PO
door POTTO May 31, 2019 om 14:50
Huishouden & energie

Kan mijn verhuurder mij verplichten te betalen voor vastrecht?

Goedendag beste lezers,

Ik heb momenteel een sociale huurwoning met elektra, water en gas aansluiting. Gas is erg duur geworden, met name het vastrecht en ik gebruik slechts 50 kuub per jaar voor de douche en de afwas en wil dit liever niet afnemen aangezien ik ruim 300€ voor betaal voor het privilege dit te mogen ontvangen. Nu staat er in mijn algemene huurvoorwaarden:

"Huurder sluit de woning aan op de gebruikelijke nutsvoorzieningen (gas,water, elektra) en houdt de woning aangesloten."

Nu ben ik geen jurist maar volgens mag ik als huurder uberhaupt niet zelf de woning aansluiten op deze voorzieningen aangezien enkel de eigenaar dit mag. Betekent hier 'houdt de woning aangesloten' dat men mij kan dwingen tot het sluiten van een contract bij leverancier of enkel dat ik zelf niks mag laten afsluiten?

18103 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 31, 2019 om 15:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U mag het in de (huur)woning wel zelf afsluiten, (d.w.z. door een erkende loodgieter) dat gas, alleen, dat kost u natuurlijk geld, plus, als u de woning verlaat moet u toch weer gas laten aansluiten. Tot nu toe dan. Als het plan van het gas af wordt gehaald voor 2030. Ik kook elektrisch maar de gasaansluiting heb ik laten zitten en betaal dus voor transportkosten iedere maand.

Th
door Thijs124 - May 31, 2019 om 15:22
289 Antwoorden / Vragen

U kunt eens via een vergelijkingssite bijvoorbeeld gaslicht.com kijken waar U goedkoper uit bent. Er zitten ook enorme verschillen in de vaste kosten bij de diverse energieleveranciers. Soms is dan een duurdere per m3 goedkoper omdat de vaste kosten soms tot € 200 op jaarbasis verschillen.

edrick3
door edrick3 - May 31, 2019 om 15:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je dat al bij je verhuurder geïnformeerd?

Als je je gasaansluiting laat afsluiten zijn daar kosten aan verbonden en bij verlaten van de woning moet je weer aansluitkosten betalen.
Informeer maar eens naar de kosten van afsluiting bij je energieleverancier.

PO
door POTTO May 31, 2019 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen contract meer hebt bij een leverancier komen ze het afsluiten zonder kosten, dat is zogenaamd de consequentie van het niet hebben van een leverancier. De vraag is meer of ik hier door mijn verhuurder kan worden gedwongen een contract af te sluiten bij een gas leverancier voor het in standhouden van de aansluiting of dat ik enkel zelf geen opdracht mag geven voor afsluiting maar er niet toe kan worden gedwongen ervoor te betalen.

panter22
door panter22 - May 31, 2019 om 15:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je wordt helemaal niet gedwongen, je hebt het huurcontract getekend en bent akkoord gegaan met de voorwaarden.
Als je van het gas af wilt dan moet je dat overleggen met de verhuurder.
Hoe verwarm je je woning? Niet, zit je altijd in de kou?
Hoe kom je aan dat warme water voor de douche? Als je een cv hebt, wil je die dan ongebruikt laten of laten verwijderen?
Huur je zelf een geiser, dan kun je die laten verwijderen. Het zal je minimaal €100 kosten.
Het is nog maar de vraag of je woning geschikt is om te verwarmen en te koken op elektrisch. Mogelijk moet er een exra groep bij, die je zelf moet betalen. Waar begin je aan?

PO
door POTTO May 31, 2019 om 16:08
Antwoorden / 1 Vragen

Dat was de vraag niet, ik heb dat allemaal al, ik gebruik geen gas meer. Vraag is of dit betekent dat ik een contract moet aangaan voor gas of niet zelf de aansluiting mag opzeggen. Dit is een wezenlijk verschil.

panter22
door panter22 May 31, 2019 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Niogmaals, vraag de woningstichting. Die kan je het antwoord geven. Misschien kun je zonder kosten van het gas af. Maar aansluiten kost mogelijk meer geld dan wat je nu bespaart. Je gebruikt geen gas meer en je schrijft dat je 50 kub per jaar gebruiket voor douchen en de afwas. Wat is het nu?

tenormin
door tenormin May 31, 2019 om 16:37
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U hebt een sociale huurwoning en dus verplicht tot binnen gasaansluiting te hebben. Zoals al gezegd: verwijderen kost geld en, mocht u er willen vertrekken moet het weer aangesloten worden. Is betalen om te laten verwijderen geen probleem voor U, dan laat u de WBV de gasleiding verwijderen. Zal wel in het gehele wooncontract staat wat wel en niet mag.

