czar
door czar Mar 3, 2013 om 14:43
Huishouden & energie

Kattenvoer

Wat was het weer slecht dat Kassa! van afgelopen zaterdag. Bepalen wat het beste kattenvoer is door de katten een paar merken voor te schotelen.
Als we hetzelfde bij kinderen zouden doen, dan wordt de conclusie dat HappyMeal van McDonalds het beste eten voor kinderen is.

Vervolgens een deskundige uitnodigen die onzin uitkraamt dat katten helemaal geen plantaardig voedsel nodig hebben en dat alle kattenvoeren wel ongeveer dezelfde kwaliteit zijn.

Nou, wellicht dat de actieve BARFers er hier wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Mijn mening is eigenlijk vrij simpel: wat is het natuurlijke voer voor een kat? Dat zijn muizen en vogeltjes en misschien nog wat jonge konijntjes. Die bevatten een bepaald aandeel aan botten, spiervlees, orgaanvlees en zowaar ook een maagje gevuld met plantaardige stoffen (5-8 %). Neem die verhouding voor je kat en je weet precies wat je kat nodig heeft.

Veel kattenvoeren, en zeker die uit een supermarkt, beginnen hun ingrediëntenlijst met: Granen, Mais, Suiker ...
Daar zit dus het meeste van in, vervolgens nog de wettelijk minimale 4% vlees, vis of kip. Alle granen en mais komen linea recta weer onverteerd uit de aars van het beestje. Goed voor die fabrikanten die ook kattenbakvulling verkopen.

Het had Kassa! gesierd als ze kijkers wat wegwijs hadden gemaakt in hoe zij een ingrediëntenlijst van kattenvoer het beste kunnen lezen. Niet dat een kat niet een keertje ongezond mag eten, maar wel handig om te weten wat zo'n beestje nu echt nodig heeft.

7142 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 07:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, katten zijn toch harstikke wispelturig, nouja de mijne i.i.g. wel.
Ik haal allerlei verschillend voedsel voor ze in huis.
Bij tijd en wijlen zijn óf op het één óf op het ander stapelgek.
Geen peil op te trekken.

Alleen, tja whiskas, vinden ze ook héél lekker, maar het komt regelmatig in no-time weer retour zodat ik vervolgens met het w.c. papier waarmee ik het van de vloer moet vegen, door het toilet sta te spoelen.
Duur grapje dan...

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 07:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Whiskas koop ik dus niet meer, zelfs niet als het in de reclame is.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2013 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op maandag 4 mrt 2013, 07:35: Ach, katten zijn toch harstikke wispelturig

Dat zijn kinderen ook. Die willen dan weer McDonalds en dan weer wat Patatje-met.
Het gaat er natuurlijk niet om wat de katten of de kinderen willen, die willen alleen maar ongezond. Het gaat erom wat je hen voorzet. Dat mag ook best eens ongezond, met mate. Probleem is dat jij dat voor de kinderen/katten bepaalt. Ze kopen het immers niet zelf.

empyria schreef op maandag 4 mrt 2013, 07:35: Alleen, tja whiskas, vinden ze ook héél lekker, maar het komt regelmatig in no-time weer retour zodat ik vervolgens met het w.c. papier waarmee ik het van de vloer moet vegen, door het toilet sta te spoelen.

Tja, dat zal waarschijnlijk toch door de haarballen komen. Ff wat planten, gras, of desnoods het stof tussen de de CV-ketels naar binnen werken om de haarballen kwijt te raken. En als ze dan net iets gegeten hebben, dan komt dat ook allemaal mee naar buiten. Da's inderdaad weer opruimen (en ze doen het altijd op de bank :-)) maar het heeft weinig te maken met het type/merk voer.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2013 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op woensdag 6 mrt 2013, 23:45:
empyria schreef op maandag 4 mrt 2013, 07:35: Ach, katten zijn toch harstikke wispelturig

Dat zijn kinderen ook. Die willen dan weer McDonalds en dan weer wat Patatje-met.
Het gaat er natuurlijk niet om wat de katten of de kinderen willen, die willen alleen maar ongezond. Het gaat erom wat je hen voorzet. Dat mag ook best eens ongezond, met mate. Probleem is dat jij dat voor de kinderen/katten bepaalt. Ze kopen het immers niet zelf.

empyria schreef op maandag 4 mrt 2013, 07:35: Alleen, tja whiskas, vinden ze ook héél lekker, maar het komt regelmatig in no-time weer retour zodat ik vervolgens met het w.c. papier waarmee ik het van de vloer moet vegen, door het toilet sta te spoelen.

