Kan onze huurbaas verplichten kapot deurtje te betalen?
Onlangs is ons studentenhuis gerenoveerd, we wonen hier met 5 personen sterk en huren van een particulier. Tijdens deze verbouwing hebben we onder andere een nieuwe badkamer gekregen en daarover gaat mijn vraag.
Een van de huisgenoten deed het nieuw geïnstalleerde kastdeurtje open waar vervolgens het scharnier het begaf, het deurtje op de grond viel, en er een minimale deuk onstond in een van de hoeken van het deurtje.
De huisbaas heeft het deurtje en scharnier laten vervangen maar de kosten die hij daarvoor in rekening wil brengen zijn €225 (!) euro. En dat terwijl er in het nieuwe deurtje óók een deuk zit, waarschijnlijk door toedoen van de klusjesman. Praktisch gezien komt het er op neer dat we een deur in vergelijkbare staat hebben teruggekregen en een vervangen scharnier. We vinden de prijs van €225 belachelijk veel voor wat we hebben gekregen...
Welke rechten hebben wij?
Mvg,
Radeloze huurder
Als van een nieuw kastdeurtje bij het openen het scharnier het begeeft, was dat kastdeurtje/ scharnier natuurlijk al helemaal niet in orde. Of wellicht was het scharnier niet goed, of helemaal niet vastgezet.
Die huisbaas kan de pot op met zijn nota. Laat hij dat maar claimen bij de originele installateur.
Neem eventueel contact op met de woonbond, of het Juridisch loket.
https://www.woonbond.nl/ en www.juridischloket.nl zijn links naar de instanties waar @TIJGER1 al naar verwijst. Degene die het deurtje heeft vervangen heeft zo te lezen slecht werk geleverd of populair gezegd een wanprestatie. Het is aan jullie verhuurder om dat te claimen. Maar let op dat recht hebben soms, ook bij verhuurders, iets anders is dan het ook krijgen. Hoe dan ook, ook mijn advies: niet betalen.
Lees hier wat de huurder moet repareren. Het vervangen van een deurtje hoort daar niet bij.
Het is anders als je huisgenoot het deurtje heeft vernield. Maar dan zal de verhuurder hem eerst aansprakelijk moeten stellen voor de schade.
Waarom hebben jullie zelf het deurtje er niet even weer opgeschroefd?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning
Dank voor je inhoudelijke antwoord. De huurder spint ons verhaal inderdaad zo dat het is alsof iemand het deurtje heeft gemolesteerd, terwijl echt duidelijk was dat het scharnier foutief was bevestigd, er miste een onderdeeltje van de deur dus zelf in elkaar zetten zat er niet in.
Heb je een foto gemaakt van de schade? Zei de monteur dat het deurtje niet goed was bevestigd?
@panter22: het herstellen van een scharnier als onderdeel van het verhelpen van kleine gebreken zal in dit geval niet op gaan. Die regels gaan namelijk om gebreken als gevolg van normale slijtage door bewoning. In dit geval betreft het schade aan een nieuw geplaatst kastje en valt het dus gewoon onder de garantie van de leverancier/installateur.
De verhuurder heeft zich nu dus duidelijk tot de verkeerde partij gericht en jouw advies is op deze plaats dan ook een slecht advies.
Bovendien had de verhuurder, als dit kapotte scharnier onder de 'kleine gebreken' viel dit vooraf aan de huurders kenbaar moeten maken. Zodat de huurders de afweging konden maken om het alsnog zelf voor herstel te zorgen, danwel de kosten te accepteren. Zonder voorafgaande mededeling over kosten die verbonden zijn aan het reparatieverzoek, zijn de kosten niet voor rekening van de huurder.
@IvoW, Misschien zou je beter moeten lezen.
Ik heb niet geschreven dat de huurders het deurtje moeten betalen. Alleen aangegeven wat van de huurder wordt verwacht als er kleine herstellingen nodig zijn.
