mj
door mjurgen Nov 17, 2017 om 13:14
Huishouden & energie

Isolatiewaarde van isolatieglas meten

Sind enkele maanden hebben we in de woonkamer nieuw isolatieglas i.v.m. een betere waarmte- als geluidsisolatie.

Alleen hebben we de indruk dat van dit glas de waarmte- en geluidsisolatie niet beter is dan van het oude.

Na ja, dit is maar een indruk, maar hoe kunnen we bepalen of het geleverde glas aan de belofte eisen voldoet?
Kan ik op het op de een of andere wijze zelf meten?
Want als de meting zou uitwijzen dan de waarde(s) te laag is (zijn), dan is dit in elk geval een aanwijzing dat iets niet klopt en kunnen we ons desnoods beroepen op de garantie.

9416 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2017 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen
mj
door mjurgen - Nov 17, 2017 om 14:05
62 Antwoorden / 19 Vragen

Hartelijk bedankt.

Uw antwoord laat zien hoe je de vermelde isolatiewaarde op het glas zelf kunt lezen en hoe je kunt bepalen of het glas gecoat is.

Mijn vraag is eigenlijk iets ruimer bedoeld, waarbij ik ervan uitga dat de vermelde isolatiewaarde niet noodzakelijkerwijs juist is (stel bijvoorbeeld dat er een fout in het glas / isolatieruimte / enz. zit).

Kan ik niet bijv. aan de buiten- en aan de binnenkant een meting naar geluid- en warmteisolatie verrichten?

tijger1
door tijger1 Nov 17, 2017 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen idee van de voorwaarden, maar u zult dan mijns inziens in ieder geval dure apparatuur moeten huren of aanschaffen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 17, 2017 om 14:34
7182 Antwoorden / 3 Vragen

De mate van warmte-isolatie

Het warmteverlies door een ruit wordt uitgedrukt in de U-waarde. Dit bekent dus hoe lager de U-waarde, hoe hoger de isolerende werking van het glas. Enkel glas heeft een U-waarde van 5,8. Er is tegenwoordig isolatieglas op de markt met een U-waarde die fors lager is dan 1,0.

       http://www.glasspecialisten.nl/over-glas/isolatieglas.html

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2017 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u wilt eigenlijk weten of u genept bent? Want dat idee hebt u?

mj
door mjurgen Nov 17, 2017 om 14:58
62 Antwoorden / 19 Vragen

'Genept' suggereert dat er iets opzettelijk fout is gedaan. Zo bedoel ik het niet.

Ik denk meer aan: er kan iets fout zijn gegaan, bij de productie of bij de plaatsing. Maar hoe kom ik erachter?

tijger1
door tijger1 Nov 17, 2017 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met de leverancier en uit uw teleurstelling.

mj
door mjurgen Nov 21, 2017 om 17:13
62 Antwoorden / 19 Vragen

Sorry voor mijn late reactie.
Misschieen is contact opnemen ... toch wel het verstandigst.

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2017 om 16:03
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen hebben we de indruk dat van dit glas de waarmte- en geluidsisolatie niet beter is dan van het oude.
Dat hangt helemaal van de "U" waarde van het nieuwe ten opzichte van het oude glas. Neem aan dat het vorige ook dubbel glas was en dan zal er maar een klein verschil in de U waarde zitten wat dus moeilijk vergelijkbaar is. Zeker met geluid maakt dit nauwelijks verschil maar met warmte zal u het op den duur wel merken. Daarnaast is ook de buitentemperatuur van belang. Lees ook dit, even naar onder scrollen; http://www.luchtdichtbouwen.nl/nieuws/u-waarde-en-r-waarde

mj
door mjurgen Nov 21, 2017 om 17:20
62 Antwoorden / 19 Vragen

Het verhaal moet ik nog in alle rust tot me nemen.
Ja, inderdaad er zat dubbel glas in.
Het nieuwe zou een betere geluid- en warmteisolatie hebben, waarbij het ook gaat om de isolatie van warmte van buiten (om die deels tegen te houden). Voor de geluidisolatie zou er ook een folie in het raam moeten zitten en voor de warmteisolatie zou het buitenglas van een folie zijn voorzien. Het geplaatste glas is overigens dit: Zonwerend Combi Neutraal 70/40 Isopane

Maar ik volg het advies van Tijger1: neem contact op met de leverancier.