hehahi
door hehahi Sep 18, 2017 om 13:46
Huishouden & energie

Kan ik olie weggieten in gootsteen?

Ik heb al vele maanden een fles wokolie (vies!) in de kast staan. Waar kan ik de olie het beste laten (de fles is nog bijna vol)? Is weggieten in de gootsteen of toilet bezwaarlijk? Mag het in de vuilnisbak? Hoor graag tips waar het te laten....

83441 26 Rapporteer

getty
door getty - Sep 18, 2017 om 13:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Breng het naar de milieustraat in uw gemeente

weggieten via gootsteen zou ik niet doen

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2017 om 14:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Oh jeempie, niet in gootsteen of toilet, dan krijgt u pas echt moeilijkheden. Uw Gemeente zal toch wel een milieustraat hebben? Of anders, zoals hier: de supermarkt heeft een grote container waar olieën en harde vetten in mogen.

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2017 om 14:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als er niemand onder je woont, kun je dat rustig door gootsteen of toilet gooien. Als dan de wc pot overloopt, ben je in ieder geval de enige die er last van heeft.

bokskabouter
door bokskabouter Sep 18, 2017 om 15:10
32 Antwoorden / 4 Vragen

Weer zo'n antwoord dat slaat als een drol op een sluisdeur.

gerardk
door gerardk Sep 20, 2017 om 15:03
175 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een verschrikkelijk dom antwoord, heel asjo van je

fgrijder
door fgrijder Sep 20, 2017 om 15:10
55 Antwoorden / 12 Vragen

Ikke ikke en de rest kan stikken! IDIOOT

sira
door sira Sep 21, 2017 om 08:53
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@Bokskabouter, GerardK, FGrijder.

Men moet bij jullie ook zeker ieder grap uitleggen...........

audb
door audb - Sep 18, 2017 om 14:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is het op basis van olijfolie en heeft u een tuin dan kan u dat met een gerust hart daar in leeg gooien net als vloeibare frituur olie of vet (niet te heet) dat wordt door de bacterien gewoon verwerkt.

Alleen minirale of chemische olien zoals motorolie zal u weg moeten brengen of bij het huisvuil weg gooien dat wordt gewoon verbrand.

sira
door sira Sep 21, 2017 om 08:54
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Trekt wel ratten aan hoor!

boppe1943
door boppe1943 - Sep 18, 2017 om 14:59
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Olie mag niet in het riool terecht komen. Kijk eens bij de lokale supermarkt(en) of daar een gele kliko staat. Daar mag het in. Natuurlijk wel in een goed afgesloten pot. Ze staan ook wel bij kinderboerderijen en natuurlijk in de milieustraat. Google naar een inzamelpunt in uw gemeente. De olie of het braadvet wordt gerecycled tot biobrandstof. Boeren geven het oude vet ook wel aan hun varkens of kippen (jigh)!

Topantwoord

Em
door Emmap - Sep 18, 2017 om 15:03
162 Antwoorden / 8 Vragen

Zeker niet in de gootsteen doen! De beste optie is in de gele vetcontainer die bij winkelcentra, sportterreinen en supermarkten te vinden is, of inleveren bij de milieustraat van de gemeente, gewoon in de fles waarin u het heeft staan.
Zie hier voor locaties bij u in de buurt:
http://www.frituurvetrecyclehet.nl/waar-inleveren/

Tweede maar al veel minder goede optie is in de fles in de grijze container van restafval.

Waarom niet in de gootsteen of toilet:
Olie drijft op water, dus zie het maar eens 'naar beneden' te spoelen in gootsteen of toilet.
Bovendien: waar blijft de olie nadat u het door de gootsteen of toilet doet?
Het geeft risico op stank, en op verstopping van de afvoer, van het riool van uw huis naar de straat - met ongemak en mogelijk zelfs hoge kosten tot gevolg. Bij de rioolwaterzuivering zijn ze ook niet blij met consumptie-olie (of vet) in het water. Het is lastig, tijdrovend en dus duur om olie en vet uit water te halen. Het is de taak van de rioolwaterzuivering het vuile rioolwater zó te zuiveren dat het schoon genoeg is om te lozen op het oppervlaktewater (sloten, vaarten, kanalen etc).

