Ro
door Roma60 Dec 20, 2022 om 09:30
Huishouden & energie

Ivm elektrische auto zitten wij ondanks zonnepanelen aan hoog energieverbruik

Ons dak kan niet meer zonnepanelen kwijt en om het milieu te sparen hebben we een elektrische auto. Op welke wijze kan ik toch optimaal gebruik maken van het energieplafond. Mijn verbruik ligt er door de auto ver boven. Is het dan handiger mijn auto niet thuis op te laden? Hoe zit dat?

5462 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 20, 2022 om 09:41
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een kwestie van rekekjen of u bij laden aan een laadpaal wel of niet goedkoper uitbent.
In ieder geval is het wel zo dat u, zeker op dit moment, nog profiteert van belastingvoordelen m.b.t. het bezit van een electrische aauto en lijkt het mij waarschijnlijk dat u met een niet electrische auto meer aan bransstrofkosten kwijt zou zou zijn dan nu aan 'meer'kosten electra.

Gr
door Grunn1 - Dec 20, 2022 om 10:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Openbaar laden dan maar of had je verwacht dat de overheid het electrisch rijden voor je gaat betalen.
Je bent nu al veel goedkoper uit dan een brandstof auto dankzij belasting voordeeltjes op je ev.
Hou er ook nog even rekening mee dat het plafond niet zo werkt als de meesten denken. Het is namelijk niet zo dat wat je in de zomer bespaard aan stroom mag verbruiken in de winter.

Lees het volgende stuk maar eens Nieuwe regels voor het energieplafond: reken je niet rijk https://www.rtvnoord.nl/nieuws/983919/nieuwe-regels-voor-het-energieplafond-reken-je-niet-rijk #rtvnoord

CP
door CPV Dec 21, 2022 om 12:03
21 Antwoorden / Vragen

"Het is namelijk niet zo dat wat je in de zomer bespaard aan stroom mag verbruiken in de winter."

Zo zit het niet in elkaar, de scheidslijn ligt op het moment van je jaarnota. Dus: wat je voor je jaarafrekening niet hebt gebruikt, mag je daarna niet alsnog gebruiken.

deexpert
door deexpert Dec 21, 2022 om 13:07
104 Antwoorden / 2 Vragen

CPV

Dit is ook niet helemaal juist. De overheid heeft per maand een maximum bepaald. Wa in een maand overblijft kan je volgens mij niet meenemen naar de volgende maand. Kijk op de website van uw leverancier.

CP
door CPV Dec 21, 2022 om 13:47
21 Antwoorden / Vragen

Nee, de overheid heeft een normbedrag per maand bepaald en die bedragen worden opgeteld tot het moment van je afrekening. Bij Vattenfall: Het prijsplafond geldt tot een bepaald verbruik. Dit noemen we het verbruiksplafond, en dit verschilt per maand. Blijf je hieronder, dan neem je het verbruik wat overblijft automatisch mee naar de volgende maand. Totdat je de jaarafrekening krijgt. https://www.vattenfall.nl/nieuws/verbruiksplafond/

Gr
door Grunn1 Dec 23, 2022 om 10:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Succes CPV maar niet aan het eind van het jaar gaan klagen dat wat je hebt bespaard in januari en februari dat je dat kwijt bent in november en december en dat je toch boven het plafond uitkomt.

pino123
door pino123 - Dec 20, 2022 om 10:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doordat je een elektrische auto hebt, ben je minder geld kwijt bij de benzinepomp. Volgens mij heft het een het ander op. Anders kijken wat de actuele tarieven zijn aan een oplader bij de benzinepomp en je tarieven thuis om te bekijken wat goedkoper is. Tot aan het prijsplafond zullen de tarieven lager zijn thuis. Al zal je met het verbruik van elektriciteit later in het jaar duuder uit zijn. Dan zou ik goed bekijken waar je het goedkoopst de auto kan opladen.

mahadma
door mahadma - Dec 20, 2022 om 10:52
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft al premie ontvangen, rijdt belasting vrij, dus ga eens rekenen met alle plussen en minnen wat voor u het minst kostbare is. Bedenk er wel bij dat u binnen afzienbare tijd toch ook wegenbelasting zal gaan betalen met een zware auto. Autorijden zal u altijd geld kosten, waar u ook op rijdt, stroom of wat anders.