Het kan gebeuren dat er een scharnier los raakt, dan draai je die als huurder even aan. Dat wil wel als een deurtje nieuw is. Vandaar mijn vraag waarom het deurtje er niet even is aangeschroefd.
Daarna komt ts met het verhaal dat het deurtje nooit goed bevestigd is geweest. Dat is een ander verhaal. Huurders hebben nooit geklaagd en verhuurder is van mening dat het deurtje vernield is.
Maar de verhuurder heeft de betreffende huurder niet aansprakelijk gesteld voor de schade. Alleen het deurtje laten repareren en de rekening gestuurd. Dat kan natuurlijk niet.
Vandaar mijn vraag of er een foto gemaakt is van het kapotte deurtje. In het nieuwe deurtje zit ook al een deuk. Hadden de huurders direct moeten melden bij de verhuurder. Met foto als bewijs. Straks krijgen ze weer een rekening van de verhuurder.
Nog even voor de duidelijkheid. Het vervangen van een kapot deurtje is altijd voor de verhuurder. Tenzij er sprake is van vernieling.
Mensen die schade hebben gemaakt en het niet eens zijn over de kosten hebben het altijd over "minimale" schade.... Zonder foto's kunnen we hier geen zinnig woord over zeggen.
Met foto's ook niet; komt de vraag wie het heeft 'gedaan'.
Je geeft aan dat de deur gevallen is tijdens normaal gebruik doordat het scharnier kapot was. Dat betekent de schuld niet bij de gebruiker van het deurtje ligt. De schuld ligt bij de bezitter van de gebrekkige zaak: de huurbaas.
Je huurbaas moet eigenlijk naar de leverancier van het kastje terug, die heeft een gebrekkig kastje geleverd. Op die leverancier kan hij/zij de schade verhalen.
-:-
Heb je geen WA verzekering?
Snel 1 afsluiten.
Een AVP, dus geen WA, dekt geen schades aan gehuurde zaken.
Voor wel gedekte schades zijn uitwonende studenten gedekt op de polis van hun ouders.
WA voor een huis?
U bedoelt AVP, maar ook dat heeft geen zin... dat geldt niet voor gehuurde spullen (waaronder ook badkamermeubels van een huurhuis onder vallen).
@Tijger
Je was mij net voor :)
Hallo Tijger 1en Brainless,
Ik bedoelde inderdaad een Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren.
Deze AVP vergoedt wel degelijk schade aan een huurwoning.
Google maar even.
Google weet van niets hoor !
Ik heb wel een diverse keren gelezen dan een AVP GEEN schade aan een huurwoning vergoed.
@magnum
Dan de polis nog maar eens lezen. Wat u bedoelt slaat op een tijdelijk gehuurde vakantiewoning.
Ja, de schade is voor u. Of het veel is, hangt af van o.a.uurloon etc.
de huisbaas is niet verplicht een nieuw deurtje in te hangen. Ook de evt schade door de klusjesman doeter niet toe. Het deurtje is eigendom van de huisbaas en niet van u. Het enige dat ik kan aanraden is de schade die op het nieuwe deurtje zitgoed te registreren zodat niet later deze schade alsnog op u verhaald gaat worden.
Schade is ontstaan doordat de verhuurder een gebrekkig product heeft laten plaatsen. Waarschijnlijk heeft de verhuurder dat niet opzettelijk laten doen, maar dat is voor de discussie tussen huurder en verhuurder niet relevant.
De verhuurder moet de discussie aan gaan met zijn leverancier van het ondeugdelijke product.
Heb dit ook gehad. De WBV wilde, dat ik het ging betalen.
De monteur zag, dat de deur slordig was opgehangen. Deurtje werd vervangen.
Hij heeft dit aan de WBV gerapporteerd. Ik hoefde de deur niet te betalen. Kreeg zelfs een excuusbrief van de WBV.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer