in
door ingrid460 Aug 5, 2018 om 18:22
Huishouden & energie

Kan Eneco jouw contract opzeggen zonder toestemming

hebben jullie dit wel eens meegemaakt. vorige week kreeg ik post van eneco maar met een andere naam. paar uur later kreeg ik een herinnering om mijn meterstanden door te geven. raar normaal doe ik dat in november. maar weer die naam erbij. vond het vreemd en ben toen gaan bellen naar eneco. blijkt dat iemand anders die persoon op de brief, ons contract heeft opgezegd op 20 juli j.l. zonder mijn toestemming. die man zei dat we opnieuw aangesloten moesten worden en dat we contractbreuk gepleegd hadden, zonder dat wij het wisten. ik vroeg hoe dat kon, hun zijn niet verplicht om namen met adressen te checken. staat ook in hun voorwaarden heb iemand gehad die dat voor mij na heeft gekeken. we zouden boete krijgen, maar die werd kwijtgescholden, is ook gebeurd gelukkig. hij zei ook dan heb je een leuk vakantie centje, want je hebt niet een compleet jaar. ik blij kunnen we altijd gebruiken. krijg ik de afrekening moet ik zoveel bijbetalen wat heel anders uitpakt dan verwacht. erg jammer dank zij de fout van een ander zijn wij de dupe geworden. vind het niet normaal dat dit zomaar kan gebeuren. hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt, want ik vind dat dit niet kan

11000 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2018 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken zegt men een energiecontract op door bij een ander een contract aan te gaan, behalve natuurlijk bij overlijden of samenwonen.

Iemand kan natuurlijk een fout gemaakt hebben met het huisnummer of zo.

Die vreemde naam was ook niet bekend bij Eneco?

De Eneco had natuurlijk helemaal geen recht om een boete op te leggen. Zij hadden die opzegging ongedaan moeten maken. Dan had u nu ook nog niet de afrekening gehad.

Ik zou maar om een betalingsregeling vragen als die afrekening slecht uitkomt.

in
door ingrid460 Aug 6, 2018 om 21:36
Antwoorden / 1 Vragen

dat klopt. maar ik heb niks opgezegd. dat heeft die andere voor mij gedaan. dat kan best zeiden hun ook. maar daar schiet ik niks mee op. nee die konden ze niet maar gingen ze uitzoeken, want die moet dan een eigen contract krijgen en niet die van mijn huis. dat kon niet volgens het systeem had ik ook gevraagd. erg raar allemaal. heb ik al gedaan en is geregeld maar ben er niet blij mee.
dank je voor je antwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 5, 2018 om 18:42
7179 Antwoorden / 3 Vragen

U zou uw vraag nog eens kunnen stellen via deze link, meestal succesvoller dan telefonisch:
https://www.eneco.nl/klantenservice-contact/

in
door ingrid460 Aug 6, 2018 om 21:41
Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel voor je antwoord ga ik zeker proberen want ik ben het er niet mee eens

marita5
door marita5 - Aug 5, 2018 om 19:30
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ingrid460 ,

Dien een klacht in bij Eneco ,

Klachtafhandeling

U kunt uw klachten telefonisch, schriftelijk of via internet voorleggen aan Eneco.
Vermeld bij uw klacht altijd uw persoonlijke gegevens en uw klantnummer.
Bent u een particuliere klant, dan gelden de volgende gegevens: Telefoonnummer: 088 - 8 955 955 (u betaalt uw gebruikelijke belkosten)
Adres: Eneco Consumenten B.V. Postbus 1014 3000 BA Rotterdam
Internet: eneco.nl

U ontvangt binnen twee werkdagen na ontvangst van uw klacht een ontvangstbevestiging van Eneco. -
Uw klacht wordt binnen tien werkdagen (post) of binnen twee werkdagen (mail) na ontvangst inhoudelijk afgehandeld.
Binnen deze periode ontvangt u een oplossing en biedt Eneco haar excuses aan indien blijkt dat uw klacht terecht is. -
In sommige gevallen kan de achtergrond van uw klacht erg complex zijn en kan de hiervoor genoemde termijn niet gehaald worden.
Zodra bekend is dat de afhandeling langer gaat duren dan tien werkdagen, krijgt u daarvan tijdig bericht en wordt daarbij de termijn aangegeven waarbinnen u antwoord krijgt.
Eneco verplicht zich binnen deze termijn uw klacht af te handelen, door het aanbieden van een oplossing en excuses indien blijkt dat uw klacht terecht is. - Bent u van mening dat Eneco uw klacht niet goed heeft opgelost, dan kunt u de klacht voorleggen aan: - Geschillencommissie voor Energie (voor particuliere klanten) - Geschillencommissie Energie (voor zakelijke klanten) Eneco is bij deze Geschillencommissies aangesloten. Dit is een voorwaarde om uw klacht in behandeling te laten bij bovenstaande Geschillencommissies.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.eneco.nl/klantenservice-contact/contact/klacht-over-eneco/

in
door ingrid460 Aug 6, 2018 om 21:42
Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel voor je antwoord ik ga zeker een klacht indienen want ik vind dat dit niet kan

marita5
door marita5 Aug 6, 2018 om 21:44
11507 Antwoorden / 15 Vragen

graag gedaan , su6 .

