wachten.
Het enige slimme van de meter is dat de netbeheerder en energieleverancier graag voorturend controle op het verbruik van aangeslotenen wil hebben.

panter22
door panter22 - Mar 22, 2019 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

De vooruitgang kun je toch niet tegenhouden. Weiger je de slimme meter en krijg je spijt, dan de netbeheerder kosten in rekening brengen. Momenteel €71,40 maximaal.

Ge
door Genee Mar 22, 2019 om 09:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die kosten zijn er alleen als je zelf een verzoek aan de netbeheerder doet.
Er komt zeer zeker nog een tweede ronde voor gratis plaatsen.

ma
door maarten heest Mar 22, 2019 om 12:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

Die tweede -gratis- ronde is bij mij al geweest en er zal ook nog wel een derde komen.
Ik zie het wel.

panter22
door panter22 Mar 22, 2019 om 13:44
6599 Antwoorden / Vragen

De slimme meter piept en kraakt niet. Dat is een voordeel.

hi
door hipppo Mar 22, 2019 om 18:44
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wat heet vooruitgang...
Slimme meter is nergens voor nodig. Wie minder energie wil verbruiken moet gewoon minder electrische apparaten gebruiken. Ook bij een ouderwetse meter zijn de meterstanden eenvoudig af te lezen.

panter22
door panter22 Mar 23, 2019 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Waar typ je deze tekst op en zorg je dat een ander je bericht kan lezen, de vooruitgang.

newmikey
door newmikey - Mar 22, 2019 om 10:17
830 Antwoorden / 0 Vragen

Als er géén goede reden is om een slimme meter te plaatsen schiet u er ook niets mee op.

Liander komt met kulargumenten als "meer inzicht in uw verbruik" (kan nu ook al), behoud van nachttarief met oude meter straks niet meer mogelijk(onlangs van Nuon vernomen dat ik jaarlijks €1.50 GOEDKOPER uit ben zonder nachttarief - ja, u leest het goed: één euro en vijftig cent per jaar!!!) en dat het handiger werkt met zonnepanelen die ik niet heb. Dan nog even op de Nederlandse angst om een buitenkansje te missen in te spelen door te zeggen dat het nu gratis is en later €71 gaat kosten en voilá!

Het is een berg met vage beloften en onduidelijk dreigementen maar een echte transparante reden om de slimme meter te laten plaatsen als de oude analoge het nog goed doet is er niet. Ook met keurig online doorgeven van de jaarlijkse meterstand maken de energiemaatschappijen nog joekels van administratiefouten. Eerst maar eens op orde krijgen, dan een behoorlijk aanbod en vervolgens zien we wel. Zoals we al langer weten, bestaat "gratis" niet.

ha
door hayke50 - Mar 22, 2019 om 12:41
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook nog steeds een oude analoge meter, mijn appartement besataat uit 60 andere appartementen iedereen heeft een slimme meter, behalve ik dan.
Ik vertrouw het totaal niet. Voorbeeld de alg. meter (voor alg verlichting) van het complex is ook een slimme meter, het eerste jaar ging goed, maar het tweede jaar moesten we allemaal ruim € 60,= bij betalen terwijl wij de andere jaren altijd ± 10,= terug kregen. Na veel mailtjes naar verhuurder van het complex hebben wij uitendelijk niets hoeven te betalen, vermoedelijk heeft de verhuurder alles voor haar rekening genomen of hebben ze een compromie kunnen sluiten met het energie bedrijf. Dus ik raad u aan om niet over te stappen naar een slimme meter. Mijn schrijven ze ook regelmatig aan om over te stappen, (op een gegeven moment) zal het toch wel moeten maar ik wil het zo lang mogelijk volhouden met deze oude analoge meter. Het is uiteindelijk wel verstandig om de eind standen van elk jaar te hebben zodat je ook daadwerkelijk kunt vergelijken als er een slimme meter moet.

ha
door harrybre - Mar 22, 2019 om 13:17
240 Antwoorden / Vragen

Misschein handig, om net als in de jaren 20 en 30 een meter met munt-automaat te nemen ? Gewoon, muntjes erin en.. bij op.. einde verhaal, totdat er nieuwe muntjes in gedaan zijn.
Naturulijk niet huilen, als dat ding stopt, omdat hij vol zit met muntjes of andere narigheid.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die muntmeters waren er ook nog in de jaren vijftig.

costnix
door costnix Mar 23, 2019 om 15:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En die kwamen eens in de twee maanden langs om de meter te legen.
In Groot Brittanië zijn nog prepaid meters, maar nu met kaartjes. Het niet aanvullen leidt tot automatische afsluiting. Maar die kan je weer opheffen door opnieuw een kaartje te kopen en die in de meter te stoppen.

audb
door audb - Mar 22, 2019 om 13:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Op Google is ook veel dis informatie te vinden.