Tja, dat zal waarschijnlijk toch door de haarballen komen. Ff wat planten, gras, of desnoods het stof tussen de de CV-ketels naar binnen werken om de haarballen kwijt te raken. En als ze dan net iets gegeten hebben, dan komt dat ook allemaal mee naar buiten. Da's inderdaad weer opruimen (en ze doen het altijd op de bank :-)) maar het heeft weinig te maken met het type/merk voer.

Het enige wat in mijn jonge jarende de kat en de hond te eten kregen was met pot mee, wat er over bleef.Als mijn moeder nog een paar dubbeltjes over had ,dan kocht ze een pak felix. En de hond kreeeg dan af een grote kluif als soep had gemaakt. En ze waren nooi ziek en werden ook oud.Maar toen gingen de kinderen voor

ve
door verwijderd - Mar 7, 2013 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 7 mrt 2013, 00:00:
Het enige wat in mijn jonge jarende de kat en de hond te eten kregen was met pot mee, wat er over bleef.Als mijn moeder nog een paar dubbeltjes over had ,dan kocht ze een pak felix. En de hond kreeeg dan af een grote kluif als soep had gemaakt. En ze waren nooi ziek en werden ook oud.Maar toen gingen de kinderen voor

Beste Valerius.
Ik heb veel gereisd in mijn leven en ben ook veel zwerfkatten tegen gekomen die bedelden bij restaurantjes. Soms waren ze te mager om aan te zien.
Toen jij jong was liepen die katten en honden waarschijnlijk buiten en mochten ze met de pot mee eten. Voor de rest konden ze hun eigen maaltje bij elkaar scharrelen.
Tegenwoordig zitten mensen op een flat en mag/kan de kat niet meer naar buiten. Die is dan volledig afhankelijk van wat het baasje hem voorzet, jaar in jaar uit.
Ik vind het ook het beste als katten zelf maar wat rond keuvelen, vangen wat ze kunnen pakken, en voor de rest nog met de pot mee-eten. Bij mij is bijna hetzelfde het geval, ik woon buitenaf. Katten horen muizen en vogeltjes te eten, soms een jong konijntje. Ik hoef helemaal niet te BARF-en. Wat ik (vooral in de winter) bijvoer is wat kattenvoer.
Maar ja, je zal maar op een flat wonen en bij Kassa! horen dat alle kattenvoer hetzelfde is. Je zou het zomaar gaan geloven. Waardeloze en zelfs misleidende informatie van dat zgn. consumentenprogramma.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2013 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op maandag 4 mrt 2013, 07:35: Alleen, tja whiskas, vinden ze ook héél lekker, maar het komt regelmatig in no-time weer retour zodat ik vervolgens met het w.c. papier waarmee ik het van de vloer moet vegen, door het toilet sta te spoelen.

czar schreef op woensdag 6 mrt 2013, 23:45: Tja, dat zal waarschijnlijk toch door de haarballen komen. Ff wat planten, gras, of desnoods het stof tussen de de CV-ketels naar binnen werken om de haarballen kwijt te raken. En als ze dan net iets gegeten hebben, dan komt dat ook allemaal mee naar buiten. Da's inderdaad weer opruimen (en ze doen het altijd op de bank :-)) maar het heeft weinig te maken met het type/merk voer.

Dus als ik het zo goed begrijp is whiskas het beste voer om je katten van hun haarballen af te laten komen. Aangezien ze dát regelmatig uitkotsen en ander voer niet...:-/
Dan toch liever maar een grasmatje.

B.T.W. de whiskas kots bevat nóóit haarballen...

ve
door verwijderd - Mar 7, 2013 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=empyria schreef op donderdag 7 mrt 2013, 18:40

Dus als ik het zo goed begrijp is whiskas het beste voer om je katten van hun haarballen af te laten komen. Aangezien ze dát regelmatig uitkotsen en ander voer niet...:-/
Dan toch liever maar een grasmatje.

Nee wijsneus, dan heb je er helemaal niks van begrepen.
Ik mag hopen dat het hilarisch bedoeld was.
Zo niet, misschien overstappen naar konijnen?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2013 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Almo nature, Felix, Pro Plan! De smaak van haar varieert daarin opmerkelijk.