En als uw huis tzt gasloos zou worden kunt u het energie plafond wel vergeten ......... Er is geen ying zonder een yang.

rj
door rjw - Dec 20, 2022 om 12:22
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Noem eens wat cijfers. Wat zijn de laadkosten thuis, en wat op straat? Hoeveel kWh laad je per jaar? Dat soort dingen. Met de vraag zoals die nu gesteld wordt kunnen we niks. Het hangt helemaal van de individuele situatie af.

ro
door ronny530 - Dec 20, 2022 om 17:09
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de auto niet gratis op het terrein van uw werkgever kunt opladen blijft thuis opladen de meest goedkope manier want bij opladen aan een openbare laadpaal zal de hoofdprijs gevraagd gaan worden. U spreekt zichzelf een beetje tegen enerzijds heeft u het over milieu besparen en anderzijds over de kosten die het met zich meebrengt en u zo laag als mogelijk wenst te houden. Daarbij is het energieplafond bedoeld om huishoudens met een gemiddeld energie verbruik tegemoet te komen en auto's zowel elektrisch als op brandstof zijn geen eerste levensbehoefte maar een keuze.

justmeagain
door justmeagain Dec 20, 2022 om 23:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ronny, ik heb zelf geen ev maar begreep dat onderweg laden soms goedkoper is als thuis laden omdat laadpaal providers soms langlopende en voordelige stroomcontracten hebben. Dus voordeliger als thuistarief.

Iv
door Ivo W - Dec 20, 2022 om 17:53
729 Antwoorden / Vragen

Waar u het beste kunt laden hangt af van de energieprijs bij u thuis en bij de openbare laadpaal. U kunt het beste laden op de plek waar dat voor u het voordeligste is.

Met een elektrische auto kan een dynamisch energiecontract, met prijzen per uur, heel interessant zijn. Als het flink waait, als het heel zonnig is en in de nacht ligt de elektriciteitsprijs vaak één of enkele uren onder de tarieven van h
et prijsplafond. Afgelopen nacht bijvoorbeeld kostte de elektriciteit (inclusief inkooptoeslag en alle belastingen) vier uur lang minder dan 20ct/kWh. Als u de elektrische auto had ingesteld dag hij op die uren moest laden, dan had u voor nog geen 10 euro een volle accu gehad.

di
door dibbertje48 - Dec 21, 2022 om 11:21
11 Antwoorden / Vragen

Beste ROma60

Het valt me nog al op dat er wat kritisch of kribbig wordt gereageerd in de trant van "je zegt dat je het voor het milieu doet maar je doet het voor het geld". Dat is een beetje raar. Zelf rijd ik ook elektrisch. Dat doe ik voor het geld en het milieu. Ik zie niet in waarom dat niet amen kan gaan. Sterker nog wat is er mooier dan milieu vriendelijk rijden en ook nog eens goedkoper uit zijn. Je mag best profiteren als je het milieu belang dient!

Ik denk toch dat je het beste thuis kan blijven laden. Je betaalt dan inderdaad voor het verbruik boven het plafond het tarief van je contract. Laden aan een laadpaal zal wel fors duurder gaan worden. Je moet uitzoeken wat de openbare laadpaal bij jou in de buurt rekent. Als dat lager is dan jouw contractstarief dan zou ik daar laden.

ha
door harrybre - Dec 21, 2022 om 12:52
240 Antwoorden / Vragen

U betaalt gewoon als iedere NL-0er het stroomtrief.
Dat de NLe Overheid een greep in de Grote Gemeenschappelijke Pot, ook wel 's Rijks Schatkist genaamd, gedaan heeft, om de onderste laag aan energiekosten voor de NLe burgers wat draaglijker te maken, is leuk, doch.. daar valt helaas niet ieder stroom ( of ander) energieverbruik onder.
Mijn vrouw is knap dement en heeft het altijd koud ( zelfs van de zomer bij 28,2C nog). Vermoedelijk dus een probleem in haar hersenen. Gevolg, dat ik VER boven het gemiddelde energieverbruik uitstijg en zal blijven stijgen. Helaas, voor u en mij, een van de redenen, waarom u en ik NIET onder dat lage energie-subsidie-plafond zullen blijven.

mo
door mof - Dec 21, 2022 om 20:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Stroom uit de laadpaal levert ook geen korting op de geldende stroomprijs. Het plafond tot het uiterste nutten zal ws het gunstigste zijn.

John1313
door John1313 - Dec 21, 2022 om 22:59
34 Antwoorden / 1 Vragen

Ga naar benzine en wacht op waterstof!!

Je wil toch geen elektrische auto's met onder slechte arbeidsomstandigheden geproduceerde accu's waarvoor grondstoffen nu al schaars zijn of moeilijk te winnen en een chemische afvalbult als de voertuigen/accu's EOL zijn.
Nog maar te zwijgen van de laad infra op ons propvolle elektriciteitsnet.

Wat betreft het milieu/de emisie moeten we niet zo panisch doen.
Al ver voor de mens bestond veranderde het klimaat voortdurend, daar heeft de mens slechts minuscule invloed op.

Wel heeft die klimaat verandering nadelige invloeden - daar moeten we ons tegen beschermen d.m.v. waterwerken, dijken etc. zodat we geen herhaling van Zeeland 1953 of Limburg 2021 meer krijgen.