Zo zou het verbruik hoger zijn dan bij een oude meter maar dan vertellen ze niet dat deze gewoon slijtage had en daardoor minder verbruik aangaf dan in werkelijkheid verbruikt is.

Ook is de energie belasting en toeslag verhoogd en dan denkt men meteen dat ze meer zijn gaan verbruiken.

Wel sim is om evt. meer te gaan isoleren en als het koud is eens met een (fleece) deken op de bank te gaan zitten en de cv/kachel wat lager te zetten.

mo
door mof - Mar 22, 2019 om 13:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Slimme meters bestaan niet. Wel bestaan slimme mensen die nadenken over hun energiegebruik.
u mag de slimme meter weigeren. Echter als u later besluit toch eentje te laten plaatsen dan betaalt u daar fiks voor.
zelf heb ik de meter geweigerd omdat Liander me niet kon vertellen welk merk en type nieuwe meter geplaatst zou gaan worden.
dit was toen de discussie over lekkende danwel niet goed aansluitbare meters, meters die teveel tikken tellen, en nog meer problemen daaromtrent speelden.
Er is me verteld dat in de toekomst zo’n meter wettelijk verplicht gaat worden, nou, dan moet Liander het ding wel plaatsen en kan mij daarvoor niets berekend worden.
Ik kan u verder weinig advies geven maar wel mijn situatie verduidelijken: ik huur een sociale huurwoning in een wijk die de komende tien jaar van het aardgas afgesloten wordt. Daarna is er ws geen gasmeter nodig, dus hoeft die niet vernieuwd te worden.
verder moet ik op basis van mijn huurcontract de woning in dezelfde staat opleveren als dat ik de huur ben aangegaan, en aangezien
mijn woningbouwvereniging mij niet de opdrachtheeft gegeven de gas en electra meter te vervangen zal ik het ook daarom niet doen.
de meters zijn niet mijn eigendom, maar eigendom vam Liander en horen bij een huis dat ik huur inclusief aansluiting op gas en elektra
dus zal Liander de vervanging daarvan niet met mij maar met de eigenaar van de woning moeten regelen.
ik heb geen contract met Liander, wel met een leverancier, Eneco, in mijn geval. Ik ben daarom Liander ook geen verantwoording verschuldigd, of hoef ze niet toe te laten in mijn woning anders dan op last van de wonigbouwvereniging danwel op last van de wet.

Ca
door Catweazel - Mar 22, 2019 om 14:24
9 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon laten zitten. Lees even over de klachten die er op google staan wanneer men een slimme meter heeft laten plaatsen. Plotseling meer verbruik als normaal. Dan komen de mensen die voor een slimme meter zijn met de redenen zoals de oude meter zou niet goed zijn en de slimme is beter en zuiverder. Hoezo zouden slimme meters beter zijn? Oude analoge meters zijn net zo goed. Deze zijn beter geijkt als digitale meters. Digitale meters zijn namelijk aan te passen zonder dat U het weet. Uitlezen kan overal vandaan. Jij zelf hebt er geen controle over. Dit geld voor, Televisies, computers en overal waar een computer chip in zit. Denk je nu echt dat mensen elke dag gaan kijken wat hun verbruik is, dacht het niet. Als je elk jaar ongeveer hetzelfde verbruikt en dan met een slimme meter opeens meer verbruikt dan zegt dit toch iets.

1paul
door 1paul - Mar 22, 2019 om 14:42
3143 Antwoorden / 0 Vragen

niet doen dan, de meter op zich, slim of niet, bespaart geen energie, enkel jouw handelen doet dat...

ik heb hem ook geweigerd en ben daar blij om gezien de elende die af en toe toch voorbij komt met zo een ding...

th
door thieu - Mar 22, 2019 om 14:43
148 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een verschil tussen een analoge meter en een digitale meter. Ongeveer 10 jaar geleden moest ik mijn meterkast upgraden en heb er toen een nieuwe digitale meter in laten zetten. Die meter was/ is echter niet "slim".
Dat "slimme" bestaat er voor de netwerkbeheerder in hoofdzaak uit dat ze op afstand kunnen uitlezen wat je allemaal doet.
Bij mij komt er géén slimme meter in.

