es
door esperance Jan 18, 2010 om 20:49
Huishouden & energie

Kattenbrokjes niet gezond

Jammer dat er kennelijk nog maar zo weinig bekend is bij de katteneigenaren dat kattenbrokjes ongezond zijn voor deze obligate carnivoren, hierbij denk ik o.a. aan het hoge percentage graanproducten wat in de kattenbrokjes zit. Blikvoer is helaas niet veel beter....

20070 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van die graanproducten weet ik niet of het kwalijk is voor een kat, wel weet ik dat er veel te veel zout en andere mineralen in zit, waardoor ze o.a. problemen met blaasgruis kunnen krijgen. Brokjes mogen ze wel lekker vinden, ik heb 't de mijne nooit als hoofdmaaltijd gegeven, alleen een beetje voor erbij.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet niet of het slecht is .Mijn katten zijn er oud mee geworden 18 en 19Jaar.En die ik nu heb klagen niet.blik en brokken en veel naar buiten.Wat moet je de kat dan geven volgens U?Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is altijd nog hart en vis bijvoorbeeld.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi edwardus. denk niet dat een kat daar alleen gezond van kan leven heeft nog wat meer nodig.En dat zit in kattenvoer zou ik zeggen.groet mhofman

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest geschikte voer is vers rauw vlees met botten, daar is hun spijsvertering op ingesteld, van de hoeveelheid koolhydraten (70 -80%) die in brokjes en blikvoer zitten kunnen ze behoorlijk ziek worden, katten hebben geen koolhydraten nodig wel hoogwaardige eiwitten (vlees) hier halen ze hun energie uit.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 07:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt naar de ingrediënten lijst kijken. Als vlees of vis als eerste vermeld staat dan zit in een dergelijk product meer vlees als granen. Katten hebben bepaalde vitaminen nodig die extra toegevoegd zijn aan kattenvoer.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 08:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook gezonde kattenbrokken, alleen dat kost wel wat.
Is dit verder niet een forum aangelegenheid?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de brokjes van A*, Ald*, Lid* etc doe je wellicht je kat tekort; mijn vorige kat werd 21 jaar; de huidige kat is inmiddels 15 jaar; krijgt niet anders dan brokken en water. Maar dan wel brokken van €54,00 per 10 Kg; en nooit bij de dierenarts geweest.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen VIS is absoluut slecht voor de kat/poes dit breekt namelijk een vitamine af die de kat nodig heeft.
Ook groentes die in blikken en kattenvoer wordt verwerkt is eigelijk opvul goedje, een kat heeft daar geen behoefde aan.
Nou is het geven van blikvoer wel makkelijk en zal de kat zeker niet gaan zeuren maar helaas is dat weer niet goed voor de tantjes.
Door blik of zachtvoer kan er tantsteen ontstaan en daar door kunnen er kwallijke ontstekingen ontstaan waardoor de tanden van de kat moeten worden getrokken en dat gaat echt in de papieren lopen (15 euro per tand/kies + medicjijnen)
Welke kattenvoer dan het beste is hangt af van de ras.
Een europeese korthaar hoeft geen duure voer te hebben brokjes van C 1000 zijn de beste die dan gegeven kunnen worden.
Echter duurdere voer bevatten meer kopersulfaat en andere belandrijke voedings stoffen en zijn daar door ook meer geschikt voor dure ras-katten.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wel voor vaccinaties denk ik.Goed voer is belangrijk maar ook beschermen tegen niesziekte en andere is belangrijk.1keer per jaar naar de dierenarts kan nooit kwaad,al was het alleen maar om tandsteen teverwijderen.Groet mhofman.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

blikvoer is inderdaad niet geweldig, dat zijn vieze restanten uit de vleesindustrie. Vers rauw vlees is prima. Bij de dierenarts kun je uitstekend droogvoer krijgen, berekend op de leeftijd van het dier en is zoutarm. Het is tamelijk duur, mocht dat bezwaarlijk zijn neem dan geen dier.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dierenarts vertelt me dat je juist brokjes moet geven. Beter voor de kat ivm de ingredienten en beter voor tandsteenvoorkoming en -verwijdering. Als ze alleen maar blikjes krijgen is dat slecht voor ze ivm het feit dat ze niets te knagen hebben maar alleen flubber opeten.
Aldus onze dierenarts die er nog bij vermeldt dat je anders maar verwende beesten krijgt die steeds minder smaakjes blik lusten...(klopt helaas :-)

