Ut
door UtrechtseHuurder May 29, 2019 om 14:40
Huishouden & energie

Kan onze huurbaas verplichten kapot deurtje te betalen?

Onlangs is ons studentenhuis gerenoveerd, we wonen hier met 5 personen sterk en huren van een particulier. Tijdens deze verbouwing hebben we onder andere een nieuwe badkamer gekregen en daarover gaat mijn vraag.
Een van de huisgenoten deed het nieuw geïnstalleerde kastdeurtje open waar vervolgens het scharnier het begaf, het deurtje op de grond viel, en er een minimale deuk onstond in een van de hoeken van het deurtje.
De huisbaas heeft het deurtje en scharnier laten vervangen maar de kosten die hij daarvoor in rekening wil brengen zijn €225 (!) euro. En dat terwijl er in het nieuwe deurtje óók een deuk zit, waarschijnlijk door toedoen van de klusjesman. Praktisch gezien komt het er op neer dat we een deur in vergelijkbare staat hebben teruggekregen en een vervangen scharnier. We vinden de prijs van €225 belachelijk veel voor wat we hebben gekregen...

Welke rechten hebben wij?

Mvg,

Radeloze huurder

4059 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 29, 2019 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als van een nieuw kastdeurtje bij het openen het scharnier het begeeft, was dat kastdeurtje/ scharnier natuurlijk al helemaal niet in orde. Of wellicht was het scharnier niet goed, of helemaal niet vastgezet.

Die huisbaas kan de pot op met zijn nota. Laat hij dat maar claimen bij de originele installateur.

Neem eventueel contact op met de woonbond, of het Juridisch loket.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2019 om 16:13
16830 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.woonbond.nl/ en www.juridischloket.nl zijn links naar de instanties waar @TIJGER1 al naar verwijst. Degene die het deurtje heeft vervangen heeft zo te lezen slecht werk geleverd of populair gezegd een wanprestatie. Het is aan jullie verhuurder om dat te claimen. Maar let op dat recht hebben soms, ook bij verhuurders, iets anders is dan het ook krijgen. Hoe dan ook, ook mijn advies: niet betalen.

panter22
door panter22 - May 29, 2019 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Lees hier wat de huurder moet repareren. Het vervangen van een deurtje hoort daar niet bij.
Het is anders als je huisgenoot het deurtje heeft vernield. Maar dan zal de verhuurder hem eerst aansprakelijk moeten stellen voor de schade.
Waarom hebben jullie zelf het deurtje er niet even weer opgeschroefd?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

Ut
door UtrechtseHuurder May 30, 2019 om 22:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je inhoudelijke antwoord. De huurder spint ons verhaal inderdaad zo dat het is alsof iemand het deurtje heeft gemolesteerd, terwijl echt duidelijk was dat het scharnier foutief was bevestigd, er miste een onderdeeltje van de deur dus zelf in elkaar zetten zat er niet in.

panter22
door panter22 May 31, 2019 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een foto gemaakt van de schade? Zei de monteur dat het deurtje niet goed was bevestigd?

Iv
door Ivo W Jun 1, 2019 om 15:38
729 Antwoorden / Vragen

@panter22: het herstellen van een scharnier als onderdeel van het verhelpen van kleine gebreken zal in dit geval niet op gaan. Die regels gaan namelijk om gebreken als gevolg van normale slijtage door bewoning. In dit geval betreft het schade aan een nieuw geplaatst kastje en valt het dus gewoon onder de garantie van de leverancier/installateur.

De verhuurder heeft zich nu dus duidelijk tot de verkeerde partij gericht en jouw advies is op deze plaats dan ook een slecht advies.

Bovendien had de verhuurder, als dit kapotte scharnier onder de 'kleine gebreken' viel dit vooraf aan de huurders kenbaar moeten maken. Zodat de huurders de afweging konden maken om het alsnog zelf voor herstel te zorgen, danwel de kosten te accepteren. Zonder voorafgaande mededeling over kosten die verbonden zijn aan het reparatieverzoek, zijn de kosten niet voor rekening van de huurder.

