czar
door czar Jan 18, 2013 om 20:32
Huishouden & energie

Kattenvoer

Ik heb mij hele leven al katten en raak steeds meer geïnteresseerd in kattenvoer. Ik verdiep me er steeds meer in. Alle forums afstropend, zowel in NLD als in DL kom ik enorm vaak tegen dat de meeste 'echte' kattenliefhebbers hun katjes RC, oftewel Royal Canin, geven. Enorm duur voertje, aangeraden door dierenartsen, maar is dat wel zo goed?
Volgens mij valt dat nogal tegen en staat de prijs niet in verhouding tot de kwaliteit. Een kattenvoer dat suiker bevat? Dat dierenartsen het aanraden, is dat niet alleen omdat ze daarvoor worden betaald?

Wat geven jullie de katten te eten en waarom?
Letten jullie wel eens op samenstelling van het voer?
En zitten de katten dan alleen binnen, of vangen ze af-en-toe ook wel eens een prooi?

3855 14 Rapporteer

empyria
door empyria - Jan 19, 2013 om 09:05
504 Antwoorden / 3 Vragen

Ik koop wat mijn katten graag eten.

En vooral wat ze niet uitkotsen!

Gourmet kwam er vaak met dezelfde snelheid weer uit als dat het erin ging, dus dat koop ik niet meer.

Kom meestal uit bij het goedkoopste voer!

Dat is Royal Canin vooral niet.

czar
door czar - Jan 19, 2013 om 12:10
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Empyria,

dank voor het antwoord, ik ben benieuwd wat anderen antwoorden.

Mijn vraag aan jou: zitten jouw katten vnl. binnen of gaan ze ook naar buiten?

groetjes.

freya
door freya - Jan 19, 2013 om 13:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb heel wat jaren katten gehad (en nog) en vroeger aten ze vaak Kitekat, maar tegenwoordig voornamelijk Felix. Ik heb wel gemerkt dat mijn katten de 'paté' varianten niet zo lekker vinden en hou het dus bij de brokjes in wat voor saus dan ook.
Daarnaast krijgwnen ze altijd droge knabbels. Heb ook wel eens iets van Gourmet gegeven, maar daar reageren ze niet bijzonder op. RC mooit geprobeerd. Voor mij (en de katten) hoeven die dure varianten in ieder geval niet.

Freya

zwemmer
door zwemmer - Jan 19, 2013 om 15:06
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Gekookte wijting waarbij je de stank op de koop toe moet nemen.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 20, 2013 om 04:08
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 19 jan 2013, 13:08]Ik heb heel wat jaren katten gehad (en nog) en vroeger aten ze vaak Kitekat, maar tegenwoordig voornamelijk Felix. Ik heb wel gemerkt dat mijn katten de 'paté' varianten niet zo lekker vinden en hou het dus bij de brokjes in wat voor saus dan ook.
Daarnaast krijgwnen ze altijd droge knabbels. Heb ook wel eens iets van Gourmet gegeven, maar daar reageren ze niet bijzonder op. RC mooit geprobeerd. Voor mij (en de katten) hoeven die dure varianten in ieder geval niet.

Freya

Zalm van Almo Nature (€ 1,05) weer niet, zalm van Appie (€ 0,70) weer wel.

Tonijn met mais, mosselen, inktvis, jonge sardienen, garnalen, stille oceaan à € 1,05 per 70 gram van ALMO Nature gaat erin. Voor het overige heeft ze geen belangstelling voor.

Felix zakjes met vis wil ook nog weleens in haar smaakvariatie passen.

Uitproberen met een enkel blikje of het succes heeft. Momenteel probeer ik blikjes van Pro-Plan uit.

czar
door czar - Jan 20, 2013 om 16:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 19 jan 2013, 15:06]Gekookte wijting waarbij je de stank op de koop toe moet nemen.