In andere gevallen heeft hij bewezen gelijk te hebben zodat ik daar toch wel in geloof. Ik heb het nog niet afgeschaft (de blikjes) maar geef al wel veel meer brokjes. Feit is dat ze die van de aldi of Lidl niet lusten... en dus geef ik ze Whiskas wat er prima ingaat zolang ik varieer, of Kittekat

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is ook heel veel verschil in rokken.
Sommige zijn goed en anderen ronduit slecht.
Gewoon even goed zoeken en de dierenarts raadplegen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voeding van kat hangt dus af van wat voor ras en wat hij in zijn vrijetijd doet denk ik.Alleen maar binnen of erop uit en zo nu en dan een muis meepikken.Links boven een euro.korthaar van 16jaar.Vraag het anders aan de dierenarts wat het beste voer is voor u kat.Die kent u en de kat.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertleen schreef op woensdag 20 jan 2010, 14:45:
Aldus onze dierenarts die er nog bij vermeldt dat je anders maar verwende beesten krijgt die steeds minder smaakjes blik lusten...(klopt helaas :-)

Feit is dat ze die van de aldi of Lidl niet lusten... en dus geef ik ze Whiskas wat er prima ingaat zolang ik varieer, of Kittekat
bert

dat is dan toch simpel: moest ooit op een kat passen, en die had ook geen zin in Aldi/Lidl voer. 1e dag lieten ze het staan; en ik liet het dus ook staan..., 2e dag idem dito. 3e dag kregen ze honger en begonnen ze met eten...
Katten zijn inderdaad gauw verwend, maar jij bent en blijft de baas! en als ze iets weigeren: ze krijgen vanzelf honger, dus 't kan 1, 2 of 3 dagen duren ; maar uiteindelijk eten ze het...

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Ik heb 4 katten en die eten brokjes v.d. C1000 die een poos geleden (als ik t mij goed herinner) hier bij Kassa als beste uit de bus kwam.
Verder krijgen ze 1x per dag een klein 4 kant blikje met vlees (versch. smaken) en verder niets. Alhoewel ik er 1 heb die net een kliko is op 4 pootjes.
Toch goed in de gaten houden want elk pondje gaat door t mondje is nou eenmaal zo.
Ook weet ik via dierenarts en de mensen vh asiel (waar ik dus 2 katten vandaan heb) dat 't vlees in blik enz. voor 80% uit water bestaat.

En zolang ze allemaal nog rondrennen elkaar achterna zitten en spelen op mn oudje van 15 1/2 na maak ik me geen zorgen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Ik heb 4 katten en die eten brokjes v.d. C1000 die een poos geleden (als ik t mij goed herinner) hier bij Kassa als beste uit de bus kwam.
Verder krijgen ze 1x per dag een klein 4 kant blikje met vlees (versch. smaken) en verder niets. Alhoewel ik er 1 heb die net een kliko is op 4 pootjes.
Toch goed in de gaten houden want elk pondje gaat door t mondje is nou eenmaal zo.
Ook weet ik via dierenarts en de mensen vh asiel (waar ik dus 2 katten vandaan heb) dat \'t vlees in blik enz. voor 80% uit water bestaat.

En zolang ze allemaal nog rondrennen elkaar achterna zitten en spelen op mn oudje van 15 1/2 na maak ik me geen zorgen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn kat eet 2 x 25gr brokken Fit32 van Royal Canin en dat kost per dag €0,27 !!
Zo duur is dat dus niet en de kat krijgt alles wat ie nodig heeft. Voor een half blikje kattenvoer, dat voor het grootste deel bestaat uit water + dubieus vlees/vis, betaal vaak nog meer.
Net een nieuwe zak gekocht met 2Kg extra = 240 dagen eten voor de kat ipv 200 dagen; en nu dus nog maar €0,225 per dag.
Stap toch eens van die blikjes af; je kat zal je dankbaar zijn; je gaat het ook merken bij het schoonmaken van de kattenbak ;-)
Wel altijd veel fris water klaar zetten.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee muizen per dag is het beste voer voor katten!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

C1000 kwam helaas niet als beste maar als goed & goedkoopste
De beste blijft natuurlijk Royal Canin maar die is dan weer het beste voor ras katten omdat die speciale behoefdes hebben.

Maar ik heb hier zelf 8 Europese Kortharen rond lopen en dan wordt het wel heel erg duur om Royal Canin te nemen en mijn oudste poes is 20 jaar geworden op combinatie van blik + knabbeltjes.
Tevens is het zo dat als een kat 2x perweek blik krijgt het helemaal niet zo erg is als ze maar ook brokjes krijgen die hard genoeg zijn voor de tantjes.
Evt extra vitaminen geven mag pas als een arts dat aanraad.
Teunisbloemolie is overens heel goed voor katten en is gewoon te verkrijgen bij een apotheek, drogis of reform winkel (of dierenarts).

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dierenarts wil ik opmerken dat de vragensteller zich beter had kunnen informeren over de uitgebreide wetenschappelijke literatuur van de afgelopen 20 jaar, die is verschenen op het gebied van katten- (en honden) voeding. Dan was deze mening namelijk niet zo verwoord.
Vooral de betere voedingsfabrikanten (Royal Canin, Waltham, Hill's, Iams-Eukanuba) hebben een voorlopersrol op dit gebied en de voedingen van deze fabrikanten zijn van hoge kwaliteit. Diverse reacties binnen het panel geven aan dat men de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Vraag uw dierenarts als deskundige daarom eens naar de achtergronden van reguliere en dieetvoeding voor hond en kat en de invloed die dit o.a. heeft gehad op het drastisch verminderen in de diergeneeskundige praktijk van plaskaters (met de daarmee gepaard gaande operaties), hart, nier, huid, maagdarmpatiënten enz.
Droogbrokjes van goede kwaliteit zijn per definitie niet ongezond voor hond en kat en de samenstelling voldoet aan hoge eisen die wereldwijd zijn opgesteld door onafhankelijke (overheids) instituten. We wilen allemaal het beste voor onze huisdieren. Informeer u daarom goed en ga niet af op vage meningen en onbewezen theorieën.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste mensen heb zelf 3 katten 1 daarvan is een kat die is dik 20 jaar.krigen s,ochtends een beetje blikvoer.het blikvoer wissel ik elke keer af maar soms lust 1 van de katten een bepaalde smaak niet onthoud dat en geef die wat minder vaak en je zal zien dat ze het in de loop van de tyd het mischien wel lekker gaat vinden en zo niet dan is het maar zo wij lusten ook niet alles .als je geen veel kosten wil maken voor je katten neem ze dan ook niet want een huisdier is geen ding maar een dier met gevoel en zeer afhankelijk van hun baasje.wat ik probeer tezeggen is als je het duurdere voer niet wild kopen omdat je het teduur vind maar wel je geld weggooi aan nuttelose dingen neem dan aub geen beesten want dan bent u er totaal niet geschikt voor en u geeft de veerkerde voorbeeld aan u kinderen want die gaan dan later ook zo om met dieren.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn kat is 23 jaar geworden en heeft altijd gesmuld van o.a. de brokjes van Lidl en/of Aldi. 's Avonds vlees of vis uit blik (ook Lidl/Aldi) en overdag stond atijd een bakje brokjes en fris water klaar. Toen de kat (uit ouderdom) was overleden, kreeg ik een compliment van onze dierenarts. Omdat ik zo goed voor haar had gezorgd, heeft ze zo'n hoge leeftijd bereikt, volgens de arts.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, jammer en helaas.
Maar wat is je vraag.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2010 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jans:

"Ja, jammer en helaas.
Maar wat is je vraag.
"

Je haalt me de woorden uit de mond. Maar jij hebt er eindelijk ééntje geplaatst in deze Vraag & Antwoordrubriek, ondanks dat er geen vraagteken bij staat. De tekst laat aan duidelijkheid niets te wensen over...

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2010 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je op het blik kijkt sit er maar weinig vis in. Volgens mij verdienen ze er goed aan. De ene poes eet alles en de andere is kieskeurig, het is een kwestie van uitproberen. Wij geven blik, droogvoer, koolvis en af een toe een restje kip. Je moet ze gewoon niet teveel geven. dan blijven ze gezond.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2010 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blikvoer is relatief duur omdat dit veel water bevat.