Voorbeeld: zalm van Almo nature niet, de zalm van AH wel weer. Ook droge brokjes met zalmsmaak One weer wel.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2013 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op donderdag 7 mrt 2013, 20:59:
Nee wijsneus, dan heb je er helemaal niks van begrepen.
Ik mag hopen dat het hilarisch bedoeld was.
Zo niet, misschien overstappen naar konijnen?

Jah, hilarisch, satirisch, sarcastisch ;-)

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lezers,

Het is eigenlijk allemaal heel simpel.
Het beste voor een kat is zijn/haar eigen maaltje te vangen. Dat zijn dus vooral muizen, vogeltjes en soms een jong konijntje. Daarna komt BARF-en, oftewel ingevroren kuikentjes en ander dierlijk voer kopen, die door de shredder heen halen en dat dan voeren. Een heel gedoe overigens en je mot er nog een beetje verstand van hebben ook, want anders vergeet je misschien nog wat wat essentiële voedingsstoffen of heb je de verhouding verkeerd. Katten die gewend zijn aan kattenvoer willen het meestal ook niet direct eten, dus je wordt er druk mee.
Dan is er nog mogelijkheid drie en dat is kant-en-klaar kattenvoer. Daar zitten nu eenmaal enorme kwaliteitsverschillen in en de prijs zegt eigenlijk weinig. Hoe meer de reclame kost des te duurder het voer, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Het is een kwestie van etiketten lezen: wat zit erin. Begint de lijst met granen, mais, glute of suiker, dan weet je dat het rotzooi is. Het eerste in de lijst van ingrediënten zou er het meeste in moeten zitten. Katten eten nu eenmaal vlees en al die plantaardige producten schijten ze gewoon weer uit. Da's wel weer goed voor de verkoop van de kattenbak-korrels. Moet je continu je kattenbak verschonen, of stinkt die na 2 keer schijten een uur in de wind, dan geef je je katten dus het verkeerde voer.

Wettelijk is in NLD geregeld dat als je op het etiket zet dat het rund is, dan moet er minimaal 4% rund in zitten. Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk maximaal 4% rund in zit en dat zal dan ook nog separator-vlees zijn dat van rund afkomstig is. Overigens niks mis met separatorvlees, prima geschikt voor katten. Maar heb je een kat wel eens achter een koe zien vangen om deze te doden en op te peuzelen? Rundvlees is geen natuurlijk voer voor een kat. Niet dat het meteen slecht is, maar wel even blijven nadenken.

Conclusie: als je je kat kattenvoer geeft, kijk dan naar het etiket wat erin zit.
Granen, mais en suiker zijn uit den boze. Er mag wel een beetje graan en mais in zitten (gezien de kat ook de maaginhoud van zijn prooien opeet), maar eigenlijk is alles meer dan 10% daarvan enorm jammer van je centjes, want dat belandt gewoon in de kattenbak in de vorm van stinkende uitwerpselen.

En heb ik dan nog een tip? Jawel, die heb ik wel, want ik let ook op de centjes.
Bozita is prima voer en nog een beetje betaalbaar. Da's Zweeds en in Zweden zijn de eisen aan dierenvoer enorm streng. Kom je ooit in Duitsland, dan is Lux van de Aldi aldaar behoorlijk gemiddeld goed en redelijk goedkoop. Vroeger was de Sha van Aldi-Zuid-Duitsland dat ook, maar dat is zover ik weet inmiddels uit de handel. Opticat-blikjes van de Lidl (ook in Nld) zijn ook redelijk goed, maar let op, want die wisselen de samenstelling enorm vaak.

En voor alle mensen die RC kopen (RC= Royal Canin), even eerst goed de samenstelling lezen voordat je de hoofdprijs betaalt. Er zit best wel veel suiker in dat goedje en 50% van de prijs is natuurlijk voor de marketing en zit niet in de kwaliteit van het voer.

Gegroet.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op vrijdag 8 mrt 2013, 10:16:
czar schreef op donderdag 7 mrt 2013, 20:59:
Nee wijsneus, dan heb je er helemaal niks van begrepen.
Ik mag hopen dat het hilarisch bedoeld was.
Zo niet, misschien overstappen naar konijnen?

