ai
door aiglon May 28, 2020 om 11:34
Huishouden & energie

Is het waar dat horizontaal geplaatste zonnepanelen minder last hebben van vuil?

Volgens deze website https://www.zonnepanelen.net/top-10-wat-leveranciers-u-niet-vertellen/ hebben horizontaal gelegde zonnepanelen minder last als ze zijn vuil geworden dan verticaal geplaatste zonnepanelen. Is dit waar? Hoe vaak en wanneer kun je de zonnepanelen het best reinigen op je pannendak?

8458 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 28, 2020 om 11:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aiglon,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://rietmanschoonmaakdiensten.nl/zonnepaneel-reiniging/

Tips om zonnepanelen schoon te maken .

https://www.essent.nl/kennisbank/zonnepanelen/hoe-werken-zonnepanelen/schoonmaken-zonnepanelen

gerbera
door gerbera - May 28, 2020 om 11:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dat horizontale panelen minder last (opbrengst) hebben is geheel afhankelijk van de situatie. Worden ze, op een plat dak, vertikaal geplaatst dan dienen de rijen verder uit elkaar gezet te worden i.v.m. schaduw van de voorstaande rij. Daarnaast is omgevingsschaduw van belang op welke wijze de panelen het best geplaats kunnen worden. Let wel, onder horizontaal en vertikaal wordt verstaan of ze in de lengte of breedte worden geplaatst, dus niet vlak of rechtop.
Over reinigen kunt u lezen op de door u genoemde site of anders lees hier

@H
door @HENK@ May 29, 2020 om 17:57
159 Antwoorden / 1 Vragen

ehhh... volgens mij ging het over last hebben van vuil, er is nergens sprake van opbrengst in de vraag!

wanneer u last leest als opbrengst hebt u gelijk, ik vraag me dus eigenlijk af wat de ts nu eigenlijk bedoeld

@H
door @HENK@ May 29, 2020 om 23:57
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ GERBERA   sorry, ik had over de laatste zinnen gelezen, ik had ook wel zo'n vermoeden maar vond het niet echt duidelijk hè ?

gerbera
door gerbera May 30, 2020 om 15:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@henk, het zij u vergeven☺

getty
door getty - May 28, 2020 om 12:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nooit

th
door thieu - May 29, 2020 om 11:40
147 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat u doelt op een horizontale (of vertikale) orëntatie van de panelen op een gewoon hellend dak.
Het verhaal op die site klinkt logisch. Op de onderste rand blijft het meeste vuil liggen, en die rand is bij horizontale plaatsing het langste.
Het zal ook b.v. afhangen van de breedte van de (aluminium) rand om de panelen. Hoe dikker/ grover die rand, hoe meer vuil er achter blijft. En ook, bij een steiler dak zal er eveneens minder vuil op blijven staan.
Maar uiteindelijk zal het aantal panelen wat geplaatst kan worden belangrijker zijn denk ik. Een aantal panelen méér door horizontale plaatsing levert dan toch meer op.
Ik krijg (binnenkort) panelen waarbij een zo groot mogelijk oppervlak aan panelen berekend is. Daarbij is het grootste deel vertikaal geplaatst en één rij panelen horizontaal, gewoon omdat dat de meeste opbrengst heeft.

sira
door sira May 29, 2020 om 19:30
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Jij begreep de vraag.
De vraag was duidelijker geweest als de TS het over lengte- of breedteplaatsing van de panelen had gehad.

Thijs12
door Thijs12 - May 29, 2020 om 11:51
532 Antwoorden / Vragen

Als ze schuiner liggen regenen ze beter schoon. Ik heb er 9 op mijn pannendak. Die liggen er zeven jaar op en worden nooit schoon gemaakt. Nu zijn ze geel van de pollen. Bij de volgende bui zijn ze weer schoon. Op mijn plat dak liggen er drie. Een keertje per jaar maak ik die schoon omdat ze niet zo schuin liggen. Onder langs de randen komt er een zwart laagje vuiligheid omdat het restwater verdampt.

Be
door Benmanos - May 29, 2020 om 16:13
2 Antwoorden / 3 Vragen

Deze reactie herken ik, zelfde situatie

Als ze schuiner liggen regenen ze beter schoon. Ik heb er 20 op mijn pannendak. Die liggen er vanaf 2015 op en worden nooit schoon gemaakt. Nu zijn ze geel van de stof. Bij de volgende bui zijn ze weer schoon.

Op mijn plat dak liggen er 6 stuks.

en ik heb nog wel een vraag aan Theo Trucker, op welke manier maak je ze veilig schoon, dus dat je niet onder de stroom komt te staan. En je haren voorgoed rechtopstaan. En met welk reiningings middel?

Thijs12
door Thijs12 May 29, 2020 om 16:28
532 Antwoorden / Vragen

Gewoon een spons met een beetje afwasmiddel en water in een emmertje. Stroom zit op de draden. Bij de connectors blijf je natuurlijk weg met water. Ik heb de connectors met bandjes opgehangen onder de panelen. Zorg dat die nooit in (regen) water kunnen liggen!

@H
door @HENK@ - May 29, 2020 om 18:04
159 Antwoorden / 1 Vragen

misschien de vraag wat duidelijker stellen, bedoelt u met horizontaal plat of bedoelt u dat ze in de lengte of de breedte zijn geplaatst?

Plat ( horizontaal) lees ik als liggend op een plat dak en dat is vast niet wat u bedoelde  :-)

gerbera
door gerbera May 29, 2020 om 22:14
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Onder horizontaal wordt verstaan de lange zijde boven en onder, onder vertikaal de korte zijde onder en boven.

Dit schreef ik eerder waaronder u een reactie gaf;
Let wel, onder horizontaal en vertikaal wordt verstaan of ze in de lengte of breedte worden geplaatst, dus niet vlak of rechtop.

@H
door @HENK@ May 29, 2020 om 23:56
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ GERBERA   sorry, had over de laatste zin gelezen, ik had ook wel zo'n vermoeden maar vond het niet echt duidelijk hè ?

mo
door mof - May 29, 2020 om 18:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van het aantal meeuwen af dat er vliegend op poept. Een horizontaal geplaatst paneel zal dan zeker meer vervuilen. Ik denk dat de stand niet alleen uitmaakt hoe het met de vervuiling zit, maar ook de omgeving, en hoe u ze wast.
gewoon water met wat zeep zou goed moeten zijn. Dan heeft een schuin paneel het voordeel dat het water er af loopt

gerbera
door gerbera May 29, 2020 om 22:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

onder horizontaal en vertikaal wordt verstaan of ze in de lengte of breedte worden geplaatst, dus niet vlak of rechtop.

Dus op beide kunnen de meeuwen flink poepen waardoor ze vervuilen. Alleen is de kans dat bij vertikaal geplaatste panelen de cellen over de gehele baan minder werken terwijl bij horizontale vervuiling per baan een enkele cel vevuilt kan worden.