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2017 om 16:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Probeer het eens als lampolie te gebruiken;-)
Anders toch echt even bij de gemeente (milieustraat) inleveren

ficus
door ficus - Sep 18, 2017 om 16:17
147 Antwoorden / 2 Vragen

Als de fles goed gesloten is dan kunt u het ook simpel bij de restafval doen. Misschien niet het meest sociaal wenselijk antwoord, maar as u het als particulier doet is het geen probleem.

marita5
door marita5 - Sep 18, 2017 om 16:54
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo HeHaHi ,

Lees ook hier ,

http://www.frituurvetrecyclehet.nl

aurora1
door aurora1 - Sep 18, 2017 om 17:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoek het even op bij uw reinigingsdienst.
Hier kunnen we het in bijv. een leeg melkpak o.i.d. gieten, goed afsluiten en bij het restvuil doen. De glazen fles kan dan bij het glas en indien van plastic bij plastic.
Niet door de gootsteen etc. gieten.

Niet in het Riool
door Niet in het Riool - Sep 19, 2017 om 10:06
1 Antwoorden / Vragen

Vet, frituurvet en olie veroorzaken verstoppingen in het riool!
Tip: Giet het terug in een plastic fles of in een leeg pak melk en doe het in de vetrecyclecontainer. Klein retstje in de pan over? Veeg het weg met een keukenrol!
Kijk moor meer tips over wat wel en niet in het riool op onze website www.nietinhetriool.nl :)

Johkwe
door Johkwe - Sep 20, 2017 om 12:26
44 Antwoorden / Vragen

In mijn gemeente mag olie in een afgesloten fles bij het restafval.
Niet door de gootsteen dat levert op den duur verstopping op.!!

trude
door trude - Sep 20, 2017 om 13:17
29 Antwoorden / 8 Vragen

Nooit olie of vet door de gootsteen spoelen!! Hiervan raakt de riolering verstopt en de kosten voor het ontstoppen daarvan zijn niet mis.
Afleveren bij de milieustraat in uw Gemeente of bij een supermarkt in de daarvoor bestemde container.

mi
door milecrotte - Sep 20, 2017 om 13:24
1 Antwoorden / Vragen

Gewoon effe naar Gemeente Grofvuil brengen een keertje, denk je niet? Of is dat te veel moeite om te voorkomen dat het riool etc. dichtslibt? Geeft alleen maar meer kosten om de boel schoon te maken etc.

joloe
door joloe - Sep 20, 2017 om 13:39
19 Antwoorden / 12 Vragen

Dit soort olie mag je gewoon in bak van restafvaf het wordt n.m.gewoon verbrand.

ma
door marleenvanh - Sep 20, 2017 om 18:01
451 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u niets aan uw handen mankeert.... kunt u dat ongetwijfeld. Of het slim is? NEE absoluut niet. Het zorgt voor verstopping omdat er allerlei troep in vast blijft hangen. NIET DOEN DUS! Wegbrengen naar de milieustraat of in de zogenaamde gele 'vetbakken' gooien die bij sommige verzamelpunten (plastic, 2de hands kleding, glas etc.) staan. Bij ons in het dorp staan ze bij de EMTE supermarkt.

mo
door mof - Sep 20, 2017 om 23:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik doe dat gewoon.

lp
door lpaard1981 - Sep 21, 2017 om 10:42
50 Antwoorden / 1 Vragen

weggieten door de gootsteen kan, maar spoel daarna heet water geruime tijd erachteraan.
Zo voorkomt u verstoppingen.

johanna66
door johanna66 - Sep 21, 2017 om 11:42
48 Antwoorden / 6 Vragen

Ik neem aan dat u regelmarig bij een supermarkt komt. Vrijwel alle supermarkte hebben een gele klikobak waar de fles olie in gedeponeerd kan worden.

Ex
door Expansievatje - Sep 21, 2017 om 14:15
31 Antwoorden / 1 Vragen

Namens ons gehele riool ontstoppingsbedrijf wil ik u al bij voorbaat danken voor het weggooien van olie in de gootsteen of toilet.
Ook voor kleine hoeveelheden zijn wij u dankbaar.

henrykeijzer
door henrykeijzer - Sep 22, 2017 om 13:08
11 Antwoorden / 1 Vragen

Bij diverse supermarkten staat een gele ton, speciaal bedoelt voor frituurvet en aaanverwante olien. De meest verantwoorde oplossing volgens mij

jo
door jorisw - Sep 22, 2017 om 23:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even los van wat mag en wat de eventuele gevolgen zijn: het wordt toch een ongelofelijke bende als je een liter (of meer!) vet door het putje wilt wegspoelen? Hoe wil je met koud water olie doorspoelen in de WC???