An
door Anne74 Feb 21, 2020 om 18:17
Huishouden & energie

Kan de woningbouw mij verplichten elektrisch te koken terwijl de gasleiding er wel ligt

Hoi,

Ik krijg een andere huurwoning en daar ligt een aansluiting voor elektrisch koken. Echter ligt er ook een gasleiding maar is de kraan verwijderd.

Mag de woningbouw mij verplichten elektrisch te gaan koken (ze wijgeren de gaskraan weer aan te sluiten) zonder mij tegemoet te komen in de extra kostern die ik moet maken (gaskookplaat en pannen)? Ik ben benieuwd!

Groeten,
Anne

11871 16 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Feb 21, 2020 om 18:21
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anne,

Het antwoord is : ja.

Je kunt eventueel  een andere woning zoeken met gasaansluiting.

Zit er wel een CV ketel in ?
Hebben de buren nog wel een gasaansluiting?

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2020 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de kraan van die gasleiding verwijderd is, moet ook de leiding afgedopt zijn. En hoe wordt die huurwoning verwarmd? Is de gasmeter dan verwijderd?

Maar u zult zelf een kookplaat moeten kopen waarop u elektrisch kunt koken.

Ta
door Tarzanhond - Feb 21, 2020 om 18:44
15 Antwoorden / 4 Vragen

Zal het niet zo kunnen zijn dat de vorige bewoner electrisch kookte.
En een nieuwe kraan erop zorgt dat u weer op gas kan koken.
Want dan zal ook de verwarmingsketel niet op gas moeten werken.

panter22
door panter22 - Feb 21, 2020 om 19:03
6599 Antwoorden / Vragen

Meestal staat er in de advertentie je een elektrische kookplaat aan moet schaffen omdat je alleen elektrisch kunt koken.
Heb je gevraagd waarom de gasleiding is afgesloten?
Bij de bezichtiging van de woning was het je niet opgevallen dat de gasleiding afgedopt was?
Een elektrische kookplaat en pannen aanschaffen moet je zelf doen
Kijk eens op kieskeurig:
https://www.kieskeurig.nl/kookplaat/elektrische_kookplaat?page=1
Misschien kun je je pannen nog gebruiken
https://www.pankopen.nl/oude-pannen-blijven-gebruiken-op-inductieplaat/
en
https://www.plezierindekeuken.nl/pannen-van-gas-naar-elektrisch/

ro
door ron503 - Feb 21, 2020 om 19:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gasleiding is afgedopt en dat komt in huurwoningen wel vaker voor. Enerzijds omdat de vorige huurder op elektrisch koken over is gegaan en anderzijds een vorige huurder de gaskraan bij verhuizing heeft verwijderd omdat dat bij het volgende huurhuis die een gasleiding ook geen kraan had. De woningbouw hoeft de gaskraan niet voor u te plaatsen maar een installateur wil dat graag voor u doen.

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2020 om 19:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt dat toch zelf op eigen kosten weer laten aansluiten? Koop anders een elektrisch kookplaatje als u dat niet wilt.
En hoezo dat de woningbouw u "verplicht" om electrisch te koken? Zuigt u dat niet uit uw duim? Dat doet toch niemand, dus uw opschrift klopt niet.

https://www.marktplaats.nl/q/elektrische+kookplaat/

https://www.blokker.nl/c/elektronica/keukenapparaten/kookplaten/945647

U kunt daarnaast besluiten om helemaal niet te koken. Veel mensen koken nooit.
Extra kosten voor gaskookplaat en pannen?

mr
door mrmoto Feb 22, 2020 om 09:56
167 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt daarnaast besluiten om helemaal niet te koken. Veel mensen koken nooit.
Heel erg simpel door de bocht ! heeft u ervaring met het niet meer koken ?

aurora1
door aurora1 Feb 22, 2020 om 18:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bent u @anne74?

