In
door Ingrid 1968 Sep 14, 2022 om 17:47
Huishouden & energie

Kan mijn huisbaas eisen dat ik mijn woning helemaal op nieuw moet verven

Mijn moeder van 80 jaar gaat naar een verzorgingshuis.Zij heeft 49 jaar in een huurflat gewoond en behoorlijk gerookt . Nu heb ik de inspectie gehad en die zeggen dat ik alles maar ook echt alles moet gaan verven doe ik dat niet dan moet mijn moeder 8000 euro betalen aan de verhuurder die het dan zelf gaan doen .  Mijn moeder heeft aow en een klein pensioen van 140 euro . U begrijpt dat mijn moeder die 8000 euro niet heeft .  Mijn vraag is als ik niks doe en de woning veeg schoon oplever krijgt mijn moeder dan een boete en zo ja hoeveel is die boete

2672 16 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 14, 2022 om 18:17
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ingrid 1968 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

panter22
door panter22 - Sep 14, 2022 om 18:22
6599 Antwoorden / Vragen

De woning van je moeder is uitgerookt niet verhuurbaar.  De hele familie maar even aan het verven. Hou er rekening mee dat je de plafonds met een speciaal voorstrijk middel moet behandelen, anders wordt het nooit wit.

Of ze moet zelf een schilder inhuren, dat is vast goedkoper dan €8000.
Als je niets doet moet je moeder die €8000 betalen. Denk je dan het dan goedkoper is?

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2022 om 18:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vrees met grote vreze dat dit - bijna - moet. Met alles verven, denk niet dat men dat kan eisen, zoals deuren etc. Maar zeker de plafonds en muren. Deze muurverven zijn bijna onbetaalbaar geworden omdat "vroeger" je gewoon witsel kon kopen om de bruine rookkleur te camoufleren. Maar dat soort verf is er nog wel maar wordt alleen nog door profs gebruikt. En ook dan zal dat meerdere lagen hebben. Deuren, raamkozijn etc. lijkt mij in ieder geval overdreven. Die kan men gewoon schoonmaken, nieuwe mensen nemen überhaubt een andere kleur. Ga nog eens met de huurbaas in gesprek en leg uit wat ik u schrijf: dat u wel de deuren etc. wilt schoonmaken. Maar wat betreft de muren en plafonds: ben ik bang dat het toch moet gebeuren. Dus maar proberen een heel blik familie, vrienden en kennissen opentrekken.

ne
door neodutchio - Sep 14, 2022 om 18:28
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Uw moeder zal de flat moeten opleveren in de staat zoals die afgeleverd is. Ik kan mij niet voorstellen dat zij in een uitgerookt huis is komen wonen. Doet u niets, dan is uw moeder verantwoordelijk voor de kosten die nodig zijn om de woning weer bewoonbaar te maken. En €8.000 is een normaal bedrag voor een heel huis. Vooral omdat het eerst behandeld moet worden.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 14, 2022 om 19:15
169 Antwoorden / Vragen

Vrijwel iedere huurwoning / flat moet bij oplevering opgeleverd worden in de staat waarin het was toen ingetrokken was.
Het roken heeft het huis vervuild en gezien de lange tijd waarin behoorlijk gaan stinken en verkleuren i.v.m. haar rookgedrag.
Alles.maar dan ook alles is vergeeld, dus ook de deuren ect. In die staat was het niet toen zij daar ging wonen. De kosten die gemaakt zullen worden worden zonder meer verhaald op de huurder en (sorry) terecht, immers de flat was in bruikleen.

tenormin
door tenormin Sep 14, 2022 om 19:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@agapon1951, als iemand 49 jaar!! er heeft gewoond, zelfs zonder roken zouden de deuren, kozijnen ook verkleurd zijn. Ik rook, helaas, ook en geloof me: mijn houtwerk ziet er perfect uit. Dat is zowat het enige wat je nog schoon kan maken. Niet de plafonds en de muren. Mijn zoon heeft al gezegd: nou mam, ik ben niet in beeld hoor. Begrijp ik. Maar uit de link van @marita5 las ik dat huren voor en na een bepaalde datum andere maatstaven gelden. Ik heb geen idee meer hoe ik toentertijd huurde: geen enkel "bewijs" meer van: de WBV had ook een andere naam. dus hoe te bewijzen? Maar deze dame woont er nu 49 jaar, waar toen heel andere regels voor golden. Mijn zoon verhuurt studio's, appartementen etc. Daar staat "gewoon" verboden te roken. Zoiets was destijds ook helemaal niet im frage.

