di
door dien lassche Dec 17, 2011 om 12:58
Huishouden & energie

Kan dit zomaar maar zieke dieren voor veel geld verkopen?

mijn vraag is kan dit zomaar als dierenwinkel voor heel veel geld zieke vogels verkopen en de consumenten heeft geen poot om op te staan. 4-animals in rijswijk akn dit al de beste. de enige garantie die ze na overlijden van het dier geven is dat het je eigen schuld is, want inteelt en ziekte hebben ze niets mee te maken. kan dit zomaar? is hier nu niets tegen te doen?

3029 15 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 17, 2011 om 13:02
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als vastgesteld kan worden dat het dier al ziek was toen je het kocht heb je recht op een nieuw dier of je geld terug.

tdehond
door tdehond - Dec 17, 2011 om 13:04
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als mensen geen dieren meer kopen in dierenwinkels dan houdt de verkoop vanzelf op.

zwemmer
door zwemmer - Dec 17, 2011 om 13:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hoevaak is je dit overkomen in de dierenwinkel die je noemt? Koop je daar vaak dieren die terstond overlijden?

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2011 om 13:11
16933 Antwoorden / 108 Vragen

hallo dien, ja het gebeurd behoorlijk vaak. Mijn vraag eerst is: hoe lang had je de vogel, is er een dierenarts aan te pas geweest (bewijzen). Je hebt er nu weinig aan maar in een winkel zou men eigenlijk geen dieren moeten kopen. Er zijn zoveel echte kwekers, die weten wel wat ze doen. En nee, zolang mensen in de winkel een beest kopen is er, zonder een dierenarts rapport is er heel weinig aan te doen.

zwemmer
door zwemmer - Dec 17, 2011 om 14:22
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Tenormin, hier spring je er weer tussenin. Het was een vraag aan de TS.

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2011 om 14:56
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 17 dec 2011, 14:22]Tenormin, hier spring je er weer tussenin. Het was een vraag aan de TS.

Zwemmer

beste zwemmer, leg het me uit wat ik nu weer fout doe. Heb naar eer en geweten advies van niet in een winkel dieren kopen geschreven.

tdehond
door tdehond - Dec 17, 2011 om 16:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 17 dec 2011, 13:11] maar in een winkel zou men eigenlijk geen dieren moeten kopen. Er zijn zoveel echte kwekers, die weten wel wat ze doen.

M.i. goed advies: het kopen van vogels bij kwekers en niet in een dierenwinkel.
In dit geval vind ik het onterecht dat Zwemmer u op uw reactie aan spreekt.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Dec 18, 2011 om 09:00
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 17 dec 2011, 13:11 Je hebt er nu weinig aan maar in een winkel zou men eigenlijk geen dieren moeten kopen. Er zijn zoveel echte kwekers, die weten wel wat ze doen.

Ja goedzo Tenormin! Top advies je krijgt van mij een groene duim.
Ga zo door.

rj
door rjw - Dec 18, 2011 om 09:22
3368 Antwoorden / 5 Vragen

VOlgens mij is het een beetje kort door de bocht om te stellen dat je NOOIT dieren in een winkel zou moeten kopen. Daarmee doe je goede winkeliers onrecht aan en plaats je slechte kwekers in een te mooi daglicht. Was het leven maar zo lekker eenvoudig zwart-wit.

wi
door wilhetweten - Dec 18, 2011 om 09:28
19 Antwoorden / 6 Vragen

Het kan maar je kan er wel wat aan doen.
In de wet is geregeld dat je 6 maanden garantie heb op een dier want voor de wet is een dier een product.Gaat je dier dood binnen 6 maanden kan je ermee terug naar winkel dan moet de winkel jou een ander vervangend dier geven. Er is 1 maar kan de winkel bewijzen dat jij nalatig ben geweest gaat het niet op. Maar is heel moeilijk te bewijzen en het is niet zo dat jij moet bewijzen kijk maar op internet staat zat over op.
Kijk is hier http://www.rtl.nl/programma/injerecht/aflevering4.xml

tdehond
door tdehond - Dec 18, 2011 om 09:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 18 dec 2011, 09:22]VOlgens mij is het een beetje kort door de bocht om te stellen dat je NOOIT dieren in een winkel zou moeten kopen.

Het zou m.i. beter zijn om nooit dieren in een dierenwinkel te kopen. Als een kweker zieke dieren verkoopt dan bouwt deze een slechte naam op waardoor mensen geen dieren meer bij hem kopen.

Het niet kunnen kopen in een dierenwinkel voorkomt ook impuls aankopen. Mensen moeten dan meer moeite doen om dier van hun keuze te kunnen kopen.

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 09:59
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 18 dec 2011, 09:22]VOlgens mij is het een beetje kort door de bocht om te stellen dat je NOOIT dieren in een winkel zou moeten kopen. Daarmee doe je goede winkeliers onrecht aan en plaats je slechte kwekers in een te mooi daglicht. Was het leven maar zo lekker eenvoudig zwart-wit.

