pe
door petervanegmond Oct 23, 2017 om 18:15
Huishouden & energie

Is het voor woningbouwverenigingen soms slimmer om woningen lang leeg te laten?

Er staan al een paar maanden 2 eengezinswoningen leeg.
Er is nog niets mee gebeurt.
Is dat belastingtechnisch? Of..mogen zij na een bepaalde tijd te hebben leeggestaan, naar de vrije sector gaan?
Wat kan daar achter zitten? Het lijkt mij anders een enorme verliespost om dat leeg te laten staan.
Ik heb de woningbouwvereniging de volgende mail gestuurd:

Goedendag,

Ik wil u er graag op attenderen date er bij mij in de straat al enkele maanden 2 eengezinswoningen leegstaan.

Gezien de slechte financiële  situatie van de huisvestingsorganisatie en de enorme schaarse op de woningmarkt neem ik aan dat bovenstaande aan uw aandacht is ontsnapt.

Men heeft er de afgelopen tijd nog geen vinger naar uitgestoken.

Hopelijk ben ik u met deze mail geweldig van dienst geweest.

Ik kreeg deze terug:

Dank u wel voor oplettendheid. Wij stellen het op prijs.

Wij weten dat deze woningen zijn opgezegd.

Zij zijn zeker niet aan onze aandacht ontsnapt.

Met vriendelijke groeten,

Ineke Groot

Afd. Woondiensten Voorschoten

Woonzorg Nederland

1212 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2017 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dacht u nou werkelijk serieus dat een wbv niet zou weten dat er twee woningen leeg staan?

Die worden straks verkocht.

tenormin
door tenormin Oct 23, 2017 om 18:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dat ze verkocht worden is toch niet helemaal zeker @tijger1. Wij kregen als bewoners 2 weken geleden een brief van de WBV dat, door de enorme schaarste op de (huur)woningmarkt ze zijn gestopt met de verkoop van eengezinswoningen/appartementen/flats. Dat even ter info. Maar inderdaad, het kan zijn dat, waar de TS het over heeft, het misschien toch nog om koopwoningen zou kunnen gaan. "Hopelijk ben ik u met deze mail geweldig van dienst geweest" . ;-))

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2017 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier over eengezinswoningen, geliefd om te verkopen.

Cookies
door Cookies Oct 23, 2017 om 18:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat ze gereserveerd zijn voor statushouders.

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2017 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou ook best kunnen, maar komisch om te veronderstellen dat een wbv niet zou weten dat er twee huizen leegstaan.

Cookies
door Cookies Oct 23, 2017 om 18:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad komisch (om maar geen ander woord te gebruiken).

gerbera
door gerbera Oct 24, 2017 om 11:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Och met het bezit van zoveel woningen mist met 1, 2 huisjes niet;-))

Marko Jablan
door Marko Jablan - Oct 23, 2017 om 18:30
17 Antwoorden / 1 Vragen

Verkoop is 'n mogelijkheid en andere redenen voor niet-drect-opnieuw-verhuren:

1. Onderhoud. Dat betekent tegenwoordig een aanbesteding of wachten totdat de aannemer tijd heeft om het onderhoud uit te voeren.

2. Woning wordt vrijgehouden voor een doelgroep.

3. Woning wordt aangeboden aan geïnteresseerden, maar bij controle valt de één na de ander af omdat ze net niet aan de voorwaarden voor sociale verhuur voldoen of omdat ze al iets anders hebben gevonden en van gedachten zijn veranderd.

Cookies
door Cookies - Oct 23, 2017 om 18:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vermoedelijk worden/zijn deze gereserveerd voor statushouders. Edit: Vind het trouwens erg bemoeizuchtig van je. Dit zijn jouw zaken niet.

@tijger1: wbv's verkopen haast geen huurwoningen meer.

ro
door ron503 - Oct 23, 2017 om 18:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U wil niet weten wat voor een eisen de kritische aspirant huurder aan een WBV steld want als er krasje op de verf zit of het plafond is wat vergeeld wil de aspirant huurder of de woning niet huren of de WBV moet het betalen. Er zijn in het verleden op fora ook vragen over gesteld waarbij de vraagsteller een woning zou afwijzen omdat de tuin lange tijd niet verzorgt was en de kleur van de kozijnen niet naar de zin was en ook nog wou eisen dat de WBV alles ging bekostigen maar omdat de WBV daar niet in mee ging is de woning geweigerd. Een sociale huurwoning verhuren is tegenwoordig niet meer een kwestie van dagen maar hangt af van een huurder die zelf de kwast en/of de grasmaaier ter hand wil nemen en daarbij blij is een mooie woning gevonden te hebben.

jo
door jorisw - Oct 23, 2017 om 20:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een grotere verliespost als er nog onderhoud moet worden gedaan en dat wordt dan pas gedaan als er al weer huurders inzitten. Zoals je ongetwijfeld in de krant hebt kunnen lezen is het niet zo evident dat je momenteel overal zomaar een blik bouwvakkers en installateurs open trekt, dus dat kan best wel even duren.

gerbera
door gerbera - Oct 23, 2017 om 21:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees dat de woningen in beheer zijn van Woonzorg Nederland.
Woonzorg Nederland is een woningbouwcorporatie gespecialiseerd in woningen voor 55+ers en mensen met een beperking.

Mogelijk dat het niet bij u is opgekomen dat deze woningen, op verzoek van o.a. de gemeente, gereserveerd worden voor urgente gevallen.
Het lijkt mij anders een enorme verliespost om dat leeg te laten staan.
Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken, in veel gevallen ontvangt Woonzorg hiervoor in zo'n geval een vergoeding.
Ook kan het zo zijn dat de woningen onder handen genomen moeten worden maar betreffende aannemer hiervoor nog geen tijd heeft.
Vindt het overigens een nogal onozel bericht wat u gezonden heeft, Woonzorg zal niet weten dat de woningen leeg staan.
Blijkbaar houd u de boel constant in de gaten of er wel of niet aan gewerkt wordt. Zou toch maar iets anders gaan doen.

Gr
door Grunn1 - Oct 23, 2017 om 23:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wij weten dat deze woningen zijn opgezegd.

Misschien zijn ze opgezegd per 1 november?
Denk niet dat u dat iets aangaat al staan ze nog jaren leeg.