Ma
door Marsia Nov 8, 2021 om 14:57
Huishouden & energie

Is pvc vloer schadelijk voor de gezondheid

Ik pvc vloer schadelijk voor de gezondheid

31131 13 Rapporteer

Ma
door Marsia - Nov 8, 2021 om 14:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Is pvc schadelijk voor de gezondheid

sira
door sira - Nov 8, 2021 om 15:05
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Als het schadelijk zou zijn, mag ik aannemen (en hopen) dat het niet verkocht mag worden. PVC kozijnen zouden dan ook schadelijk zijn.

Di
door DirkJ - Nov 8, 2021 om 16:04
8 Antwoorden / Vragen

Het direct eventueel schadelijke bestanddeel wat er in PVC zou kunnen zitten is eventueel de weekmakers. Dit zijn de stoffen die zorgen dat dat de stroken pvc soepel/buigzaam zijn.
De meeste gerenomeerde merken gebruiken weekmakers op soja basis en deze PVC vloeren scheiden dan ook geen gevaarlijk stoffen uit. Er zijn( Duitse) keurings eisen die staan waaraan een vloer moet voldoen om te mogen worden gebruikt in bij voorbeeld kinderdagverblijven en scholen. De meeste vloeren voldoen zondermeer aan dit keurmerk, zeker de laatste jaren. 90 % van de ruim 100 aanbieders (groothandel en fabrikanten) van PVC vloeren betrekken hun vloeren uit China. Tarkett komt uit Luxemburg en Coretec, Quickstep en oa Moduleo komen uit Belgie en Novilon uit Nederland, bij deze vloeren zal de kans op sjoemelen met ingredienten zeker 0 zijn, bovendien zijn de levertijden beter gegarendeerd dan de Chinese vloeren.
Vloerenleveranciers  hebben leverings problem omdat daar  door dat er geen containers zijn en fabrieken soms geen geen stroom hebben om te kunnen produceren.
Alle vloeren zijn tegenwoordig voorzien van een PU coating (blanke lak) varierend van 0.3 mm 0.55mm en 0.7 mm dit is eigenlijk de werkelijke slijtlaag.
Nog een tip koop bij een CBW aangesloten winkelier gaat er iets fout dan kun je ergens op terug vallen.

Dirk (verkoper van oa PVC vloeren)

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 8, 2021 om 16:21
7185 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2021 om 16:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Eedn korte reactie aanvullend hetgeen al is genoemd: in principe neen. Indien het wel zo zou zijn mag het niet worden verkocht.

@H
door @HENK@ Nov 10, 2021 om 15:40
159 Antwoorden / 1 Vragen

en er word ook niets verkocht wat niet verkocht mag worden ??????

China is er regelmatig mee in het nieuws toch?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 10, 2021 om 15:47
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Door rood licht rijden mag ook niet! En indien een winkelier in Nederland iets verkoopt dat niet is toegelaten qua gezondheidsproblemen zal bij melding de VWA meteen optreden!

rj
door rjw May 20, 2022 om 13:23
3260 Antwoorden / 5 Vragen

@ @henk@: als mensen zelf bij Chinese winkels gaan bestellen moeten ze ook het risico accepteren dat er spullen worden verkocht die niet aan onze normen voldoen. Als je gewoon hier bij gerenommeerde zaken koopt voldoet het aan onze richtlijnen, en zo niet dan wordt daar tegen opgetreden.

Ma
door Marsia - Nov 8, 2021 om 17:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden en tips die zijn gegeven.

sira
door sira Nov 8, 2021 om 17:39
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Duimpje Omhoog Smiley : Waarom cookies?

sjjoppy
door sjjoppy Nov 8, 2021 om 18:29
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan @marsia.

bussy02
door bussy02 - Nov 8, 2021 om 17:56
145 Antwoorden / 37 Vragen

Waar heeft u dit vandaan?

Be
door Bewaklu - Nov 8, 2021 om 22:02
131 Antwoorden / 1 Vragen
mo
door mof - Nov 10, 2021 om 11:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, wel als u brand krijgt. Dan kan chloorgas vrijkomen!

Fr
door Frans Scholten Nov 10, 2021 om 17:38
1 Antwoorden / Vragen

Dit is helaas niet helemaal juist. Veel mensen maken deze fout.

Als PVC in brandt vliegt komt er zoutzuurgas vrij (HCl, waterstofchloride), geen "chloor". Zoutzuurgas is een intens zure, gemene walm die zich als een vieze rook snel verspreidt. Erg ongezond. Inademen altijd vermijden, dus hard weglopen. Metalen voorwerpen kunnen meteen gaan roesten, als ze aan zoutzuurdamp worden blootgesteld, omdat zoutzuurdamp zo'n bijtend zuur is. Als de brand gedoofd is goed letten op die achtergebleven bezittingen die van metaal zijn gemaakt!

En die zoutzuurwalm is er ook in geen geringe hoeveelheid, want PVC bevat 57 gewichtsprocent van het element chloor (aangeduid met Cl), afgezien van de weekmaker. Dat chloor wordt bij een brand dooor een chemische reactie gekoppeld aan waterstof (H) in het PVC, zodat HCl, het bijtende zuur waterstofchloride wordt gevormd.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 10, 2021 om 13:48
88 Antwoorden / 2 Vragen

Iedere dag JUNKFOOD eten is gevaarlijk !!!

Iv
door Ivan007 - Nov 10, 2021 om 14:43
47 Antwoorden / 3 Vragen

De bakker voorziet geen problemen om brood te eten

Je
door Jeanetje - May 20, 2022 om 13:20
1 Antwoorden / Vragen

We hebben ons goed verdiept in alle merken en keurmerken an die zijn echt wel belangrijk. wij hebben uiteindelijk gekozen voor het merk IPC. we hebben ook gehoord dat gewoon hele bekende merken die maar 1 collectie echt gekeurd hebben en de rest overal in de wereld laten maken, echt slecht. Groeten Jean uit Amsterdam