Voor TS is het toch wel moeilijk hard te maken dat de vogel al ziek was vóór ze hem kocht. Alleen bij bezoek dierenarts (die uitsluitsel had kunnen geven aan welke ziekte het dier leed) was er "bewijs" dat er een al zieke vogel was aangekocht. Mijn pleidooi om geen dieren in winkels aan te schaffen is gebaseerd op impulsaankopen; schattige vogeltjes, konijntjes etc. Speciaalzaken die b.v koikarpers verkopen zijn gespecialiceerd; daar kunnen mensen met vertrouwen kopen. Met vogels, honden, katten moet men niet in een winkel zijn. Ik ga mezelf weer een parkiet cadeau doen; ik ga niet naar een winkel maar naar een goede kweker en wacht tot hij een mooi pop voor me heeft. Ik zeg niet dat dit dier niet ziek kan zijn, maar de kans daarop is veel kleiner plus, mocht dat toch gebeuren vind de kweker dat net zo erg en krijg je een andere vogel. Ik wil het echt niet zo zwart/wit stellen; alleen cijfers bewijzen anders. Helaas.

brainless
door brainless - Dec 18, 2011 om 23:19
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Tenormin
TS hoeft niet te bewijzen dat het dier al ziek was bij aankoop.
Als een dier ziek wordt of overlijdt binnen 6 maanden van aankoop dan is het aan de dierenwinkel (verkoper) om te bewijzen dat de fout (het ziek worden/overlijden) bij de koper ligt.

Dit is heel moeilijk en daarom heeft de koper recht op kosteloos herstel (wat moeilijk gaat bij overlijden), vervanging en/of geld terug.

di
door dien lassche - Dec 19, 2011 om 17:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

de kweker c.q. dierenzaak heeft geen oor hiervoor, zijn motto eigen schuld dikke bult. autopsie rapport laten zien, meerdere malen contact gehad dat de vogel niet in orde was, ook hun dierenarts bezocht. de vogel was geen impuls aankoop maar weloverdacht want het gaat hier om een ara ararauna. we zijn er nog niet klaar mee want utrecht waar de autopsie is uitgevoerd zijn ook fouten gemaakt. en de kweker wil niets horen van geld terug of andere vogel. ja andere vogel met korting. geen kanarie haal ik daar nog. terwijl mijn zoon staat te wachten op de eigenaar om een gesprek te hebben komt de zoveelste klant binnen met een klacht dat vlak na aankoop vogel is overleden. er zijn genoeg kweker die ook een winkel hebben en wel gezonde dieren verkopen alleen moet je daar niet voor in rijswijk zijn want je wordt bedonderd voor veel geld

=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 09:59:
=rjw schreef op zondag 18 dec 2011, 09:22: VOlgens mij is het een beetje kort door de bocht om te stellen dat je NOOIT dieren in een winkel zou moeten kopen. Daarmee doe je goede winkeliers onrecht aan en plaats je slechte kwekers in een te mooi daglicht. Was het leven maar zo lekker eenvoudig zwart-wit.

Voor TS is het toch wel moeilijk hard te maken dat de vogel al ziek was vóór ze hem kocht. Alleen bij bezoek dierenarts (die uitsluitsel had kunnen geven aan welke ziekte het dier leed) was er "bewijs" dat er een al zieke vogel was aangekocht. Mijn pleidooi om geen dieren in winkels aan te schaffen is gebaseerd op impulsaankopen; schattige vogeltjes, konijntjes etc. Speciaalzaken die b.v koikarpers verkopen zijn gespecialiceerd; daar kunnen mensen met vertrouwen kopen. Met vogels, honden, katten moet men niet in een winkel zijn. Ik ga mezelf weer een parkiet cadeau doen; ik ga niet naar een winkel maar naar een goede kweker en wacht tot hij een mooi pop voor me heeft. Ik zeg niet dat dit dier niet ziek kan zijn, maar de kans daarop is veel kleiner plus, mocht dat toch gebeuren vind de kweker dat net zo erg en krijg je een andere vogel. Ik wil het echt niet zo zwart/wit stellen; alleen cijfers bewijzen anders. Helaas.

hutch
door hutch - Dec 19, 2011 om 17:47
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Dien,

'Wilhetweten' en 'Brainless' hebben het helemaal goed.

Hoe raar het ook klinkt, maar voor de wet blijft het een 'zaak'. Dus (minimaal) 6 maanden wettelijke garantie, waar (ook) deze ondernemer/winkelier niet langs heen kan...... tenzij hij keihard kan bewijzen, dat de dood van uw vogel aan uw doen en/of laten te wijten is.

Echter na die hierboven genoemde 6 maanden kan de verkoper van u eisen, dat u bewijst dat het een 'productiefout' betreft, want daar gaat het namelijk om bij garantie. In deze dus of uw vogel reeds ziek was ten tijde van de aankoop.

Ik heb zojuist de verkopende partij een mailtje gestuurd met het verzoek hier te reageren, of anders via mijn emailadres.

Gr. Hutch