in
door inno1 Sep 15, 2022 om 17:30
116 Antwoorden / Vragen

Rokers ruiken hun eigen geuren niet meer. Net als hondenbezitters die zeggen dat er niks ruikt. De verhuurder kan gewoon eisen dat alles in de oude staat wordt hersteld. Dus aan de slag maar.

va
door vanlotjegetikt - Sep 14, 2022 om 19:15
809 Antwoorden / Vragen

U zou een gespecaliseerd bedrijf kunnen inhuren om het huis schoon te maken of het de verhuurder laten doen.
Linksom rechtsom die kosten moet betaald worden en die zullen echt in die richting gaan.
Muren en plafonds moeten met speciale verf behandeld worden en die is prijzig.
Boete zal vermoedelijk gelijk aan de kosten zijn om het huis weer bewoonbaar te krijgen.

mahadma
door mahadma - Sep 14, 2022 om 19:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Na 49 (!!!) jaar behoorlijk gerookt in de flat is alles wat er is/blijft dusdanig besmet met rook gevolgen dat ik ook zou zeggen: verven enz.

Deze flat is dusdanig niet verhuurbaar qua verf, aanslag en geur in alles dat dit m.i. toch ècht voor rekening van de huurder komt.

Als u NIET verft en alleen bezemschoon opleverd zal uw moeder/u een rekening kunnen verwacht van € 8.000,00.
De "boete" zou bestaan aan de kosten om de flat weer verhuurklaar te maken. De flat is doorgerookt als een welopgevoede gerookte paling.

Even anders gezien: U kunt een huurhuis krijgen waar 49 jaar behoorlijk in gerookt is en u bent of niet roker (of wellicht gevoelig voor rooklucht qua ziekte), zou u de woning zo accepteren?

Na effe rekenen is dit € 13,60 per maand over 49 jaar voor extra rookkosten, overigens 49 jaar roken is bij 1 pakje per dag 17.885 pakjes, geschat een gemiddelde prijs van € 5,00 is dat een kleine € 90.000,00

tenormin
door tenormin Sep 15, 2022 om 00:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@een niet roker Mahadma, zou vandaag de dag ook een rookflat willen huren, als was het maar dat men nu niet selectief kan zijn. Toen, 49 jaar geleden, was roken geen item nu wel. Het duurt jaren voordat de rookgeur voor een niet roker ruikbaar blijft. Een roker ruikt het niet. De tegenwoordige contracten zijn wel heel verschillend van zeg maar 50 jaar geleden. En het heeft geen zin om de dochter erop te wijzen hoeveel haar moeder de lucht heeft ingeblazen qua geld. En je rekenmachientje geeft ook geen goede uitslag, dat is veel meer dan €90.000. Maar niet meer relevant: gaat om de "heden situatie".

mahadma
door mahadma Sep 15, 2022 om 16:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb geen idee wat NU en TOEN de pakjes cigaretten kost(t)en, dus daarom gemiddeld maar 5 euro per pakje, maar mogelijk heeft mevrouw wel méér als 1 pakje per dag gerookt .......... Trouwens 49 jaar x 365 dagen = 17.885 x € 5,00 = 89.425 (en dan de 12 schrikkeldagen niet meegeteld)

va
door vanlotjegetikt Sep 15, 2022 om 16:10
809 Antwoorden / Vragen

Mijn opa is in 1984 overleden. Zijn boeken(ik heb er een paar) ruiken nog steeds naar die stinksigaren van m.

mahadma
door mahadma Sep 15, 2022 om 16:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik bedoel maar, en er zijn mensen voor wie rooklucht al ziekmakend is (longpatienten)

rj
door rjw - Sep 14, 2022 om 19:41
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap eigenlijk niet zo waarom je deze vraag stelt. De verhuurder heeft toch al aangegeven dat het 8000 euro gaat kosten.

getty
door getty - Sep 14, 2022 om 19:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U krijgt geen boete, maar de rekening van de professione  schoonmaak/ verfkosten gepresenteerd.

Veel goedkoper dus om het zelf te doen.

en ja, dit mag van u verwacht worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2022 om 16:01
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas zal dat ook naar mijn mening het geval zijn aangezien de woning, ook al woonde zij er 49 jaar, de woning niet wordt achtergelaten in een normale staat. Ga na of er geen betrouwbare klusser / schilder bij u in de buurt woont die dit wil doen.