PO
door POTTO May 31, 2019 om 17:12
Antwoorden / 1 Vragen

De aansluiting en meter zijn ten allen tijden eigendom van de netbeheerder noch de verhuurder noch die van mij. (artikel 3b lid 1, Gaswet).  Na uitspraak van de geschillen comissie in 2018/2019 is gebleken dat men niet hoeft te betalen voor verwijderen.

Het gaat om mijn contract met de verhuurder.

Kan deze je dwingen een gas contract aan tegaan om zo afsluiting te voorkomen of niet? Het is heel simpel, als er niemand betaald komt men vanzelf om de leiding af te sluiten, dat is dan niet mijn keuze daar toe zijn ze wettelijk verplicht. Er vanuitgaande dat ik niet kan worden gedwongen een contract aan te gaan voor een bedrag per maand met de netbeheerder ben ik niet in gebreke? Voor de goede orde ik heb nog niets gedaan en betaal gewoon voor gas, ik informeer mijzelf wat er mogelijk is in mijn situatie.

tenormin
door tenormin May 31, 2019 om 17:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, betaal niet en dan gaat de molen werken.

tijger1
door tijger1 May 31, 2019 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen contract met de verhuurder over de levering van gas.

panter22
door panter22 May 31, 2019 om 18:23
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt gewoon gratis van het gas af. Dat gaat je niet lukken omdat je een huurcontract hebt afgesloten met de woningstichting waarin is bepaald dat je de woning aansluit op het gas.
Er is geen sprake van dwang, want je hebt uit vrije wil het huurcontract getekend.
Als je iets afspreekt, dan moet je je er aan houden. Je wilt je niet aan jouw deel van de afspraak houden.
Je kunt er vanaf, als je van de andere partij, de woningstichting, hiervoor toestemming hebt gekregen.
Meer is het niet.
Dit heeft niets te maken met de Gaswet of de Geschillencommissie. Het is een afspraak tussen jou en de woningstichting. Aan die afspraak wil je je niet meer houden.
Ga je zonder toestemming van het gas af, dan kun je in de problemen komen. Een keer per 2 jaar komt er een controleur bij je thuis om alle nutsleidingen te controleren. Die rapporteert aan de woningstichting. De woningstichting komt er toch wel achter, dus regel het nu.

tijger1
door tijger1 May 31, 2019 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Één keer in de twee jaar een controleur om de nutsleidingen te controleren? Nog nooit van gehoord.

PO
door POTTO May 31, 2019 om 20:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee meer wat je loopt te raaskallen.

panter22
door panter22 Jun 1, 2019 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

@potto, Dat raaskallen is hetgeen je met de woningstichting afgesproken hebt.
Als je van mening bent dat je daar niets mee te maken hebt, dan laat je het gas afsluiten. Makkelijk zat.
Alleen de woningstichting komt er wel achter, als is het maar door het periodieke onderhoud aan de cv ketel, dat niet uitgevoerd kan worden.
@Tijger1,
Elke paar jaar regelt de woningstichting van ons een veiligheidskeuring waar je aan mee moet werken.
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/veiligheid-storingen/wie-is-verantwoordelijk-voor-gas-en-elektriciteitsinstallaties-in-huis

tijger1
door tijger1 - May 31, 2019 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee,u bent niet verplicht een contract voor de levering van gas af te sluiten. Maar u hebt nu een contract. U sluit helemaal niets aan.

Als ik kijk op Gaslicht.com, bent u hooguit €200,00 per jaar kwijt voor 50 m3 gas. Dus waar u die ruim € 300 vandaan haalt, weet ik niet.

Th
door Thijs124 May 31, 2019 om 18:05
289 Antwoorden / Vragen

Tijger1 kubieke kilometers is wel veel gas!

tijger1
door tijger1 May 31, 2019 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even tikfout aangepast.

PO
door POTTO May 31, 2019 om 19:52
Antwoorden / 1 Vragen

Ligt aan de regio, men betaald meer vastrecht naarmate men verder van groningen is verwijderd en er zijn ook nog een aantal andere heffingen die een rol spelen, op mijn afrekening van vorig jaar stond ruim 300€.

tijger1
door tijger1 May 31, 2019 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men betaalt niet meer vastrecht ivm de afstand naar Groningen. Bestudeer uw afrekening nog maar eens.