wi
door wilhelmina59 - Aug 6, 2018 om 10:24
512 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar heeft iemand in uw naam een contract afgesloten bij Eneco. Laat ze zelf hun administatie op orde houden .Verwjis ook naar het feit dat ze hun protocollen moeten herzien mbt dit soort zaken.Communicatie schriftelijk of per mail houden. Zij zullen hard meten maken dat u het contract opgezegd heeft. Handtekening oid. Eneco zal ook het contract moeten herstellen.

tijger1
door tijger1 Aug 6, 2018 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“In uw naam”? De Ts kreeg post van Eneco met een andere naam ivm een opzegging.

in
door ingrid460 Aug 6, 2018 om 21:48
Antwoorden / 1 Vragen

dat zei die man aan de telefoon ook. maar hij zei ook dat het niet hun fout is dat ons contract is ontbonden. is foutief dus onze schuld eigenlijk door iemand anders. hun checken dus niet alle namen met adressen en dat vond ik een hele rare opmerking. ze zijn het ook niet verplicht. en dat snap ik niet. heb wel een betalingsregeling moeten afsluiten anders schrijven ze het hele bedrag af en dat is niet de bedoeling. maar ik ben hier nog niet klaar mee. daar ga ik achteraan en hoop dat het lukt maar ben er bang voor. dank je wel voor je antwoord.

nee iemand anders heeft op ons huisadres een nieuw contract afgesloten, daardoor is ons contract opgezegd zonder dat ik er iets van weet
dank je voor je reactie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2018 om 11:38
16827 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel behoeft u zich niet druk te maken. Als het er op aan komt kan men bij Eneco nooit en te nimmer bewijzen dat u de overeenkomst zou hebben opgezegd. Maar het beste nu is, als al aangegeven contact op nemen met Eneco maar niet per telefoon dan dan loopt u opnieuw risico van het treffen van iemand die 'zo maar antwoord geeft'.

in
door ingrid460 Aug 6, 2018 om 21:59
Antwoorden / 1 Vragen

kunnen ze ook niet maar ze hoeven het ook niet te bewijzen, opgezegd is opgezegd zeggen ze, is niet hun schuld. ga ik doen dank je voor je antwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 7, 2018 om 10:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Natuurlijk moet men bij Eneco WEK degelijk kunnen bewijzen dat u zou hebben opgezegd.
Dan zou zo maar iedereen kunnen opzeggen.

rtroost
door rtroost Aug 8, 2018 om 12:13
17 Antwoorden / 0 Vragen

Eneco hoeft niet te bewijzen dat er opgezegd is. Oversluiten en opzeggen gaat niet op naam, maar op aansluitnummer.
De nieuwe aanbieder meldt in een database dat een contract is afgesloten. Dit gaat naar de netbeheerder, en deze meldt aan Eneco dat het contract met hun is opgezegd, en per welke datum. Deze informatie heb ik van een medewerker van Nuon.
U kunt volgens mij het beste contact opnemen met de netbeheerder.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 8, 2018 om 12:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is nu net ook het probleem. Er zijn, helaas, aanbieders die zonder dat zij daarvoor een geldig bewijs hebben bestaande cotracten opzeggen.

Maar het is helaas ook een wettelijk gegeven dat hier sprake is van een overeenkomst die door Eneco eenzijdig wordt opgezegd. Weliswaar op basis van een vermoedelijk valselijke melding van een andere aanbieder maar Eneco is dan hoe dan ook toch degenen die dient te bewijzen dat een en ander rechtmatig is en dat is het niet. De z.g. onderlinge afspraak tussen energieleveranciesr is op enkele essentiele punten strijdig met de wetgeving waaronder het overeenkomstenrecht. (Ps. Met hen opgezegd)

