rolandroland
door rolandroland Aug 12, 2013 om 21:35
Huishouden & energie

Jacuzzi/zwembadpomp

De buren van mij hebben een zwembadpomp neergezet die bijna dag en nacht aan staat. Buiten zitten is een minder prettig verblijf gezien die lage bromtoon. En 's nachts slapen? Dan moet de slaapkamer raam dicht gedaan worden of oordoppen in. Zijn hier geen normeringen voor? Het is niet een heel HARD geluid maar wel irritant vooral 's nachts als het stil is. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

11052 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2013 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom staat die pomp 's nachts aan? Hebt u dat al aan uw buren gevraagd?

rolandroland
door rolandroland - Aug 12, 2013 om 22:18
23 Antwoorden / 30 Vragen

Heb ze gevraagd of ze het apparaat 's nachts willen uitzetten omdat ik er niet goed van kan slapen. Maar ik wil dit niet elke keer weer gaan vragen, totaal twee keer gevraagd.

aurora1
door aurora1 - Aug 12, 2013 om 22:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op internet bij forums waar over dezelfde klachten gesproken wordt. Er worden diverse oplossingen gemeld die je aan de buren zou kunnen voorleggen: klik hier voor een overzicht van sites met dezelfde klacht.

vr.gr.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2013 om 22:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Je schrijft dat je het 2x gevraagd heb, je schrijft alleen niet wat hun antwoord was (al is dat te raden). Je kan bij de Gemeente eens vragen wat de aanvaardbare db 's
zijn en/of iemand laten komen die het geluid opmeet. Bovenstaande link van aurora1 wilde ik net doorgeven, maar stond er al. Is wel van 2007. Ik weet dus niet of de db veranderd zijn in de loop der jaren.

user123
door user123 - Aug 13, 2013 om 12:28
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 12 aug 2013, 22:14]Maar waarom staat die pomp 's nachts aan? Hebt u dat al aan uw buren gevraagd?

Dat is nodig om het water in beweging te houden, voor de waterkwaliteit.

Ik kan mij voorstellen dat het irriteert. Het geluid is niet hard, maar zeker niet hard genoeg om van geluidsoverlast te praten. Verplaatsen kan meestal niet omdat het ding te groot is en te zwaar.

Wellicht een mini "geluidswal" in de vorm van isolatiemateriaal en begroeiing ?

wolfenjong
door wolfenjong - Aug 13, 2013 om 13:02
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Dat dit apparaat s'nachts moet draaien is onzin, 12 uur per dag is meer dan voldoende, de rede zal zijn dat de buurman hem s'nachts laat draaien . omdat hij dan op goedkopere nachtstroom kan draaien, daar het stroomverbruik zeer hoog is van een jacuzzi, anders zo ik verder geen reden weten dat dat ding s,nachts moet draaien,
Naar de gemeente of de wijk agent stappen, als u er in overleg met de buurman niet uit komt.

Succes er mee,

rolandroland
door rolandroland - Aug 14, 2013 om 22:48
23 Antwoorden / 30 Vragen

Ik heb eerlijk gezegd geen zin in een buren ruzie of wat dan ook. Gelukkig staat het apparaat weer uit en hielden zij er eergisteren wel rekening mee en zetten het apparaat 's avonds uit. Ik wilde graag weten welke geluidsnormeringen hierop kunnen zitten en of het redelijkerwijs is om de pomp te gaan isoleren qua geluid en dit kunt vragen van je buren?

Op http://www.naabv.nl/projecten/hoeveel-geluid#.Ugvsd9JM-NA

staat: 40 dB(A) in de nachtperiode tussen 23:00 en 07:00 uur. Als het apparaat zelf daar net onder zit: Dan is er geen sprake van geluidsoverlast denk ik? Zie dat hier één uitspraak is gedaan op rechtspraak?

http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/BQ3734

Was puur benieuwd hoe rechters hierover oordelen, gesprek met de buren levert veelal meer op dan deze weg in slaan natuurlijk.