PO
door POTTO May 31, 2019 om 20:18
Antwoorden / 1 Vragen

Toch wel, men berekent een extra transport tarief, dit noemt men regiotoeslag, het is alleen verwerkt in het variabel tarief maar het komt boven op de normale gas prijs. Los daarvan mogen beheerders zelf hun kosten bepalen en het verschilt per type aansluiting en diameter.

tijger1
door tijger1 May 31, 2019 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor. Zoek het verder maar zelf uit. Als u haast geen gas gebruikt, betaalt u ook haast geen regio toeslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 31, 2019 om 18:41
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp uw vraag helemaal niet en volgens mij is er iets dat u niet begrijpt. Ik ga er daarbij vanuit dat er geen sprake is van betalen van vastrecht aan de verhuurder maar aan uw energieleverancier. Of in iets andere woorden: als u zelf uw woning laat aansluiten betaalt u daarna ook vastrecht voor de aansluiting.

De aansluiting zelf is uiteraard gerealiseerd door de verhuurder en dat was indertijd ook op kosten van de verhuurder.

U haalt m.i. de kosten van aansluiting en de kosten van het gebruik van leidingen en meters = vastrecht door elkaar.

Het vastrecht is de vergoeding die de netbeheerde aanrekent voor het gebruyik van net en meters. De afrekening gaat via de energieleverancier (en niet via de verhuurder.)

PO
door POTTO May 31, 2019 om 19:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik schaar alle niet variable kosten onder 'vastrecht'. Dit wordt betaald via de energie leverancier, maar als het 'vastrecht' niet wordt betaald wordt de aansluiting afgesloten en zou ik mogelijk in gebreke zijn om dat ik de aansluiting 'niet in stand houdt'. Dat was dus mijn vraag of de verhuurder mij kon dwingen toch een contract af te sluiten met een energie leverancier en dus vastrecht zou moeten betalen voor het in stand houden van betreffende aansluiting

tijger1
door tijger1 May 31, 2019 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 31, 2019 om 21:38
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Nee, u begrijpt het niet. Uw verhuurder kan u niet dwingen om een overeenkomst af te sluiten met welke leverancier dan ook.
Als u het vastrecht niet betaald zal de leverancier de leverantie aan u beëindigen en heeft u in het geheel geen gad en/of electra meer en zult u zelf, als u toch weer gas en/of electra wilt heraansluitingskosten moeten betalen. Dat dan eventueel exclusief vorderingen m.b.t. te late of niet betaling voorafgaande aan het staken van de leverinring, lees u afsluiten. U bent niet in gebreke om de aansluiting in stand te houdeen, u bent dan in gebreke te betalen voor het net en metergebruik.

Iv
door Ivo W Jun 1, 2019 om 15:28
727 Antwoorden / Vragen

@heremetiet: als er geen contract is en geen gas gebruikt wordt, dan kan ook geen sprake zijn van te late betaling en/of verschuldigde meterhuur.

Alle betalingsverplichtingen, behalve die van door de overheid opgelegde boetes en belastingen, volgen namelijk uit een overeenkomst. De netbeheerder is geen overheid, dus als hun diensten niet meer gebruikt en je contract opzegt, ben je ook niets aan de netbeheerder verschuldigd.

Wel ben je (weer) bedragen verschuldigd wanneer je de diensten in de toekomst toch weer zal gebruiken. Bijvoorbeeld kosten voor opnieuw aansluiten.

tenormin
door tenormin - May 31, 2019 om 21:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben bij Eneco en heb geen gas van hen. Wel via de WBV, want ik het een HR ketel, waar warm water uitkomt voor afwassen, badderen en verwarming. Dus de kosten van electra komt van Eneco en de rest (gas) van de WBV.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2019 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt voor het gasverbruik aan uw huisbaas? En wat heeft dat met een HR ketel van doen?

tenormin
door tenormin Jun 2, 2019 om 17:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat de HR ketel op gas is en het via Ista gaat naar de woningbouw. Wij krijgen hier altijd in Juli een rekening van de WVB waarop de versleutel is toegepast. Daar draait men dus per maand ook voor op, logisch.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2019 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan hebt u toch geen eigen ketel, als Ista de standen opneemt.

tenormin
door tenormin Jun 4, 2019 om 17:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Niemand in huur WBV flats/appartementen/huizen hebben een eigen HR ketel. Ista neemt op en door verdeelsleutel worden de prijzen berekend. Wel een volledig overzicht van de WBV hoeveel ik persoonlijk heb verbruikt.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2019 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom schrijft u dan: “

“ want ik heb een HR ketel, waar warm water uitkomt voor afwassen, badderen en verwarming. Dus de kosten van electra komt van Eneco en de rest (gas) van de WBV.