Jah, hilarisch, satirisch, sarcastisch ;-)

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 01:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op zondag 10 mrt 2013, 11:53:
empyria schreef op vrijdag 8 mrt 2013, 10:16:
czar schreef op donderdag 7 mrt 2013, 20:59:
Nee wijsneus, dan heb je er helemaal niks van begrepen.
Ik mag hopen dat het hilarisch bedoeld was.
Zo niet, misschien overstappen naar konijnen?

Jah, hilarisch, satirisch, sarcastisch ;-)

Nu het enige wat ik uit deze discussie haalt is dieren in Nederland het beter hebben dan vele millioenen mens op deze aardbol.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2014 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zojuist de aflevering in de herhaling gekeken. Het kwam op mij wel betrouwbaar over maar nu ik dit lees zie ik in dat ze helemaal geen goede informatie hebben gegeven. Ik ga toch zelf nog even op onderzoek uit voor welk merk het beste kattenvoer is.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2014 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

katten mogen geen varkensvlees eten, heb geleerd. droogvoer koop ik gevarieerd, geef geen foute snacks ofzo. dacht vroeger dat katten critisch waren op eten , maar die van heb ik wel eens troep van de straat zien eten, dacht dat het friet was, ook varkensvlees eet de mijne als ie de kans krijgt. olijfje3

ve
door verwijderd - Jan 16, 2014 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alfonds: het beste kattenvoer heet muis, het liefst vers zelf gevangen.
Het beste gemakkelijke kattenvoer in blik koop je niet bij de dieren-speciaalzaak, zelfs niet bij de dierenarts, maar liever online (ik ga geen reclame maken waar dan)

@olijfje3: varkens zijn geen natuurlijke prooien van katten, maar vlees is altijd beter dan plantaardig. Varkensvlees bevat wel erg veel vet en katten hebben met name spiervezel nodig.

Geef je kat nooit melk, want die kan de de lactose (=melkvet) niet afbreken en heeft ook geen bacterien die dat wel doen. Suiker is uit den boze (in feite is lactose ook een soort van suiker).

ve
door verwijderd - Jan 28, 2014 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@czar: muis lijkt me niet echt realistisch voer voor katten. De mijne kunnen niet eens buiten komen waardoor ze nooit een muis zullen vangen. Ik ben er inmiddels wel uit dat Royal Canin het beste kattenvoer is. Ik ben alleen nog benieuwd waar ik Royal Canin het goedkoopste kan kopen. Waarom wil je niet vertellen waar dat is?

ve
door verwijderd - Jan 28, 2014 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

alfonds schreef op dinsdag 28 jan 2014, 15:33: @czar: muis lijkt me niet echt realistisch voer voor katten.

Ik heb ook jarenlang katten gehouden 4 hoog op een flat, dus ik begrijp wat je bedoelt.
Muis is wel het natuurlijke, maar niet altijd het meest realistische voer. En BARFen is ook niet voor iedereen weggelegd, je hebt er toch wel veel kennis voor nodig.

alfonds schreef op dinsdag 28 jan 2014, 15:33: Ik ben alleen nog benieuwd waar ik Royal Canin het goedkoopste kan kopen. Waarom wil je niet vertellen waar dat is?

Ik ben het niet met je eens dat RC het beste kattenvoer is. Zo zit er in de brokjes van RC gewoon suiker en dat is voor mij uit den boze. RC is wel een enorm duur voer en dat komt met name omdat meer dan de helft van wat je betaalt aan reclame en commissies wordt betaald.
Kattenvoer koop je het best online en om te besparen (ook op de verzendkosten) het liefst in grootverpakkingen. De webshop maakt niet heel veel uit, ze ontlopen elkaar kwa prijs niet zo veel. Dus abonneer je op de nieuwsbrief en ga desnoods af op aanbiedingen van grootverpakkingen. Als je in 1 keer 20 kg droogvoer koopt ben je met 2 katten die ook natvoer krijgen al snel een half jaar verder voordat die 20 kg op is. Dus bijv. zooplus.nl (ik woon in DL, dus dan wordt het zooplus.de) is een goede en grote shop, maar even googlen en je vind zat andere webshops met een groot assortiment van de betere kattevoeren.

Ik heb laatst een uitgebreid onderzoek gedaan (ingrediënten-lijsten vergelijken) naar wat goede droge brokjes zijn tegen een redelijke prijs. Mijn poes is dol op Smilla en die stunten vaak met aanbiedingen, maar het is niet bepaald het beste voer. Dus op zoek naar iets nieuws.