Er wordt mee geschermd dat de leverancier het aanbod en afname hierdoor béter kan afstemmen. Het is echter flauwe kul dat dat echt op gebruikersniveau zou moeten.

Er is wel een consequentie: mocht je later tóch die "slimme" (gluur) meter nodig hebben (zou niet weten waarvoor) dan moet je dat zelf betalen.

ro
door ronw - Mar 22, 2019 om 14:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, de slimme meter is zo dom als dat hij is.

het is zeker handig om de meterstanden dan automatisch door te laten geven, maar dat wil ik niet, weer een mogelijkheid om met je mee te kijken!!
trouwens, ik krijg inzicht in mijn verbruik, maar ga ik daarom dan echt minder verbruiken?
denk het niet, als ik moet koken, heb ik toch gas of wat ook nodig, dus het verbruik blijft.
En gezien dat het vaak misgaat met de meters, ( lekkage) , ben ik helemaal huiverig.

Er wordt wel gezegd dat als ze hem later moeten plaatsen er kosten in rekening worden gebracht, maar dat is voor dan.

nee, ik geef de standen wel gewoon door, zoveel tijd kost het ook niet.

He
door Helen 66 - Mar 22, 2019 om 15:20
119 Antwoorden / Vragen

Bij mij heeft de monteur de deur van de meterkast zwaar beschadigd (2 stukjes hout eruit en moet opnieuw worden geschilderd ). Je moet het zelf laten herstellen en een bedrijf daarvoor zoeken en ook eerst een offerte laten maken, want Dynniq moet die eerst goedkeuren. Dus ik heb er spijt van. Want heb al 4 klusbedrijven gecontact, maar niemand heeft tijd.
Het is afwachten of en hoeveel hoger de eindstanden worden, want Liander beweert dat dit komt omdat de oude meters door slijtage langzamer gaan lopen en derhalve foutieve meterstanden doorgeve. Dus als u tevreden bent, laat het dan maar bij het oude.

Jean Festraets.
door Jean Festraets. - Mar 22, 2019 om 16:07
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,
Mijn gedacht is dat: Politiekers WETTEN  maken die 1) de inkomens opslagen voor mensen met de laagste inkomens beperken tot rond de 01% verhoging, ook index aanpassing(en) afpakken en wetten die  erop neerkomen dat mensen verplicht worden om geld uit te geven, zonder rekening te houden : of de mensen met de laagste inkomens van maximaal, voltijds werkende: netto € 1.200,00 per maand of minder : dit nog wel kunnen betalen. Alzo worden mensen met de laagste inkomens arm, armer, dakloos ( niet altijd opvangplaatsen ) en in openlucht moeten slapen bij regen, sneeuw, vriesweer: min x graden celcius, ziek en zieker worden en vroeger sterven.
x ) a) één voorbeeldje: de indertijd toegelaten leiën met asbest gemaakt zijn door hun gemaakte WET(TEN) nu verboden,
b) Op deze komen na de tijd "MOS" op, maar mogen WETTELIJK NIET meer ontmost worden door bedrijven, en alzo ( als men ouderdomsproblemen heeft: bvb Alzheimer, Dementie of/en andere aandoeningen: hoogtevrees of zo meer en men deze daardoor zelf niet meer kan of WETTELLIJK NIET meer mag ontmossen, houd in, dat men: c) een nieuw dak moet laten plaasen: wat geld kost  en d) als men intussentijd: zonnepanelen heeft laten leggen, moeten ook deze verwijderd en terug geplaatst worden: wat alweer EURO'S geld kost. d) Daar heeft een alleenstaande of gepensioneerde met nog minder inkomsten, die al € 600,00 huur moet betalen ( huis of appartementje) , geen euro meer voor,, om dit nog te kunnen betalen. Enz: Jean.F.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2019 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zet u drie keer dat zelfde onzin verhaal neer?