Dus u hebt gewoon blokverwarming of stadsverwarming. En centraal geleverd warm water.

tenormin
door tenormin Jun 4, 2019 om 19:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als dat blok of stadsverwarming wordt genoemd: heb gewoon een HR ketel, vroeger wel blok.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2019 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Niemand in huur WBV flats/appartementen/huizen hebben een eigen HR ketel.”

“Heb gewoon een HR ketel”.

Compleet logisch.

tenormin
door tenormin Jun 4, 2019 om 20:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kap nu maar met commentaar, krijg er een sik van. Los daarvan, jammer dat messages zo langzaam doorkomen, had ik al dat gemekker weg kunnen halen. Maar ja, je bent en blijft altijd op zoek naar...

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2019 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt niet EN een HR ketel hebben EN schrijven dat niemand een HR ketel heeft. Sik of niet,

tenormin
door tenormin Jun 5, 2019 om 00:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hou nu eens op. Ik HEB een HR ketel, van de WBV. Dat "eigen" is in de huur en onderhoud wordt gedaan door de mensen die de WBV daarvoor inhuurt. We hebbeb dus allemaal een HR ketel. Heb niet geschreven dat niemand er een heeft: iedereen moet er een hebben.

Iv
door Ivo W - Jun 1, 2019 om 15:18
727 Antwoorden / Vragen

De verhuurder kan u niet verplichten om een contract met derden (= energieleverancier en/of netbeheerder) aan te gaan.

U staat dus in uw recht om uw contract voor gas op te zeggen.

Wel moet u ooit, bij het beëindigen van het huurcontract in principe zorgen dat de woning over een gasaansluiting beschikt die een eventuele volgende bewoner kan gebruiken. De consequentie van het opzeggen van uw contract voor gas, is dat de netbeheerder de aansluiting in uw woning niet meer in stand hoeft te houden. Er is immers zonder contract voor gas geen 'gerechtigde afnemer' bekend voor de aansluiting in uw woning. Alle rechten mbt de gasaansluiting liggen dan bij de netbeheerder en die mag er mee doen wat ze willen.

U neemt door gas op te zeggen dus een gok. Immers kunnen de kosten voor opnieuw aansluiten hoog zijn.

Mijn advies in deze situatie is om in overleg te treden met uw verhuurder. Kennelijk heeft u voorzieningen aangebracht waardoor de woning nu 'gasloos' goed leefbaar is. Als dat naar het inzicht van de woningcorporatie ook zo is, dan is de kans groot dat u bij verhuizing de woning niet meer hoeft op te leveren met een werkende gasaansluiting. Zodra u deze toestemming zwart op wit heeft, kunt u zonder risico uw gascontract opzeggen.

Vraag vooral géén verwijdering van de gasaansluiting aan. Dat is nergens voor nodig en kost bakken vol geld. Alleen uw gascontract opzeggen volstaat om van het vastrecht af te komen.

1paul
door 1paul Jun 3, 2019 om 14:20
3101 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurder mag nergens aankomen en moet dus ook nergens voor zorgen, gas en elektra gaan de nutsbedrijven over en niemand anders, daar moet je met je handjes afblijven namelijk.

gewoon kontrakt opzeggen en ergens anders enkel elektra kontrakt aangaan, meer hoeft TS niet te doen...

ro
door ron503 - Jun 1, 2019 om 16:30
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gaswet mag wel eens danig op de schop maar dan enkel voor bezitters van woningen omdat een eigen keuze kunnen maken. Een WBV in de sociale huursector dient woningen te voorzien van nutsvoorzieningen en daar hoort voor veel woningen een gas aansluiting bij. De nutsvoorzieningen worden aan de huurder ter beschikking gesteld en zijn dus ook op het net aangesloten meer is het eigelijk niet. U als huurder wordt door die gaswet verplicht netwerkbeheerskosten te betalen en dat kan nu enkel nog door een contract met een gasleverancier te sluiten. Zo te lezen betaald u 300 euro op jaarbasis en dat zal ook inclusief netwerkbeheer kosten zijn en dat is nog geen 30 euro per maand, voor dat bedrag kunt u douchen wanneer u wil en de vaat in warmwater afwassen. Even kort door de bocht het gas wordt afgesloten en u heeft geen warmwater meer tot uw beschikking hoe gaat u dan douchen of de vaat schoonkrijgen.