Na een hele dag ingrediënten en prijzen vergelijken kwam ik uit op: Porta 21 - Feline Finest Adult Sensible. Veel goedkoper dan RC en veel beter dan RC op basis van ingrediënten. Geen granen, geen suikers, wel wat groente (maar dat hebben katten ook nodig) en veel dierlijke stoffen (het zijn vleeseters). Toch heb ik maar 2 kg besteld en geen 20 kg, gewoon om het eerst te testen.
Ze vinden het heerlijk, maar hadden ze alleen maar ander voer gewild. dan had ik het wel half-om-half gemengd.

De beste tip is misschien wel: mengen! En de tweede tip: de zak goed afsluiten.
Katten gaan namelijk enorm af op de geur. Als de kat zover gaat dat hij de 'lekkere' brokjes tussen de minder geliefde brokjes weg vist, dan geef je je kat veel te veel te eten.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2014 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nah, ik heb toch nog eens even een onderzoekje gedaan bij zooplus.nl:

Royal Canin kost per 2 kg (even door alle aanbiedingen heen kijken) 19,90 euro
Porta 21 Sensible kost per 2 kg 9.99 euro

Kort gezegd: RC is 2 keer zo duur als Porta 21, maar is het ook 2 keer beter voor je kat?
Het antwoord op die vraag is op basis van de ingredientenlijst simpelweg nee. Porta 21 is eigenlijk beter dan RC, Het bevat meer dierlijke ingredienten.

Maar beste kattenliefhebbers kijk uit!
De diervoederindustrie wijzigt vaak zomaar de samenstelling. Zeker de duurdere merken voldoen namelijk altijd wel aan de wettelijke minimale eisen, dus die rommelen vaak met de samenstelling op basis van de wereld-handelsprijs van die ingrediënten. Dat is immers toegestaan, zolang ze het maar op de verpakking zetten. En dat betekent dus dat een zak RC of een zak Porta-21 die je vandaag koopt een andere samenstelling kan hebben als de zak van 3 maanden geleden.

Ik heb mijn zak Porta 21 Sensible er eens even bijgepakt en daar staat toch echt een andere samenstelling op. Kippenvlees (min. 70,2%) tegen nu 64% bijv. Dat laatste ingrediënt wat ze FOS (Fructooligosaccharid) noemen is gewoon keukensuiker. Dat staat ook op mijn zak Porta-21, maar wel na een ingredient waarvan er maar 0,04% in zit. En er staat daarna nog een ander ingredient. Er zit dus minder dan 0,04% suiker in. Op 2 kg is dat minder dan 0,8 gram en dat is verwaarloosbaar (veel minder dan 1 korrel per maaltijd van de kat).

Al-met-al is mijn conclusie dat kwa samenstelling je altijd op moet letten en dat op dit moment RC voor het kattenvoer veuls te veel geld vraagt. Er zijn betere voeren die een stuk minder kosten, maar dat is nu weer geen verrassing voor mij, want RC is altijd veel te duur.
Zoek even goed en probeer het e.e.a. uit. Door wat voeren te mengen kun je je katten best wel aan een ander voer laten wennen.
En tegen de mensen die denken ik koop gewoon Royal Canin "want dat is duur en wordt door de dierenarts aangeraden", dus ik zit safe, zou ik willen zeggen: Ja, je zit safe, maar je betaalt de hoofdprijs en niet voor het beste voer. Voor de helft koop je beter voer.

ve
door verwijderd - May 25, 2014 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn 3 katten eten eigenlijk heel gevarieerd. Ik neem de ene keer dit merk en de andere keer dat merk mee. Een tijd geleden werd één van mijn katers ziek. Hij ging op de bak zitten persen maar er kwam geen drupoel plas. Op een gegeven moment wel één druppel urine met bloed. Naar de da gegaan en medicatie (een injectien en druppeltjes voor over het voer) gekregen. Kater zou een blaasontsteking hebben. Met de medicijnen ging het al snel weer goed. Echter een paar dagen later weer problemen, weer bezoek da en weer medicijnen. Dus chronische aandoening??? Op een gegeven moment begon kater 2 met precies dezelfde symptomen. 2 gecastreerde, gezonde katers (die niet buiten komen) in anderhalve week blaasontsteking?? Heel vreemd. Ik ben dus gaan denken en heb alles op een rijtje gezet. Wat deden de 2 hetzelfde. Waardoor was er een periode van "genezing" enz. Ik kwam na veel overwegingen op de boosdoener.. de brokjes! We hadden de goedkope brokjes van de lidl ontdekt en de poezels vonden ze heerlijk. Natuurlijk eens kijken of ik gelijk had. Brokjes van de lidl weggenomen e andere in de plaats gegeven. Binnen anderhalve dag waren beide katers van hun "blaasontsteking" verlost. Nog belangrijker..de blaasontsteking is nooit meer terug gekomen. Ik heb dus de goedkopere brokjes heel duur betaald.

