He
door Helo153 Jan 15, 2022 om 15:19
Huishouden & energie

Is individuele teller verplicht bij duplex appartement?

Ik huur sinds 2020 een Duplex appartement. Het is een huis dat in 2 verdeeld is. De benedenverdieping is het schoonheidssalon van de huurbaas en op de bovenverdieping woon ik. Haar salon beschikt over een tussenteller en mijn gebouw beschikt over een tussenteller (voor gas en elektriciteit). Bij tekenen van contract was individuele teller belooft maar na 2 jaar nog niks van gezien. Nu komt de huurbaas er mee af dat ik 70 euro meer moet betalen per maand. Nu betaal ik 175 euro vast per maand voor mij en mijn vriend. Maar 1ste jaar woonde ik alleen en was ik amper thuis (ik denk dat ik toen veel te veel aan het betalen was). Sinds mijn vriend er is ingetrokken komen ze elke maand de tussentellerstand nakijken. Maar toen ik alleen woonde deden ze dit niet. Aan de hand van die maandelijkse controle sinds men vriend er woont komen ze er bij dat ik meer moet betalen. Maar toen ik naar de meterstand vroeg van toen ik er alleen in trok (om zelf te kunnen berekenen wat ik apart heb verbruikt aan kosten) werd deze vraag genegeerd.

Maar is die individuele teller verplicht? Ik vroeg om de rekening van mijn apart verbruik naar mijn brievenbus te laten versturen, maar dat is geen optie volgens de huurbaas.

Alvast bedankt!

4287 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 15, 2022 om 15:59
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de gedeelde link:

Zijn servicekosten en kosten voor GWL hetzelfde?

Nee, servicekosten is een breder begrip en bevat naast de kosten voor GWL bijvoorbeeld ook de kosten voor het salaris van de huismeester, administratiekosten en kosten voor huisvesting. De kosten voor GWL zijn dus een deel van de servicekosten.

Wie bepaalt de hoogte van de kosten voor GWL?

De verhuurder dient de hoogte van de kosten voor GWL te baseren op de jaarlijks gemaakte kosten. Hij dient ook een overzicht hiervan te geven aan de huurder zodat er niet gesjoemeld kan worden met de hoogte van de kosten.

https://www.huurwoningen.nl/info/gas-water-licht-gwl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2022 om 16:17
16838 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft aan dat in uw huurovereenkomst een individuele teller is overeengekomen. En nu dat niet het geval is betekent dat de verhuurder een wanpresratie levert of anders gezegd tot nu toe in gebreke blijftom de overeenkomst na te leven. In o.a. deze link vindt u info wat u kunt doen https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u dus kunt vorderen dat dit wel binnen afzienbare termijn (bijv. 1 maand) wel plaats vindt. Deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ is daravoor te benutten. U kunt ook eerst op een ietwat eenvoudiger maniet uw verhuurdr hier op wijzen. Zie ook Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en u kunt ook de https://www.woonbond.nl/huurderslijn waar men dan wel zal vragen of u lid bent en zie  evt. ook nog dit: https://www.woonbond.nl/nieuws/controleer-servicekosten hoewel dit m.i. niets met servicekosten te maken heeft maar met verbruik van energie waarvoor een verhuurder niet zo maar een bedrag mag vaststellen of anders gezegd: het bedrag moet onderbouwd zijn. Hier is echter primair sprake van ingebreke blijven m.b.t. naleving huurovereenkomst.

Janzegt
door Janzegt Jan 16, 2022 om 11:49
124 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft. TS schrijft "Bij tekenen van contract was individuele teller belooft " . TS zegt niet dat dit in het contract staat.
Als het in het contract staat, dan heeft u gelijk. Is het mondeling toegezegd, dan zal TS wettig en eenduidig moeten aantonen dat dit gezegd is, voordat ze uberhaupt een vordering kan stellen

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 16, 2022 om 12:11
16838 Antwoorden / 202 Vragen

i.d.d. er staat beloofd en belofte maakt ook schuld maar dat dient dan in ieder geval te worden bewezen. @PANTHER22 verwees al na mijn antwoord naar de zeer relevante informatie in deze.

mo
door mof - Jan 17, 2022 om 11:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Verplicht is de individuele teller niet, de huurbaas kan bijvoorbeeld een huur inclusief rekenen. De verhuurder is wel verplicht elk jaar een gedetailleerd overzicht te verstrekken van uw verbruik en mag niet onredelijk veel meer als voorschotbedrag vragen op de energie en waterrekening. Een goede verhuurder zal ook gewoon toestaan dat u tussentijdse waarden kunt opnemen. Verplicht is dit echter niet.

Le
door LexvanRootselaar - Jan 17, 2022 om 13:58
7 Antwoorden / Vragen

Ik adviseer je kontakt op te nemen met je netbeheerder (afhankelijk van gebied waar je woont is dat na te gaan, want voor elk huis in Nederland is één netbeheerder). Als energieverbruik in je huurprijs is inbegrepen kan die niets voor je doen, omdat je dan helemaal afhankelijk bent van de eigenaar van de plek waar de aansluiting is geplaatst. Misschien is het ook mogelijk een electriciën een tussenmeter te laten plaatsen, waardoor je zicht krijgt op je eigen verbruik, want anders zul je het met de opnemingen van de huisbaas moeten doen. Het verschil tussen de meter van het huis en de tussenmeter van de salon geeft wel het verbruik van uw woning.

1paul
door 1paul - Jan 18, 2022 om 08:52
3141 Antwoorden / 0 Vragen

bij huur moet men je de meterstand doorgeven en men moet het werkelijke verbruik afrekenen en niet een fictief verbruik.

je weet nu de meterstand neem ik aan of kunt deze aflezen, daar heb je recht op, op zich is er niets mis met tussenmeters trouwens.

vraag me wel af waar de hoofdmeters zitten trouwens en wat er afgesproken is in huurkontrakt hierover?

ro
door ronny530 - Jan 18, 2022 om 14:13
2777 Antwoorden / 41 Vragen

De induviduele meters of tellers zoals u ze noemt zijn er wel want in uw woning zijn tellers geplaatst. In de salon zijn de hoofdmeters geplaatst die het totale verbruik registreren en de tussentellers die in uw woning zijn tellen uw verbruik op. Salons/winkels met een boven etage die voor eigen bewoning bedoeld is hebben één hoofdaansluiting omdat het kadestraal één pand betreft die voor wonen en werken geschikt is. In dit geval heeft de eigenaar besloten om de boven etage aan u te verhuren en dat kan op twee manieren, verhuren tegen een all in prijs of het energieverbruik middels een voorschot in rekening brengen en dat is in uw geval mogelijk omdat u eigen meters heeft. Nu u samen bent gaan wonen varanderd het energieverbruik ook met als gevolg dat ook het voorschotbedrag aangepast gaat worden en dat kan alleen als de verhuurder inzicht krijgt op uw huidige energie verbruik. De enige manier om dat te doen is regelmatig de standen van de tussenmeter die in uw woning geplaatst is op te nemen en op basis van die standen het voorschot aan te passen. Eigenlijk best wel netjes want dan komt u bij de afrekening van de energie niet voor verrassingen te staan.