Iv
door Ivo W Jun 1, 2019 om 17:14
727 Antwoorden / Vragen

Nergens in de gaswet staat dat je een contract moet aan gaan wanneer er een gasaansluiting in de woning aanwezig is, dus nergens stelt de gaswet verplicht dat je vastrecht moet betalen. Die verplichting tot betalen van vastrecht is namelijk verbonden aan een overeenkomst die je [B]kunt[/B] sluiten, wanneer je de gasaansluiting graag wilt gebruiken.

Verder is gas al tientallen jaren niet nodig om warm te kunnen douchen of te kunnen koken. En met de komst van warmtepompboilers en inductiekookplaten is het ook niet meer duurder om elektrische te koken of douchewater te verwarmen.

De gaswet hoeft dan ook niet op de schop. De grove wijze waarop alle netbeheerders de consument voorzien van onjuiste, onvolledige en onduidelijke informatie en waarop je als een halve crimineel behandeld wordt wanneer je simpelweg volgens de algemene voorwaarden het contract opzegt, moet wél keihard worden aangepakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 1, 2019 om 18:03
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als de gasaansluting wordt afgesloten behoeft er ook geen vastrecht te worden betaald maar ook hier: lees de vraag eens goed en ook u zult zien dat de vraagsteller wel gas gebruit voor douche etc. En als hij/zij dat niet meer wenst te gebruiken is het simpelweg een kwestie van laten afsluiten maar dan wel zorg dragen, ook tegen eigen kosten dat op een andere wijze warmwatervoorziening kan plaats vinden en elctrisch gekookt kan worden. Herhaald: op eigen kosten.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2019 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In de meeste bestaande huizen is ook een aansluiting voor een vaste telefoon. Als je geen abonnement neemt bij een provider, hoef je ook geen vastrecht te betalen voor de kabel en het aansluitdoosje.

Je bent ook niet verplicht het weg te laten halen. .

ed
door edosantos - Jun 2, 2019 om 20:07
16 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij bepaal je als huurder zelf wat je wel en niet afneemt. Ik vind die regel in de algemene huurvoorwaarden dan ook een beetje merkwaardig.

Maar ik ben geen jurist...

1paul
door 1paul - Jun 3, 2019 om 14:18
3101 Antwoorden / 0 Vragen

u neemt gas en elektra zelf af neem ik aan via een kontrakt door u gesloten via een energieleverancier???

Als dit het geval is zeg dit kontrakt op, stap over op een ander en sluit dan ENKEL een kontrakt af voor elektra, dit kan en mag u, niemand kan u namelijk dwingen om gas af te nemen!!!

me
door mein33 - Jun 3, 2019 om 14:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR 1PAUL - 3 JUN.  zeg dit kontrakt op, stap over op een ander en sluit dan ENKEL een kontrakt af voor elektra, dit kan en mag u, niemand kan u namelijk dwingen om gas af te nemen!!!

Klopt als een zwerende vinger !!   ;-))
"Maar" of er nu wel of geen gas wordt afgenomen het 'vastrecht' , transportkosten e.d. voor de aansluiting blijven bestaan omdat het Ts, volgens het huurcontract, niet is toegestaan om de gasaansluiting te laten afkoppelen.

"Huurder sluit de woning aan op de gebruikelijke nutsvoorzieningen (gas,water, elektra) en houdt de woning aangesloten."

1paul
door 1paul Jun 4, 2019 om 16:56
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je geen kontrakt afsluit voor gas zegt dat niet dat de aansluiting weg moet, dat bepaalt niet de huurder namelijk maar de netbeheerder...

yh
door yheijnen - Jun 4, 2019 om 14:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Deze vraag heb ik al meerdere malen voorgelegd aan veel instanties ook aan kassa, niemand kon mij een antwoord geven.
Ik heb stadsverwarming, betaal aan vastrecht e.d. € 234,56 per jaar en mijn verbruik is € 1.58. Afsluiten is op eigen kosten, dan halen ze ook de radiatoren weg volgens Vestia en dat moet ik betalen ook het terugplaatsen als ik ga verhuizen.
Maar ik betaal dus ook vastrecht voor mijn licht en overige gasverbruik (€ 254,00 voor 9 maanden). Dus 2x vastrecht.
Maar een oplosiing voor dit probleem van ruim 6 jaar is nog nooit gekomen.