ve
door verwijderd - May 26, 2014 om 03:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

myrakoolen schreef op zondag 25 mei 2014, 16:31: Mijn 3 katten eten eigenlijk heel gevarieerd. Ik neem de ene keer dit merk en de andere keer dat merk mee. Een tijd geleden werd één van mijn katers ziek. Hij ging op de bak zitten persen maar er kwam geen drupoel plas. Op een gegeven moment wel één druppel urine met bloed. Naar de da gegaan en medicatie (een injectien en druppeltjes voor over het voer) gekregen. Kater zou een blaasontsteking hebben. Met de medicijnen ging het al snel weer goed. Echter een paar dagen later weer problemen, weer bezoek da en weer medicijnen. Dus chronische aandoening??? Op een gegeven moment begon kater 2 met precies dezelfde symptomen. 2 gecastreerde, gezonde katers (die niet buiten komen) in anderhalve week blaasontsteking?? Heel vreemd. Ik ben dus gaan denken en heb alles op een rijtje gezet. Wat deden de 2 hetzelfde. Waardoor was er een periode van "genezing" enz. Ik kwam na veel overwegingen op de boosdoener.. de brokjes! We hadden de goedkope brokjes van de lidl ontdekt en de poezels vonden ze heerlijk. Natuurlijk eens kijken of ik gelijk had. Brokjes van de lidl weggenomen e andere in de plaats gegeven. Binnen anderhalve dag waren beide katers van hun "blaasontsteking" verlost. Nog belangrijker..de blaasontsteking is nooit meer terug gekomen. Ik heb dus de goedkopere brokjes heel duur betaald.

Zou het zeker ook als tip bij TIPS gaan plaatsen.

ve
door verwijderd - May 26, 2014 om 06:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

myrakoolen schreef op zondag 25 mei 2014, 16:31: Mijn 3 katten eten eigenlijk heel gevarieerd. Ik neem de ene keer dit merk en de andere keer dat merk mee.

En al die merken zijn slecht en bevatten allemaal hetzelfde.
Gevarieerd is onzinnig voor een kat. Een kat heeft spierweefsel, ingewanden, hersenen en botten nodig als voeding. Geen verschillende merken supermarktvoer waarvan 90% plantaardig is. Dat is allemaal vulstof dat in de kattenbak belandt.

Doe eens verstandig en neem goed voer als basis. Niet altijd, je mag best wel eens zondigen.
Wat is goed voer? Gewoon etiketten lezen. Minimaal 50% dierlijk, maar liever 90% en geen suiker.
Dat vind je bij de supermarkt niet.

Royal Canin is belachelijk duur door hun marketing en er zit vaak ook suiker in.
Niet doen dus. Zo rond een euro per blik is er best wat te vinden. Helaas niet bij supermarkten en gek genoeg ook niet bij dierenwinkels. Je moet het online zoeken. Even googelen op kattenvoer en dan vooral de ingrediënten lezen. Geen suiker en veel dierlijk is goed. Desnoods neem je een aanbieding, maar het is wel duurder dan bij de buurtsuper.

Kijk vooral ook naar 'vlees'. Harde brokjes bevatten dat nauwelijks en katten hebben vaak een vochtprobleem. Dat resulteert dan weer in blaas- en nierproblemen. Zorg dat je katten veel vocht binnen krijgen, desnoods meng je vleesbrokjes aan met water. Komt het uit de koelkast, gebruik dan hand-lauw water.

En nee, het komt niet door de brokjes van de Lidl, die zijn niet slechter, maar zeker ook niet beter dan al die andere rommel uit de supermarkt.