aadjepiraatje
door aadjepiraatje - Aug 8, 2018 om 16:23
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een en ander is mogelijk geworden sinds Eneco de leverancier is en Stedin de netbeheerder. Ik kreeg begin dit jaar een melding op mijn TOON dat de periodestanden niet meer werden doorgegeven omdat ik overgestapt was naar een andere leverancier.
Eneco gebeld, moest contact opnemen met Stedin. Stedin vertelde mij dat ene A.B. een contract bij Delta had afgesloten op mijn adres. Ik moest contact opnemen met Delta. Delta was verplicht, volgens Stedin, om een en ander weer in orde te maken.
Delta gebeld, e.e.a. zou binnen 2 werkdagen terug gedraaid worden met excuses voor het ongemak.
Eneco gebeld en e.e.a. uitgelegd. Helaas was alles al in de computer gezet en kon niet gestopt worden.
Mijn oude contract zou voortgezet worden, maar vanwege bovenvermelde reden zou ik toch een eindafrekening krijgen.
Resultaat: 2 weken later een Eindafrekening inclusieve een boete van 2 x € 75 ( 1x electra, 1 x gas) wegens contractbreuk. Deze boete werd 2 dagen later weer gecrediteerd. Heel veel excuses voor het ongemak. En als pleister op de wond een VVV Cadeaukaart t.w.v. € 25,00
CONCLUSIE: De netbeheerder blijkt gelijktijdig de waakhond voor alle energiemaatschappijen te zijn. Word er een nieuw contract afgesloten dan word de oude contractpartner ervan op de hoogte gesteld. In mijn geval dus Eneco. En in deze geautomatiseerde tijd kijkt de computer niet verder dan zijn spatiebalk lang is.
Een mens had misschien gedacht van he, het oude contract is niet opgezegd, dus hier klopt iets niet.

Ge
door Genee Aug 8, 2018 om 16:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je verandert van leverancier zorgt de nieuwe leverancier dat je contract bij de huidige leverancier opgezegd wordt.

morrigan
door morrigan - Aug 10, 2018 om 11:26
87 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken je verhaal. Tijdje terug kreeg ik ineens een eindafrekening van Eneco en ik moest bijbetalen. We hadden toen nog niet zo lang daarvoor slimme meters gekregen, dus ik dacht 'zal wel nieuw zijn dat je nu vaker een afrekening krijgt'. Ik zocht er nog niet wat achter.
Maar toen werd ik gebeld door Eneco, waarom ik was weggegaan bij hun. Ik stomverbaasd, want ik was niet weggegaan. Maar volgens hun gegevens was ik klant bij de Nederlandse Energiemaatschappij. De boel terugdraaien kon niet meer, want ik was qua contract al weg bij Eneco. Ik kon wel een nieuw contract afsluiten en dan zou ik geen boete krijgen.
Nederlandse Energiemaatschappij gebeld. Die hadden me NIET als klant staan, maar wel iemand met bijna dezelfde postcode (scheelde 1 cijfer) en hetzelfde huisnummer. Ze vermoedden dat daar de fout is gemaakt.
Nederlandse Energiemaatschappij zou e.e.a. recht gaan zetten, maar ik krijg de indruk dat zij niets hebben gedaan. Ik heb een nieuw contract afgesloten bij Eneco. En ik ben heel benieuwd hoe straks e.e.a. gaat lopen als het gaat om die ene maand dat ik zogenaamd bij de Nederlandse Energiemaatschappij zat, van wie ik daarover nu een afrekening ga krijgen!

ma
door mariandelvisser@cs.com - Aug 19, 2018 om 15:56
2 Antwoorden / Vragen

Klopt, ik heb hetzelfde meegemaakt. En een boete gekregen i.v.m. contractbreuk. Na veel gesteggel over en weer ben ik bij eneco gebleven, maar wel met een duurder contract. Omdat ik op deze manier mijn boete niet hoefde te betalen. Enerzijds ben ik blij dat een ander dit ook mee maakt. Misschien dat hier eens wat aan gedaan kan worden. Ik heb zelfs geschillencommissie, Essent en consumentenbond ingelicht. Ik ben van het kastje naar de muur gestuurd. En dit is nog niet alles, sommige energiemaatschappijen zijn niet eerlijk. Ik heb heel wat brieven en telefoontjes gepleegd, kwam niet verder dan de callcenter. Een crime in ons maatschappij. Op de één of andere manier is er geen controle op de energiemaatschappijen en de klant is de dupe. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik het juridisch heb opgepakt, dit ging uit de klauwen lopen het bedrag is te klein om een procedure te starten. Graag zie ik een strenger toezicht op de energiemaatschappij, hoe ze met hun klanten omgaan omtrent de boetes.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2018 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had simpel naar de geschillencommissie kunnen gaan.