1paul
door 1paul Jun 4, 2019 om 17:02
3101 Antwoorden / 0 Vragen

lees uw huurkontrakt hier eens op na, als u een alternatief heeft zou het zomaar kunnen zijn dat men u nergens toe kan verplichten, Vestia kan wel zeggen we halen de radiatorenw eg en u mag dat betalen maar waar staat dat...

koppelverkoop is trouwens bij wet verboden...

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/concurrentie-en-marktwerking/concurrentie-en-afspraken-tussen-bedrijven/bedrijven-met-een-machtspositie/misbruik-van-machtspositie-voorbeelden/misbruik-van-machtspositie-koppelverkoop

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2019 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe zou u dan willen verwarmen zonder gas?

1paul
door 1paul Jun 5, 2019 om 06:47
3101 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn genoeg alternatieven en bovendien was dat de vraag niet...

ro
door ron503 - Jun 4, 2019 om 15:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

We gaan wel aan één voorwaarde in de algemene voorwaarden van de verhuurder voorbij en dat is deze "Huurder sluit de woning aan op de gebruikelijke nutsvoorzieningen (gas,water, elektra) en houdt de woning aangesloten." dus kan vraagsteller op eigen initiatief het contract met de energieleverancier opzeggen. Daar komt nog bij dat de netbeheerskosten door de energieleverancier worden ingehouden en als er geen leverancier is de huurder als eerste wordt aangeschreven en als die weigert de verhuurder voor de netbeheerskosten gaat opdraaien en de huurder alsnog gaat verplichten om een energiecontract te sluiten en de reeds gemaakte kosten op de huurder te verhalen. In het meest extreme geval kan dan het huurcontract worden opgezegd met alle gevolgen vandien. Eigenaren van woningen zijn blijkbaar niet verplicht om energie af te nemen maar dat is een keuze en het dragen van de consequenties ook.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2019 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een huurder kan helemaal niets “aansluiten”. Alles zit er al.  En die huurder mag er niet aankomen, maar hij hoeft geen gas af te nemen. Hij hoeft ook niets te laten verwijderen.

ro
door ron503 Jun 4, 2019 om 17:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nu wel dat ik het woord 'niet' in deze zin "dus kan vraagsteller op eigen initiatief niet het contract met de energieleverancier opzeggen" vergeten ben. Je kunt de verplichting tot het hebben van een energieleverancier heel breed trekken maar het komt er in grote lijnen op neer dat de nutsvoorzieningen die in de woning aanwezig zijn ook gebruikt dienen te worden.

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2019 om 16:26
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Huurder sluit de woning aan op de gebruikelijke nutsvoorzieningen (gas,water, elektra) en houdt de woning aangesloten."

 U kunt dit ook anders lezen nml, voor gebruik van gas, water en electra, moet u de bestaande aansluitingen gebruiken en geen alternatieven zoals bv.butaangas.  Verder maak ik uit het zinnetje op dat u de nutsvoorzieningen niet zelfstandig mag laten afsluiten. Zolang deze aansluitingen er zijn dient u vastrecht te betalen en dat kan alleen via een leverancier.. Het is dus niet de verhuurder maar de netbeheerder die u (wettelijk) verplicht vastrecht te betalen zolang er aansluitingen zijn. Het verwijderen van nutsvoorzieningen kan in dit geval, op uw verzoek, alleen in opdracht van de verhuurder gedaan worden. De daaraan verbonden kosten, ook die voor de heraansluiting, komen voor uw rekening. Wel kunt u de boel laten verzegelen maar daar zitten dan wel jaarlijkse kosten aan en kan maar voor een paar achtereenvolgende jaren. (ik dacht 3)

panter22
door panter22 - Jun 4, 2019 om 18:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent een installatie aangesloten op stadsverwarming. Die stadsverwarming levert warmte en warm water.
Nu wil jij dat warmwaterdeel wel kwijt. Dat scheelt vast recht,
Dat schijnt niet tekunnen en om geen warm water te hoeven gebruiken, moet de gehele installatie afgekoppeld worden en de radiatoren verwijderd. Dus je hebt dan geen warm water meer en geen verwarming. En dat wil je ook niet.
Is dit het geval?