Ja dat vind ik wel een een goeie :-)

Ik vraag me toch af of mensen wel eens kijken naar de ingrediëntenlijst.
Graan, mais, suiker etc. horen daar in mijn ogen niet in thuis.
Fabrikanten van kattenvoer zijn er heel erg goed in om het voer zo samen te stellen dat de kat het niet kan opnemen en grotendeels weer uit schijt. Goed voor de verkoop van kattebak korrels.

czar
door czar - Jan 20, 2013 om 17:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 19 jan 2013, 15:06]Gekookte wijting waarbij je de stank op de koop toe moet nemen.

Hmmmm, bij nader inzien wil ik nog wel even terugkomen op dit antwoord.
Het probleem zit 'm in het woordje 'gekookte'.
Katten kunnen prima botten en graten verteren. Een net gevangen muis, vogel of konijntje even de schedel doorknagen is geen probleem. Maar geef een kat nooit gekookte botten/graten etc, want die zijn door het koken/bakken verhard. Rauw is noel-komma-noel een probleem, maar gebakken of gekookt is wel een probleem.

empyria
door empyria - Jan 21, 2013 om 16:25
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 19 jan 2013, 12:10]Beste Empyria,

dank voor het antwoord, ik ben benieuwd wat anderen antwoorden.

Mijn vraag aan jou: zitten jouw katten vnl. binnen of gaan ze ook naar buiten?

groetjes.

Ik heb 2 oudjes van rond de 17 jaar en een bangerd van 7 jaar oud.
Ze gaan niet (meer) naar buiten. ;-)

van leyden
door van leyden - Jan 21, 2013 om 23:07
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Vergeet niet s winters poes een lekker vers visje te voeren.
Krijgen ze een mooie dikkevacht van...zegt men
Of het klopt weet ik niet, maar poes krijgt nu elke week een harinkje en ziet er beter uit dan ooit.

van leyden
door van leyden - Jan 21, 2013 om 23:12
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Koop ik altijd bij de appie met zo n 35% kortingssticker, de vis is dan ongeschikt voor menselijke consumptie, je meurt dan ook de tent uit, alleen die lucht al is genoeg om te kotsen, maar poes geeft daar niet om, die smikkelt het graag op.

se
door set - Aug 24, 2013 om 19:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Katten (honden trouwens ook) horen rauw vlees te eten en geen brokken of blik. Nou werkt dat niet voor iedere kat, eigenwijs als ze zijn. Ik heb mij er erg in verdiept, veel gelezen en informatie ingewonnen.
Uiteindelijk is mijn poes van 14(!) overgegaan op rauw zonder problemen. Ik koop KVV (kant en klaar vers vlees) voor haar, maar zelf samenstellen is ook een optie. Dan moet je je wel erg goed verdiepen in de verhoudingen. Haar vacht werd al snel veel voller en glanzend en ook kreeg zij meer energie. Met mijn andere kat van 5 jaar verliep het anders. Hij wilde persé geen rauw vlees. Ik heb toen verschillende dingen geprobeerd en zijn ontlasting in de gaten gehouden. Soms was de stank niet te harden, dan weer te dun, dan weer zat ie te drukken of zijn leven er vanaf hing. Hij staat nu op Almo blikvoer en dat gaat erg goed. Het is dan ook kwalitatief erg goed.
Voor de brokkenpoezen is Orijen een aanrader. Hoge kwaliteit.

Een erg goede site voor rauw voeren is www.barfpaats.nl

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 26, 2013 om 01:57
619 Antwoorden / 29 Vragen

Mijn laatste hit op het gebied van nat voer is het (Italiaanse) Schesir!

empyria
door empyria - Aug 26, 2013 om 06:13
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=van leyden schreef op maandag 21 jan 2013, 23:07]
...maar poes krijgt nu elke week een harinkje...

Is dat niet veel te veel zout voor een kat?

ol
door olijfje3 - Aug 27, 2013 om 00:50
284 Antwoorden / 26 Vragen

dat weet van leyden zelf natuurlijk ook wel.
je kunt een kat natuurlijk beter andere vis geven, zoals ontdooide koolvisfilet, dat kan dan ook nog in water leggen, zodat je kat ook nog wat drinkt, automatisch olijfje3