panter22
door panter22 Jun 1, 2019 om 18:02
6599 Antwoorden / Vragen

@IvoW, Misschien zou je beter moeten lezen.
Ik heb niet geschreven dat de huurders het deurtje moeten betalen. Alleen aangegeven wat van de huurder wordt verwacht als er kleine herstellingen nodig zijn.
Het kan gebeuren dat er een scharnier los raakt, dan draai je die als huurder even aan. Dat wil wel als een deurtje nieuw is. Vandaar mijn vraag waarom het deurtje er niet even is aangeschroefd.
Daarna komt ts met het verhaal dat het deurtje nooit goed bevestigd is geweest. Dat is een ander verhaal. Huurders hebben nooit geklaagd en verhuurder is  van mening dat het deurtje vernield is.
Maar de verhuurder heeft de betreffende huurder niet aansprakelijk gesteld voor de schade. Alleen het deurtje laten repareren en de rekening gestuurd. Dat kan natuurlijk niet.
Vandaar mijn vraag of er een foto gemaakt is van het kapotte deurtje. In het nieuwe deurtje zit ook al een deuk. Hadden de huurders direct moeten melden bij de verhuurder. Met foto als bewijs. Straks krijgen ze weer een rekening van de verhuurder.

panter22
door panter22 Jun 2, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even voor de duidelijkheid. Het vervangen van een kapot deurtje is altijd voor de verhuurder. Tenzij er sprake is van vernieling.

jo
door jorisw - May 29, 2019 om 19:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen die schade hebben gemaakt en het niet eens zijn over de kosten hebben het altijd over "minimale" schade.... Zonder foto's kunnen we hier geen zinnig woord over zeggen.

tenormin
door tenormin May 29, 2019 om 20:37
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Met foto's ook niet; komt de vraag wie het heeft 'gedaan'.

Bw
door Bwj - May 29, 2019 om 21:44
1 Antwoorden / Vragen

Je geeft aan dat de deur gevallen is tijdens normaal gebruik doordat het scharnier kapot was. Dat betekent de schuld niet bij de gebruiker van het deurtje ligt. De schuld ligt bij de bezitter van de gebrekkige zaak: de huurbaas.

Je huurbaas moet eigenlijk naar de leverancier van het kastje terug, die heeft een gebrekkig kastje geleverd. Op die leverancier kan hij/zij de schade verhalen.

-:-

Magnum007
door Magnum007 - May 30, 2019 om 00:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je geen WA verzekering?

Snel 1 afsluiten.

tijger1
door tijger1 May 30, 2019 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een AVP, dus geen WA, dekt geen schades aan gehuurde zaken.

Voor wel gedekte schades zijn uitwonende studenten gedekt op de polis van hun ouders.

brainless
door brainless May 30, 2019 om 22:58
324 Antwoorden / 0 Vragen

WA voor een huis?
U bedoelt AVP, maar ook dat heeft geen zin... dat geldt niet voor gehuurde spullen (waaronder ook badkamermeubels van een huurhuis onder vallen). @Tijger Je was mij net voor :)

Magnum007
door Magnum007 May 31, 2019 om 00:34
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger 1en Brainless,

Ik bedoelde inderdaad een Aansprakelijkheids  Verzekering Particulieren.

Deze AVP vergoedt wel degelijk schade aan een huurwoning.
Google maar even.

sp
door spikkel May 31, 2019 om 08:21
148 Antwoorden / 5 Vragen

Google weet van niets hoor !
Ik heb wel een diverse keren gelezen dan een AVP GEEN schade aan een huurwoning vergoed.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2019 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Dan de polis nog maar eens lezen. Wat u bedoelt slaat op een tijdelijk gehuurde vakantiewoning.

mo
door mof - May 31, 2019 om 14:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de schade is voor u. Of het veel is, hangt af van o.a.uurloon etc.
de huisbaas is niet verplicht een nieuw deurtje in te hangen. Ook de evt schade door de klusjesman doeter niet toe. Het deurtje is eigendom van de huisbaas en niet van u. Het enige dat ik kan aanraden is de schade die op het nieuwe deurtje zitgoed te registreren zodat niet later deze schade alsnog op u verhaald gaat worden.

Iv
door Ivo W Jun 1, 2019 om 15:41
729 Antwoorden / Vragen

Schade is ontstaan doordat de verhuurder een gebrekkig product heeft laten plaatsen. Waarschijnlijk heeft de verhuurder dat niet opzettelijk laten doen, maar dat is voor de discussie tussen huurder en verhuurder niet relevant.

De verhuurder moet de discussie aan gaan met zijn leverancier van het ondeugdelijke product.

costnix
door costnix - Jun 2, 2019 om 21:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dit ook gehad. De WBV wilde, dat ik het ging betalen.
De monteur zag, dat de deur slordig was opgehangen. Deurtje werd vervangen.
Hij heeft dit aan de WBV gerapporteerd. Ik hoefde de deur niet te betalen. Kreeg zelfs een excuusbrief van de WBV.