door willena Nov 6, 2009 om 19:32
Huishouden & energie

Kan ik een boiler uitschakelen

wij hebben een elek. bpoiler die maar af en toe wordt gebruikt om te douchen, kan ik die tussentijds uitschakelen, of is dit niet aan te raden ivm legionella

33984 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Als u de boiler uitzet beschikt u niet meer direct over warm water. U heeft dus, vooraf aan het doucehen, een bepaalde opwarmtijd nodig. Het uitzetten kan wel. Als u bang bent voor legionella, dan moet u voor het douchen uw systeem doorspoelen met heet water uit de boiler en de uitstroom [via de douchekop] in een gevulde emmer laten stromen. Legionella is namelijk overdraagbaar in fijne nevel en die voorkomt u zo. Maar dan moet u toch weer eerst de boiler opwarmen. Misschien is het slimmer om de boiler te vervangen door een moderne badgeijser. Die komt pas in bedrijf als u gaat tappen. Geen warm water nodig? Geijser staat uit.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou hem aanlaten U moet toch een paar keer per week douchen,en dan de boel weer opstarten dat verbruikt veel gas.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag willena,

Ik neem aan dat de boiler uitsluitend "stookt" tijdens het nachttarief. Uitschakelen lijkt me dan ook uit bezuinigingsoogpunt niet nodig. Bovendien loop je dan niet meer het ricico van de veteranenziekte (die vaak dodelijk kan zijn).

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

mhofman schreef op vrijdag 6 nov 2009, 20:08: Ik zou hem aanlaten U moet toch een paar keer per week douchen,en dan de boel weer opstarten dat verbruikt veel gas.

Beste Hofman,
Het gaat over een "elektrieke" boiler.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk poltol,maar dat kost ook geld.Ik zou hem aanlaten.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt hem rustig uitschakelen maar voor dat u hem inschakeld zou ik eerst flink doorspulen war de veteranenziekte veroorzaakt is door dood water maar zo gauw als u dooggespuld heb de leidingen met koudwater is dus alleen de boiler ververst en kan u echt de boel opwarmen boven de 70 graden.
Maar of u daar mee opschiet dat denk ik niet want je bent echt bezig met opwarmen van de boiler ik scha toch minstens 3 uur plus het water dat u gebruik met spoelen en ook nog als u dit dus doet in de nrmale hoogstand van de meter dubbelle stroom kosten.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet het niet Valerius,ik had een foutje.Maar ik begrijp hier ook niet veel van.@ taal zou kunnen even goed kijken en we komen er wel uitGoed weekend mhofman

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

mhofman schreef op vrijdag 6 nov 2009, 22:32: Je hebt gelijk poltol,maar dat kost ook geld.Ik zou hem aanlaten.

Beste MHofman, ik zou hem [uiteindelijk alles bekeken hebbende] ook aan laten. Of toch een geijser nemen.

goed weekend, poltol

ve
door verwijderd - Nov 7, 2009 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wanneer de boiler maar eens of 2 keer per week wordt gebruikt om te douchen dan kan het zinvol en energie besparend zijn deze uit te schakelen.

het nadeel is dat u niet meer over direct heet water beschikt, dat is een afweging die gemaakt moet worden.

met de legionella valt ook mee, de explosieve aangroei van legionelabacterie is tussen de 25 tot 45 graden.
deze zal in de afkoelingsperiode van de boiler op een monet voordoen, wanneer u wacht met het vernevelen (douchen) totdat de boiler zijn temperatuur heeft bereikt van 60 tot 65 graden dan hoeft u van de legionela bacterie niet te vrezen daar deze bij deze temperaturen gedood zijn.

doorspoelenvan de leidingen bij een uitgeschakelde boiler is ook niet nodig daar bij een ingeschakelde boiler de condities van deze leidingen het zelfde zijn (het water staat stil).

in ons drinkwater zit altijd de legionela bacterie en deze kan zonder problemen gedronken worden echter wanneer deze vrijkomen in de lucht door waterdamp (airosolen) kunnen deze door inademing in de longen terecht komen en de veteranen-ziekte veroorzaken

er zijn 14 soorten legionela becterien waarvan 2 levensbedreigend kunnen zijn.

risico groepen zijn rokers, mannen en mensen met een verminderde weerstand.