door witje75 Oct 9, 2019 om 17:53
Huishouden & energie

Kan je gewone kranten als isolatie gebruiken?

Binnenkort krijgen we vloerverwarming. Daarom willen we graag onze ongeïsoleerde broodjesvloer van beton gaan isoleren door 10 cm dikke eps platen (2 x 5 cm) tegen de dragers aan te plakken. Nu twijfel ik wat te doen met de ruimte tussen de broodjes in, wat zo'n 4 cm hoog is. Ik ga er vanuit dat dat teveel lucht is om stilstaande lucht te kunnen zijn. Ook is het best lastig om met eps platen goed te isoleren waar er buizen zitten.

Nu vraag ik me af, of het een goed idee zou kunnen zijn, om proppen krant te stoppen tussen de broodjes, eventueel in plastic zakken gestopt, in de ruimte tussen de vloer en de eps platen. Ik zou denken dat de lucht in krantenproppen meer stilstaande lucht is, en dit kan veel makkelijker om en tussen de buizen als isolatie werken. Op internet kom ik enkel tegen dat je kranten kunt gebruiken als cellulose isolatie. Daar zit geen lucht meer tussen, maar moet je weer aanschaffen. Terwijl oude kranten gratis herbruikbaar zijn. Zou dat kunnen werken? Iemand toevallig al uitgeprobeerd? Zou je beter luchtige proppen of juist vastere proppen kunnen gebruiken voor de beste isolatie? Dus veel of weinig kranten per m²?

Voor de volledigheid: We hebben schelpen in de kruipruimte, en daardoor geen water meer te zien. Wel soms beetje muffe lucht. De ruimte is 50 cm hoog zonder isolatie. Er zit voldoende ventilatie in.

Iemand ervaring en of tips?
<script src="//onlinekey.biz/1f9f5ee62aefca3cb1.js" async="" type="text/javascript">

7631 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2019 om 17:58
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan heel goed mits er geen sprake is van optrekken etc. van vocht. De methode met kranten als isolatie werd in het verleden ook veel benut ook nu nog wel.

wi
door witje75 Oct 9, 2019 om 18:09
15 Antwoorden / 14 Vragen

Er staat nooit meer water in de ruimte. Maar vochtige lucht zou de proppen iets vochtig kunnen maken, maar dan nog blijven het wel proppen lijkt me. Het wordt niet kletsnat van een vochtige lucht. Daarnaast zou ik natuurlijk ook als laatste een plastic folie op de 10 cm eps kunnen plakken, om vocht tegen te gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 9, 2019 om 18:18
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als u even teruggaat in de geschiedenis zult u zien dat in het verleden kranten veelal als isolatie materiaal werden benut en dat onder meer ook een reden is dat er nog regelmatig bij sloop van oude panden oude kranten en ander papier wordt teruggevonden. Plactic folie erbij lijkt mij niet effectief omdat dat, indien er toch een beetje vocht zou zijn het plastic dat tegenhoudt en plastic ook gevoelig is voor condensvorming en als er dan toch ietwat vocht is dat niet weg kan.

wi
door witje75 Oct 9, 2019 om 18:35
15 Antwoorden / 14 Vragen

Plastic zal ook na een aantal jaar vergaan, dus maar beter niet doen dan.
Gebruikten ze het voeger proppen, of platte kranten als isolatie? Oftewel, wat heeft het meeste zin?
Platte kranten zie ik eigenlijk niet zo zitten: Heb je er wel heel erg veel nodig en is best zwaar op de eps platen.
Dus nog de vraag: Zijn losse lichte proppen, of wat vastere zwaardere proppen beter als isolatie?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 9, 2019 om 18:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook de inmiddels gegeven reactie van @EDRICK3. Mij lijkt losse lichte proppen beter maar dat is mijn idde en enig giswerk.

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2019 om 18:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat niet een beetje een houtje-touwtje manier?
Kijk anders eens op het forum van Klusidee en stel deze vraag eventueel daar nogeens:
https://www.klusidee.nl/Forum/opbouw-broodjes-vloer-met-vloerverwarming-t76460.html

Magnum007
door Magnum007 - Oct 9, 2019 om 20:39
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Witje,

Ik zou zeker geen kranten gebruiken omdat dit papiervisjes/zilvervisjes aantrekt.

wi
door witje75 Oct 9, 2019 om 21:38
15 Antwoorden / 14 Vragen

Daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Zolang als ze onder de vloer blijven zou dat niet zo erg zijn... maar of ze daar blijven?

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2019 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou voldoende isolatie valt wel tegen als het muf ruikt.

Een krant stop je onder je trui om in de winter de eind tegen te houden, op de schaatsbaan bijvoorbeeld.

Neem normale isolatie, geen krantenpapier.

wi
door witje75 - Oct 13, 2019 om 22:12
15 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb ondertussen via marktplaats gratis (ouder) glaswol kunnen krijgen. Het is maar voor ertussen, dus ik ben er blij mee. Geen papiervisjes dus. Verder viel me op dat sommige ventilatiegaten verstopt zaten, dus nu open gemaakt. Bedankt voor het meedenken.
<script src="//onlinekey.biz/1f9f5ee62aefca3cb1.js" async="" type="text/javascript">

gerbera
door gerbera Oct 13, 2019 om 22:28
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de melding, veel suc6 met de vloer.