Tr
door Trostomaat Feb 22, 2020 om 23:02
239 Antwoorden / Vragen

Met niet meer koken is niets mis. Met niet meer eten wel.

aurora1
door aurora1 Feb 25, 2020 om 01:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2020 om 21:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me niet voorstellen dat de gasaansluiting niet kan worden hersteld: alles zit er toch. Mijn gasleiding zit er ook, afgedopt, omdat ik al sinds 1996 elektrisch kook. Maar als ik morgen weg zou gaan en nieuwe bewoner wil gas: dan wordt dat aangesloten, voor ik vertrek: dat moet ik doen. Dus verplichting kan nog lang niet voor door een WBV gezegd worden. Inderdaad, als u van gas naar elektrisch gaat koken, of inductie: dan heeft u wel nieuwe pannen nodig, omgekeerd: van elektrisch naar gas niet. Dus ik zou als ik u was maar de gastoevoer weer laten aansluiten. Ze weigeren alleen omdat u denkt dat deze kosten op hun bordje komen, wat niet zo is. Wel erg jammer dat u nergens op antwoorden reageert.

Iv
door Ivo W Feb 22, 2020 om 08:22
729 Antwoorden / Vragen

Het kan prima zo zijn dat er helemaal geen gastoevoer naar de woningen meer is, indien het complex is aangesloten op stadsverwarming of gebruik maakt van blokverwarming.

me
door mein33 - Feb 21, 2020 om 21:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zit er dan wel een gasmeter in de woning ? Want zonder gasmeter geen gas aansluiting !
Er kan best nog een gasleiding in de keuken zitten, maar die hoeft niet meer functioneel te zijn, maar is niet weggehaald omdat er dan het e.e.a gesloopt moet worden en dat zou onnodige kosten met zich brengen.

tenormin
door tenormin Feb 21, 2020 om 22:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, grappig dat je dit schrijft. Ik heb wel een gasmeter (ergens in de kelder) maar Eneco vroeg me laatst waarom ik geen gas verbruik. Ik verbruik wel gas, maar dat gaat via de verdeelsleutel van de WBV, via ISTA (of zo ;-)
Volledig geen verstand van wat via wat loopt. Heb een HR ketel en al sla je me dood: ik denk dat dit via de elektrische stand gaat. Zoals vroeger, geiser, gelukkig geen vlammetje meer en open uitlaat in de keuken. En nee, na de renovatie in 2010: de aansluiting hier is nooit weggehaald: ik ben zowat de enige die elektrisch kookt. Daarom heeft de woningbouw destijds mijn aansluiting zelf voor hun rekening genomen: we hadden die installatie immers ook zelf betaald.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2020 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een HR ketel hebt gebruikt u zelf gas voor uw verwarming en warm water. Als u via de WBV aan Ista betaalt, hebt u geen eigen verwarming en dus ook geen gasgebruik. Maar hoe hebt u dan warm water?

tenormin
door tenormin Feb 22, 2020 om 00:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Schreef ik al (weet niet veel) geen idee. Via die HR ketel? Gaat dat op gas of elektra? Ik betaal de gasrekening aan de woningbouw. Meer weet ik ook niet. En interesseert me eigenlijk niet echt. Heb warm water, verwarming, lekker douchen en waar het van wie vandaan komt? Nogmaals, geen idee. Maar daar hebben we het jaren geleden al eens over gehad @tijger1, ik betaal Eneco iedere maand €133,00 en aan het eind van de rit kreeg ik geld terug. Zal nu veel minder zijn, omdat ik het altijd koud heb (ziek), maar goed: denk zeker te weten dat er eind Februari weer wat teruggestort zat worden. En dan de rest weer terugbetalen aan de WBV.

me
door mein33 Feb 22, 2020 om 10:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

Eerlijk gezegd begrijp ik niets van uw energievoorziening.
U geeft aan dat u € 133,00 p.mnd aan Eneco betaald, maar geen gas afneemt.
Moet ik daaruit afleiden dat u dan aan Eneco alleen het electra, de leveringskosten en de belastingen betaald.
Maar voor de verwarming en het warme water betaald u daarnaast ook nog een bedrag aan de WBV ?

tijger1
door tijger1 Feb 22, 2020 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een HR ketel gaat uiteraard op gas. En € 133 alleen voor elektra? Dat kan niet kloppen.

me
door mein33 Feb 22, 2020 om 13:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TIJGER1 22 FEB. 2020 Een HR ketel gaat uiteraard op gas,

Echter,  ENECO heeft aan @tenormin gevraagd waarom er geen gas wordt gebruikt, vandaar mijn vraag.

tijger1
door tijger1 Feb 22, 2020 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ mein33

Dat heb ik uiteraard gelezen. Maar wat moet men met een HR ketel als aan de WBV voor verwarming betaald wordt.