Jean Festraets.
door Jean Festraets. - Mar 22, 2019 om 16:08
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,
Mijn gedacht is dat: Politiekers WETTEN  maken die 1) de inkomens opslagen voor mensen met de laagste inkomens beperken tot rond de 01% verhoging, ook index aanpassing(en) afpakken en wetten die  erop neerkomen dat mensen verplicht worden om geld uit te geven, zonder rekening te houden : of de mensen met de laagste inkomens van maximaal, voltijds werkende: netto € 1.200,00 per maand of minder : dit nog wel kunnen betalen. Alzo worden mensen met de laagste inkomens arm, armer, dakloos ( niet altijd opvangplaatsen ) en in openlucht moeten slapen bij regen, sneeuw, vriesweer: min x graden celcius, ziek en zieker worden en vroeger sterven.
x ) a) één voorbeeldje: de indertijd toegelaten leiën met asbest gemaakt zijn door hun gemaakte WET(TEN) nu verboden,
b) Op deze komen na de tijd "MOS" op, maar mogen WETTELIJK NIET meer ontmost worden door bedrijven, en alzo ( als men ouderdomsproblemen heeft: bvb Alzheimer, Dementie of/en andere aandoeningen: hoogtevrees of zo meer en men deze daardoor zelf niet meer kan of WETTELLIJK NIET meer mag ontmossen, houd in, dat men: c) een nieuw dak moet laten plaasen: wat geld kost  en d) als men intussentijd: zonnepanelen heeft laten leggen, moeten ook deze verwijderd en terug geplaatst worden: wat alweer EURO'S geld kost. d) Daar heeft een alleenstaande of gepensioneerde met nog minder inkomsten, die al € 600,00 huur moet betalen ( huis of appartementje) , geen euro meer voor,, om dit nog te kunnen betalen. Enz: Jean.F.

gerbera
door gerbera Mar 26, 2019 om 12:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen
Jean Festraets.
door Jean Festraets. - Mar 22, 2019 om 16:10
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,
Mijn gedacht is dat: Politiekers WETTEN  maken die 1) de inkomens opslagen voor mensen met de laagste inkomens beperken tot rond de 01% verhoging, ook index aanpassing(en) afpakken en wetten die  erop neerkomen dat mensen verplicht worden om geld uit te geven, zonder rekening te houden : of de mensen met de laagste inkomens van maximaal, voltijds werkende: netto € 1.200,00 per maand of minder : dit nog wel kunnen betalen. Alzo worden mensen met de laagste inkomens arm, armer, dakloos ( niet altijd opvangplaatsen ) en in openlucht moeten slapen bij regen, sneeuw, vriesweer: min x graden celcius, ziek en zieker worden en vroeger sterven.
x ) a) één voorbeeldje: de indertijd toegelaten leiën met asbest gemaakt zijn door hun gemaakte WET(TEN) nu verboden,
b) Op deze komen na de tijd "MOS" op, maar mogen WETTELIJK NIET meer ontmost worden door bedrijven, en alzo ( als men ouderdomsproblemen heeft: bvb Alzheimer, Dementie of/en andere aandoeningen: hoogtevrees of zo meer en men deze daardoor zelf niet meer kan of WETTELLIJK NIET meer mag ontmossen, houd in, dat men: c) een nieuw dak moet laten plaasen: wat geld kost  en d) als men intussentijd: zonnepanelen heeft laten leggen, moeten ook deze verwijderd en terug geplaatst worden: wat alweer EURO'S geld kost. d) Daar heeft een alleenstaande of gepensioneerde met nog minder inkomsten, die al € 600,00 huur moet betalen ( huis of appartementje) , geen euro meer voor,, om dit nog te kunnen betalen. Enz: Jean.F.

gerbera
door gerbera Mar 26, 2019 om 12:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen
Jean Festraets.
door Jean Festraets. - Mar 22, 2019 om 16:11
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,
Mijn gedacht is dat: Politiekers WETTEN  maken die 1) de inkomens opslagen voor mensen met de laagste inkomens beperken tot rond de 01% verhoging, ook index aanpassing(en) afpakken en wetten die  erop neerkomen dat mensen verplicht worden om geld uit te geven, zonder rekening te houden : of de mensen met de laagste inkomens van maximaal, voltijds werkende: netto € 1.200,00 per maand of minder : dit nog wel kunnen betalen. Alzo worden mensen met de laagste inkomens arm, armer, dakloos ( niet altijd opvangplaatsen ) en in openlucht moeten slapen bij regen, sneeuw, vriesweer: min x graden celcius, ziek en zieker worden en vroeger sterven.
x ) a) één voorbeeldje: de indertijd toegelaten leiën met asbest gemaakt zijn door hun gemaakte WET(TEN) nu verboden,
b) Op deze komen na de tijd "MOS" op, maar mogen WETTELIJK NIET meer ontmost worden door bedrijven, en alzo ( als men ouderdomsproblemen heeft: bvb Alzheimer, Dementie of/en andere aandoeningen: hoogtevrees of zo meer en men deze daardoor zelf niet meer kan of WETTELLIJK NIET meer mag ontmossen, houd in, dat men: c) een nieuw dak moet laten plaasen: wat geld kost  en d) als men intussentijd: zonnepanelen heeft laten leggen, moeten ook deze verwijderd en terug geplaatst worden: wat alweer EURO'S geld kost. d) Daar heeft een alleenstaande of gepensioneerde met nog minder inkomsten, die al € 600,00 huur moet betalen ( huis of appartementje) , geen euro meer voor,, om dit nog te kunnen betalen. Enz: Jean.F.