Ik weet niet of katten ook jeuk krijgen van Royal Canin. Ik ken diverse honden die er niet tegen kunnen. Maar mogelijk is dat bij katten niet het geval. Dit merk komt er bij niet meer in.
Bij het hondenvoer is het eerste ingrediënt: granen. Als dat ook bij katten het geval is dan betaalt u veel voor een goedkoop ingrediënt.

Ik zou gaan voor een voer met als hoofd ingrediënt vlees of vis. Als de kat het daar goed op doet, dan niet meer veranderen tenzij daar een goede reden voor is.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2010 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedkope kattenbroken geven inderdaad veel problemen bij katten. Onderandere met de blaas, maar ook andere problemen. Brokken zijn echt niet slechter of beter dan ander voer. Het is puur wat je koopt.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop de AH Euroshopper brokjes, maar heb het idee dat ze wat tekort komt.

Dit idee komt voort uit het alsmaar vragen om eten, terwijl ze nog een bak vol met brokken heeft staan. Is dit verwend gedrag waar ik niet op moet reageren of licht het aan de brokjes? Ik merk wel een soort irritatie bij haar als ik er niet op in ga.

Wat zijn de ervaringen met dit merk?
Ik wil niet aan de dure brokken omdat ik maar een simpel baantje heb...

Goede tip trouwens over het geven van rauw vlees. Dit lijkt me het meest natuurlijke en mag ze lekker verslinden. Maar wel naast brokken.
Bij dat rauwe vlees komt bij mij meteen de vraag: Is een kat niet gevoelig voor de bacteriën in rauw vlees, zoals wij mensen dat wel kunnen zijn?

Ik las dat iemand de opmerking plaatste dat vis niet gezond zou zijn omdat dit bepaalde vitaminen zou afbreken.
Zou dit onderbouwd kunnen worden met feiten?

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geef je kat niet teveel.alleen wat hij/zij in 1 keer opkan.Laat nooit een bak brokken staan voor als ze honger mochten krijgen zo krijg je volgens mij kieskeurige katten.En slecht voer voor hond/kat is er volgens mij niet meer.En rauw vlees de katten van mij vangen wel eens wat en nergens last van.Maar als je het elke dag geeft een andere zaak.bedoel dan geen muis maar niertjes lever ed.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2012 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reageren op een oud topic, jaja, maar kan me voorstellen dat er nogsteeds mensen zijn met hun twijfels over euroshopper kattenvoer.

Ik heb zelf 2 katten, en besparen op kattenvoer is nooit mijn ding geweest. Toen de jongste nog kitten was kreeg hij merken als royal canin, whiskas, ProPlan enz. voorgeschoteld. Van de een op de andere dag zat hij onder de plekken op zijn hals. Wij natuurlijk naar de dierenarts, welke gelijk mijn vermoedens bevestigde; voedselallergie. Beestje op een eliminatie dieet. Dit dieet bestond uit geitenvlees. Toen het beestje hier niets beter van werd zijn we tijdelijk over gegaan op vis, later royal canin speciaal voor katten met voedselallergie, mocht allemaal niks baten.

Op een gegeven moment kwam het zo dat we even weinig te besteden hadden. Op dit moment toch over gegaan op euroshopper kattenvoer, en na 3 weken waren ineens zijn plekken helemaal dicht!! Blijkt dus dat dit voer het enige is waar hij goed tegen kan. Sindsdien ben ik een tevreden euroshopper-kattenvoer koper :)

ve
door verwijderd - Oct 30, 2012 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede test is hier te vinden:
http://www.goodguide.com/products?category_id=308923-dry-cat-food

ve
door verwijderd - Jun 1, 2014 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste katten brokken bevatten veel granen en vulmiddel.
Toch zijn er een paar merken die veel vlees of vis bevatten, katten zijn tenslotte van natuur vleeseters.
Wij geven ze al meer dan een jaar Orijen.
Het zijn raskatten, met lang haar en zitten hierdoor beter in hun vacht en zijn levendiger.
In alle opzichten een betere voeding voor katten.