me
door mein33 Feb 22, 2020 om 20:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Vandaar mijn opmerking dat ik er niets van begrijp.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2020 om 21:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Er ligt een gasleiding en voor mij is dan de (ham)vraag ook: hoe wordt de woning verwarmd. Als dat een CV is gasgestookt is het niet anders dan een kwestie van een gaskraan plaatsen. Als u huurt bij een 'Woningbouwstichting is er wetteliujk ook een huurdersbelangenorganisatie waar u uw licht zou kunnen opsteken en/of eventueel bij de woonbond. Als u lid bent van een huurdersbelangenvereniging (bij sommigen zijn alle huurders - tenzij men zelf niet wil - lid en is er sprake van een collectief lidmaatschap van de Woonbond (tenzij de HBOgeen lid is). De HBO kan ook een stichting zijn aangezien een HBO wettelijk staat voor de belangenbehartiging van alle huurders.

Als er in de huurovereenkomst een voorwaarde staat dat op gas koken niet kan, dan is dat helaas voor u geldig en is het aan u om de overeenkomst te accepteren of niet.
Ik teken aan dat op basis van eigen ervaring electrisch koken goedkjoper is dan koken op gas.

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2020 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

zonder mij tegemoet te komen in de extra kostern die ik moet maken (gaskookplaat en pannen)?

Kan het even niet volgen, gasleiding is afgesloten welke kosten voor een gaskookplaat moet u dan maken? Dit zijn normale aanschafkosten voor de huurder net zo goed als een eventuele elektrische kookplaat. Dus wilt u op gas koken zal u zelf een kookplaat moeten aanschaffen idem als u elektrisch wilt gaan koken. Maar hoe kookte u in uw vorige woning dan, was dat dan een kookplaat van de verhuurder? Kookplaten behoren tot de huishoudelijke artikelen, net als o.a een koelkast, magnetron, vaatwasser, wasmachine, enz, door de bewoner zelf aan te schaffen. Als de kookplaat door de verhuurder is aangeschaft en geplaatst behoord deze tot de inrichting en blijft eigendom van de verhuurder. Het enige wat voor u van belang is te weten of de gasleiding nog bruikbaar is en wilt u op gas koken dan zelf een kraan (laten) plaatsen. En daar hoeft u geen nieuwe pannen voor aan te schaffen.

Iv
door Ivo W - Feb 22, 2020 om 08:25
729 Antwoorden / Vragen

Het antwoord op de vraag is: Ja, dit mag.

Een verhuurder moet zorgen voor een werkende aansluiting voor een kooktoestel. Dat mag een gasaansluiting zijn, maar dat hoeft niet. Een 5-polig Perilex stopcontact voor een elektrisch kooktoestel volstaat ook volgens de actuele regelgeving. En sterker nog: dat zal komende 15-30 jaar de standaard worden, gasaansluitingen zullen geheel gaan verdwijnen.

jo
door jorisw - Feb 22, 2020 om 11:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je voor het aanvaarden van de woning gevraagd of er een gasaansluiting was? Ik neem aan dat je tijdens de bezichting een elektrische kookapparaat hebt gezien, dus het zou een logische vraag zijn geweest als je per se op gas wilt koken.

Maar dit terzijde. ik kan je aanraden om er overheen te stappen en elektrisch te gaan koken (inductie). Ik baalde een beetje dat in mijn nieuwe huis een paar jaar terug geen gas zat maar wel een inbouwinductiekookplaat, maar ik zou nu echt niet meer terug willen naar gas. Het is zo veel makkelijker schoon te houden, en de hele keuken blijft ook nog eens schoner omdat er geen resten van de verbranding zijn.

mo
door mof - Feb 24, 2020 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Dat mag.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2020 om 14:08
3135 Antwoorden / 0 Vragen

als er nog een gasmeter zit, koop een gaskraan bij de DHZ zaak, sluit de hoofdkraan bij de meter af, draai de dop van de gasleiding, tape op de draad, draai de nieuwe kraan erop, hoofdkraan weer openen, rondom de geplaatste kraan goed afsoppen, even een sopje maken dus, wanneer geen lek koken maar...

rebek
door rebek - Mar 1, 2020 om 17:45
228 Antwoorden / 97 Vragen

Vaak bepaald de gemeente welke wijken van het gas af gaan en daar kun je bij mijn weten ook vergoedingen daarvoor aanvragen.