el
door els vermeren Dec 14, 2014 om 20:00
Huishouden & energie

Kaarsen walmen van de action enorm

Ik kocht een doosje kaarsen van de action. Wat een spijt. De kaarsen walmen enorm. Roetwalm in de huiskamer en slecht voor je gezondheid. De kaarsen de kliko in. Kan nooit goed zijn voor een mens. Wie weet dit?

11760 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2014 om 20:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo els vermeren,

Hoe voorkom ik dat een kaars gaat walmen?
Controleer eerst of de kaars op de tocht staat. Zo ja, verplaats de kaars dan of sluit de deur of het raam. Als de kaars niet op de tocht staat, is de lont misschien te lang. Doof de kaars en kort de lont in tot ongeveer 1 cm. Ook kan de rand van de kaars te hoog zijn waardoor de lont niet genoeg zuurstof krijgt. Snijd een rand van het kaarsvet af zodat deze niet hoger is dan 1cm.

Als het probleem dan nog niet is opgelost, is de lont misschien verontreinigd of verstopt met was. Het kan ook zijn dat de lont verkeerd geproduceerd is of van slechtere materialen is gemaakt. Fabrikanten van kwaliteitskaarsen besteden veel aandacht aan de lont, omdat die van grote invloed is op de brandeigenschappen van de hele kaars. Kaarsen met een slechtere lont gaan veel sneller walmen en druipen.
(Bron:goudakaarsen)

Verder: waren het gekleurde kaarsen, want de verf kan er ook voor zorgen dat hij gaat walmen?

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 14, 2014 om 21:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het aansteek lontje kort houden.

ga
door gast 1 - Dec 14, 2014 om 21:50
55 Antwoorden / 0 Vragen

Geen enkele kaars is gezond. Waar denk je waar al dat kaarsvet blijft? Een keer een kaars opsteken is geen probleem, maar dat moeten er niet teveel zijn en niet te frequent worden gedaan. Maar dat is met wierook net zo. Eigenlijk moet je dan altijd al goed luchten tijdens gebruik. Maar de ene kaars walmt inderdaad wel meer dan de ander en dat maakt de situatie er niet beter op. Ik heb flinke longproblemen en maak dus sowieso heel weinig gebruik van kaarsen etc. maar teveel is nooit gezond, ook niet voor mensen zonder problemen.

Gr. Willem.

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2014 om 23:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon een goed advies: koop/of laat door iemand de kaarsjes bij Ikea kopen. Al is de Action de winkel van het jaar: de beste theelichtjes zijn echt van Ikea. Walmen niet, branden minimaal 6 uur en zijn relatief zo goedkoop als de Action. (Ik laat ze kopen; heb een Ikea fobie). ;-)

edrick3
door edrick3 - Dec 15, 2014 om 10:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Een kaars is wel iets anders dan een theelichtje. ;-)

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2014 om 13:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 15 dec 2014, 10:51]@tenormin,

Een kaars is wel iets anders dan een theelichtje. ;-)

Echt waar? Zowel slechte kaarsen als goedkope theelichtjes walmen. Goede (Goudse) kaarsen en de door mij genoemde theelichtjes walmen niet.

@els vermeeren, Action is een prima toko maar wil niet zeggen dat alles ook goed is.