gerbera
door gerbera Mar 26, 2019 om 12:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen
lo
door lopaka - Mar 22, 2019 om 16:25
70 Antwoorden / 47 Vragen

Heel simpel NIET DOEN

adriaan2
door adriaan2 - Mar 22, 2019 om 16:28
104 Antwoorden / 0 Vragen

De enigen die er baat bij hebben zijn de netwerkhouder en de leverancier. Verder niemand. Het scheelt bijv. Enexis zo'n 1,3 miljoen euro per jaar. In mijn huidige woning is nog steeds geen slimme meter. De vorige bewoner schijnt of geweigerd of niets gemeld te hebben. Ik heb de netbeheerder vorig jaar al geinformeerd dat wij wel een slim zooitje willen hebben. Men zou langs komen, maar tot op heden niets meer gehoord. Heb alles op papier, dus wacht rustig af. In onze vorige woning hadden wij wel een slimme meter en  het beviel prima. Dat zogenaamde verbruiksbriefje elke maand is nodeloze onzin. Kan er niets mee omdat er alleen de baiskosten op staan.

aw
door awm - Mar 22, 2019 om 16:50
44 Antwoorden / 8 Vragen

Een slimme meter is altijd in het voordeel van de leverancier, nooit voor de gebruiker. Het scheelt hun meterstanden opnemen en dat bespaarde geld verdwijnt in hun zak.
Een oude meter is vooral slimmer als je zonnepanelen hebt, niks met salderen te maken, de meter draait gewoon terug á €0,23 kWh.
Binnenkort vlg. Wiebes gaat het hele salderingsplan op de schop en krijg je nog maar €0,07 als je teruglevert.

Conclusie: hou je meter zolang als het kan.

ro
door ron503 - Mar 22, 2019 om 18:05
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Door alle negatieve media aandacht zijn de kinderziektes er nu wel uitgehaald. De eerste generatie digitale elektrameters vertoonden afwijkingen en toen de elektrameters wel aan de strenge ijkingsvoorwaarden voldeden begon de bangmakerij. Theoretisch zou de magnetron van de buren de meter kunnen be-invloeden maar als dat zo zou zijn waren alle magnetrons qua straling levensgevaarlijk bevonden. De tegenstanders van de meters zijn flink met die gegevens gaan lobbyen en consumentenprogramma's gaven ze nog een platform ook. Na een tijd was het nieuwtje er wel af en werd het stil totdat de digitale gasmeter werd geïntroduceerd toen begon de heisa weer van voren af aan en met name Kassa besteedde er veel aandacht aan want een tot expert opgeworpen tegenstander had ontdekt dat de schroefdraad van de gasmeter niet de juiste lengte had, in gesprek met de netbeheerders gaan was voor die 'expert' geen optie en dat kon ook wel kloppen want hij gebruikte in het filmpje twee verschillende aansluit wartels, de wartel die standaard aan de gasaansluiting is bevestigd had een pakking die om de gasbuis was geplaatst en daardoor kon de wartel goed vast gedraaid worden. Om aan te tonen dat de schroefdraad van de gasmeter niet goed was gebruikte die 'expert' een wartel waarbij de pakking op het uiteinde van die gasbuis was geplaatst en doordat een pakking zeker 2 a' 3 milimeter dik en ook nog eens flexibel is was die schroefdraad natuurlijk veel te kort. Toen ik dat filmpje zag kon ik het eerst niet geloven maar na 10 keer bekijken kon ik voor mezelf niet anders concluderen dat die 'expert' zijn moment of fame wilde hebben en toen het hem te heet onder de voeten werd met niemand meer in gesprek wou gaan. Saillant detail, als je de gasmeter als opstapje gebruikt kan de meter gaan lekken maar wie heeft er zo'n grote meterkast dat de gasmeter noodzakelijk is om iets van de bovenste plank te halen. En weer kwamen de netbeheerders in actie dus werden gasmeters weer vervangen op basis van angst en onzekerheid.