In ieder geval, u krijgt geen boete maar indien uw moeder of u dat niet doen/laten doen kan de verhuurder de kosten op u verhalen.

Dat moeten dan wel de werkelijke kosten zijn en geen geschat bedrag als kennelijk nu het geval is.

U kunt voor aklle zekerheid hier nog om nader advies vragen hoewel ik vrees dat het antwoord niet anders zal zijn: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  U kunt ook proberen via een instelling voor Sociale en maatschappelijke hulpverlening nadere hulp te krijgen (of advies) en zelfs bij de Sociale dienst van de Gemeente waar zij woont aangezien zoals u stelt zij dat mogelijk niet kan betalen.

Judithea
door Judithea - Sep 15, 2022 om 18:55
1 Antwoorden / Vragen

Een stuk goedkoper is het om het plafond en de wanden te behandelen met HG sier pleister reiniger.
wel opletten! Dit is op chloorbasis!

maar goed de verpakking en gebruiks aanwijzing lezen. Is een heel stuk goedkoper dan die €8000

ro
door ronny530 - Sep 15, 2022 om 19:11
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb er toch mijn bedenkingen bij tenzij de woning in die 49 jaar geen lik verf heeft gehad nooit is gereinigd en de tabaksrook in de verf is getrokken. Daarbij is het wel absurd dat de wbv eist dat de woning op kosten van de huurder opnieuw geschilderd gaat worden want voor zover ik weet dient de inventaris in goede staat te zijn en muren e.d. dienen behang en schilder klaar te zijn. Het kan er bij niet in dat een huurder die 49 jaar lang in de woning heeft gewoond de woning weer in de staat dient te brengen zoals die bij aanvang was dat kan gewoonweg niet meer en mag m.i. niet van de huurder verwachten om de woning in de oude staat terug te brengen. Dat uw moeder behoorlijk gerookt heeft doet daar niets aan af omdat tabaksrook de verflaag niet aantast maar wel neer kan slaan op de toplaag van de verflaag maar het onderliggende hout niet aantast. 8000 euro in rekening brengen is te absurd om te geloven want de wbv gaat de woning echt niet schilderen en laat dat over aan de nieuwe huurder. Het heeft geen enkele zin om de boel in een neutrale kleur te schilderen want de nieuwe huurder pakt een kwast en maakt alle gedane schilderwerk voor niets is gedaan. Een goed advies geven is moeilijk maar zoals heremietkreeft al aangaf contacteer het juridisch loket en wacht hun reactie af.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 15, 2022 om 19:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Tja.. alsof 49 jaar huur al niet voldoende is, die huurflat is al drie of vier keer betaald. Dat er gerookt is, is toch ook logisch en dat kan je zien natuurlijk.
Maar goed, toen 49 jaar geleden was er niet gerookt en nu verlangen ze dat u terug gaat in de tijd van 49 jaar geleden. 8000 euro, ik denk dat 49 jaar geleden dat stukje flat wel gekost heeft qua oplevering. Wat stelt het nou allemaal voor?

Maar goed, de wbc eist het dus u bent de pineut. Mijn moeder moest even 15.000 schuiven, alsof het niets is. Je bent gewoon aan het renoveren, en bevalt de wbc het niet, dan komt er nog een slokje boven op.

Maar wat kan je doen?

1paul
door 1paul - Oct 12, 2022 om 10:44
3128 Antwoorden / 0 Vragen

in het huurkontrakt zal ongetwijfeld opgenomen zijn dat u de woning achter moet laten zoals deze is aanvaard of iets van die strekking, is er een opnamestaat kan de verhuurder u hieraan houden of beter, uw moeder.

Huurcontract afgesloten vóór 1 augustus 2003

De wet gaat ervan uit dat u de huurwoning in goede staat kreeg. De woning zag er netjes uit en had geen beschadigingen. U moet de woning dan ook weer in goede staat opleveren.

Was de woning niet in goede staat toen u er ging wonen en kunt u dit bewijzen? Dan hoeft u de woning niet in goede staat achter te laten.

Als sommige dingen in minder goede staat zijn door normale slijtage, hoeft u die slijtage niet te herstellen.

An
door AnneAnne - Oct 12, 2022 om 11:01
1 Antwoorden / Vragen

Ja natuurlijk moet je het in een redelijke staat achterlaten. Dit is niet 'normale slijtage'.

Neem de best dekkende verf die je kunt krijgen, professionele verf. En reken op meer lagen dan je zou verwachten. Minstens 3.