De digitale meters voegen wel iets toe want als je er voor kiest om de meters per week uit te laten lezen krijg je inzicht op het verbruik en aan de hand daarvan je stookgedrag of elekra verbruik aanpassen.

la
door lamb - Mar 22, 2019 om 19:16
28 Antwoorden / 2 Vragen

Bij weigeren van de 'slimme meter' is het niet noodzakelijk om later een slimme meter aan te schaffen tegen betaling. Mocht de oude meter stuk gaan, dan wordt (indien men geen slimme meter wenst -vaak om begrijpelijke redenen-) gewoon een digitale meter geplaatst. Dus zonder stralingseffecten en zonder koppeling naar de de leverancier.

koekeloer
door koekeloer - Mar 22, 2019 om 19:18
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat is nu uw vraag ?

ma
door maarten heest Mar 23, 2019 om 14:06
463 Antwoorden / 0 Vragen

'Maar ik ben huiverig om hierop in te gaan' is de vraag.

koekeloer
door koekeloer Mar 25, 2019 om 13:31
562 Antwoorden / 18 Vragen

dat is geen vraag maar een mededeling

ma
door maarten heest Mar 26, 2019 om 08:09
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ben vergeten het vraagteken mee te quoten.
Dus: 'Maar ik ben huiverig om hierop in te gaan?'
Wat denkt u, zou het een vraag zijn om een advies?
Vast wel....

Ge
door Genee Mar 26, 2019 om 08:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@koekeloer   Beter koekeloeren.
Is het verstandigom een slimme meter te weigeren? (vragende kopregel) Of had de TS dat nog eens behoren te herhalen?

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 22, 2019 om 22:06
101 Antwoorden / 1 Vragen

Kun je gewoon weigeren

PG
door PGkassa - Mar 22, 2019 om 22:35
3 Antwoorden / Vragen

Een slimme meter is handig voor de netbeheerder die kan zie wat je doet.

te
door teeseling - Mar 22, 2019 om 23:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

De slimme electrische meter is heel slim. In tegenstelling tot de huidige meter meet hij naast het gewone verbruik ook het zgn blind vermogen. Blind vermogen wordt niet gemeten maar moet wel opgebracht worden door de producent van electriciteit. Ter compensatie van dit blind vermogen betaalt iedere gebruiker een toeslag. Deze compensatie wordt niet in mindering gebracht bij het omzetten naar de slimme meter. De slimme meter zal leiden tot een stijging van de electricitietskosten bij hetzelfde gebruik.
Aan u de keuze.

Ge
door Genee Mar 23, 2019 om 12:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Is dat wel zo?
Wanneer de slimme meter ook het blind vermogen registreerd zou er op de meter kVah moeten staan en niet zoals nu kWh.

ro
door ron503 Mar 23, 2019 om 15:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@ Teeseling, niet mee eens want in tegenstelling tot gas waar een correctie in calorische waarde op toegepast wordt is dat voor elektra niet zo. Gas verbruik je en elektra gebruik je en dat is een wezelijk verschil. De analoge meter meet de stroom die gebruikt wordt en maakt dat middels een telwerk zichtbaar. Dat telwerk wordt door een soort van motor aangedreven en door een zichtbare draaischijf in balans gehouden. Zodra er geen stroom meer afgenomen wordt stopt die schijf niet direct en draait nog een keer rond en blijft het telwerk nog in werking. Op jaarbasis zou de afwijking van een analoge meter meer gebruikte stroom aangeven dan er werkelijk is gebruikt. De digitale meter heeft geen mechanische delen dus kan het stroom gebruik excact vast gesteld worden.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 23, 2019 om 12:30
509 Antwoorden / Vragen

Je huidige meters worden op den duur afgekeurd voor gebruik en worden dan alsnog vervangen slimme meters.Overigens zijn slimme meters niet slim.Dat is de enkel een naam die deze meters gegeven is.Het zijn hersenloze apparaten die je energie verbruik meten.

marita5
door marita5 - Mar 24, 2019 om 08:54
11512 Antwoorden / 15 Vragen
ak
door akeley - Mar 27, 2019 om 15:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

mij hebben ze verteld dat iedereen er een krijgt verplicht
anders moest je die zelf betalen

marita5
door marita5 Mar 27, 2019 om 16:19
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@akeley , Lees de link eens boven u .

aw
door awm - Mar 28, 2019 om 15:41
44 Antwoorden / 8 Vragen

Deze vraag komt zeker bovenin de populaire vragen, "buurvrouw heeft heg verwijderd" zakt dan gelukkig.